Muziek / Algemeen / Het verband tussen geslacht en muzikaliteit
zoeken in:
0
geplaatst: 10 mei 2011, 18:13 uur
In De Site > Gebruikers > Verschuivingen/Veranderingen in je top 10:
Ik maak absoluut geen grapje. Mannen winnen het simpelweg in sport en kunstvormen doordat de mannelijke aard daarop gericht is. Mannen zijn bedrijvers. De vrouwelijke aard is meer gericht op gemoedelijkheid en levenskwaliteit. Zoek anders maar op de Engelse Wikipedia Masculinity.
Ik scheer natuurlijk niemand over dezelfde kam, maar dit is een beetje hoe ik het zie. Ik geloof niet dat wij allemaal stemmen op mannen omdat het mannen zijn. Het is ook niet MuMe-eigen, want je zal het overal zien in kunstvormen. Gelieve hier serieus op in te gaan en niet met uitlach-emoticons komen, ik sta toch achter wat ik zeg.
Ik maak absoluut geen grapje. Mannen winnen het simpelweg in sport en kunstvormen doordat de mannelijke aard daarop gericht is. Mannen zijn bedrijvers. De vrouwelijke aard is meer gericht op gemoedelijkheid en levenskwaliteit. Zoek anders maar op de Engelse Wikipedia Masculinity.
Ik scheer natuurlijk niemand over dezelfde kam, maar dit is een beetje hoe ik het zie. Ik geloof niet dat wij allemaal stemmen op mannen omdat het mannen zijn. Het is ook niet MuMe-eigen, want je zal het overal zien in kunstvormen. Gelieve hier serieus op in te gaan en niet met uitlach-emoticons komen, ik sta toch achter wat ik zeg.
0
geplaatst: 10 mei 2011, 18:33 uur
Leuk, dit kan een mooie discussie worden. Is hier een topic voor? Dan kan een mod het vast verplaatsen.
Persoonlijk vraag ik mij wel af waarom 95% van de keren dat ik naar muziek luister ik een man hoor. En waarom de top 250 voor verreweg het grootste deel uit mannen bestaat. Wil niet zeggen dat vrouwen per se minder goed zouden kunnen musiceren, maar welke reden heeft dit dan?
Persoonlijk vraag ik mij wel af waarom 95% van de keren dat ik naar muziek luister ik een man hoor. En waarom de top 250 voor verreweg het grootste deel uit mannen bestaat. Wil niet zeggen dat vrouwen per se minder goed zouden kunnen musiceren, maar welke reden heeft dit dan?
0
geplaatst: 10 mei 2011, 18:39 uur
Ik denk gewoon dat de meeste users hier liever een mannelijke stem horen. Bv: zie ik een vrouw niet direct op de muziek van Radiohead zingen.
Maar dat is ook de enige reden die ik kan verzinnen.
0
geplaatst: 10 mei 2011, 18:40 uur
niels94 schreef:
Leuk, dit kan een mooie discussie worden. Is hier een topic voor? Dan kan een mod het vast verplaatsen.
Inderdaad; 'Het verband tussen muziek en de seksen' Bij muziek--->muziek--->algemeen bijvoorbeeld. Hoe komt het? Het heeft te maken met de aard van de man en de vrouw. Ik verwijs je weer door naar die Wikipedia-pagina.Leuk, dit kan een mooie discussie worden. Is hier een topic voor? Dan kan een mod het vast verplaatsen.
Wil niet zeggen dat vrouwen per se minder goed zouden kunnen musiceren
Waarom dan niet? Moeten we dan alles afdoen als toeval? Ik scheer niemand over dezelfde kam maar mannen hebben eenmaal een andere hormoonconfiguratie als vrouwen.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 10 mei 2011, 18:43 uur
Ik denk dat er meerdere verklaringen zijn. Twee ervan kan ik zo wel bedeken. Ten eerste heeft de vrouw op veel vlakken nog steeds een zwakkere plaats in de maatschappij, en daardoor minder mogelijkheden om zich te ontplooien. Daarnaast zijn de hersenen van mannen en vrouwen niet hetzelfde, dus daar zou ook de verklaring kunnen liggen.
Ik ben er al lang achter dat ik niet van vrouwenstemmen houd, in geen enkel genre eigenlijk, op wat uitzonderingen na zoals Nina Simone en Andreya Triana.
Ik ben er al lang achter dat ik niet van vrouwenstemmen houd, in geen enkel genre eigenlijk, op wat uitzonderingen na zoals Nina Simone en Andreya Triana.
0
geplaatst: 10 mei 2011, 18:46 uur
panjoe schreef:
Ten eerste heeft de vrouw op veel vlakken nog steeds een zwakkere plaats in de maatschappij.
Jij bent zeker ook zo iemand die vind dat vrouwen te weinig een topfunctie bezetten? De mannelijke aard is meer gericht op extremen en optimalisatie waar de vrouwelijke aard gericht is op gemoedelijkheid; 'het lijntje mag niet breken'.Ten eerste heeft de vrouw op veel vlakken nog steeds een zwakkere plaats in de maatschappij.
0
geplaatst: 10 mei 2011, 18:48 uur
Ik denk eigenlijk dat het eerder aan cultuur ligt. Volgens mij (Kan er ook naast zitten) hebben bijvoorbeeld in Arabische gebieden vrouwelijke zangeressen de overhand. Het westen is qua muziek misschien minder geëmancipeerd, maar dit betekent echt niet dat vrouwen minder vaardig zijn in het componeren van nummers. Vergelijk het maar met professionele koks. Vroeger, (toen er dus een andere cultuur was) vond je weinig mannen die kookten. En nu is bijna iedere chef-kok een man. Maar komt dit omdat vrouwen slechter kunnen koken?
0
geplaatst: 10 mei 2011, 18:49 uur
Er zit wel een kern van waarheid in wat Jasper zegt denk ik... toch denk ik dat die positie van de vrouw voor 10-20% aangeboren is en voor 80-90% uit 'traditie' is gegroeid door mensen zoals Jasper
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 10 mei 2011, 18:49 uur
jasper1991 schreef:
(quote)
Jij bent zeker ook zo iemand die vind dat vrouwen te weinig een topfunctie bezetten? De mannelijke aard is meer gericht op extremen en optimalisatie waar de vrouwelijke aard gericht is op gemoedelijkheid; 'het lijntje mag niet breken'. Ik ben helemaal niet 'zo iemand'. Het is gewoon een feit dat sommige (zeg maar gerust de meeste) deuren makkelijker open gaan voor mannen en andere voor vrouwen. En op het gebied van muziek denk ik dat mannen een streepje voor hebben.
0
geplaatst: 10 mei 2011, 18:53 uur
Het verband tussen masculiniteit en sport is te begrijpen, maar kwaliteit in sport is te meten met een bepaalde tijd bijvoorbeeld, of een beter 'vastgelegd' doel. (lees: men werkt naar hetzelfde doel toe, om te proberen elkaar daarin te overtreffen) Bij muziek is dat echter niet zo, je bent niet meteen een wereldster of 'de beste van de wereld' als je bijvoorbeeld een bepaalde vastgelegde reeks hebt gespeeld, neen, muziek is veel vrijer. En! (haast nog belangrijker) Gebaseerd op meningen. Een scheidingslijn tussen een goede muzikant zijn en een slechte muzikant zijn is niet makkelijk (zo niet, onmogelijk) vast te leggen. Een meerderheid heeft niet altijd gelijk, want zo kan commerciële, wellicht populaire muziek (om maar iets te noemen. let op: ik oordeel niet over deze muziek!) niet zonder twijfel te omschrijven als beslist goede muziek.
Zo zijn er mensen die houden van vrouwelijke stemmen, en zijn er mensen die houden van mannelijke stemmen. Zo zijn er mensen die houden van muziek gemaakt door mensen met een zwarte huidskleur en mensen met een witte huidskleur. (die je ook op basis voor afkomst, wellicht bouw, opvoeding kan beoordelen) En daarnaast: niet iedereen in eenzelfde groep is en handelt hetzelfde, er zijn altijd buitenbeentjes, individuen die anders zijn dan de gehele groep. Ik zie dat je zegt dat je niet iedereen over dezelfde kam wilt scheren, maar doe je dit eigenlijk niet gewoon wél? Ik vind niet dat je een scheiding tussen vrouwen- en tussen mannen-muziek moet maken. Muziek is muziek, of het nou door een mens met een penis is gemaakt of door iemand zonder aanhangsel. Er is een verschil binnen je muzikale voorkeuren, muzikale voorkeuren zijn niet beter dan de ene, of slechter dan de andere. De een kiest voor de vrouw, de ander kiest voor de man, de ander kiest voor beiden, de ander kiest voor geen.
Zo kijk ik er tegen aan, maar ik sta er voor open om overtuigt te worden. Ik ben benieuwd.
Zo zijn er mensen die houden van vrouwelijke stemmen, en zijn er mensen die houden van mannelijke stemmen. Zo zijn er mensen die houden van muziek gemaakt door mensen met een zwarte huidskleur en mensen met een witte huidskleur. (die je ook op basis voor afkomst, wellicht bouw, opvoeding kan beoordelen) En daarnaast: niet iedereen in eenzelfde groep is en handelt hetzelfde, er zijn altijd buitenbeentjes, individuen die anders zijn dan de gehele groep. Ik zie dat je zegt dat je niet iedereen over dezelfde kam wilt scheren, maar doe je dit eigenlijk niet gewoon wél? Ik vind niet dat je een scheiding tussen vrouwen- en tussen mannen-muziek moet maken. Muziek is muziek, of het nou door een mens met een penis is gemaakt of door iemand zonder aanhangsel. Er is een verschil binnen je muzikale voorkeuren, muzikale voorkeuren zijn niet beter dan de ene, of slechter dan de andere. De een kiest voor de vrouw, de ander kiest voor de man, de ander kiest voor beiden, de ander kiest voor geen.
Zo kijk ik er tegen aan, maar ik sta er voor open om overtuigt te worden. Ik ben benieuwd.

0
geplaatst: 10 mei 2011, 18:57 uur
In De Site > Gebruikers > Verschuivingen/Veranderingen in je top 10:
Misschien zijn mensen die niet van vrouwelijke zangers houden minder geneigd zich te mengen in discussies over welke muziek beter is, of te stemmen op lijstjes
Misschien zijn mensen die niet van vrouwelijke zangers houden minder geneigd zich te mengen in discussies over welke muziek beter is, of te stemmen op lijstjes

0
Gallow
geplaatst: 10 mei 2011, 18:57 uur
Dat er in de Arabische wereld zoveel vrouwelijke zangeressen zijn heeft meer te maken met oog voor vrouwelijk schoon dan emancipatie.
Verder vind ik Jasper wel enigszins een punt hebben, hoewel het wat ruw doorgetrokken wordt. Mannen zijn over het algemeen wat gedurfder en meer grensverleggend als het om zulke zaken komt. Geef een kleuterklas vol jongens en meiden een grote pot klei: de meiden gaan huisjes en dieren kleien terwijl de jongens het tegen het plafond gooien om te kijken hoelang het daar kan blijven kleven. Gewoon een ietwat rebelse aard volgens mij. En of het iets te maken heeft met vrouwelijke achterstand betwijfel ik. Natuurlijk is deze bewering niet zwart-wit bedoeld, er zijn natuurlijk altijd overlappingen.
Verder vind ik Jasper wel enigszins een punt hebben, hoewel het wat ruw doorgetrokken wordt. Mannen zijn over het algemeen wat gedurfder en meer grensverleggend als het om zulke zaken komt. Geef een kleuterklas vol jongens en meiden een grote pot klei: de meiden gaan huisjes en dieren kleien terwijl de jongens het tegen het plafond gooien om te kijken hoelang het daar kan blijven kleven. Gewoon een ietwat rebelse aard volgens mij. En of het iets te maken heeft met vrouwelijke achterstand betwijfel ik. Natuurlijk is deze bewering niet zwart-wit bedoeld, er zijn natuurlijk altijd overlappingen.
0
geplaatst: 10 mei 2011, 19:03 uur
kobe bryant fan schreef:
Ik denk gewoon dat de meeste users hier liever een mannelijke stem horen. Bv: zie ik een vrouw niet direct op de muziek van Radiohead zingen.
Luister dit dan maar:
0
geplaatst: 10 mei 2011, 19:14 uur
Het heeft er misschien ook mee te maken dat o.a. deze site gedomineerd wordt door mannen. Wellicht zouden vrouwen het beter doen als de site voor het grootste gedeelte uit vrouwen bestond. Dat het met identificatie enzo te maken heeft. Ik heb persoonlijk niet het idee dat ik liever naar mannen luister, maar misschien geldt dat wel voor de gemiddelde man (al dan niet onbewust). Ik denk in ieder geval niet dat vrouwen minder muzikaal zijn. Mannen hebben wellicht wel meer geldingsdrang, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze muzikaler zijn.
0
geplaatst: 10 mei 2011, 19:17 uur
Ik betrap me er eigenlijk op dat ik liever naar vrouwenstemmen luister (dat wil zeggen, de meeste CDs die ik hoog waardeer zijn door vrouwen gemaakt/ingezongen).
Heb er niet echt een duidelijk aanwijsbare reden voor.
Heb er niet echt een duidelijk aanwijsbare reden voor.
0
geplaatst: 10 mei 2011, 19:24 uur
Arrie schreef:
Het heeft er misschien ook mee te maken dat o.a. deze site gedomineerd wordt door mannen.
Het heeft er misschien ook mee te maken dat o.a. deze site gedomineerd wordt door mannen.
Het is niet alleen hier volgens mij, ook in de top 2000 en bedenk even hoeveel bands een mannelijke zanger hebben (bijna allemaal) en bands met een vrouwelijke zanger zijn er veel minder. Dit kan ook te maken hebben met wat gangbaar is. Ik denk dat veel mensen in hun hoofd hebben dat een band een zanger heeft en dat de meeste bands daarom quasi onbewust een mannelijke zanger 'nemen'.
0
geplaatst: 10 mei 2011, 19:25 uur
Mij maakt het niks uit zolang het maar goeie muziek is en de stem mij aanstaat 

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 10 mei 2011, 19:50 uur
The Scientist schreef:
Er zit wel een kern van waarheid in wat Jasper zegt denk ik... toch denk ik dat die positie van de vrouw voor 10-20% aangeboren is en voor 80-90% uit 'traditie' is gegroeid door mensen zoals Jasper
Ware woorden wat mij betreft, temeer omdat veel muzikale subgenres snel hun eigen tradities smeedden. Niet alleen hebben bijvoorbeeld veel hardrockbands een mannelijke zanger, het moet bij voorkeur ook een zanger zijn die, in navolging van Robert Plant (?), gek hoog zingt / krijst. Een hardrockband met een Barry White-achtige zanger, waarom zou dat niet kunnen? Nou, het kan kennelijk niet.
0
Gallow
geplaatst: 10 mei 2011, 20:14 uur
Hard krijsen is gewoon onderdeel van hardrock. Je gaat toch ook geen jazz band samen stellen met piano, trompet en een gruntende death metal zanger. En dan nog zeggen dat het niet werkt omdat jazz teveel tradities heeft gesmeden....
0
geplaatst: 10 mei 2011, 20:16 uur
Gallow schreef:
Hard krijsen is gewoon onderdeel van hardrock. Je gaat toch ook geen jazz band samen stellen van een piano, trompet en een gruntende death metal zanger.
Hard krijsen is gewoon onderdeel van hardrock. Je gaat toch ook geen jazz band samen stellen van een piano, trompet en een gruntende death metal zanger.
hmmm.... best cool idee eigenlijik
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 10 mei 2011, 20:20 uur
Casartelli schreef:
temeer omdat veel muzikale subgenres snel hun eigen tradities smeedden
temeer omdat veel muzikale subgenres snel hun eigen tradities smeedden
Gallow schreef:
Hard krijsen is gewoon onderdeel van hardrock.
Hard krijsen is gewoon onderdeel van hardrock.
I rest my case...
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 10 mei 2011, 20:22 uur
Jaaahoor
als we zo bezig gaan is dit topic gelijk klaar:Vrouwen: schoonmaken > muziek maken
Mannen: muziek maken > schoonmaken
0
Gallow
geplaatst: 10 mei 2011, 20:28 uur
Casartelli schreef:
I rest my case...
I rest my case...
Ja, je kan toch geen basis bestanddeel eruit halen, verwisselen door iets compleet anders en verwachten dat het werkt? Heeft meer te maken met de formule waaruit hardrock bestaat, waardoor zoveel mensen het leuk vinden, dan dat het een traditie heeft gesmeed waar je niet van mag afwijken. Overigens smelten subgenres vandaag de dag zo vaak met elkaar samen. Dat een hardrock groep met een Barry White-achtige zanger niet door kan breken heeft volgens mij ook weinig met tradities te maken...
0
geplaatst: 10 mei 2011, 20:31 uur
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 10 mei 2011, 20:35 uur
Ah, toevallig heb ik de cursus Gender en de Kunsten gevolgd.
Als mannen al beter zijn in sport is dat omwille van anatomische aspecten. Een vrouw van vergelijkbare leeftijd en gewicht kan mij er best uitzwemmen hoor. De man heeft over het algemeen gewoon meer kracht, maar dan ben je niet direct beter.
Wat betreft muziek, tja. Ik vind het een beetje discrimerend om te stellen dat mannen er beter in zijn. Genderrollen worden geconstructueerd, dat is uit meerdere onderzoeken gebleken. Er is een bepaald beeld waar vrouwen aan moeten voldoen, en dat legt druk op ze. Voor een deel kun je daardoor verklaren dat het vaker mannen zijn die in dit geval in de spotlights treden.
Ik heb wel de indruk dat dit tegenwoordig afneemt (hier zijn trouwens ook onderzoeken over). Je zou een kleine proef op de som kunnen nemen door eens te kijken hoe de balans is tussen mannen en vrouwen op een kunstacademie. Ik denk dat er meer vrouwen ingeschreven staan (dan 40 jaar geleden).
Omgekeerd werkt gender ook: Madonna, Rihanna, Lady Gaga, Katy Perry, Britney Spears, Aguilera, etc. Vrouwen worden makkelijker 'ingezet' als supersterren heb ik de indruk. Dat is echt iets van deze tijd (denk ook aan Sex & the City etc.), maar is vroeger ook al begonnen met de femme fatale in de film noir en bijv. Bardot en Monroe.
Ik voorzie trouwens dat boze feministen deze topic komen verstoren (indien deze op de site actief zijn).
Als mannen al beter zijn in sport is dat omwille van anatomische aspecten. Een vrouw van vergelijkbare leeftijd en gewicht kan mij er best uitzwemmen hoor. De man heeft over het algemeen gewoon meer kracht, maar dan ben je niet direct beter.
Wat betreft muziek, tja. Ik vind het een beetje discrimerend om te stellen dat mannen er beter in zijn. Genderrollen worden geconstructueerd, dat is uit meerdere onderzoeken gebleken. Er is een bepaald beeld waar vrouwen aan moeten voldoen, en dat legt druk op ze. Voor een deel kun je daardoor verklaren dat het vaker mannen zijn die in dit geval in de spotlights treden.
Ik heb wel de indruk dat dit tegenwoordig afneemt (hier zijn trouwens ook onderzoeken over). Je zou een kleine proef op de som kunnen nemen door eens te kijken hoe de balans is tussen mannen en vrouwen op een kunstacademie. Ik denk dat er meer vrouwen ingeschreven staan (dan 40 jaar geleden).
Omgekeerd werkt gender ook: Madonna, Rihanna, Lady Gaga, Katy Perry, Britney Spears, Aguilera, etc. Vrouwen worden makkelijker 'ingezet' als supersterren heb ik de indruk. Dat is echt iets van deze tijd (denk ook aan Sex & the City etc.), maar is vroeger ook al begonnen met de femme fatale in de film noir en bijv. Bardot en Monroe.
Ik voorzie trouwens dat boze feministen deze topic komen verstoren (indien deze op de site actief zijn).

0
Gallow
geplaatst: 10 mei 2011, 20:52 uur
Wat bedoel je precies met "een beeld waar ze aan moeten voldoen"? Lijkt me meer iets van 50> jaar geleden. Persoonlijk denk ik meer dat mannen vaker in de spotlight staan omdat ze meer drang hebben om groots te presteren, ofwel geldingsdrang zoals Arrie ook al zegt.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 10 mei 2011, 20:55 uur
Rollen en hokjes zijn juist nu aan de orde van de dag. 50+ jaar geleden was het meer iets vanzelfsprekends, nu is het iets waar constant over wordt gediscussieerd en onderhandeld. Iedereen is zich nu veel meer bewust van wat er over de hele wereld gebeurt (en van wat er eerder in de geschiedenis is gebeurd) en neemt die informatie mee in zijn/haar gedrag.
* denotes required fields.