Muziek / Algemeen / Hidden tracks
zoeken in:
0
geplaatst: 4 januari 2012, 16:32 uur
Bij Amatorski - TBC (2011):
Dit probleem heb ik ook met From The Lions Mouth. Het nummer na New Dark Age is er bij mij aan vastgeplakt, dus ik ziet het niet als bonustrack in de zin van bonustrack op MuMe. Aan de andere kant beoordeling ik Meat is Murder absoluut inclusief How Soon Is Now?
Waar ligt de grens?
herman schreef:
Die laatste track na de stilte is gewoon een bonustrack, zoals dat na Nevermind regelmatig werd gedaan... het is niet alsof die 5 minuten bij de 'compositie' hoort, zoals sommigen het hier te lijken opvatten.
Ik blijf het raar vinden. Moet het nou op het album of niet? En moet je dit album beoordelen inclusief de bonustrack (het hoort immers op de originele versie en staat hier niet aangegeven als bonsutrack) of exclusief (het is in feite wel een bonustrack)?Die laatste track na de stilte is gewoon een bonustrack, zoals dat na Nevermind regelmatig werd gedaan... het is niet alsof die 5 minuten bij de 'compositie' hoort, zoals sommigen het hier te lijken opvatten.
Dit probleem heb ik ook met From The Lions Mouth. Het nummer na New Dark Age is er bij mij aan vastgeplakt, dus ik ziet het niet als bonustrack in de zin van bonustrack op MuMe. Aan de andere kant beoordeling ik Meat is Murder absoluut inclusief How Soon Is Now?
Waar ligt de grens?

0
geplaatst: 4 januari 2012, 16:34 uur
Je raakt wellicht in de war van het woord bonustrack, maar vervang dat door "hidden track" en het probleem is opgelost. Hoort gewoon bij het album. Net als die van From the Lions Mouth.
How Soon Is Now is dan absoluut wel een bonustrack (en een heel ander geval).
How Soon Is Now is dan absoluut wel een bonustrack (en een heel ander geval).
0
geplaatst: 4 januari 2012, 18:12 uur
Arrie schreef:
Net als die van From the Lions Mouth.
Net als die van From the Lions Mouth.
Nou nee. 'In the Hothouse' is echt een bonustrack op de cd. Stond niet op het originele album, maar is destijds op 7" uitgebracht. Adrian Borland had voor zijn overlijden aangegeven dat als FtLM op cd zou worden uitgebracht er niets aan het oorspronkelijke album mocht worden veranderd. Geen andere tracklist en geen bonusnummers. Het album was goed zoals het was (en gelijk had hij!). Om deze wens van Borland te respecteren, is 'In the Hothouse' als 'hidden track' opgenomen en bovendien niet als afzonderlijk nummer, maar als 'onderdeel' - na stilte - van het laatste nummer 'New Dark Age'.
Verder ben ik het, wat betreft dit album, helemaal met je eens.

0
geplaatst: 4 januari 2012, 18:31 uur
Ah bedank voor die informatie over From the Lions Mouth. Dat wist ik niet. 

0
geplaatst: 4 januari 2012, 18:44 uur
chevy93 schreef:
Ik blijf het raar vinden. Moet het nou op het album of niet? En moet je dit album beoordelen inclusief de bonustrack (het hoort immers op de originele versie en staat hier niet aangegeven als bonsutrack) of exclusief (het is in feite wel een bonustrack)?
Ik blijf het raar vinden. Moet het nou op het album of niet? En moet je dit album beoordelen inclusief de bonustrack (het hoort immers op de originele versie en staat hier niet aangegeven als bonsutrack) of exclusief (het is in feite wel een bonustrack)?
Ik reken het gewoon bij het album. Er zijn toch geen versies van dit album zonder dat nummer? Ik zie het gewoon als een toetje. En waar ik bonustrack zei bedoelde ik ook eigenlijk hidden track zoals Arrie opmerkt. Met bonustrack bedoelde ik meer dat ik dit zie als een toetje, had niet de technische betekenis van MuMe in mijn hoofd.
Dat laatste snap ik dan weer niet, want How Soon Is Now? stond in eerste instantie niet op dat album. Je beoordeelt Power, Corruption & Lies toch ook niet met Blue Monday? Ik heb How Soon Is Now? ook nog nooit gehoord op Meat is Murder, bij mij staat ie er ook niet op.
0
geplaatst: 4 januari 2012, 21:49 uur
Ja herman, 'toetje' lijkt me een goede benaming.
Uit betrouwbare bron: de stilte voor het toetje is gedaan omdat de muzikanten het nummer niet direct bij/ na de 'hoofdmaaltijd' vonden passen, maar te mooi vonden om niet uit te brengen.
Ik ben zelf niet zo'n toetjes mens, maar in dit geval wel!
Uit betrouwbare bron: de stilte voor het toetje is gedaan omdat de muzikanten het nummer niet direct bij/ na de 'hoofdmaaltijd' vonden passen, maar te mooi vonden om niet uit te brengen.
Ik ben zelf niet zo'n toetjes mens, maar in dit geval wel!

0
geplaatst: 4 januari 2012, 22:03 uur
herman schreef:
Ik heb How Soon Is Now? ook nog nooit gehoord op Meat is Murder, bij mij staat ie er ook niet op.
Ik heb hem dan weer nog nooit gehoord zonder. Om een ander voorbeeld te geven: Marbles van Marillion. Oorspronkelijk als 1CD uitgegeven, maar eenieder die het album van tevoren had besteld, kreeg de 2CD-editie. De 2CD-editie werd destijds ook beschikbaar gesteld door de band zelf voor anderen. Op welke versie moet je dan beoordelen? Op MuMe als bonustracks, maar het zijn eigenlijk helemaal geen bonustracks. De oorspronkelijke versie was al een dubbelalbum en toch ook weer niet.Ik heb How Soon Is Now? ook nog nooit gehoord op Meat is Murder, bij mij staat ie er ook niet op.
En hoe zwaar weeg je dan zo'n hidden track? Het hoort immers niet bij het album, maar toch ook weer wel. En moet je die (over het algemeen saaie) stilte dan ook meerekenen? Bij F♯A♯∞ reken je die stilte wel mee, lijkt me, maar daar wordt het einde van Providence ook geen 'hidden track' genoemd. Dus als het wel een 'hidden track' genoemd wordt, neem je de stilte niet mee?
0
geplaatst: 4 januari 2012, 22:05 uur
Een hidden track hoort er gewoon bij. Ik zou niet weten waarom niet.
0
geplaatst: 4 januari 2012, 22:08 uur
Waarom zou je een nummer verstoppen als het gewoon bij het album hoort? Bovendien, om een eerder genoemd voorbeeld te nemen, Endless, Nameless (Nevermind) begint pas na een minuut of 10 stilte. Dan zou die er toch ook zeker bij moeten horen, niet? Lijkt me niet echt bevorderend voor je score.
Een hidden track zie ik toch meer als bonus.
Een hidden track zie ik toch meer als bonus.
0
geplaatst: 4 januari 2012, 22:15 uur
Het gaat er niet om waarom. Het gaat er ook niet om hoe goed de hidden track is. Waar het wel om gaat is dat als je een album koopt dan hoort alle muziek die op het schijfje staat erbij. Bonustracks zijn dan de tracks die niet bij het originele album horen, maar die horen dan bij een of andere heruitgave of speciale uitgave. Endless Nameless staat gewoon op de originele uitgave van Nevermind, en hoort er derhalve gewoon bij. Zo is het ook bedoeld.
0
geplaatst: 4 januari 2012, 22:17 uur
Dus jouw cijfer voor Nevermind is gebaseerd op Nevermind inclusief 10 minuten stilte? En derhalve luister jij die 10 minuten stilte dus ook?
0
geplaatst: 4 januari 2012, 22:21 uur
Ik had het puur over de hidden tracks zelf. Ik heb niks over de stilte gezegd, daar valt inderdaad over te discussiëren.
0
geplaatst: 4 januari 2012, 22:23 uur
Ik laat dat meestal gewoon aan staan, in ieder geval de eerste luisterbeurten. Overigens staat op de laatste uitgave van Nevermind geen stilte meer tussen Something in the Way en Endless Nameless. Daar is EN gewoon track 13.
0
geplaatst: 4 januari 2012, 22:28 uur
Arrie schreef:
Ik had het puur over de hidden tracks zelf. Ik heb niks over de stilte gezegd, daar valt inderdaad over te discussiëren.
Maar je kunt die 10 minuten toch niet wegdenken? Er staat immers op de Wiki: "Zoals ook al in de gedragsregels vermeld staat, is het alleen toegestaan te stemmen op albums die je in zijn geheel hebt gehoord".Ik had het puur over de hidden tracks zelf. Ik heb niks over de stilte gezegd, daar valt inderdaad over te discussiëren.
Mierenneuken, dat is het zeker, maar ik vind het wel een interessant discussiepunt.
Zoals ik hier eerder al zij, bij F#A# denk je de stilte toch ook niet weg? Of komt dat omdat het einde daar geen 'hidden track' heet en is het dus een semantische kwestie?
herman schreef:
Overigens staat op de laatste uitgave van Nevermind geen stilte meer tussen Something in the Way en Endless Nameless. Daar is EN gewoon track 13.
Net zoals er sommige versies zijn van Meat is Murder waar How Soon is Now? wél op staat. Ik kan me best voorstellen dat je de originele versie aan wilt houden en het nummer dus wegdenkt, maar ik ken hem niet anders, dus telt het dan wel? Net zoals ik Sackcloth 'N' Ashes niet zonder Haw ken.Overigens staat op de laatste uitgave van Nevermind geen stilte meer tussen Something in the Way en Endless Nameless. Daar is EN gewoon track 13.
Aan de andere kant doe ik het bij L.A. Woman dan weer niet. Ik zou Orange Country Suite er graag bijdenken, maar dan doe ik het weer niet (zou voor m'n cijfer niet uitmaken, maar toch...). Die zie ik dan weer wel echt als bonustrack. En dat ondanks dat ik L.A. Woman eigenlijk ook niet zonder ken.
0
geplaatst: 4 januari 2012, 22:33 uur
Chameleon Day schreef:
Nou nee. 'In the Hothouse' is echt een bonustrack op de cd. Stond niet op het originele album, maar is destijds op 7" uitgebracht. Adrian Borland had voor zijn overlijden aangegeven dat als FtLM op cd zou worden uitgebracht er niets aan het oorspronkelijke album mocht worden veranderd. Geen andere tracklist en geen bonusnummers. Het album was goed zoals het was (en gelijk had hij!). Om deze wens van Borland te respecteren, is 'In the Hothouse' als 'hidden tracht' opgenomen en bovendien niet als afzonderlijk nummer, maar als 'onderdeel' - na stilte - van het laatste nummer 'New Dark Age'.
(quote)
Nou nee. 'In the Hothouse' is echt een bonustrack op de cd. Stond niet op het originele album, maar is destijds op 7" uitgebracht. Adrian Borland had voor zijn overlijden aangegeven dat als FtLM op cd zou worden uitgebracht er niets aan het oorspronkelijke album mocht worden veranderd. Geen andere tracklist en geen bonusnummers. Het album was goed zoals het was (en gelijk had hij!). Om deze wens van Borland te respecteren, is 'In the Hothouse' als 'hidden tracht' opgenomen en bovendien niet als afzonderlijk nummer, maar als 'onderdeel' - na stilte - van het laatste nummer 'New Dark Age'.
Om de wens van Borland te respecteren, zetten ze dus toch een bonusnummer op de plaat...

0
geplaatst: 4 januari 2012, 22:44 uur
Cygnus schreef:
Om de wens van Borland te respecteren, zetten ze dus toch een bonusnummer op de plaat...
(quote)
Formeel staat het niet op de cd. Het nummer is geen onderdeel van de tracklist. Maar goed, zie het als een compromis.

0
Ponty Mython
geplaatst: 4 januari 2012, 23:40 uur
Dit is een goed voorbeeld van een 'hidden track': wanneer je het album Geendagsvlieg van de Osdorp Posse vanaf nummer één terugspoelt, hoor je het verborgen nummer 'Sleur'. Het nummer bevat een sample van 'White Rabbit' van Jefferson Airplane, dus misschien dat het in verband met copyright als hidden track op de cd is gezet?
0
CHIEP (crew)
geplaatst: 5 januari 2012, 00:21 uur
En tot dat jij die reactie plaatste, heeft zeker niemand ooit doorgehad dat dat nummer er op stond? 

0
Ponty Mython
geplaatst: 5 januari 2012, 01:31 uur
Geen idee, maar ik zag een topic over hidden tracks dus ik dacht, ik zeg het maar even! En misschien denkt er nu wel iemand van 'Wel verdulleme, wat zegt die Ponty Mython nou!?!? 

0
geplaatst: 5 januari 2012, 22:19 uur
herman schreef:
Ik laat dat meestal gewoon aan staan, in ieder geval de eerste luisterbeurten. Overigens staat op de laatste uitgave van Nevermind geen stilte meer tussen Something in the Way en Endless Nameless. Daar is EN gewoon track 13.
Daar noem je een van de voornaamste redenen waarom die heruitgave me min of meer gestolen kan worden. Het 'opschonen' van het geluid waarover ik heb gelezen is de andere.
Endless, Nameless en de stilte die eraan vooraf gaat horen bij mijn beleving van het album waarbij de eerste 11 nummers een opbouw vormen met SLTS als binnenkomer, Something In The Way als de stilte voor de storm, een ijzige stilte en dan Endless, Nameless als de overdonderende climax, de uiteindelijke 'pay-off' na alles dat vooraf ging, de vuist in je gezicht van de bandleden uit de cd-inlay die je gluiperig toelachen.
Over 'hidden tracks' gesproken: Wat op Nevermind een gelukt en nog enigszins origineel en verdedigbaar idee kon worden genoemd liep vervolgens volledig uit de klauwen. Van mij mag het heel erg snel over zijn met die ongein.
herman schreef:
Die laatste track na de stilte is gewoon een bonustrack, zoals dat na Nevermind regelmatig werd gedaan... het is niet alsof die 5 minuten bij de 'compositie' hoort, zoals sommigen het hier te lijken opvatten.
Die 10 minuten voor Endless, Nameless horen er wel degelijk bij. Het idee stamt van een practical joke die Kurt Cobain vroeger bij een maatje uithaalde. Hij gebruikte een lege cassette en nam z'n fluisterende stem op in het midden. Hij speelde de tape op luid volume af voordat z'n maatje naar bed ging. Als ik het goed heb speelde dit zich af op een schoolkamp.
0
geplaatst: 19 januari 2012, 16:27 uur
kaztor schreef:
Die 10 minuten voor Endless, Nameless horen er wel degelijk bij. Het idee stamt van een practical joke die Kurt Cobain vroeger bij een maatje uithaalde. Hij gebruikte een lege cassette en nam z'n fluisterende stem op in het midden. Hij speelde de tape op luid volume af voordat z'n maatje naar bed ging. Als ik het goed heb speelde dit zich af op een schoolkamp.
Ik heb veel biografieën van Nirvana gelezen, bijna alle officieel uitgegeven versies.
Maar een dergelijke bewering ben ik nooit tegen gekomen. Weet je zeker dat het een juiste is?
0
geplaatst: 19 januari 2012, 19:29 uur
Klopt wel ongeveer.
Hij heeft dat geintje bij een kamergenoot (Jesse Reed) uitgehaald.
Jesse, Jesse, ik kom je halen.
Aldus op blz. 177 in de biografie Come As You Are van Michael Azerrad.
Hij heeft dat geintje bij een kamergenoot (Jesse Reed) uitgehaald.
Jesse, Jesse, ik kom je halen.
Aldus op blz. 177 in de biografie Come As You Are van Michael Azerrad.
0
geplaatst: 19 januari 2012, 19:33 uur
Ja, dat wel.
Maar daar woonde hij bij in.
Dat schoolkamp kan ik me in de verste verte niet herinneren, en heeft volgens mij ook helemaal nooit plaatsgevonden...
Dat schoolkamp kan ik me in de verste verte niet herinneren, en heeft volgens mij ook helemaal nooit plaatsgevonden...
0
geplaatst: 19 januari 2012, 20:44 uur
Ducoz schreef:
Ja, dat wel.
Ja, dat wel.
Ik wist ook niet zeker of het op een schoolkamp was, maar dat dacht ik toen ik het schreef.
Ik heb het boek dan ook al een hele tijd niet meer gelezen, maar ik kon me dat geintje wel herinneren.
0
geplaatst: 19 januari 2012, 21:59 uur
Een kleine duit in het zakje.
De leukste hidden track die ik ooit hoorde staat op Woodface van Crowded House.
Na een tijdje stilte na het laatste nummer How Will You Go,
barst de groep uit in een soort shanty ... We're still here, we won't go away ...
Maar, en nu komt het, ik heb me laten vertellen dat die hidden track
ook op de vinyl release staat en een vriend van mij schrok zich te pletter toen hij verwachtte
dat de naald elk moment kon afklikken ... We're still here, we won't go away ...
Geen idee hoe het op de cassette gaat, maar ik denk dat ik het wel kan raden ...
barst de groep uit in een soort shanty ... We're still here, we won't go away ...
ook op de vinyl release staat en een vriend van mij schrok zich te pletter toen hij verwachtte
dat de naald elk moment kon afklikken ... We're still here, we won't go away ...
Geen idee hoe het op de cassette gaat, maar ik denk dat ik het wel kan raden ...
0
geplaatst: 6 februari 2012, 23:08 uur
Deze heeft ook een hele grappige.
De hidden track is hier namelijk doodleuk het hele album opnieuw, als één track.
De hidden track is hier namelijk doodleuk het hele album opnieuw, als één track.
0
Ponty Mython
geplaatst: 7 februari 2012, 01:17 uur
Op het eerste album van Lamb staat als hidden track het nummer Cotton Wool (Fila Brazillia Remix).
0
geplaatst: 7 februari 2012, 02:16 uur
dazzler schreef:
Dat is apart... Volgens mij was Woodface er eerder dan Nevermind.
Nevermind was volgens mij de plaat die dat hele secret track-gebeuren aanzwengelde.
0
geplaatst: 7 februari 2012, 19:47 uur
dazzler schreef:
Als dat een "hidden track" genoemd mag worden is de eindgroef van Stg, Pepper's er óók één !
zie en hoor: runout groove
Dit is uit 1967
Ik zou zeggen: Google de betekenis van de tekst maar......
0
geplaatst: 7 februari 2012, 19:59 uur
Da's toch wat anders, Antoni. Bij een hiddentrack zit er een stuk stilte na het laatste nummer dat er aangegeven staat op de hoes, en komt er daarna nog een nummer.
* denotes required fields.