MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Definitie van popmuziek

zoeken in:
Ozric Spacefolk schreef:
Je hebt eigenlijk twee definities van popmuziek:

1. Populaire muziek, dus alle muziek die zo'n beetje na de jaren 40/50 is gemaakt (m.u.v wereldmuziek, jazz etc.)

en

2. Hitparademuziek. Dit is de muziek die echt gericht is op het scoren van een hit. Op die manier vallen undergroundmuzieksoorten als veel metal, punk, avant-garde, new wave, noem maar op, daar dus buiten.

En dat is wat de Radiohead-fanatiekeling die de discussie startte bedoelde.
Al is Radiohead wel keihard op zoek naar hitsingles en miljoenen.
De band maakt geen snelle hapklare hitjes zoals 2 Unlimited, Boney M en Britney Spears.

Er schijnen ook termen te zijn zoals Bubblegum Pop (Spice Girls etc.).

Maar inderdaad, iedereen vult het in op zijn haar/eigen manier.

Ik vind Radiohead een k*tband met k*tmuziek maar simpele popmuziek is het niet.
Een beetje progressieve pop/rock denk ik....

Van Kid A zijn geen singles uitgebracht , en In Rainbows werd als gratis download op de site gezet. Dus ben het niet eens dat Radiohead keihard opzoek is naar hitsingles. Ze veranderen zo dan en dan ook van stijl. Als Radiohead echt opzoek was naar hitsingles hadden ze juist zo goed nog een paar Karma Police's kunnen maken maar dat deden ze niet. Dat ze geld verdienen met hun muziek is duidelijk maar dat ze op zoek zijn naar commercieel succes kan je niet zeggen van Radiohead vind ik. Ze zijn trouwens ook weggegaan bij hun platen label omdat alles om geld draaide daar. Al gaat dat wel makkelijker als je het nodige achter de hand hebt , zoals in het geval van Radiohead.

Radiohead is popmuziek maar geen hitparadepop dat zich op single manifesteert en bedoeld is voor een zo breed mogelijk publiek (bv. Britney Spears, Spice Girls).

ClassicRocker heeft gelijk: alle rock is pop. Maar lang niet alle pop is rock, rock is maar één genre (zij het de populairste) binnen de popmuziek.

ClassicRocker
Vloepk schreef:
Popmuziek is toegankelijke muziek waar de meeste mensen, zonder luisterervaring (essentieel onderdeel in mijn redenering), met enig plezier naar kunnen luisteren. Dat maakt Coldplay pop en Radiohead niet/minder.

Ah, weer zo'n parvenu die maar niet kan verkroppen dat 'ie populaire muziek liefheeft.

Toegankelijkheid is een relatief begrip. Tegenover metal (is ook een vorm van popmuziek) is Radiohead toegankelijk, tegenover hitparadepop (wat Vloepk onder popmuziek definieert) is dat veel minder.

LucM schreef:
Toegankelijkheid is een relatief begrip. Tegenover metal (is ook een vorm van popmuziek) is Radiohead toegankelijk, tegenover hitparadepop (wat Vloepk onder popmuziek definieert) is dat veel minder.

Maar, aan de ene kant voor iemand die van gitaren houdt is electronic weer een stuk ontoegankelijker dan metal. Zo kunnen we aan de gang blijven. Classic Rocker, vind je dat jazz en volksmuziek ook onder popmuziek valt dan ? Ozric Spacefolk meent van niet ...

Popmuziek (popular art) kan je ook opvatten als vrijblijvende muziek.
Muziek die luchtig is en weinig pretentieus of geëngageerd. Ontspanningsmuziek.

Meestal met een meezingfactor of een dansbaarheidsgraad.
Minder gericht op een specifieke doelgroep. Music for the Masses.

En daar is volgens mij trouwens helemaal niets mis mee.

Vloepk
ClassicRocker schreef:
(quote)

Ah, weer zo'n parvenu die maar niet kan verkroppen dat 'ie populaire muziek liefheeft.

Typische reactie! Ik kan het niet anders zien dat vooral jíj kennelijk met terminologische frustratie in je hoofd rondloopt.

Ik heb notabene een blog over popmuziek dus je opmerking slaat helemaal nergens op.

Het lijkt me veel interessanter om na te gaan of er een actuele definitie te formuleren is, dan niet te willen tornen aan een (voor mij) wringende oude definitie.

Daarin vind ik dazzler's opmerking hierboven met 'vrijblijvende muziek, ontspanningsmuziek' zeker de richting op gaan waar ik naar neig te denken.

ClassicRocker
Vloepk schreef:

Ik heb notabene een blog over popmuziek dus je opmerking slaat helemaal nergens op.

Een kloek blog dat alleszins lezenswaardige pennenvruchten bevat. Schrijf je ook over rockmuziek?

Vloepk
Bedankt voor het compliment!

Nee, ik schijf alleen over échte popmuziek....

Zonder dollen, meer rock dan Airship, School is Cool of Mona zal het niet gaan worden.

Ik kwam deze site tegen, erg tof.

40 Noises That Built Pop

Stijn_Slayer
Even globaal gelezen. Gaaf overzicht.

Er is wel goed over nagedacht. Er staat weinig onzin in die lijst.

De fretloze bas, de theremin en ook de Moog vind ik wel onzin. Dat zijn geen instrumenten die de popmuziek gemaakt hebben tot wat het is. Net alsof de theremin en de fretloze bas zo onwijs vaak gebruikt worden.

Misschien dat er nog e.e.a. in staat waar over te twisten valt, maar toch zeker 80% klopt wel.

Bij Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold (2008):

Stel, je zou willen beargumenteren dat het inderdaad een enigszins poppy album is (waar ik me eerlijk gezegd in kan vinden, veel nummers hebben nou eenmaal wat pop invloeden), als je ziet wat door doorgaat voor Hiphop/Rap: Beyoncé, Pussycat Dolls, dan zie ik niet in wat deze daar doet.

En bedankt voor de lof!

Misschien dat ik hier nog meer lof mee zal krijgen: Is al de tweede keer dat ik het doe!

Pop = populaire muziek. Dit album kwam in de eerste week binnen op nummer vijf in Billboard top 200 (met 36000 verkochte exemplaren). Dit album is dus (ook) pop .

Hoi

Maar je hebt ook nog zoiets als het genre pop binnen populaire muziek. Beetje vaag, maar goed.

Ulfat-e-Zulmat
MJ_DA_MAN schreef:
Pop = populaire muziek. Dit album kwam in de eerste week binnen op nummer vijf in Billboard top 200 (met 36000 verkochte exemplaren). Dit album is dus (ook) pop .

Ik had al zo'n vermoeden dat Ready to Die pop was..

MJ_DA_MAN schreef:
Dus elk nummer dat hoog scoort in de Billboard top 200 is pop?
Is dat niet een enigszins verkeerde manier om het genre van een album te beschrijven?

Op deze manier zou je namelijk een album eerst, voordat het uitkomt, nooit pop kunnen noemen. Pop-invloeden lijken me dan ook erg onmogelijk. Je hebt 'Hoge plaats in de Billboard top 200'-invloeden! Het lijkt me toch dat er nog aardig wat te sleutelen valt aan deze definitie van pop.

Wikipedia schreef:
Hatch and Millward define pop music as "a body of music which is distinguishable from popular, jazz and folk musics".[1] Although pop music is often seen as oriented towards the singles charts it is not the sum of all chart music, which has always contained songs from a variety of sources, including classical, jazz, rock, and novelty songs, while pop music as a genre is usually seen as existing and developing separately.[2] Thus "pop music" may be used to describe a distinct genre, aimed at a youth market, often characterized as a softer alternative to rock and roll.[3]

Is het in ieder geval niet met je eens, MJ.

Don't blame me, blame du bedenkers van deze term. En Ready to Die is in zekere zin zeker popmuziek, simpelweg omdat het toentertijd veel verkocht (en nu nog steeds wel lijkt me).

Maar goed, de definitie ervan is wat krom gezien er eerst wordt uitgelegd dat het een afkorting is van populaire muziek maar het daarna alsnog gedeeltelijk wordt gespecificeerd qua genre. Wanneer iets populair is (en dat is dit album heel erg geweest) lijkt het me niet meer van toepassing van voor genre het is.

Popmuziek kan ook popmuziek zijn zonder populair te worden, hoor. Het is een term voor 'de muzieksoorten die populair zijn', het hoeft niet eens te betekenen dat de plaat zelf veel verkocht is.

Ondanks dat je gelijk hebt klinkt het wel erg tegenstrijdig: populaire muziek zonder populair te worden. Maar goed, dat is bij dit album n.v.t.

Valt mee, is maar net hoe je het bekijkt. Het gaat erom dat de soort muziek die de desbetreffende band of artiest maakt onder populair valt, niet of de band of artiest zelf succes heeft. Eigenlijk is 'pop' een beetje de tegenhanger van klassiek (en traditionele volksmuziek). Bijna alles op MusicMeter valt eronder, behalve misschien dingen als noisemuziek, grindcore, breakcore etc. Hip-hop in elk geval ook. Dat betekent niet dat je overal het labeltje 'pop' bij moet doen, want stom genoeg is 'pop' ook nog een los genre. Maar dat was al duidelijk gemaakt

Is dat wel zo dat pop ook een genre is? Los genre is niet het geval gezien pop als populaire muziek geen genre is.

Wat voor muziek maakt een band als 'Pulp' anders, om maar even één voorbeeld te geven?

Hier is echter een topic voor, zou een moderator het daar misschien naartoe willen verplaatsen?

kobe bryant fan schreef:
Ik heb deze toch maar met een halfje verlaagd, er staat op deze plaat genoeg moois zoals: You, Guarantees, Dreamer, ... Maar jammer genoeg staan er een paar tracks die ik maar blijf skippen dat zijn: The Skinny en Shoulda Known en bij: Wild Wild Horses stoor ik me aan het refrein.
Maar alle andere tracks blijven heerlijk, geweldige beats sommige erg zomers en sommige zouden dan weer perfect in de winter passen. En Slug blijft een heerlijke rapper en tekstenschrijver. Jammer van die twee skippers en het erg slechte refrein van Wild Wild Horses.

Deze is onnodig verplaatst

Over popmuziek. Er zijn over het algemeen twee verschillende definities voor popmuziek.
De eerste is een behoorlijk breed verzamelbegrip, ook wel populaire of lichte muziek genoemd:
Popular music, unlike art music, is (1) conceived for mass distribution to large and often socioculturally heterogeneous groups of listeners, (2) stored and distributed in non-written form, (3) only possible in an industrial monetary economy where it becomes a commodity and (4) in capitalist societies,subject to the laws of 'free' enterprise, according to which it should ideally sell as much as possible of as little as possible to as many as possible.

Deze definitie is onderdeel van de driehoek van Philip Tagg, waar volksmuziek en kunstmuziek de andere twee stijlen zijn. De grenzen hiervan zijn soms niet helemaal duidelijk (voornamelijk bij vormen van jazz en electronica).

Dan is er nog een tweede soort popmuziek, ook wel "pop" genoemd. Die term wordt hier op MuMe aangehouden en hierbij gaat het om muziek waar de songs een lengte hebben van tussen de 2 en 5 minuten, waarbij er een verse-chorus-verse-bridge-chorus structuur is of een structuur die daar erg op lijkt en vormen van experiment weinig tot niet aanwezig zijn. Logischerwijs moet het ook goed voldoen aan de eerste definitie.

Als je de tweede definitie aanhoudt is er niet heel veel reden om Atmosphere geen pop te noemen, want vandaag de dag is rappen en samplen/scratchen totaal niet meer ongebruikelijk. Je zou aan de tweede definitie van popmuziek kunnen toevoegen dat de vocalen gezongen moeten zijn, maar daar is eigenlijk geen reden toe gezien de hedendaagse acceptatie van rap.

In mijn ogen is Atmosphere 99% hip hop maar ook zo'n 50% pop. Dat komt doordat hip hop en pop vaak enorm veel overlap hebben. Alleen hip-hop waar sprake is van afwijkingen van het gebruikelijke pad (experimentele elementen of afwijking van de structuur, wat bij Atmosphere lichtjes het geval is) of inmenging van andere stijlen (ook bij Atmosphere is hier wel licht sprake van) kun je duidelijk scheiden van pop.

[quote]Teunnis schreef:
(quote)

Wanneer experimenteert iemand? Wanneer noem je het weinig? Waar trek je die lijn?
Zijn vernieuwende albums, die later door allerlei popmuzikanten nagedaan worden, dan wel of niet pop?
Bijvoorbeeld: Sjaak heeft een geniaal idee voor muziek, dat erg origineel is. Doet zijn ding, en het slaat aan. Sjaak staat aan de top van de hitlijsten. Nu zijn er veel mensen die hem na gaan doen, en allemaal lijkt het verschrikkelijk veel op de muziek van Sjaak.
In dit geval, zou Sjaak zijn album (omdat het heel erg experimenteel is) dan geen pop zijn, en de namaak albums (omdat die het experimentele namaken, en zelf dus niet experimenteren) wel?

Dat is nou precies het probleem met die uitleg van het woord popmuziek. Ten eerste zijn de grenzen totaal onduidelijk en ten tweede is het ook nog zo dat de grenzen onwijs dynamisch zijn. Wat nu gebruikelijk is (bijv. electronische elementen in pop) was vroeger natuurlijk totaal niet zo. En andersom ook. Een ander woord voor dat soort pop is hitparadepop en dat geeft dus wel een beetje aan dat het gaat om muziek die op dit moment veel gebruikelijke elementen bevat. Maar het probleem met die term is in mijn ogen dat niet alle pop direct op de hitparade is gericht.

Maar zoals je merkt valt er dus heel lang te discussieren over de exacte definitie. Ik zal wel aan mijn zus vragen of er een duidelijke definitie van bestaat, zoals Tagg een (redelijk) duidelijke definitie maakte voor de driehoek pop, art en folk music.

Het zal me eerlijk gezegd een worst zijn wat popmuziek is en wat daar allemaal onder valt. Ik luister muziek, beperk me nergens toe en als het goed klinkt in mijn oortjes vind ik het prima.
Dus gaat het bij mij van Kim Wilde tot Solstafir, van Duran Duran tot Falkenbach, van Jean Michel Jarre tot Dark sanctuary...........en alles er tussen in omheen en zelfs niet in de buurt. Maar net waarvoor ik in de stemming ben. Wel bespeur ik dat ik steeds verder afgedwaald ben van de top40........maar dat is toch al een achterhaald soort lijstje.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:52 uur

geplaatst: vandaag om 22:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.