MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2014

zoeken in:
Daar zijn we dan weer! Een nieuw jaar met hopelijk veel leuke nieuwe hitjes. 2013 bleek een hoopvol jaar en we starten iig prima in dit nieuwe jaar.

Week 1:

#27. Beyoncé - XO
Beyonce's nieuwe album zal niemand ontgaan zijn en de impact die het met zich meebracht al evenmin. In commercieel muziekland draaide alles weer enkel en alleen om Beyonce. Niet onverdienstelijk want met "Beyonce" levert ze haar beste studioalbum af tot nu toe. De platen zijn sterk geproduceerd en merendeels toch wat donkerder dan we van haar gewend zijn. "XO" is iets luchtiger en het meest hitgevoelig van het hele album. Wel een prima single. De productie is lekker verzorgd, alhoewel misschien iets te bombastisch en Beyonce houdt het met deze plaat toch lekker binnen beperking. Mooi gezongen en geen last van onnodige ad-libs of de "ik moet zonodig gedraaid worden in de club"-mentaliteit. Door de bombast heen klinkt het toch best intiem.
Cijfer: 7,5

catdog schreef:
boombastisch (...) boombast

Het zou fijn zijn als je in het vervolg wat minder kwistig met de letter o bent, was me in het 2013 topic ook al opgevallen

Boombast trouwens wel correct, maar dan alleen als synoniem voor boomschors.

Wellicht vroeger veel naar Shaggy geluisterd: mr. boombastic

Het viel mij ook al op, ja.

IJzersterk begin van het jaar trouwens. Beyonce heeft nauwelijks singles uitgebracht die ik écht goed vind, en ik denk dat ik deze leuker vind dan alles wat ze hiervoor heeft gedaan (Destiny's Child buiten beschouwing gelaten, dat vond ik wel leuk). Inderdaad bombastisch geproduceerd, maar zeker niet te, en het nummer heeft iets meeslepends. Fijne drums, goed liedje, en de stemacrobatiek blijft achterwegen.
Cijfer: 8,5

Zoals gezegd zal ik proberen dit jaar ook weer aan te haken.

#27. Beyoncé - XO
Even vooropgesteld dat ik absoluut niks met Beyoncé heb (had). Ik vond haar altijd te schreeuwerig en haar materiaal was bij vlagen redelijk ('Love on Top', 'Déjà Vu', 'Crazy in Love') maar over het algemeen bijzonder slecht ('Girls', 'Single Ladies', 'Listen', 'Irreplaceable', etc.). Maar ik heb het album 'Beyoncé' inmiddels ook in huis gehaald en ze heeft prima werk afgeleverd. Zo ook met dit nummer, al was dit er wel één die ik een paar keer moest horen.
Het enige wat jammer is aan dit nummer is dat als het niet van Beyoncé was geweest dat het niet had gescoord.
Cijfer: 7.5

Goed begin van het nieuwe jaar!

daar gaan we dan

#27. Beyoncé - XO

Iedereen lijkt helemaal gek te worden door het album dat op de valreep van 2013 verscheen, wat ik niet gehoord heb. Deze XO ken ik wel en ik neem aan dat dit nummer niet een representatief nummer voor die lyrischheid is-ik hoor hier niet veel bijzonders in, wel een zelfde soort nerveuze drums die ook bij eerder werk van haar voorkwamen. Ik denk dat als dit door een onbekende andere was uitgebracht het aan de meesten voorbijging, een valse start dus
Cijfer: 3

Week 1:

#27. Beyoncé - XO
Al heeft Beyoncé af en toe wel sterke singles afgeleverd ben ik verder nooit een groot fan geweest. Haar nieuwe album heeft mij echter zeer positief verrast. Met gedurfdere minimalistische producties dan ik van haar gewend was en tekstueel een stuk minder braaf. Beyoncé die een beetje op de Rihanna-tour gaat, maar itt tot Rihanna wel met een consistent niveau. Deze single is dan wel weer typisch de ouderwetse Beyoncé. Het meest hitgevoelige nummer en met de meest bombastische productie. Neemt niet weg dat ik dit een van haar sterkste singles tot nu toe vind. Schitterend begin van het nieuwe jaar!
Cijfer: 9

Week 1:

#27. Beyoncé - XO
Ik ben zelden happig geweest op de singles van Beyoncé maar deze valt beste mee. Degelijk geproduceerd, inderdaad vrij bombastisch maar niet té en Beyoncé zingt meer in functie van het liedje zonder overdreven pretenties.
Cijfer: 7

tnf
Klinkt prima, dat XO. Eigenlijk vind ik er maar één ding aan mankeren, en dat is dat het niet zo memorabel is. Geen hele pakkende melodie of iets dergelijks.

Leuk voor zolang het duurt, prima radio-muziek. Maar 5 minuten later ben ik het al vergeten, zeg maar.

#27. Beyoncé - XO

Dit is dus het nummer dat ophef veroorzaakte bij astronauten, vanwege het gebruik van het geluidsfragment aan het begin. Het viel me de eerst niet eens op en het had er eigenlijk best zonder gekund. De productie is verder wel fijn met die drums, en haar stem irriteert me veel minder dan gewoonlijk. Uit mezelf zet ik echter nooit een Beyoncé-nummer op en dat zal ik ook bij deze niet meer gaan doen. Hoeveel goedbedoeld ge-ooh er verder ook klinkt, daar is het nummer in de basis echt niet interessant genoeg voor. Maar ik had erger verwacht.
Cijfer: 5

Leuk zoveel nieuwe mensen in het topic!

Vorig jaar heb ik het niet lang volgehouden, ondanks dat ik achteraf wel durf te zeggen dat er een heleboel leuke popnummers waren. Sterker nog, ik denk dat ik voor het eerst in mijn muziekleven het idee had dat er echt gewoon veel goede muziek op de radio was. Misschien wordt mijn smaak wel gewoon meer pop... In ieder geval ben ik afgelopen jaar wel meer (moderne) R&B gaan luisteren en waarderen, dat is normaal gesproken wel nodig in de top 40. Eens kijken hoe dit jaar is!

#27. Beyoncé - XO
Beyoncé is een redelijk gewaagd begin van het jaar. Ik heb eigenlijk niets met haar muziek (lees: singles). Crazy in Love vond ik destijds een heerlijk nummer, maar Halo, Single Ladies, Diva... ik had er niks mee. Misschien is dat anders als ik het nu hoor. Maar dit nummer klinkt niet verkeerd. Het is wat donkerder en trager, maar het werkt wel! Ik ben niet meteen hyped voor het album, maar ik vind het een prima single.

Week 1:

27 Beyoncé - XO

Ik heb op een enkel nummer na, erg weinig met de muziek van Beyoncé. Deze plaat echter, klinkt eigenlijk wel heel erg goed, goed gezongen en lekkere drums. Ik ben het wel met m’n voorgangers eens dat het erg bombastisch is geproduceerd, maar wat mij betreft stoort dat niet. Zal waarschijnlijk een dikke hit worden. Lekker aanstekelijk nummer.
Cijfer: 8,0

De hype is natuurlijk dan ook wel enorm aangewakkerd sinds de laatste Ziggo Dome concerten. Dat heeft haar een enorme credibility boost gegeven.

#34. Bruno Mars - Moonshine
Wauw, Bruno Mars kan dus tóch wel een aardig liedje maken! Het intro laat me lekker wegdromen en dat goede gevoel gaat bijna het hele nummer zo door. Geen overbodige stemeffecten of misplaatste synths, het klopt allemaal wel. Toch blijf ik stiekem bij het intro hopen dat hij niet gaat zingen en blijft het de eerste paar regels even doorbijten.
Cijfer: 6,5

#38. Sam Means - Yeah Yeah
Dit kende ik al lang, blijkbaar van een reclame. Duurt dit echt maar twee minuten? Grappig dat dit dan de top 40 haalt. Had eigenlijk ook wel wat langer door mogen gaan, lekker relaxed. Leuk pianootje, leuke stemmen. Verder nooit van de beste man gehoord, benieuwd of er nog eens een album van hem komt. Kan alleen iets vinden met The Format, kent iemand dat hier?

#40. Tiesto - Red Lights
Dit kende ik ook al lang... oh wacht, dat zijn natuurlijk een hele zooi andere nummers waaraan me dit doet denken. En natuurlijk weer allerhande remixen op Youtube, of nummers met promo-verhaaltjes er tussendoor... het zal wel de muziek zijn die Tiësto tegenwoordig maakt, ik vond hem ten tijde van Traffic en Love Comes Again toch een stuk leuker. Dit klinkt veel te standaard voor zo'n grote naam.
Cijfer: 5,5

Week 2:

#34 Bruno Mars - Moonshine
Met Bruno Mars heb ik niet veel maar de nummers van het 2e album zijn een stuk prettiger dan die van het debuutalbum. Moonshine klinkt alsof het in 1986 bij een aflevering van Miami Vice voorbij komt maar met een knipoog naar de 70's. Het zit goed in elkaar.
Cijfer: 7

#38 Sam Means - Yeah yeah
Het eerste verantwoorde hoedje op en gitaar nummer met slaapverwekkende stem en irritante start die aan Hoe herinnert. Gaandeweg gaan er steeds meer instrumenten en stemmen meedoen waardoor de behoefte om met dingen te gooien enorm toeneemt.
Cijfer: 2

#40 Tiesto - Red lights
Dhr Tiesto lijkt een beetje de weg kwijt te zijn. De stadiumtrance van zijn topjaren is inmiddels vervangen door stuiptrekkende synthesizers en bombast en de jonge honden Romero, Garrix en Hardwell maken nu de dienst uit." Dan maar een vlot popnummer in de stijl van Will I Am's This is love" lijkt hier de gedachtegang. Dan doet Armin Van Buuren dat toch iets leuker
Cijfer: 4

Week 2:

Bruno Mars is goed op weg. Van zijn nieuwe album is dit al het vierde nummer dat ik leuk vind (alleen 'Gorilla' was ik niet zo weg van). Terwijl hij ten tijde van zijn eerste album wat mij betreft tot één van de meest vervelende artiesten behoorde. Dit is ook weer een prima nummer met een fijne romantische sfeer.

Dit is niet echt mijn ding. Het klinkt allemaal erg aandoenlijk en lief maar ik ben er niet ondersteboven van. Gelukkig duurt het dan ook maar twee minuten.
Cijfer : 4.0

#40. Tiesto - Red Lights
Hier nog iemand die het leuker vond ten tijde van 'Traffic' en 'Loves Comes Again'. Ik heb zelf ooit eens gelezen dat hij trance muziek saai vond worden. Dat kan (ben ik het niet mee eens), maar het alternatief is blijkbaar platte meuk. Wat mij betreft staat dit mijlenver van platen als 'Lethal Industry' en 'Flight 643'.
Cijfer : 3.0

Week 2:

De laatste singles van Bruno Mars vond ik allemaal verrassend goed te pruimen. Deze heeft een wat lager tempo en een duidelijke jaren '80 sfeer. Het is allemaal wel een beetje kitsch, maar het nummer heeft best een fijn sfeertje. Een beetje ongrijpbaar nummer.

pureshores vat het goed samen. Typisch reclamemuziekje wat het goed bij de 3FM-luisteraars doet. Al moet ik zeggen dat ik vorig jaar wel veel ergere nummers in die categorie heb gehoord. Mede door de korte speelduur zal ik mild zijn.
Cijfer : 4,5

#40. Tiesto - Red Lights
Al kon ik met zijn trancewerk ook niet veel, vind ik zijn pogingen om hippe dancepop te maken ronduit zielig. Toch een beetje achter een jongere generatie aanhollen. Voorspelbaar, zielloos, slap.
Cijfer : 3.0

Week 2:

34 Bruno Mars - Moonshine
Ik zal nooit een liefhebber worden van de muziek van Bruno Mars, daar staat z’n stem me net te veel voor tegen. Z’n muziek is echter wel vooruit gegaan t.o.v. z’n eerste album, vorig jaar toch een drietal voldoendes uitgedeeld, met zelfs een zeven voor Treasure. Ook deze plaat is best aardig, maar wel betrekkelijk saai. Er valt echter wel prima naar te luisteren, dus toch weer een voldoende.

38 Sam Means - Yeah Yeah
Ook dit nummer is tamelijk saai. Op zich wel aardig gezongen en het pianootje klinkt erg lekker, maar verder vind ik het vrij magertjes, vooral het refrein. Als achtergrond of als tune voor een commercial werkt het echter prima.

40 Tiesto - Red Lights
Wordt dit dan mijn eerste onvoldoende van 2014? Ja dus. Weinig originaliteit in dit nummer te bespeuren en verder komen de gebruikelijke synths weer naar voren. Erg voorspelbaar en niet interessant.
Cijfer: 3,0

Week 2:

#34: Bruno Mars - Moonshine

Ik kan Bruno Mars wel waarderen, zeker in de top 40-context. Hij heeft het vermogen om pakkende liedjes te schrijven, en heb het gevoel dat ie wel lekker zijn eigen ding doet. Zijn meeste singles vind ik zeker niet onaardig, alhoewel nog geen enkele écht goed maar wellicht komt die nog. Deze komt tot nu toe het meest in de buurt en ik sluit niet uit dat ie nog op me groeit. Het is weer een pakkend liedje, maar deze doet me ook daadwerkelijk wat, het heeft een bepaalde sfeer/ondertoon, en in de coupletten een zeker spanning waarna hij je in de refreinen weet te pakken. Alleen de bridge voegt voor mij niet veel toe, maar dat laat maar weer zien dat Bruno wel mooi volgens het boekje werkt.

#38: Sam Means - Yeah Yeah
Flauw, oppervlakkig folky liedje, wat gelukkig nog niet zo stompzinnig is als een Ho Hey, maar ik hoor er verder heel weinig in. Het irriteert me niet maar daar is ook alles mee gezegd.
Cijfer: 4,5

#40: Tiesto - Red Lights
Ah, Tiesto doet een Afrojackje. Afrojack bracht laatste een pakkende popsingle uit waarmee die eindelijk ook succes in de hitlijsten had, en deze van Tiesto (die al een tijdje nauwelijks meer succes heeft) doet me daaraan denken. Maar dan nog een stuk minder pakkend en nog een stuk vlakker en nietszeggender. Ook ik prefereer zijn beginjaren met dingen als Flight 643.
Cijfer: 3

freitzen schreef:

Verder nooit van de beste man gehoord, benieuwd of er nog eens een album van hem komt. Kan alleen iets vinden met The Format, kent iemand dat hier?

Van naam, is de voormalige band van de zanger van fun. (die van We Are Young en Some Nights), Nate Ruess. Wel grappig, want je zou op basis van hun muziek niet zeggen dat deze man en Nate Ruess samen in een band zaten. Overigens geen idee hoe The Format verder klinkt.

#34 Bruno Mars - Moonshine
Hier ben ik helaas wat minder positief dan de meesten tot nu toe. Ik snap ergens wel wat anderen in horen, maar ik voel hem gewoon niet zo. Ik heb wel het idee dat het misschien wat aan kracht wint als ik de bas wat open zet, maar dat kan ik mijn buurjongen nu even niet aandoen. Klinkt op het eerste gehoor wel relaxed. Maar onder de indruk; zeker niet. Wel aardig om te horen. Mag wel even rondzweven in mijn 2014 playlist.
Cijfer: 6,5 (als ik terug naar boven ga, valt het toch wel mee met jullie enthousiasme)

#38: Sam Means - Yeah Yeah
Niet vervelend om te horen, maar het is wel een beetje het type muziek waar ik wat op uitgekeken begin te raken. En dan is het in het genre ook niet echt bijzonder goed. Is voorbij voordat je het weet, en dan ben ik het ook meteen weer vergeten eigenlijk.

#40: Tiesto - Red Lights
Haha, dit klinkt wel erg standaard. Ik kan hier waarschijnlijk prima op dansen als ik uit ga. Misschien dat ik het dan zelfs een leuk nummer ga vinden. Maar nu, nuchter achter de computer werkt het niet. De melodie is ook niet echt pakkend, of zo. Gewoon net-niet, zeg maar. Krappe onvoldoende, omdat het ook niet irritant is om te horen.

Arrie schreef:
(quote)

Van naam, is de voormalige band van de zanger van fun. (die van We Are Young en Some Nights), Nate Ruess. Wel grappig, want je zou op basis van hun muziek niet zeggen dat deze man en Nate Ruess samen in een band zaten. Overigens geen idee hoe The Format verder klinkt.

Grappig, dat zou ik inderdaad niet denken. Waarschijnlijk ook nog zonder auto-tune destijds

Die plaat van Bruno Mars deed mij al ergens aan denken, maar wist niet waaraan. Lieten ze hem vandaag op radio2 horen met daarna een stukje Heartbeat van Don Johnson en inderdaad....

Sundance schreef:
Die plaat van Bruno Mars deed mij al ergens aan denken, maar wist niet waaraan. Lieten ze hem vandaag op radio2 horen met daarna een stukje Heartbeat van Don Johnson en inderdaad....

YouTube - Don Johnson Heartbeat - m.youtube.com

#31. Armin van Buuren - Save My Night
Net iets beter dan Tiësto vorige week. De eerste halve minuut is veelbelovend en daarna komt er helaas een schemaatje met toch wel een beetje een baard, waar de rest van het nummer op leunt. Weinig speciaals eigenlijk. Armin moet ook wel beter kunnen dan dit, in vergelijking met een This Is What It Feels Like is dit toch wel vrij plat.
CIjfer: 6

#39. Travie McCoy feat. Jason Mraz - Rough Water
Ai, dit begint dus echt verschrikkelijk. Na twintig seconden al een enorme hoop cliché's over je heen en mocht ik dit op een radiozender horen gaat hij er ook acuut af. De raps van McCoy kunnen eigenlijk nog wel, maar dat ge-ooh-ooh-ooh van Mraz erbij en die korte boodschapjes steeds... jemig, wat een mislukte blijheid. Instrumentaal ook ontiegelijk saai. Het is wel ineens zomaar afgelopen, dat is dan nog wel fijn.
Cijfer: 2,5

Waarom komen er zo weinig nieuwe platen binnen de laatste tijd?

Ik denk vanwege het feit dat sinds kort streaming wordt meegeteld. Drake en Derulo bijv bungelen al weken onderin.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:33 uur

geplaatst: vandaag om 18:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.