MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2014

zoeken in:
Ja nu pas pikken sommige radio stations die plaat op. Zal vast te maken hebben met het feit dat ie in de USA nu veel beter loopt.

Maar Riptide zit toch in de huidige IKEA reclame, dacht dat daar de populariteit door kwam?
Op Slam draaien ze een achterlijke dance mix van Riptide

En wat een onzin dat re-entries blijkbaar bij de top40 niet meetellen (MC) schaf dan die hele top 40 maar af

Vaag idd. Zou toch moeten meetellen? Hozier en Common Linnets kwamen ook gewoon binnen. En als het met de oudheid van de plaat te maken heeft: Houston en Winehouse kwamen o.a. ook nog gewoon binnen na hun dood.

Al is dit niet de eerste keer: Chandelier van Sia had zo rond Augustus, September ook gewoon een re-entry moeten maken

Sia inderdaad en ook I see Fire van Ed Sheeran. Volgens mij hebben ze regels die ze ook co maar weer overboord gooien. Vorig jaar had de laatste week trouwens gewoon een Top40, die komt er dit jaar niet. Vreemd.

Vind ik inderdaad ook vreemd. Ik vind het raar om bij zoiets als een hitlijst een week over te slaan.

Laatste week. Mwa, alleen Wrapped Up vind ik wel leuk. Benieuwd naar jullie meningen over onze sf-inzending

Week 51:

#24 Olly Murs ft. Travie McCoy- Wrapped Up. Aanstekelijk en catchy, met name vanwege het refrein. 6.8

#28 Ariane Grande- Santa Tell Me- Dit vind ik dan weer enorm saai. Ivm haar populariteit kon een kersthitje natuurlijk niet uitblijven, maar deze had absoluut achterwege mogen blijven. 3

#33 Walk the Moon- Shut up and Dance- Opzich een leuk plaatje, maar wel bijster onorigineel. Daarnaast blijft ie ook niet echt hangen (gelukkig maar). Zonder de clip was het wellicht een voldoende geweest. 5

#36 Kygo ft. Conrad- Firestone- Leuk ritme, maar wat matige vocals. Cut your Teeth was beter, en ten opzichte daarvan is dit zeker geen verbetering. Deze verdient wel een voldoende, maar zal daarna snel vergeten worden. 5,5

#38 Trijntje Oosterhuis- Walk Along. Tsja, hier zijn we voorlopig natuurlijk nog niet van af. Het refrein is catchy, maar in dit geval veel te catchy. Whaijajjaijai, of hoe ik het dan ook moet spellen: het liedje bestaat nauwelijks uit meer dan het herhalen van deze frase. Nee, dan had ik veel liever the Common Linets. Gek genoeg zie ik dit liedje nog wel scoren ook volgend jaar. 4.5

Mijn top-3 van de laatste paar weken van het jaar die ik meegedaan heb:

1. Mark Ronson ft. Bruno Mars- Uptown Funk 8.5 ( let op, wijziging, stond op 8.0)
2. Hozier- Take me to Church 8.5
3. Coldplay- Ink 7.5

Volgend jaar houd ik em vanaf het begin bij

tbouwh schreef:

#33 Walk the Moon- Shut up and Dance- Opzich een leuk plaatje, maar wel bijster onorigineel. Daarnaast blijft ie ook niet echt hangen (gelukkig maar). Zonder de clip was het wellicht een voldoende geweest

Niet hangen? Wat mij betreft blijft ie juist enorm hangen. Heb je hem maar een of twee keer beluisterd ofzo?

En hoezo de clip meenemen je beoordeling?

Arrie schreef:
(quote)

Niet hangen? Wat mij betreft blijft ie juist enorm hangen. Heb je hem maar een of twee keer beluisterd ofzo?

En hoezo de clip meenemen je beoordeling?

tja of een nummer wel of niet blijft hangen, daar kan ik moeilijk over discussiëren. Dat is pp verschillend. En ik beluister nummers voor het beoordelen maar expliciet een of tweemaal. Vaak ken ik ze al. In dit geval was dat niet zo, en heb ik het nummer dus nog maar een keer gehoord. Als er zich echter later een reden voordoet om mijn cijfer te veranderen dan doe ik dat.
Clip vond ik enorm vervelend, maar eigenlijk moet ik dat inderdaad niet in mijn beoordeling meenemen.

Ik had bij dat nummer ook gezegd dat tie niet blijft hangen, terwijl dit helaas wel het geval is. Irritant, maar blijft in je hoofd zitten. Ik bedoelde eigenlijk dat Shut Up geen opvallend plaatje is, of iets van die strekking.

Niet opvallend, dat dekt de lading inderdaad beter. Misschien kan ik niet zeggen dat ie niet blijft hangen als ik 'em nog maar één keer heb gehoord. In dat geval is het meer een voorspelling

2014, mooiste binnenkomers in de Top40:

1 London Grammar - Strong (9)
2 Lenny Kravitz - The Chamber
3 The Avener - Fade Out Lines

4 Tove Lo feat. Hippie Sabotage - Stay High [Habits Remix] (8,5)
5 Beyonce feat. Jay-Z - Drunk in Love
6 Beyoncé - XO
7 Dotan - Fall
8 Lorde - Team

9 Lilly Wood & The Prick - Prayer in C [Robin Schulz Mix] (8)
10 Hozier - Take Me to Church
11 Michael Jackson feat. Justin Timberlake - Love Never Felt So Good
12 Mark Ronson feat. Bruno Mars - Uptown Funk
13 Dotan - Home
14 Route 94 feat. Jess Glynne - My Love (verhoogd van 7,5)
15 Coldplay - Magic
16 Stromae - Tous Les Mêmes
17 Family of the Year - Hero
18 Mr. Probz - Nothing Really Matters
19 Avicii - Addicted to You
20 Blaudzun - Promises of No Man's Land

Is dat jouw persoonlijke lijstje, Sundance?

Week 51:

#24. Olly Murs feat. Travie McCoy - Wrapped Up
Klinkt als 25 andere nummers van Train en One Republic samengevoegd. Niet bijzonder maar ook niet irritant. Opvallend dat ze McCoy niet hebben weten te strikken voor de videoclip. Geeft een beetje het rent-a-rapper gevoel...
Cijfer: 4.5

#28. Ariana Grande - Santa Tell Me
Deze heb ik al een paar keer op de radio gehoord en vind ik best leuk eigenlijk. Wel een beetje slap en cheap dat het is omgetoverd tot een kerstnummer want het heeft tekstueel echt totaal niks met kerst te maken. Een kerstnummer in disguise. Gewoon weer standaard geneuzel over jongens. Als kerstnummer vind ik het dan ook niet geslaagd, maar los daarvan is het wel leuk.
Cijfer: 6.5

#33. Walk the Moon - Shut Up and Dance
Deze heb ik een tijd geleden op TV voorbij zien komen. Dat ik dat nog weet komt enkel door de clip want het nummer kon ik mij niet meer herinneren. Het is mij te overdreven blij en te chaotisch.
Cijfer: 4.5

#36. Kygo feat. Conrad - Firestone
Klinkt inderdaad net als de voorganger, die ik overigens erg leuk vond. De stem van Kyla la Grange werkte ook erg goed bij de lichte muziek. Hier pakt het minder goed uit en ook vind ik het instrumentale deel niet zo 'betoverend' als bij 'Cut Your Teeth'.
Cijfer: 4.0

#38. Trijntje Oosterhuis - Walk Along
Oudbollig en eentonig. Valt me wel op dat ze op d'r Youtube kanaal stemmen en comments hebben uitgezet bij dit nummer. Geen zin in negatieve beoordelingen of afkraken? Stuur dan een goed nummer in!!
Cijfer: 3.0

Ik doe al een aantal jaar mee maar dit is volgens mij het eerste jaar dat ik echt heb afgemaakt

Eindejaarslijstje komt later.

Arrie schreef:
Is dat jouw persoonlijke lijstje, Sundance?

Had ik er even bij moeten zeggen, maar deze is inderdaad van mij persoonlijk. Als de andere stemmers hun laatste cijfers hebben geplaatst, zal ik een totaal overzicht plaatsen.

NewYorkCityLight schreef:

Ik doe al een aantal jaar mee maar dit is volgens mij het eerste jaar dat ik echt heb afgemaakt
.

Hulde!

Mijn top 20 van het jaar 2014:

1. Beyoncé feat. Jay-Z – Drunk in Love (10.0)
2. Armin van Buuren – Save My Night (9.0)
3. Lenny Kravitz – The Chamber
4. Tove Lo – Stay High [Habits Remix] (8.5)
5. Stromae – Tous les mêmes
6. Kiesza – Hideaway
7. David Guetta feat. Sam Martin – Dangerous (8.0)
8. Kyla la Grange – Cut Your Teeth [Kygo Remix]
9. The Common Linnets – Calm After the Storm
10. Katy Perry – Dark Horse
11. Ariana Grande feat. Iggy Azalea – Problem (7.5)
12. Ed Sheeran – Sing
13. Bruno Mars – Moonshine
14. Ariana Grande feat. The Weekend – Love Me Harder
15. Stromae – Ta fête
16. Anouk – Places to Go (7.0)
17. Route 94 – My Love
18. Pharrell Williams – Marilyn Monroe
19. Beyoncé – XO
20. Ed Sheeran – Thinking Out Loud

Crap top5 van 2014:

#5 David Guetta – Shot Me Down
#4 Kensington - War
#3 George Ezra - Budapest
#2 Jason Derulo - Wiggle
#1 Nicki Minaj – Anaconda

Wat betreft die crap ben ik het bij nr.1,2 en 5 zeker met je eens.
Had niet verwacht Save my Night zo hoog bij je te zien

Het is een echte groeiplaat geweest, volgens mij begon ik op een 6.5. Bij dance zit je bij mij al snel goed als 't teruggrijpt naar de jaren '90 en het begin van de nillies. En ik vind het ook vooral een euforische plaat. Als ik drugs zou gebruiken zou dat nummer er perfect voor zijn, maar dat terzijjde

NewYorkCityLight schreef:
(quote)

(afbeelding)

Mijn top 20 aan binnenkomers dit jaar

1 Chocolate Puma ft. Kris Kiss - Step Back
2 Oliver Heldens - Koala
3 Tiesto ft. Matthew Koma - Wasted
4 Mike Mago ft, Dragonette - Outlines
5 Route94 ft. Jess Glynne - My Love
6 Oliver Heldens - Gecko
7 Beyoncé ft. Jay-Z - Drunk in Love
8 Showtek - We Like to Party
9 Kensington - Streets
10 Martin Garrix & MOTi - Virus
11 David Guetta & Showtek ft, Vassy - Bad
12 Lilly Wood & The Prick - Prayer in C (Robin Schulz Remix)
13 Nico & Vinz - Am I Wrong
14 Tiesto - Red Lights
15 Iggy Azalea ft. Charlie XCX - Fancy
16 Pitbull ft. John Ryan - Fireball
17 Kiesza - Hideaway
18 Nicki Minaj - Anaconda
19 Olly Murs ft. Travie McCoy - Wrapped Up
20 Dimitri Vegas & Martin Garrix & Like Mike - Tremor

De verschrikkelijkste 10:

10 Jan Smit - Jij & Ik
9 Sigma - Nobody to love
8 Ed Sheeran - Thinking out loud
7 Nielson - Kop in het zand
6 Magic! - Rude
5 OneDirection - Steal My Girl
4 Dotan - Home
3 Lorde - Team
2 Train - Angel in Blue Jeans
1 Gavin DeGraw - Fire

Charli XCX - Boom Clap (week 32) en AronChupa - I'm an Albatraoz (week 44) verhoog ik beiden naar 3,5 (toch niet zo erg slecht).

Week 51:

#24. Olly Murs feat. Travie McCoy - Wrapped Up
Een vrolijk en swingend nummer maar het onderscheidt zich nauwelijks van soortgelijke nummers al blijft het refrein enigszins hangen.
Cijfer: 6

#28. Ariana Grande - Santa Tell Me
Een kerstnummer, hoort ook in de categorie aardig maar niet bijzonder en de kerstsfeer komt hier te weinig naar voren.
Cijfer: 5

#33. WALK THE MOON - Shut Up and Dance
Catchy en erg vrolijk maar niet meer dan dat en ook weinig origineel. Kan wel dienst doen als feestplaat maar verder vrees ik dat dit vrij snel tussen de plooien zal vallen.
Cijfer: 5

#36. Kygo feat. Conrad - Firestone
Dit is wat serieuzer maar daarom niet beter. Het lijkt veel op Cut Your Teeth (week 37) wat de synthesizerklanken betreft maar merkelijk minder beklijvend en hier komt de zang minder tot zijn recht.
Cijfer: 4,5

#38. Trijntje Oosterhuis - Walk Along
De Nederlandse inzending voor het ESF maar heel wat minder dan die van Common Linnets. Het is te clichématig - het lijkt een nummer dat Anouk nog ergens in de lade had steken - en die waaiaaiaais irriteren na een tijd.
Cijfer: 4,5

LucM schreef:
Charli XCX - Boom Clap (week 32) en AronChupa - I'm an Albatraoz (week 44) verhoog ik beiden naar 3,5.

Het wordt een top-25 (want 25 nummers met 7 of meer op een totaal van 151):

1. London Grammar - Strong 10
2. The Common Linnets - Calm After the Storm 8,5
3. Hozier - Take Me to Church
4. Dotan - Home
5. Blaudzun - Promises of No Man's Land
6. Lenny Kravitz - The Chamber
7. Family of the Year - Hero 8
8. George Ezra - Budapest
9. Sam Smith - I'm Not the Only One
10. Mark Ronson feat. Bruno Mars - Uptown Funk

11. Dotan - Fall
12. Avicii - Addicted to You
13. Beyonce feat. Jay-Z - Drunk in Love 7,5
14. Michael Jackson feat. Justin Timberlake - Love Never Felt So Good
15. Anouk - You and I
16. Clean Bandit feat. Jess Glynne - Rather Be 7
17. Sigma feat. Paloma Faith - Changing
18. Lorde - Team
19. Kiesza - Hideaway
20. Kyla La Grange - Cut Your Teeth [Kygo Mix]

21. Beyoncé - XO
22. Eelke Kleijn - Mistakes I've Made
23. Stromae - Tous Les Mêmes
24. Sheppard - Geronimo
25. Coldplay - Ink

... en daarnaast ook mijn flop-10:

1. David Guetta & Showtek feat. Vassy - Bad
2. Nicki Minaj - Anaconda
3. DJ Snake feat. Lil' Jon - Turn Down for What
4. Dimitri Vegas & Like Mike & Martin Garrix - Tremor
5. Showtek - We Like to Party
6. David Guetta ft. Skylar Grey - Shot Me Down
7. The Chainsmokers - #Selfie
8. Jason Derulo feat. Snoop Dogg - Wiggle
9. Martin Garrix & MOTi - Virus (How About Now)
10. Jan Smit & Kraantje Pappie - Handen Omhoog [Noisia Mix]

Gemiddelde: 4,75

Beter dan de vorig jaar (gemiddelde was toen 4,39) maar een sterk hitjaar ... dat zeker niet (en het zal niet meer komen, vrees ik). Wel een aantal prima songs waaronder één uitschieter (London Grammar), maar nog steeds teveel rommel dat ik het liefst zo snel mogelijk wil vergeten (hoewel wat minder dan vorig jaar). Verrassingen in positieve zin: Lenny Kravitz en Beyoncé en ook van eigen bodem (Common Linnets, Dotan en Blaudzun). Hopelijk wordt 2015 een nog beter hitjaar. In ieder geval prettige feestdagen en veel luisterplezier!

Voor jou zal het niet meer komen, nee, Luc.

De tijd dat hits nog echt relevant waren ligt inderdaad allang achter de rug.

Toch een aardig lijstje geworden Luc, in grote lijnen kan ik me er wel in vinden. Top (Geronimo uitgezonderd), maar vooral de flop-10.

LucM schreef:
De tijd dat hits nog echt relevant waren ligt inderdaad allang achter de rug.

Dat is natuurlijk onzin. Voor jou zijn deze hits niet relevant, maar voor veel jongeren wel. M'n punt is dat je, met alle respect, geen enkele affiniteit meer lijkt te hebben met het gros van de moderne muziek.

Ik bedoel hiermee dat het belang van hits alsmaar minder wordt voor een artiest (al zijn er ook die door een hit bekend zijn geworden). Bovendien zijn er heel wat meer (populaire) nummers dan die 151 die in de top-40 hebben gestaan. Natuurlijk, er zijn ook een aantal hitsingles die zullen uitgroeien tot evergreens maar ik denk dat meer dan de helft na zo'n 10 jaar vergeten is. Er zijn nu tal van (belangrijke) artiesten die het niet moeten hebben van hits.
Of ik affiniteit heb voor moderne muziek? Ik spreek liever over tijdloze muziek, muziek met inhoud en een lange houdbaarheid. En zoals ik eerder zei zijn er ook een aantal tijdloze nummers tussen.
Nogmaals, Arrie, ik heb niets tegen hits op zich (dat nummer van London Grammar bv. vind ik fantastisch), wel tegen banaliteit of platvloersheid (en dat is met vele hits het geval). Maar misschien ben ik voor jou te streng of te 'alternatief'. Anderen verwijten mij dan weer dat ik teveel goed vind van de MuMe-top 2000.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:34 uur

geplaatst: vandaag om 18:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.