MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Muziek en (al dan niet alcoholisch) drinken

zoeken in:
Naar aanleiding van een woordenwisseling met Mjuman over whisky-muziek... hij vond Led Zeppelin IV echt muziek om Whisky (ik prefereer Whiskey met e) bij te drinken...

In mijn ogen de beste whiskey-plaat:

(afbeelding)

Ik gaf aanvankelijk aan dat ik jazz echte Whisky-muziek vond, maar deze is wellicht nog veel geschikter, een ideale plaat om te luisteren als je 's nachts alleen met een glas whisky zit, of wellicht met een vriend, al discussierende over de zin des levens.. in ieder geval muziek om helemaal tot jezelf te komen, waarbij een glaasje dus goed helpt... Wel moet ik zeggen dat ik bij deze plaat een redeliujk zoete/fruitige whisky beter vind passen dan een pittige, het is wel een moment waarbijje jezelf neit teveel uit wilt dagen, maar meer achterover wilt zitten zonder al te veel analytisch te doen..

(ik zal nog meer over abdere dranken/platen posten)

(afbeelding)

Altijd als ik deze plaat hoor vind ik het jammer dat ik whisk(e)y niet al te best te pruimen vind (en ook dat ik geen sigaren rook trouwens). Eveneens een "nachtplaat voor alleengebruik" met zo min mogelijk lamplicht. Kaarslicht is een goede optie, en regen op de ruiten lijkt me ook een pre.

Wodka + de eerste van Regina Spektor is ook wel een goede combi.

(afbeelding)
Regina Spektor - 11:11 (2001)

Als ik aan muziek en drank denk, dan denk ik aan Shane MacGowan....

Een goed depressief album voor de late avond.

(afbeelding)

Alles wat er zo'n beetje mis kan gaan in het leven wordt door Mary Gauthier bezongen. Dan pak je al snel er zelf ook een fles drank bij. Lage, diepe stemmen en spaarzame muzikale begeleiding werken bij mij sowieso goed met een alcoholische versnapering.

Gallow
Bij een glas whisky zet ik meestal ierse folk muziek op. Schotse whisky en Ierse folk, niet andersom want Schotse folk is depri makend en Ierse whiskey is over het algemeen niet mijn ding (niet te zuipen).
Planxty

(afbeelding)
Simpele chamberjazz, tom waits, frank sinatra, matt elliott en nick cave doen het ook altijd goed.

Ik vind Rock Bottom van Robert Wyatt ook wel echt zo'n late-night-drankplaat. Of zoals hij zelf bezingt:

When you're drunk, you're terrific when you're drunk. I like you mostly late at night, you're quite alright

Toen ik de eerste plaat van het duo KTL ooit bij de Sounds in Tilburg kocht kreeg ik het advies er een goed glas rode wijn en een dikke joint bij te pakken.

KTL - KTL (2006)

Gallow
Zoiets raar heb ik nog nooit gehoord, lijkt me ook erg zonde van je wijn.

Gallow schreef:
Zoiets raar heb ik nog nooit gehoord, lijkt me ook erg zonde voor je wijn.

haha! Je maakt m'n dag weer goed! En zo erg rare muziek is het toch niet?

Het was overigens de muziek van een (toneel)stuk. Helaas is er op joetjoep maar wienig van te vinden:
YouTube - Kindertotenlieder / KTL @ théâtre de la bastille, Paris

Gallow
Ik had het eerder over de joint/wijn combinatie KTL kan ik erg waarderen

Gallow schreef:
Ik had het eerder over de joint/wijn combinatie KTL kan ik erg waarderen

whahaha!

Ik zat al naar uw top10 te kijken en begon al minder te snappen van je antwoord

Ja, dat goede glas kan je beter vervangen door bocht uit een pak, proeven doe je er toch niet veel van

MDV
Drinken en muziek? Het is wel aan te raden. Als je tijdens een concert met een droge keel komt te zitten is dat niet echt prettig, zeker als je middenin een grote menigte staat en je niet naar de bar of de plee kan lopen voor wat water.

Magick1
The National - Boxer link ik aan de uren middernacht met een whisky bij de hand. Trouwens, het verbaast me dat er zoveel mensen dingen linken met whisky

Magick1 schreef:
Trouwens, het verbaast me dat er zoveel mensen dingen linken met whisky

(afbeelding)

Met een goed glas rum.

GrafGantz schreef:
(quote)

(afbeelding)

Met een goed glas rum.

Zoiets zet ik pas op na een paar vaten rum.

Aaarrr!

Welke plaat past beter bij een goed glas whiskey als deze:

(afbeelding)

Echt zo'n plaat je die je alleen 's avonds opzet om de zonden van de dag te overdenken.

The Pogues - Rum Sodomy & the Lash (1985)

Hoewel deze verwijst naar een ander drankje , prefereren wij ook hier een mooi glas Whisky (ook zonder e).
En dat mag dan ook best een Ierse zijn, past wel.
Jameson maakt bv mooie Whisky's
Als het dan toch schots moet een Highland park graag.

Rudi S schreef:
The Pogues - Rum Sodomy & the Lash (1985)

Hoewel deze verwijst naar een ander drankje , prefereren wij ook hier een mooi glas Whisky (ook zonder e).
En dat mag dan ook best een Ierse zijn, past wel.
Jameson maakt bv mooie Whisky's
Als het dan toch schots moet een Highland park graag.

Je bedoelt waarschijnlijk:

(afbeelding)

Iers - met "e" - Ieren drinken hun whiskey meestal netjes ("neat", geen water) Schotten met "a wee drop of water, lad".

Zelf prefereer ik Paddy,m.n. bij Planxty, Bothy Band - Mary Black stuur ik dan regelmatig the bush in: Black Bush

(afbeelding)

Aanbevolen voor melancholic moods!

Gallow
Met Schotse whisky's heb je ook nog flink wat onderscheid. Een zoete speyside kun je met een drupje water al vergallen terwijl je Islay whisky gerust met een scheut water kunt drinken. Zelf ben ik wel erg fan van de Balvenie reeks, maar sterk spul zoals Talisker en Lagavullin is ook altijd goed.

Goede wodka en Leonard Cohen, perfecte combinatie.

Alcohol en Crowbar is voor mij een ideale combinatie. Vooral als de alcohol je wat te veel wordt en je niets beters kunt doen dan neerliggen.

Mjuman schreef:
(quote)

Je bedoelt waarschijnlijk:

(afbeelding)

Iers - met "e" - Ieren drinken hun whiskey meestal netjes ("neat", geen water) Schotten met "a wee drop of water, lad".

Zelf prefereer ik Paddy,m.n. bij Planxty, Bothy Band - Mary Black stuur ik dan regelmatig the bush in: Black Bush

(afbeelding)

Aanbevolen voor melancholic moods!

Ik houd het liever simpel (lui) zonder e, zo bestel ik ook.
Overigens Jameson maakt dus zo als gezegd ook mooie specials, zoals die 12 jaar oude uit sherry vaten.
Ook de "basis"Jameson is prima.

En probeer het debuut van The Undertones eens met ranja, prima combi

Hedenochtend draaide ik - zonder te kijken - de laatste schijf die mijn lief in de speler had laten zitten:

(afbeelding)

Ik dronk koffie verkeerd, maar had naar de titel moeten kijken - dubbele espresso was gepaster geweest; de combinatie cd (op Real World, mooi gezongen en met orkestratie) en koffie verkeerd was veels te sloom en mede hierdoor liep ik vertraging op in mijn (dag)schema.

Stijn_Slayer
Als het al wat later op de avond is wil ik wel eens 'Round About Midnight van Miles Davis opzetten. Dat is echt mijn 'bruin café plaat'. Goede sigaar erbij. Niet zo'n ranzig dik ding, maar gewoon een dunne voor de smaak. Niet over de longen. Dan maakt het me eigenlijk niet eens zo veel uit of het nu bier is, wijn, whiskey of wodka is wat ik er bij drinkt. Het liefst wel een iets beter biertje dan zomaar een pilsje.

Mijn broertje grapt ook wel eens als ik 's ochtends vroeg met een kop sterke zwarte koffie Mussorgsky draai. Dan noemt hij mij een duister kunstenaarsfiguur.

Gallow
Waarom vind je dikke sigaren ranzig? Dikke sigaren zijn juist veel milder en zachter van smaak omdat er veel meer lucht bij komt. Of heb je het over die kleine dunne met vanille smaak?

Stijn_Slayer
Ik vind die smaak echt heel ranzig, en het is me te veel rook in één keer.

Nu koop ik niet direct die met vanillesmaak, maar aan dat formaat moet je wel denken. Ik vind ze met vanille overigens niet vies, en nee ik ben niet verwijfd.

Ik vind overigens dat je broertje niet eens zo erg ongelijk heeft. Zwarte koffie, Mussorgsky, jouw postuur, je bespeelt een instrument .

Stijn_Slayer
Got me.

Eens zien of ik op basis hiervan een kunstenaarsuitkering kan aanvragen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:57 uur

geplaatst: vandaag om 18:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.