Muziek / Algemeen / Definitie van popmuziek
zoeken in:
0
Jocharo-T
geplaatst: 25 juni 2011, 17:43 uur
Bij Radiohead - OK Computer (1997):
Popmuziek toch vrij weinig lijkt mij. Radiohead heeft echt vrij weinig met Pop te maken. Maar goed, de reactie van Young Ertegun is wel erg kort door de bocht.
Eveningguard schreef:
Ga maar eens even nalezen war Radiohead heeft betekend voor de popmuziek voordat je met zulke oerstomme argumenten komt.
Ga maar eens even nalezen war Radiohead heeft betekend voor de popmuziek voordat je met zulke oerstomme argumenten komt.
Popmuziek toch vrij weinig lijkt mij. Radiohead heeft echt vrij weinig met Pop te maken. Maar goed, de reactie van Young Ertegun is wel erg kort door de bocht.
0
geplaatst: 25 juni 2011, 17:46 uur
Jocharo-T schreef:
Radiohead, en met name dit album, heeft zo'n beetje alles beinvloed na de release. Met name Coldplay ziet Radiohead als een gigantische inspiratiebron.
0
Jocharo-T
geplaatst: 25 juni 2011, 17:48 uur
@ Eveningguard
Ik ben wel met je eens dat dit album van enorme invloed is. Maar niet zozeer op de popmuziek. Dat is wat ik bedoel. Als je Radiohead analyseert vind je vrij weinig pop.
Ik ben wel met je eens dat dit album van enorme invloed is. Maar niet zozeer op de popmuziek. Dat is wat ik bedoel. Als je Radiohead analyseert vind je vrij weinig pop.
0
ClassicRocker
geplaatst: 25 juni 2011, 17:55 uur
Jocharo-T schreef:
@ Eveningguard
@ Eveningguard
Wie Radiohead analyseert treft alleen maar pop aan, zij het voornamelijk onconventionele(re) pop die te eigenzinning is voor de grote massa.
0
Jocharo-T
geplaatst: 25 juni 2011, 17:56 uur
Ik ben een compleet andere mening toegedaan. Je treft voornamelijk Rock en Elektronica aan.
0
ClassicRocker
geplaatst: 25 juni 2011, 18:09 uur
ClassicRocker schreef:
Wie Radiohead analyseert treft alleen maar pop aan, zij het voornamelijk onconventionele(re) pop die te eigenzinning is voor de grote massa.
Timo-otje schreef:
En Queen is alternative en rock ? Gast echt , Queen is veel meer mainstream dan Radiohead hoor , kom op zeg. Hun hits worden bij de bosjes gedraaid op de radio , en dan met name Radio Veronica.
En Queen is alternative en rock ? Gast echt , Queen is veel meer mainstream dan Radiohead hoor , kom op zeg. Hun hits worden bij de bosjes gedraaid op de radio , en dan met name Radio Veronica.
Dit heeft niets met Queen te maken, vriend. I.t.t. wat jij lijkt te denken is pop niet synoniem aan mainstream. Radiohead maakt gewoon popmuziek, zij het voornamelijk onconventionele(re) pop die te eigenzinnig is voor de grote massa.
Verder is Queen grosso modo inderdaad veel meer mainstream dan Radiohead. So what?
0
Jocharo-T
geplaatst: 25 juni 2011, 18:13 uur
@ ClassicRocker
Denkt dat je toch echt vrij eenzaam in de mening (die je overigens verwoord als een feit) staat dat Radiohead popmuziek is.
Denkt dat je toch echt vrij eenzaam in de mening (die je overigens verwoord als een feit) staat dat Radiohead popmuziek is.
0
geplaatst: 25 juni 2011, 18:16 uur
Dat gedoe met genrenamen zorgt toch vaker voor verwarring dan voor duidelijkheid. Wanneer is iets pop, wanneer is iets rock en wanneer is iets polka metal?
0
ClassicRocker
geplaatst: 25 juni 2011, 18:29 uur
Jocharo-T schreef:
@ ClassicRocker
@ ClassicRocker
Luister vriend, alle rockmuziek is popmuziek. Radiohead is pop, Queen is pop, The Beatles zijn pop, Pink Floyd is pop, Jeff Buckley is pop, Porcupine Tree is pop...
Radiohead is gewoon popmuziek. Teleurgesteld?
0
geplaatst: 25 juni 2011, 18:36 uur
Pop is gewoon de grotere naam en onder pop valt inderdaad rock, gewone pop en Hiphop.
Zo dacht ik toch dat het was.
0
ClassicRocker
geplaatst: 25 juni 2011, 18:44 uur
kobe bryant fan schreef:
Pop is gewoon de grotere naam en onder pop valt inderdaad rock, gewone pop en Hiphop.
Rock is een genre binnen de popmuziek en indie/alternative, onder deze noemer schaar ik OK Computer maar even, is een subgenre binnen de rockmuziek.
Dit album is zowel pop, rock als indie/alternative.
0
geplaatst: 25 juni 2011, 18:48 uur
Popmuziek (populaire muziek) is bijna alles buiten de klassieke muziek. Rock, dance, hip-hop, ambient, in principe allemaal popmuziek. Er onstaat alleen vaak verwarring omdat je binnen de popmuziek nog het aparte genre 'pop' hebt, met goed in het gehoor liggende refreintjes e.d. Hopelijk is het misverstand opgelost en het voor iedereen helder? Ja, Radiohead is wel degelijk popmuziek.
0
geplaatst: 25 juni 2011, 18:53 uur
niels94 schreef:
Ja, Radiohead is wel degelijk popmuziek.
Ja, Radiohead is wel degelijk popmuziek.
En dat is helemaal niet erg. Popmuziek kan ook goed zijn, hoor.
0
ClassicRocker
geplaatst: 25 juni 2011, 19:16 uur
Ach, een aantal jonge users heeft een leerzaam lesje "basale kennis over popmuziek" opgedaan. Meer niet.
0
ClassicRocker
geplaatst: 25 juni 2011, 20:36 uur
niels94 schreef:
Popmuziek (populaire muziek) is bijna alles buiten de klassieke muziek. Rock, dance, hip-hop, ambient, in principe allemaal popmuziek. Er onstaat alleen vaak verwarring omdat je binnen de popmuziek nog het aparte genre 'pop' hebt, met goed in het gehoor liggende refreintjes e.d. Hopelijk is het misverstand opgelost en het voor iedereen helder? Ja, Radiohead is wel degelijk popmuziek.
Een aantal users hier dacht wel degelijk dat pop louter bestaat uit muziek met goed in het gehoor liggende refreintjes e.d, en dat rock en electronic zoals Radiohead die maakt(e), geen popmuziek is. Maw: van het bestaan van een overkoepelende soort muziek genaamd popmuziek waar zo’n beetje alle albums op MuMe toe gerekend kunnen worden, waren zij tot eerder vandaag niet op de hoogte.
De discussie die hier eerder vandaag woedde berust dus op eerder op onwetendheid van sommigen, dan op een misverstand. Maar goed, laat ik besluiten door te stellen dat dit een geweldig album is. Hier zijn we het met z'n allen tenslotte wèl over eens.
0
geplaatst: 25 juni 2011, 20:38 uur
ClassicRocker schreef:
Ach, een aantal jonge users heeft een leerzaam lesje "basale kennis over popmuziek" opgedaan. Meer niet.
Ja , jij hebt de waarheid in pacht en de rest snapt er niks van inderdaad.
0
geplaatst: 25 juni 2011, 21:55 uur
ClassicRocker schreef:
Ik heb de indruk dat Radiohead de grote massa inmiddels wel heeft weten te bereiken.
Met pop of rock, daar wil ik vanaf wezen.
0
geplaatst: 27 juni 2011, 11:13 uur
Je kan het op 2 manieren zien. De manier van Classic Rocker en Niels94 is daar 1 van (Alles behalve klassieke muziek is popmuziek). Echter zie ik het begrip popmuziek toch anders. Pop muziek betekent populaire muziek , daarbij versta ik toch grotendeels mainstream en muziek wat bij de meeste mensen bekend is. Als ik bv in een winkelcentrum in Amsterdam 100 willekeurige mensen vraag of ze Beyonce , Rihanna en U2 kennen zijn dat er waarschijnlijk 95 of meer. Vraag ik aan die 100 mensen of ze bv Godspeed You Black Emperor! , Aphex Twin en Explosions In The Sky kennen zouden dat er denk ik 2 a 3 zijn op de 100. Niet echt ' populaire muziek' dus. Hier is dus maar hoe je het bekijkt in mijn ogen.
0
geplaatst: 27 juni 2011, 15:53 uur
Bij nader inzien wil ik dan Radiohead ook wel bij de popmuziek plaatsen, al ligt het er wel aan wat. Ik denk dat de meeste mensen Radiohead wel kennen maar dat niet iedereen bekend is met al hun werk. ik denk dat als er gevraagd wordt noem eens paar nummers van Kid A je ook bedrogen uit komt. Karma Police en No Suprises zullen de meeste echter wel kennen natuurlijk! A Fijn , Radiohead is ontoegankelijke(voor de massa ontoegankelijk) popmuziek. Zo beter ? En bij deze moet ik Classic Rocker gelijk dat hij toch wel erg in de buurt zat
. Alhoewel ik bij mijn standpunt blijf dat ik Godspeed You Black Emperor! nog steeds geen popmuziek vind.
. Alhoewel ik bij mijn standpunt blijf dat ik Godspeed You Black Emperor! nog steeds geen popmuziek vind.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 29 juni 2011, 21:57 uur
Ik moest toch even in m'n ogen wrijven toen ik de eerste paar berichten hier zag staan, maar het staat er echt.
Wel vind ik het lastig om te bepalen of bepaalde vormen van jazz onder popmuziek vallen. Zelfde geldt voor avant-garde. Verder zo'n beetje alles wat niet klassiek is inderdaad. Die definitie gebruiken ze bij mij op de opleiding ook als er een snelle, maar toch redelijk universele definitie nodig is. Uitzonderingen op de regel en twistpunten zullen er immers altijd zijn.
Daarom blijf ik de genre-aanduiding 'Pop' hier op de site ook hoogst opmerkelijk vinden.
Wel vind ik het lastig om te bepalen of bepaalde vormen van jazz onder popmuziek vallen. Zelfde geldt voor avant-garde. Verder zo'n beetje alles wat niet klassiek is inderdaad. Die definitie gebruiken ze bij mij op de opleiding ook als er een snelle, maar toch redelijk universele definitie nodig is. Uitzonderingen op de regel en twistpunten zullen er immers altijd zijn.
Daarom blijf ik de genre-aanduiding 'Pop' hier op de site ook hoogst opmerkelijk vinden.
0
geplaatst: 29 juni 2011, 23:40 uur
Popmuziek is een verzamelnaam van alle genres die wereldwijd populair zijn (rock, soul, dance ...). Deze term ontstond in de jaren '50 en is een muzikale uiting die populair was bij de jeugd, te beginnen met rock'n roll. Nadien werden nog veel genres gepopulariseerd zoals folk, country, blues ... en ontstonden er nieuwe (prog-, hard- en glamrock, punk, reggae, electronic ...) die al snel populair werden.
De meest gangbare vorm van popmuziek is hitparadepop (genre-aanduiding 'pop', wat anderen mainstream noemen) maar ook deze term is arbitrair.
De meest gangbare vorm van popmuziek is hitparadepop (genre-aanduiding 'pop', wat anderen mainstream noemen) maar ook deze term is arbitrair.
0
Vloepk
geplaatst: 12 juli 2011, 13:01 uur
Interessante discussie.
Ik vind dat de opmerking 'alles wat niet klassiek is, is pop' toch te kort door de bocht. Dat dit van oudsher zo is beschreven vind ik een geschiedkundige waarheid die wringt met de huidige situatie.
Los van dat pretendeer ik geen panklare begrenzingen van termen te hebben, want dat wringt al helemaal. Iets kan meer of minder pop zijn.
Popmuziek is toegankelijke muziek waar de meeste mensen, zonder luisterervaring (essentieel onderdeel in mijn redenering), met enig plezier naar kunnen luisteren. Dat maakt Coldplay pop en Radiohead niet/minder.
Ik vind dat de opmerking 'alles wat niet klassiek is, is pop' toch te kort door de bocht. Dat dit van oudsher zo is beschreven vind ik een geschiedkundige waarheid die wringt met de huidige situatie.
Los van dat pretendeer ik geen panklare begrenzingen van termen te hebben, want dat wringt al helemaal. Iets kan meer of minder pop zijn.
Popmuziek is toegankelijke muziek waar de meeste mensen, zonder luisterervaring (essentieel onderdeel in mijn redenering), met enig plezier naar kunnen luisteren. Dat maakt Coldplay pop en Radiohead niet/minder.
0
geplaatst: 12 juli 2011, 13:57 uur
Vloepk schreef:
Interessante discussie.
Interessante discussie.
Vooral in dat laatste kan ik me wel vinden ja. Ik heb laatst enkele nummers van Throut Mask Replica van Captain Beefheart geluisterd. Eigenlijk zou het dus 'popmuziek' moeten zijn , maar iemand die zich nooit in muziek verdiept heeft of weinig luisterervaring heeft kan hier toch echt niks mee. Niet echt muziek voor de massa , maar toch gewoon pop muziek dus ?
0
ClassicRocker
geplaatst: 12 juli 2011, 14:20 uur
Timo-otje schreef:
Niet echt muziek voor de massa , maar toch gewoon pop muziek dus ?
Niet echt muziek voor de massa , maar toch gewoon pop muziek dus ?
Captain Beefheart is met z'n experimentele avantgarde medeverantwoordelijk voor het door popmuziek bestijgen van de culturele ladder. Hij maakte pop, maar uiteraard van onconventionele(re) aard.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 12 juli 2011, 15:05 uur
Volksmuziek (in al haar vormen) en Jazz vallen toch echt ook niet onder de Popmuziek.
Popmuziek is meer dan muziek alleen, overigens. Het is de hele subcultuur, van mp3'tjes tot concerten, tot MTV en bijpassende kledij zoeken.
Hoe erg het ook pijn doet voor sommigen: ook metal valt onder popmuziek.
En Radiohead is toch ook echt een bandje voor de grote massa. Misschien hebben ze een paar compositorisch interessante liedjes, of diepzinnige teksten. Het is zo toegankelijk als maar kan.
Echt underground kun je het noemen.
Zijn ze al miljonairs?!?
Avant-garde bestond al voor de popmuziek haar intrede deed.
Blues is ook discutabel. Zo ook veel vormen van americana en country.
Popmuziek is meer dan muziek alleen, overigens. Het is de hele subcultuur, van mp3'tjes tot concerten, tot MTV en bijpassende kledij zoeken.
Hoe erg het ook pijn doet voor sommigen: ook metal valt onder popmuziek.
En Radiohead is toch ook echt een bandje voor de grote massa. Misschien hebben ze een paar compositorisch interessante liedjes, of diepzinnige teksten. Het is zo toegankelijk als maar kan.
Echt underground kun je het noemen.
Zijn ze al miljonairs?!?
Avant-garde bestond al voor de popmuziek haar intrede deed.
Blues is ook discutabel. Zo ook veel vormen van americana en country.
0
geplaatst: 12 juli 2011, 15:47 uur
Hmm, er is dus eigenlijk geen duidelijke definitie. Want iedereen ziet het toch anders ....
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 12 juli 2011, 16:22 uur
Je hebt eigenlijk twee definities van popmuziek:
1. Populaire muziek, dus alle muziek die zo'n beetje na de jaren 40/50 is gemaakt (m.u.v wereldmuziek, jazz etc.)
en
2. Hitparademuziek. Dit is de muziek die echt gericht is op het scoren van een hit. Op die manier vallen undergroundmuzieksoorten als veel metal, punk, avant-garde, new wave, noem maar op, daar dus buiten.
En dat is wat de Radiohead-fanatiekeling die de discussie startte bedoelde.
Al is Radiohead wel keihard op zoek naar hitsingles en miljoenen.
De band maakt geen snelle hapklare hitjes zoals 2 Unlimited, Boney M en Britney Spears.
Er schijnen ook termen te zijn zoals Bubblegum Pop (Spice Girls etc.).
Maar inderdaad, iedereen vult het in op zijn haar/eigen manier.
Ik vind Radiohead een k*tband met k*tmuziek maar simpele popmuziek is het niet.
Een beetje progressieve pop/rock denk ik....
1. Populaire muziek, dus alle muziek die zo'n beetje na de jaren 40/50 is gemaakt (m.u.v wereldmuziek, jazz etc.)
en
2. Hitparademuziek. Dit is de muziek die echt gericht is op het scoren van een hit. Op die manier vallen undergroundmuzieksoorten als veel metal, punk, avant-garde, new wave, noem maar op, daar dus buiten.
En dat is wat de Radiohead-fanatiekeling die de discussie startte bedoelde.
Al is Radiohead wel keihard op zoek naar hitsingles en miljoenen.
De band maakt geen snelle hapklare hitjes zoals 2 Unlimited, Boney M en Britney Spears.
Er schijnen ook termen te zijn zoals Bubblegum Pop (Spice Girls etc.).
Maar inderdaad, iedereen vult het in op zijn haar/eigen manier.
Ik vind Radiohead een k*tband met k*tmuziek maar simpele popmuziek is het niet.
Een beetje progressieve pop/rock denk ik....
* denotes required fields.