Muziek / Algemeen / 1001 Albums to Hear Before You Die
zoeken in:
0
geplaatst: 23 december 2011, 17:56 uur
Het is (bijna) vakantie voor de meesten en dat betekent dus: kerstcadeaus. Al sinds ik deze zomervakantie dit boek leende bij de bieb, loop ik met dit idee. Er staan in dit boek namelijk heel wat (semi-)onbekende pareltjes. Opdat ik deze niet voor mezelf wil houden, dit topic. Ik ontdek deze albums sowieso, maar geluk is het mooiste als je het kunt delen. 
Ik wil dit topic als volgt doen: iedere week zoek ik een album uit dit boek uit. Dit zullen over het algemeen niet de bekende albums zijn (nauurlijk staat het debuut van The Doors erin en uiteraard staat Public Enemy er ook in), maar de wat minder bekende albums. Dit kunnen albums zijn met een paar stemmen, maar ook albums waar best wel een aardig aantal stemmen bij staan, maar waarvan ik niet het idee heb dat het nou zo'n bekend album is. Waarbij ik vooral rekening hou met de actieve deelnemers.
Om het voor iedereen leuk te houden, zal ik proberen ook heel divers te kijken. Van de 50s tot de 00s en van rock tot pop tot electronic. Hoewel ik daar nu al de kanttekening bij maak, dat het qua genres absoluut niet evenredig verdeeld is. Hoe haalbaar het is om heel divers te blijven, kom ik vanzelf wel achter.
Hopend op veel animo en nog meer enthousiasme, zal ik hier mijn eerste keuze presteren:
Cat Stevens - Tea for the Tillerman (1970)

Label: Island
Producer: Paul Samwell-Smith
Art Direction: Cat Stevens
[...]"Apart from Stevens' ear for a great melody, what caught the listener's attention most was the sensibility of his lyrics and his readiness to address pressing issues of his time - notably the search for spiritual direction that underpins "But I Might Die Tonight" and "On The Way To Find Out"." [...]
(LP, Liam Pieper)
Bron: Cat Stevens - Tea For The Tillerman (1970), pag. 212-213, 1001 Albums To Hear Before You Die (2011)
Willekeurig opgeslagen op een bladzijde kwam ik op een gegeven moment (eerst kwam ik op bekendere albums als The Clash, Private Dancer en The Suburbs) bij dit album. Cat Stevens vind ik een sterke singer-songwriter. Het is een kort album, dus waarschijnlijk een mooie binnenvaller.
Er staat overigens echt On The Way To Find Out. Dit moet uiteraard On The Road To Find Out zijn.
Ik ben hem momenteel aan het beluisteren, staat ook op Tea for the Tillerman by Cat Stevens on Spotify - open.spotify.com
P.S. Bij sommige albums staat nog een tracklist vermeld en de nummers welke 'favoriet' zijn, die zal ik dan ook vermelden. Bij deze is dit overigens niet het geval.

Ik wil dit topic als volgt doen: iedere week zoek ik een album uit dit boek uit. Dit zullen over het algemeen niet de bekende albums zijn (nauurlijk staat het debuut van The Doors erin en uiteraard staat Public Enemy er ook in), maar de wat minder bekende albums. Dit kunnen albums zijn met een paar stemmen, maar ook albums waar best wel een aardig aantal stemmen bij staan, maar waarvan ik niet het idee heb dat het nou zo'n bekend album is. Waarbij ik vooral rekening hou met de actieve deelnemers.
Om het voor iedereen leuk te houden, zal ik proberen ook heel divers te kijken. Van de 50s tot de 00s en van rock tot pop tot electronic. Hoewel ik daar nu al de kanttekening bij maak, dat het qua genres absoluut niet evenredig verdeeld is. Hoe haalbaar het is om heel divers te blijven, kom ik vanzelf wel achter.
Hopend op veel animo en nog meer enthousiasme, zal ik hier mijn eerste keuze presteren:
Cat Stevens - Tea for the Tillerman (1970)

Label: Island
Producer: Paul Samwell-Smith
Art Direction: Cat Stevens
[...]"Apart from Stevens' ear for a great melody, what caught the listener's attention most was the sensibility of his lyrics and his readiness to address pressing issues of his time - notably the search for spiritual direction that underpins "But I Might Die Tonight" and "On The Way To Find Out"." [...]
(LP, Liam Pieper)
Bron: Cat Stevens - Tea For The Tillerman (1970), pag. 212-213, 1001 Albums To Hear Before You Die (2011)
BeatHoven schreef:
Ik schrik dat dit album 38 jaar oud is. Het heeft alleszins nog niets van zijn glans verloren. Dit is een tijdloos folkalbum. Er staat hier 'pop', maar zo poppy is Cat Stevens niet. Of moet ik Yusuf zeggen?
Ik wil niet in detail treden. Stevens is een uniek songschrijver en de muziek komt vanzelf. Jammer dat hij niet meer zo populair is, tijd om herontdekt te worden!
Ik schrik dat dit album 38 jaar oud is. Het heeft alleszins nog niets van zijn glans verloren. Dit is een tijdloos folkalbum. Er staat hier 'pop', maar zo poppy is Cat Stevens niet. Of moet ik Yusuf zeggen?
Ik wil niet in detail treden. Stevens is een uniek songschrijver en de muziek komt vanzelf. Jammer dat hij niet meer zo populair is, tijd om herontdekt te worden!
Willekeurig opgeslagen op een bladzijde kwam ik op een gegeven moment (eerst kwam ik op bekendere albums als The Clash, Private Dancer en The Suburbs) bij dit album. Cat Stevens vind ik een sterke singer-songwriter. Het is een kort album, dus waarschijnlijk een mooie binnenvaller.
Er staat overigens echt On The Way To Find Out. Dit moet uiteraard On The Road To Find Out zijn.
Ik ben hem momenteel aan het beluisteren, staat ook op Tea for the Tillerman by Cat Stevens on Spotify - open.spotify.com
P.S. Bij sommige albums staat nog een tracklist vermeld en de nummers welke 'favoriet' zijn, die zal ik dan ook vermelden. Bij deze is dit overigens niet het geval.
0
geplaatst: 23 december 2011, 18:04 uur
Ik heb dat boek ook in mijn bezit, en heb er al veel leuks door ontdekt. Dit topic ga ik zeker volgen 

0
geplaatst: 23 december 2011, 18:40 uur
Goed(?) voorbeeld doet hopelijk volgen:
Ik ben Tea for the Tillerman vast vaak tegengekomen. Father and Son stond een tijdje in mijn top 100 en staat er nu dicht tegenaan, geloof ik. Het is precies waar ik op gehoopt had. Zijn stem herken je uit duizenden en die vibratie in zijn stem, vind ik heerlijk. Al vanaf de opener komt zijn sterke kant naar boven, om pas bij de korte afsluiter weer langzaam uit te doven. Voor het spirituele zou ik overigens de teksten erbij moeten pakken. Ondanks dat de eerste twee nummers meer dan aardig zijn, zet hij met het bekende Wild World de echte toon. Om die toon vervolgens te verpletteren met het schitterende Sad Lisa. Maar laten we eerlijk zijn, er staat geen zwak nummer op en het is heerlijke muziek.
Hopelijk staat Yussuf weer even in de aandacht. Met albums als deze verdient hij dat.
Ik ben Tea for the Tillerman vast vaak tegengekomen. Father and Son stond een tijdje in mijn top 100 en staat er nu dicht tegenaan, geloof ik. Het is precies waar ik op gehoopt had. Zijn stem herken je uit duizenden en die vibratie in zijn stem, vind ik heerlijk. Al vanaf de opener komt zijn sterke kant naar boven, om pas bij de korte afsluiter weer langzaam uit te doven. Voor het spirituele zou ik overigens de teksten erbij moeten pakken. Ondanks dat de eerste twee nummers meer dan aardig zijn, zet hij met het bekende Wild World de echte toon. Om die toon vervolgens te verpletteren met het schitterende Sad Lisa. Maar laten we eerlijk zijn, er staat geen zwak nummer op en het is heerlijke muziek.
Hopelijk staat Yussuf weer even in de aandacht. Met albums als deze verdient hij dat.
0
geplaatst: 23 december 2011, 18:52 uur
Leuk
Bij ons hebben ze dat boek in de mediatheek op school liggen. Als ik in een tussenuur een keer helemaal niks te doen heb kijk ik dat boek in. Veel topontdekkingen door dat boek gedaan.
Bij ons hebben ze dat boek in de mediatheek op school liggen. Als ik in een tussenuur een keer helemaal niks te doen heb kijk ik dat boek in. Veel topontdekkingen door dat boek gedaan.
0
geplaatst: 23 december 2011, 20:36 uur
Interessant topic en boek. Welke editie heb je? Als ik wat webshops afga zie ik dat er diverse edities van zijn (2005 / 2007 / 2008 / 2011). Weet niet of de lijst van albums ook daadwerkelijk verschilt.
0
geplaatst: 23 december 2011, 20:38 uur
Ikzelf heb de versie 2011, met de banaan van Andy Warhol op de cover.
0
geplaatst: 23 december 2011, 21:07 uur
Ik heb die van 2011. De goede lezer had ook al opgemerkt dat ik The Suburbs had genoemd. 
Ik kreeg hem vandaag door de brievenbus (ondanks dat ze zeiden dat die niet voor Kerst hier zou zijn..
)
Het verschil weet ik overigens niet, maar er worden uiteraard wat albums uitgehaald om de nieuwe albums toe te voegen (zo had ik de editie van 2007 of 2008 uit de bieb geleend en daar stond niks van na 2004 in). Ook zetten ze met terugwerkende kracht albums erin, want ik had even snel gezocht en jawel, ditmaal wel wat van Sigur Rós! (Agaetis Byrjun)

Ik kreeg hem vandaag door de brievenbus (ondanks dat ze zeiden dat die niet voor Kerst hier zou zijn..
)Het verschil weet ik overigens niet, maar er worden uiteraard wat albums uitgehaald om de nieuwe albums toe te voegen (zo had ik de editie van 2007 of 2008 uit de bieb geleend en daar stond niks van na 2004 in). Ook zetten ze met terugwerkende kracht albums erin, want ik had even snel gezocht en jawel, ditmaal wel wat van Sigur Rós! (Agaetis Byrjun)
0
geplaatst: 23 december 2011, 21:11 uur
Ze halen er natuurlijk ook albums uit. Een vriend van me heeft de versie met Debby Harry op de cover, en daar staat het debuut van Gorillaz in. Die ontbreekt in mijn versie.
0
geplaatst: 23 december 2011, 21:16 uur
Maar is het de bedoeling dat andere users hier een bespreking mogen neerzetten. Want daar heb ik wel zin in. Ik ga Cat Stevens morgen luisteren.
0
geplaatst: 23 december 2011, 21:17 uur
Zo te zien heeft Bowie er een album bij, want ik dacht dat The Beatles de enige waren met 7 albums. Ook Neil Young (& Crazy Horse) had er volgens mij nog geen 7 bij mijn vorige editie. Maar van dat laatste ben ik niet echt zeker.
0
geplaatst: 23 december 2011, 21:18 uur
Snoeperd schreef:
Maar is het de bedoeling dat andere users hier een bespreking mogen neerzetten. Want daar heb ik wel zin in. Ik ga Cat Stevens morgen luisteren.
Dat is wel de bedoeling, ja. Zoals ik al zei: geluk (hier: ontdekkingen) is het leukste als je het kunt delen.Maar is het de bedoeling dat andere users hier een bespreking mogen neerzetten. Want daar heb ik wel zin in. Ik ga Cat Stevens morgen luisteren.
0
geplaatst: 23 december 2011, 21:24 uur
Ok, ga ik zeker doen, ook als ik albums al ken zal ik het bespreken.
Staat Ozomatli trouwens in jouw versie van het boek?
Staat Ozomatli trouwens in jouw versie van het boek?
0
geplaatst: 23 december 2011, 21:32 uur
Jup, met Street Signs. Is ook één van de "belangrijkere platen" (volle pagina en met tracklist). Wat mij overigens bij punt 2 brengt: suggesties doen, mag uiteraard. De lijst is vast wel ergens te vinden op internet.
0
geplaatst: 23 december 2011, 22:46 uur
Ik heb dit boek laatst nog in Amsterdam gezien. Er is ook een singles-versie van.
Ik heb al iets soortgelijks dus liet ik het liggen, maar dit is wel een goed forum-idee.
Ik heb al iets soortgelijks dus liet ik het liggen, maar dit is wel een goed forum-idee.
0
geplaatst: 24 december 2011, 00:08 uur
chevy93 schreef:
)
) Ik vind het eigenlijk opvallender dat je hem door de brievenbus hebt ontvangen dan dat-ie toch voor Kerst bezorgd is...
0
geplaatst: 24 december 2011, 00:19 uur
chevy93 schreef:
Ik wil dit topic als volgt doen: iedere week zoek ik een album uit dit boek uit.
Ik wil dit topic als volgt doen: iedere week zoek ik een album uit dit boek uit.
Dat idee hadden meer mensen.

0
geplaatst: 24 december 2011, 13:04 uur
Net het album voor het eerst beluisterd en ik moet zeggen dat ik het een prachtig album vind 

0
geplaatst: 24 december 2011, 13:26 uur
Die site heb ik wel eens gezien, ja. Interessant, maar al wel een paar jaar oud. Die link verwijst naar een boek die al een paar jaar geleden uitkwam (2008-editie).

Lukas schreef:
Ik vind het eigenlijk opvallender dat je hem door de brievenbus hebt ontvangen dan dat-ie toch voor Kerst bezorgd is...
Vandaar dat mijn CD's wel door de brievenbus geleverd werden en deze bij de buren afgeleverd werd. Ik vind het eigenlijk opvallender dat je hem door de brievenbus hebt ontvangen dan dat-ie toch voor Kerst bezorgd is...

0
geplaatst: 27 december 2011, 15:11 uur
Ik ben dat album van Cat Stevens gaan luisteren. Het is een prachtig album. Vooral het openingsnummer Where do the Children Play

Als ik tijd heb plaats ik een reviewtje.

Als ik tijd heb plaats ik een reviewtje.
0
geplaatst: 27 december 2011, 16:12 uur
0
geplaatst: 27 december 2011, 23:36 uur
Ik heb toevallig al een album uit de 80s uitgekozen, maar ik heb hem op de longlist gezet. 
Omdat het toch vakantie is en we toch tijd zat hebben, hier alvast een nieuw album:
The Associates - Sulk (1982)

Label: Associates
Producer: Mike Hedges
Art Direction: Ian McDonald
[...] "The album became one of the most influential albums of 1980s synth pop, containing seeds that would later flower in the work of numerous other bands, including Duran Duran ("Bap De La Bap "could be the father of "Rio"). Just a glimpse at the cover is enough to confirm that the Associates were setting the tone of that exotic, indulgent, and ultimately self-parodying decade" [...]
(GD, )
Bron: Associates - Sulk (1982), pag. 498-499, 1001 Albums To Hear Before You Die (2011)
Ik ga me laten verrassen!
Sulk by The Associates on Spotify - open.spotify.com
Overigens wil ik de opzet een klein beetje veranderen. In de zin dat ik zowel een 'onbekend' album wil doen als een bekend album. Dat bekende album zal dan over het algemeen uit een genre komen waarmee het boek minder dik bezaaid is. Morgen zal ik dat album uitkiezen.

Omdat het toch vakantie is en we toch tijd zat hebben, hier alvast een nieuw album:
The Associates - Sulk (1982)

Label: Associates
Producer: Mike Hedges
Art Direction: Ian McDonald
[...] "The album became one of the most influential albums of 1980s synth pop, containing seeds that would later flower in the work of numerous other bands, including Duran Duran ("Bap De La Bap "could be the father of "Rio"). Just a glimpse at the cover is enough to confirm that the Associates were setting the tone of that exotic, indulgent, and ultimately self-parodying decade" [...]
(GD, )
Bron: Associates - Sulk (1982), pag. 498-499, 1001 Albums To Hear Before You Die (2011)
Thunder schreef:
Een meesterwerk, maar je moet er wel echt voor in de stemming zijn. De zang en composities zijn soms verontrustend beklemmend, hyper en paranoide, althans, zo ervaar ik het. De versie van Gloomy Sunday die hier opstaat is overigens de beste cover die ik ooit van dit nummer gehoord heb. En de zang van Billy is ook hier weer onaards mooi.
Een mij totaal onbekende band. Ze staan zo te zien wel 3 keer in de MuMe Ladder waarvan één keer zelfs heel hoog (top 500).Een meesterwerk, maar je moet er wel echt voor in de stemming zijn. De zang en composities zijn soms verontrustend beklemmend, hyper en paranoide, althans, zo ervaar ik het. De versie van Gloomy Sunday die hier opstaat is overigens de beste cover die ik ooit van dit nummer gehoord heb. En de zang van Billy is ook hier weer onaards mooi.
Ik ga me laten verrassen!
Sulk by The Associates on Spotify - open.spotify.com
Overigens wil ik de opzet een klein beetje veranderen. In de zin dat ik zowel een 'onbekend' album wil doen als een bekend album. Dat bekende album zal dan over het algemeen uit een genre komen waarmee het boek minder dik bezaaid is. Morgen zal ik dat album uitkiezen.
0
geplaatst: 27 december 2011, 23:44 uur
Je hebt in elk geval een fantastische nieuwe plaat uitgezocht, al betwijfel ik of je het wat vindt...
0
geplaatst: 28 december 2011, 13:11 uur
En vanwaar die twijfel? Alle bands/referenties die genoemd worden in de tekst vind ik redelijk tot geweldig.
0
geplaatst: 28 december 2011, 17:09 uur
Zoals ik al had gezegd vandaag het bekende album:
Common - Be (2005)

Label: GOOD/Geffen
Producer: Kanye West & J Dilla
Art Direction: Gravillis Inc.
[...] "Stripped of Common's customary metaphors, Be's lyrics are candid yet imaginative. On lead single "The Corner" - featuring rap pioneers The Last Poets - he reflects on the Chicago streets with neither sentimentality nor gun-crazed glorification. And on "Real People", he spits lines that could be Public Enemy's Chuck D, were it not for the breezy backing." [...]
Bron: Common - Be (2005), pag. 917, 1001 Albums To Hear Before You Die (2011)

Sleutelnummers volgens het boek:
The Corner
Go!
Love Is...
Common - Be (2005)

Label: GOOD/Geffen
Producer: Kanye West & J Dilla
Art Direction: Gravillis Inc.
[...] "Stripped of Common's customary metaphors, Be's lyrics are candid yet imaginative. On lead single "The Corner" - featuring rap pioneers The Last Poets - he reflects on the Chicago streets with neither sentimentality nor gun-crazed glorification. And on "Real People", he spits lines that could be Public Enemy's Chuck D, were it not for the breezy backing." [...]
Bron: Common - Be (2005), pag. 917, 1001 Albums To Hear Before You Die (2011)
Reijersen schreef:
Wat zo sterk is aan dit album is dat alles als een puzzel in elkaar valt. De producties, Common's stem en stijl, de lyrics, alles lijkt perfect op elkaar te passen en all 47 minuten en 2 seconden te boeien. Common is mijn favoriete MC en ik verwachtte veel van deze cd. Die verwachtingen zijn volkomen ingelost. Topalbum.
Een album dat ik van de zomer al in mijn playlist had gezet, maar er net niet aan toe kwam. Nu gaat hij dus in de herkansing. Wat zo sterk is aan dit album is dat alles als een puzzel in elkaar valt. De producties, Common's stem en stijl, de lyrics, alles lijkt perfect op elkaar te passen en all 47 minuten en 2 seconden te boeien. Common is mijn favoriete MC en ik verwachtte veel van deze cd. Die verwachtingen zijn volkomen ingelost. Topalbum.

Sleutelnummers volgens het boek:
The Corner
Go!
Love Is...
0
geplaatst: 28 december 2011, 17:59 uur
Erg leuke plaat inderdaad zomers en soulvol gaan haast hand in hand in deze fantastische Hip-Hop plaat.
0
geplaatst: 29 december 2011, 11:45 uur
Een plaat met twee gezichten. Heeft inderdaad niet die eentonigheid die ik zo hekel aan hiphopplaten, maar heeft toch ook z'n gebreken. Zoals de vrouwen op de achtergrond in Testify (zeer irritant) of het Go! door het nummer heen.
Daar tegenover staan nummers als The Food en Real People, die het soulkarakter van de plaat recht doen en ook de klasse laten horen. Terwijl de blazers rustig door Real People heen blazen, rapt Common er rustig tussendoor en geeft de bas het zomerse tintje. Heerlijk.
En de speelduur en korte nummers zorgen er natuurlijk voor dat het nergens vervelend wordt. Waarbij ik wel moet opmerken dat het even duurde, voordat ik in het album zat en dat de betere nummers op het eerste gehoor toch echt achterin zitten.
Maar een mooie plaat en misschien wel beter dan Atmosphere.
Daar tegenover staan nummers als The Food en Real People, die het soulkarakter van de plaat recht doen en ook de klasse laten horen. Terwijl de blazers rustig door Real People heen blazen, rapt Common er rustig tussendoor en geeft de bas het zomerse tintje. Heerlijk.
En de speelduur en korte nummers zorgen er natuurlijk voor dat het nergens vervelend wordt. Waarbij ik wel moet opmerken dat het even duurde, voordat ik in het album zat en dat de betere nummers op het eerste gehoor toch echt achterin zitten.
Maar een mooie plaat en misschien wel beter dan Atmosphere.
0
geplaatst: 29 december 2011, 11:58 uur
Ik vind het trouwens gek dat Be niet bij sleutelnummers staat. Toch verreweg het bekendste nummer van het album en voor mij ook de beste. En chevy, jij beschrijft het best goed. Testify vind ik zelf wel lekker maar ik snap goed dat je je er aan irriteert. En Go! vind ik zelf ook niet al te best. Wel terecht een klassieker. Vooral hoe Common deze warme sound neerzet vind ik erg goed.
0
geplaatst: 29 december 2011, 12:01 uur
* denotes required fields.