Muziek / Algemeen / Nederlandse en Belgische muziekscene
zoeken in:
0
geplaatst: 22 mei 2011, 10:47 uur
Bij Bon Iver:
De alternatieve scene is hier toch behoorlijk populair en concerten worden goed bezocht. Zelfs zo dat ik af en toe naar Belgie uitwijk - Antwerpen - om daar de artiest te zien. Plak ik er gelijk een bezoekje Antwerpen aan vast. Zou je met Utrecht ook kunnen doen: we hebben ook hier een leuke binnenstad.
Mogelijk is Muziekcentrum Vredenburg een stuk groter dan de zaal in Belgie? Er kunnen heel wat mensen in. Maar recent bijvoorbeeld Ray LaMontagne zat stampvol.
My Addiction schreef:
Eigenlijk begrijp ik echt niet waarom Bon Iver in belgië uitverkoopt in 27 minuten, en in Nederland nog altijd niet uitverkocht is..... Weten jullie soms een reden? Het kan toch niet algemeen genomen worden dat Nederlanders minder graag naar dit soort muziek luisteren? Of luisteren jullie minder naar wat alternatievere muziek in het algemeen?
Eigenlijk begrijp ik echt niet waarom Bon Iver in belgië uitverkoopt in 27 minuten, en in Nederland nog altijd niet uitverkocht is..... Weten jullie soms een reden? Het kan toch niet algemeen genomen worden dat Nederlanders minder graag naar dit soort muziek luisteren? Of luisteren jullie minder naar wat alternatievere muziek in het algemeen?
De alternatieve scene is hier toch behoorlijk populair en concerten worden goed bezocht. Zelfs zo dat ik af en toe naar Belgie uitwijk - Antwerpen - om daar de artiest te zien. Plak ik er gelijk een bezoekje Antwerpen aan vast. Zou je met Utrecht ook kunnen doen: we hebben ook hier een leuke binnenstad.

Mogelijk is Muziekcentrum Vredenburg een stuk groter dan de zaal in Belgie? Er kunnen heel wat mensen in. Maar recent bijvoorbeeld Ray LaMontagne zat stampvol.
0
geplaatst: 22 mei 2011, 12:08 uur
west schreef:
(quote)

Ja oké ja kan ik aannemen. Dan ga ik zeker Utrecht eens bezoeken
Is er eigenlijk een ietwat deftige alternatieve muziekscène bij jullie? Het enige wat ik ken dat uit Nederland komt is Peter Pan Speedrock, De Jeugd Van Tegenwoordig en The Opposites. En die vind ik maar medium. Terwijl wij bands hebben waar je van achterover valt zoals Arno, Hooverphonic, dEUS, The Black Box Revelation, Wallace Vanborn, Intergalactic Lovers, Amatorski, ... Mis ik nu iets of breken de Nederlanders minder snel door in het buitenland, ik weet het niet :/
0
geplaatst: 22 mei 2011, 12:13 uur
Hier vind ikzelf alleen de Staat, de Dijk en vooruit we rekenen ze erbij Within Temptation de moeite waard. Jullie hebben tegenwoordig veel meer interessante bands.
0
geplaatst: 22 mei 2011, 12:24 uur
west schreef:
Jullie hebben tegenwoordig veel meer interessante bands.
Jullie hebben tegenwoordig veel meer interessante bands.
Haha
Allright, Belgium for the win!
0
geplaatst: 22 mei 2011, 12:24 uur
Maar wij hebben een interessantere hip-hop scene... Maar daar zal ik hier wel niet mee aan hoeven te komen 
Deze plaat heeft op dit moment trouwens precíes hetzelfde gemiddelde als For Emma

Deze plaat heeft op dit moment trouwens precíes hetzelfde gemiddelde als For Emma

0
(verwijderd)
geplaatst: 22 mei 2011, 12:48 uur
Luister eens naar I Am Oak.. erg goede nederlandse band!
0
geplaatst: 22 mei 2011, 18:08 uur
I am Oak is heel interessant. Ik denk dat wij in Nederland wel degelijk een goede alternatieve scène hebben, maar je zult er iets dieper voor moeten graven.
Ik noem een Shaking Godspeed. Geweldige bluesrock, maar kijk op musicmeter en je ziet maar 13 stemmen ( wel een gemiddelde van 4,11 ). Ook Woost ( het album is een schoolvoorbeeld van een geweldig groeialbum )
Alamo Race Track is dit jaar ook doorgebroken, dit vind ik misschien wel een van de beste nederlandse bands, speels en verslavend. Kan ik iedereen aan raden, een mix van folk en pop.
En zo kan ik nog heel wat meer opnoemen, we hebben dus wel geweldige bands maar echt bekend worden ze niet.
Pete Philly is trouwens in het buitenland ook wel bekend, dat is denk ik wel een echte bekende nederlandse artiest.
Ik noem een Shaking Godspeed. Geweldige bluesrock, maar kijk op musicmeter en je ziet maar 13 stemmen ( wel een gemiddelde van 4,11 ). Ook Woost ( het album is een schoolvoorbeeld van een geweldig groeialbum )
Alamo Race Track is dit jaar ook doorgebroken, dit vind ik misschien wel een van de beste nederlandse bands, speels en verslavend. Kan ik iedereen aan raden, een mix van folk en pop.
En zo kan ik nog heel wat meer opnoemen, we hebben dus wel geweldige bands maar echt bekend worden ze niet.
Pete Philly is trouwens in het buitenland ook wel bekend, dat is denk ik wel een echte bekende nederlandse artiest.
0
geplaatst: 22 mei 2011, 18:19 uur
Blaudzun, I am Oak, The Black Atlantic en Alamo Race Track zijn goede voorbeelden van goede alternatieve muziek uit Nederland en in het zelfde genre als Bon Iver.
De Staat vind een erg goede en originele rockband van NL-bodem.
De Staat vind een erg goede en originele rockband van NL-bodem.
0
geplaatst: 22 mei 2011, 18:36 uur
Nederland heeft toch genoeg geweldige bands maar Belgie heeft dan nog betere. Uit Nederland heb je The Black Atlantic (Fleet Foxes, eat your heart out!!), De Staat, DeWolff, Textures, Exivious enz. Maar jammer genoeg ook Go Back To The Oefenruimte. 
Belgische bands zoals Steak Number Eight, Drums Are For Parades, Channel Zero en dEUS zijn toch wel super. Maar dit heeft niet met Bon Iver te maken.

Belgische bands zoals Steak Number Eight, Drums Are For Parades, Channel Zero en dEUS zijn toch wel super. Maar dit heeft niet met Bon Iver te maken.
0
geplaatst: 22 mei 2011, 22:29 uur
Vrij weinig ja. Misschien een leuk topic: 'De Nederlandse vs. de Belgische muziekscene' 
Maar het is wel waar, België heeft meer grote bands, maar in beide landen zijn erg goede dingen te vinden, als je maar goed zoekt. Ik denk dat België in elk geval de beste 'bekendere' bands heeft. Maar we moeten in Nederland ook Nederlandstaligen als de Kift en Spinvis niet vergeten.

Maar het is wel waar, België heeft meer grote bands, maar in beide landen zijn erg goede dingen te vinden, als je maar goed zoekt. Ik denk dat België in elk geval de beste 'bekendere' bands heeft. Maar we moeten in Nederland ook Nederlandstaligen als de Kift en Spinvis niet vergeten.
0
geplaatst: 22 mei 2011, 23:03 uur
En klassiekers van Golden Earring en Urban Dance Squad ook niet. Nederland heeft naast deze twee artiesten die beiden een aantal goede albums en klassiekers hebben uitgebracht ( het debuut van Urban Dance Squad en Moontan van Golden Earring.
Dan hebben we nog Shpritz van Herman Brood. Nits, Focus, Claw Boys Claw, en natuurlijk is Johan met Pergola een van onze grootste klassiekers
Dan hebben we nog Shpritz van Herman Brood. Nits, Focus, Claw Boys Claw, en natuurlijk is Johan met Pergola een van onze grootste klassiekers
0
geplaatst: 22 mei 2011, 23:04 uur
Snoeperd schreef:
natuurlijk is Johan met Pergola een van onze grootste klassiekers
natuurlijk is Johan met Pergola een van onze grootste klassiekers
En wat dacht u van The Serenes met Barefoot and Pregnant ?! Of Soft Parade met Puur

Bettie Serveert doet het toch ook wel goed dacht ik zo.
Maar het is een feit: mijn favoriete bandjes komen veel eerder uit België

0
geplaatst: 22 mei 2011, 23:24 uur
Helaas zijn The Serenes al lange tijd gestopt, en Johan sinds een paar jaar ook. Als je op dit moment naar de muziekscene kijkt, ik kan wel wat goede dingen noemen, maar niet echt veel om eerlijk te zijn. Ook ik heb meer affiniteit met de Belgische (vooral Vlaamse) muziekscene.
0
geplaatst: 23 mei 2011, 00:02 uur
Veel Belgische bands die zijn doorgebroken, hebben dat te danken aan HUMO's Rock Rally. Dat zijn dan onder andere Gorki, dEUS, Novastar, Das Pop, Admiral Freebee, Absynthe Minded, The Black Box Revelation, Balthazar, Steak Number Eight en Amatorski.
Hebben ze zo'n concours in Nederland ook? Ben ik wel eens benieuwd naar.
Hebben ze zo'n concours in Nederland ook? Ben ik wel eens benieuwd naar.

0
geplaatst: 23 mei 2011, 00:05 uur
Ik denk dat de Grote Prijs van Nederland wel redelijk vergelijkbaar is (of niet?).
0
geplaatst: 23 mei 2011, 00:08 uur
Ja, dat klopt. Maar waar bij jullie verschillende categorieën zijn (rock/alternative; singer-songwriter; dance; hip-hop), is dat bij HUMO's Rock Rally niet het geval. Heeft er waarschijnlijk ook mee te maken, of is misschien zelfs de oorzaak van de zo goed als onbestaande hip-hopscène van België. Op dat vlak staat Nederland toch hoger.
0
geplaatst: 23 mei 2011, 00:11 uur
@Arrie:
Volgens mij wel, alleen heeft de Grote Prijs wel een slechte reputatie. Winnaars breken eigenlijk nooit door.
De bands die de laatste jaren gewonnen hebben:
2010 Ethereal
2009 The Cosmic Carnival E
2008 Two Way Radio
2007 Good Dog Happy Man
2006 The Kevin Costners
2005 Silence is Sexy
2004 Lemonseven
2003 Eleven
2002 Satellite7
2001 Zober
2000 Incense
1999 Mind Menders
1998 Redivider/ Itchi Bitchi
1997 Suburbs
1996 Green Lizard
1995 Raise the Roof
Ik weet nog dat Redivider heel snel uit elkaar ging, volgens mij gingen leden daarvan bij Johan ofzo. En Incense was wel een heel tof bandje. Maar de rest...
edit: de hiphop-scene is hier veel groter inderdaad (voor zover ik kan overzien).
Volgens mij wel, alleen heeft de Grote Prijs wel een slechte reputatie. Winnaars breken eigenlijk nooit door.
De bands die de laatste jaren gewonnen hebben:
2010 Ethereal
2009 The Cosmic Carnival E
2008 Two Way Radio
2007 Good Dog Happy Man
2006 The Kevin Costners
2005 Silence is Sexy
2004 Lemonseven
2003 Eleven
2002 Satellite7
2001 Zober
2000 Incense
1999 Mind Menders
1998 Redivider/ Itchi Bitchi
1997 Suburbs
1996 Green Lizard
1995 Raise the Roof
Ik weet nog dat Redivider heel snel uit elkaar ging, volgens mij gingen leden daarvan bij Johan ofzo. En Incense was wel een heel tof bandje. Maar de rest...
edit: de hiphop-scene is hier veel groter inderdaad (voor zover ik kan overzien).
0
geplaatst: 23 mei 2011, 00:12 uur
Hip-hop is ook precies het genre waarin veel artiesten doorbreken door de Grote Prijs. In het rockgenre juist bijna niet. Als je naar het lijstje van winnaars kijkt, zijn het onder het kopje rock bijna alleen maar onbekende namen, terwijl er bij hip-hop veel namen zijn die later zijn doorgebroken.
0
geplaatst: 23 mei 2011, 00:48 uur
Inderdaad niet echt een goede reputatie, de Grote Prijs. Alleen Green Lizard en Incense zeggen mij wat.
Ik mis trouwens nog wel wat namen van goede Nederlandse bands, nl; Textures, Face Tomorrow, Coparck (gestopt), LPG, Solo, Voicst, a Balladeer en Death Letters.
Ik mis trouwens nog wel wat namen van goede Nederlandse bands, nl; Textures, Face Tomorrow, Coparck (gestopt), LPG, Solo, Voicst, a Balladeer en Death Letters.
0
geplaatst: 23 mei 2011, 02:40 uur
Yup, ze zijn er ook wel. Ook labels als Transformed Dreams (met o.a. Feverdream) en Back Up the Truck (bv. The Black Atlantic) zijn erg de moeite waard. En op grotere schaal de Excelsior-bands.
0
geplaatst: 23 mei 2011, 11:07 uur
België, we mogen toch nog op iets trots zijn 
en jullie vergeten dan nog Triggerfinger, Arsenal, the subs, Ozark Henry, Selah Sue, ...
En van hip-hop ken ik niets in Nederland (denk ik)
Goeie Belgische hip-hop is natuurlijk: 't Hof van Commerce

en jullie vergeten dan nog Triggerfinger, Arsenal, the subs, Ozark Henry, Selah Sue, ...
En van hip-hop ken ik niets in Nederland (denk ik)
Goeie Belgische hip-hop is natuurlijk: 't Hof van Commerce
0
geplaatst: 23 mei 2011, 17:11 uur
De Nederhop-scene in Nederland is ontzettend groot. Bij de jeugd zijn rappers enrapformaties als Fresku, Zo Moeilijk, Opgezwolle, Jiggy Djé, Typhoon, Fakkelbrigade, Hef, Opposites en Keizer erg populair. En Jeugd van Tegenwoordig.
0
geplaatst: 23 mei 2011, 19:06 uur
Nederland heeft ook Tiësto, Junkie Xl, Armin van Buuren en Ferry Corsten.
0
geplaatst: 23 mei 2011, 19:25 uur
deric raven schreef:
Martyn niet vergeten Great Lengths - hier zit regelmatig een scheut dubstep in.
Tim Knol - singer songwriter; en de vrouwelijke tegenhangers,maar da's het terrein van Slowgaze
Monsieur Dubois - leuke mix van funk en jazz.
En dan nog aardig wat lokale bands die een cross-over spelen van Raï met synths en pop.
De Friese nu-wave band waarvan de naam me ontschoten is.
* denotes required fields.