MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Bands die een doorstart maken met een andere zanger; wel of niet succesvol?

zoeken in:
Nu een band als Alice In Chains met een nieuw album komt leek het mij leuk om inhoudelijk te praten over bands welke met een andere zanger een doorstart maken; bij de een met succes, bij de andere niet.

Voorbeelden met weinig succes:
Iron Maiden
Live ( wie kent The Gracious Few ?)
Creed ( Alter Bridge)
Guns ‘n’ Roses (Velvet Revolver)

Bands met meer succes:
Deep Purple
Rage Against The Machine ( Audio Slave)
Alice in Chains

AC/DC! Zeker succesvol, ze maakten zelfs hun bestverkochte album met Brian Johnson

BrotherJohn
Toen Phil Collins het roer bij Genesis overnam van Peter Gabriel, werd deze band meer succesvol in die zin dat er meer platen werden verkocht dan ooit tevoren.

Onweerwolf
Cannibal Corpse was al flink succesvol met Barnes maar met Corpsegrinder werd het alleen nog maar groter.

Een cynicus zou hier Joy Division noemen: de band kreeg pas echt succes toen de zanger werd vervangen door een dooie - en een dame op keyboards, alleen toen bestond de band niet echt meer, het was New Order maar ook JD-platen liepen opeens als een trein.

Fairport Convention: vervanging van Judy Dyble door Sandy Denny
EWF: Mo White door Philip Bailey
Human League: vanaf Dare twee zangerhessen(erbij)

ClassicProgRock1
deric raven schreef:

Voorbeelden met weinig succes:
Iron Maiden

Het vervangen van Paul Di'Anno voor Bruce Dickinson heeft aardig succesvol uitgepakt, dunkt me. De volgende doorstart met een andere was zanger echter allesbehalve een doorslaand succes, dat dan weer wel.

Onbegrijpelijk van AC/DC, maar wel waar.
Brian Johnson vind ik qua zang echt stukken minder dan Bon Scott.

ClassicProgRock1 schreef:
(quote)

Het vervangen van Paul Di'Anno voor Bruce Dickinson heeft aardig succesvol uitgepakt, dunkt me. De volgende doorstart met een andere was zanger echter allesbehalve een doorslaand succes, dat dan weer wel.

Klopt, zover had ik niet gedacht.
Ik zat meer te denken aan Blaze Bayley die Bruce weer verving.

ClassicProgRock1
In het geval van Deep Purple geldt het alleen voor de keren dat Gillan aantrad als nieuwe vocalist.

Burn met Coverdale was toch ook niet zo slecht?

Black Sabbath was wel weer stukken minder zonder Ozzy.
Ook een naam die in het rijtje past.

Onweerwolf
deric raven schreef:
Black Sabbath was wel weer stukken minder zonder Ozzy.

Ik weet niet precies hoe het zit met verkoop maar Dio > Ozzy.

Dio was zeker een groot zanger, daar ben ik het mee eens, maar ik mis dat klagende, dreigende van de eerste albums.

Onweerwolf
Het verschil is in mijn oren dat Ozzy is een meer uniek geluid heeft, terwijl Dio beter zong. Ik moet ook wel zeggen dat ik Dio solo prefereer. Alhoewel het Wacken Open Air optreden van Heaven & Hell in 2009 wel echt fenomenaal was.

Live is wel het triestste voorbeeld van hoe slecht het kan verlopen.
Ed Kowalczyk ging solo, en de rest moest noodgedwongen verder gaan met The Gracious Few.
10 mensen stemden hier op hun album; bij de laatste Live waren het er nog 139.
Ed Kowalczyk deed het iets beter met 32 stemmen.

The Ocean: Nico Weber door Loïc Rossetti (succesvol)
Iced Earth: Matt Barlow door Stu Block (succesvol)
Killswitch Engage: Howard Jones door Jesse Leach (succesvolle terugkeer voor Jesse)

Pink Floyd had de eerste 2 albums Syd Barret,, daarna kwam langzaam maar zeker het grote succes.
Pink Floyd was zeker met zanger Waters succesvoller, maar beter?

Onweerwolf
Rudi S schreef:
Pink Floyd had de eerste 2 albums Syd Barret,, daarna kwam langzaam maar zeker het grote succes.
Pink Floyd was zeker met zanger Waters succesvoller, maar beter?

Oneindig veel beter.

Rizz
@Deric
Als je als band (Guns N' Roses -> Velvet Revolver) een boegbeeld had als Axl Rose, en je krijgt er Scott Weiland voor terug, dan is het inderdaad minder, maar toch hebben ze het dan nog best goed gedaan. Hits als Fall to Pieces en Dirty Little Thing , de megahit Slither, goed bezochte tournees, meerdere awards gewonnen (o.a. Grammy), zorgden er voor dat ze aardig succesvol waren, maar muzikaal gezien dan wel weer erg onder deden.

Iedereen zat al voor langere tijd te wachten op het Chinese Democratie album van Guns 'n Roses, dus was men maar al te blij met dit album van Velvet Revolver.
Ik kocht ook gelijk de single Slither, maar vind Fall to Pieces beter.
Achteraf voldeed Velvet Revolver voor mij niet aan de verwachtingen.

Is Marillion nog niet genoemd?

Nee, inderdaad ook een goed voorbeeld.
Ik ben wel een liefhebber van Fish, maar ik ken een aantal groot liefhebbers, en die bleven allemaal achter de nieuwe bezetting staan.
Queen en INXS probeerden het ook met een andere zanger, maar daarbij lukte het niet.
Paul Rodgers (Queen) is verder wel een geweldige zanger, maar geen Mercury qua entertainer.

Fleetwood Mac schiet mij te binnen. Met Stevie Nicks, Lindsey Buckingham en Christine McVie i.p.v. Peter Green en Danny Kirwan.

Ook Pink Floyd wisselde Barrett om met Gilmour. Misschien wel de beste wissel ooit!

Toto wisselt regelmatig van zangers. Denk aan Joseph Williams op Seventh One. Of Bobby Kimball die er dan weer wel was en dan weer niet.

The Beatles deden het overigens ook goed na de vervanging van Paul McCartney in 1966.

chevy93 schreef:

The Beatles deden het overigens ook goed na de vervanging van Paul McCartney in 1966.

...daed si luap

Geslaagd:

Anathema
Savatage
Anthrax
Van Halen
Faith No More
Dream Theater
Fates Warning
Exodus
Symphony X
Journey (1e zangerswissel was goud, 2e iets minder, 3e weer beter)
Helloween (niet mijn pakkie an, maar de fans lijken het nog altijd te pikken)
Candlemass (twijfelgevalletje)
Agent Steel. Al waart de geest van de oorspronkelijke zanger nog wel rond.

Niet geslaagd:

Sabbat (Wel een goed album, maar de band stierf niettemin een zachte dood)
Bronski Beat (Althans, ik hoor Hit That Perfect Beat nooit meer)
Judas Priest (Tim Owens deed zijn best, maar Halford was te markant om te vervangen)
Crimson Glory

The J. Geils Band zette na een wereldwijde doorbraak in 1983 zanger Peter Wolf aan de deur
en maakte nog één album dat bijgevolg de stijgende succescurve niet meer kon doortrekken.

Peter Wolf deed het met zijn eerste twee solo-platen zelfs beter dan de groep.

Misschien ook een vergelijking waard: hoe deed de oorspronkelijke zanger het nadien solo?

buizen
Nou, toen Black Sabbath een 'doorstart' maakte (ze moesten opboksen tegen overal snel opkomende NWOBHM-bands) en wel met de nieuwe zanger: Ronnie James Dio.. reken maar dat het de band toen goed ging.
The Mob Rules is een fantastisch album geworden.

Ik memoreer met enige afschuw maar weer eens aan de vervanging van Jon Anderson in Yes.
Tot 2x toe ondertussen en duidelijk geselecteerd op looks die aan Anderson doen denken en zangers die oftewel goed kunnen imiteren of zich innerlijk overgegeven hebben om hun idool te zijn.

Chris Squire ( R.I.P) die ik als musicus hoog heb zitten, had dit nooit moeten doen.
Ben sindsdien erg op Yes afgeknapt.

Rainbow heeft na Dio nog diverse zangers (o,a, Bonnet, Turner, White) gehad, niet zo goed als Dio, maar toch wel ok.
Maar goed die nieuwe zangers kun je geen doorstart noemen omdat Blackmore steeds in de band bleef.
Ik vond trouwens Bonnet wel een prima zanger (voor het nieuwe materiaal) , maar daar zal ik wel alleen in staan.

buizen
David Bowie had zijn 'merk' naar zichzelf genoemd, dus zijn band(s) met een andere zanger kan natuurlijk helemaal niet. Maar ook bands/merken die niet naar de zanger zijn vernoemd zijn ondenkbaar met een andere zanger.
Motorhead zonder Lemmy was geen optie. The Police zonder Sting ook niet. Om over Queen zonder Freddie Mercury nog maar te zwijgen. Toch heeft laatstgenoemde band dat gedaan. Jammer.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:44 uur

geplaatst: vandaag om 21:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.