MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Franz Ferdinand & Coldplay

zoeken in:
Sinds enige tijd valt het me op dat de albums van Coldplay en FF in alle bladen goede recensies krijgen. Overal waar sterren vallen te geven scoren deze bands meestal de volle *****

Ik snap hier dus totaal niets van, die hele hype..... echt totaal niet mijn ding, zijn er nog meer mensen die daar ook zo over denken of ben ik toch echt de enige???

Ik heb het idee dat er ook veel wordt gepapagaaid. En hoe objectief zijn bladen? Misschien betalen de platenmaatschappijen wel voor een goede recensie. Als ik hier de meningen over coldplay lees, dan zijn dat zeker niet altijd 5-sterren meningen! Ik moet zeggen dat ik op het moment meer de meningen van MuMe-members volg, dan die van de "echte" pers.

titan (crew)
Ik heb over X&Y anders een hoop kritische recensies gelezen. Over Franz Ferdinand trouwens niet en dat is m.i. terecht.

Sietse
stond in de laatste Gonzo Circus een heel erg interessant en leuk artikel over. Ze waren niet echt te spreken over deze bands en al helemaal niet over de mensen die ze hypen (de bladen dus)

Sietse
trouwens ook niet over andere gehypte bands...de laatste tijd beginnend met "The"

Tja, het is indd zo dat het allemaal ontzettend opgehyped wordt.. op een of andere manier kan ik er niet aan wennen. Net als dat hele hysterische gedoe rondom U2 een tijdje terug. Dat er veel mensen zijn die het leuk vinden, dat snap ik. Maar je kan het ook overdrijven.
Ik vind het allemaal nogal een beetje overdreven.

J.Bell schreef:
Tja, het is indd zo dat het allemaal ontzettend opgehyped wordt.. op een of andere manier kan ik er niet aan wennen. Net als dat hele hysterische gedoe rondom U2 een tijdje terug. Dat er veel mensen zijn die het leuk vinden, dat snap ik. Maar je kan het ook overdrijven.
Ik vind het allemaal nogal een beetje overdreven.

Niks nieuws onder de zon. Zo gaat dat al zo'n 50 jaar. En allemaal puur om geld te verdienen. Ik let er al tijden niet meer op.

Het is allemaal de schuld van the Beatles.

Ik heb me er inmiddels bij neergelegd, ik heb vaak het idee dat je als resensist soms een plaat wel goed moet beoordelen, anders val je uit de gratie van de platen maatschappij, kijk een band als U2 gaat gepaard met een hoop centjes, wanneer jij als blad hun cd (terecht) de grond in trapt, stap je op de teen van veel lezers, dus zal je blad minder verkocht worden, ook zullen pltenmaatschapijen je minder uit gaan nodigen voor snoepreisjes. Ook heb ik vaak het idee dat iedereen dit soort bands goed vinden omdat iedereen ze goed vind, en om dat iedereen ze goed vind, vind iedereen het goed. Mijn mening over een band als coldplay is denk ik wel bekend, ook voor Frans ferdinat heb ik weinig goede woorden over (hoewel ik ze beter vind dan Coldplay). Ik denk dat ze beide dankbaar gebruik maken van de massa hysterie en dat ze geen van twee een erg lang leven beschoren zijn.

Sietse schreef:
trouwens ook niet over andere gehypte bands...de laatste tijd beginnend met "The"

The... is zóó 2002.

U2 is de moeder van de nacht.

J.Bell schreef:
Sinds enige tijd valt het me op dat de albums van Coldplay en FF in alle bladen goede recensies krijgen. Overal waar sterren vallen te geven scoren deze bands meestal de volle *****

Ik snap hier dus totaal niets van, die hele hype..... echt totaal niet mijn ding, zijn er nog meer mensen die daar ook zo over denken of ben ik toch echt de enige???

Ik kan me wel wat negatieve recensies herinneren over X&Y, o.a. Nieuwe Revu, en ook Oor was geloof ik gematigd positief en zeker niet juichend. FF waren inderdaad wel unaniem positief.

Overigens, al dan niet hype maakt mij vaak niet zo veel uit. Ik vind zelf X&Y best een prettige plaat,en dat ie dan gehypt wordt (wat denk ik inderdaad zo is)...ach dat is dan maar zo.

Overigens vind ik dat je met hetzelfde gemak kunt stellen dat acts als Arcade Fire en Sufjan Stevens gehypt worden.

Casartelli (moderator)
VanDeGriend schreef:
Ik kan me wel wat negatieve recensies herinneren over X&Y, o.a. Nieuwe Revu, en ook Oor was geloof ik gematigd positief en zeker niet juichend. FF waren inderdaad wel unaniem positief.

Volkskrant: Franz Ferdinand 5/5. Op een gegeven moment werd in de recensie gerept over de diverse mindere nummers op de plaat, maar dat die totaal niet in de weg zaten.

Wat is dat nou voor flauwekul: de diverse mindere nummers op een 5/5-album. Hoezo hype...

terecht vind ik coldplay is na mijn mening de band van dit moment en ze maken nog goeie muziek ook ik hoop dat ze een keer op lowlands komen spelen

Coldplay vind ik echt stukken minder geworden, vooral na X&Y. Kwam ook omdat mijn verwachtingen daarvoor best hoog waren, dus viel het ietwat tegen. Door die hype luister ik er nu niet eens meer naar. FF vind ik zeker wel terecht en niet overgewaardeerd.

Sietse
ik heb x&y niet gehoord en de laatste FF ook niet. Kon me er niet toe zetten om daar enige moeite voor te doen. Ik geloof best dat zulke bands weer een nieuw album hebben gemaakt en daarmee weer de fans blij hebben gemaakt, maar of het nu echt interressant is...ik vrees van niet en vandaar pas ik dus.

Daarnaast vond ik FF al goed klote dus dat zat er helemaal al niet in. Coldplay heeft nog best aardige nummers gemaakt.

Sietse
ohh en zo'n band als Coldplay de band van het moment noemen, dan vraag ik mij af in welk donker gat je de laatste tijd je hoofd hebt gestopt...want er zijn toch heel wat dingen die gewoon een heel stuk beter zijn (imho)

Ja, klopt. Ik vind het allebei uiterst vervelende groepen, maar om met Paalhaas te spreken:
Niks nieuws onder de zon. Zo gaat dat al zo'n 50 jaar. En allemaal puur om geld te verdienen. Ik let er al tijden niet meer op.

Let meer op de musicmeter (last fm) fans bij bepaalde groepen en bands

Paalhaas had het toen over de grote marketing van U2. Franz Ferdinand is echt geen bandje dat het alleen om het geld doet. En al zou dat wel zo zijn, ze maken erg leuke springerige poprock muziek die ik nergens anders hoor.

Coldplay is een ander verhaal, daar is niets speciaals aan.

Coldplay heeft juist geweldige muziek, maar FF's laatste album valt me heel erg tegen.

gemaster schreef:
Coldplay is een ander verhaal, daar is niets speciaals aan.

2-1.

Zelf heb geen moeilijkheden met Franz Ferdinand of Coldplay. De muziek klinkt leuk en het is vrij verschillend allemaal (naar mijn mening dan). Maar het jammere is dat ze
1) Vast zitten aan een label en daardoor binnen een bepaalde tijd een x-aantal singles & cd moeten hebben uitgebracht.... Dat zorgt er voor dat ze vaak vreselijk moeten opschieten, het in het begin vreselijk goed gaat, en na een tijdje afzwakt omdat het niet meer leuk is om op zo'n topsnelheid je platen te moeten uitbrengen. (Dat is het idee wat ik ervan heb dan.....)
En je merkt zelf wel dat als je iets niet meer leuk vindt, dat je dan ook nie meer goed kunt presteren op dat gebied.... Dus ik denk dat ze nogal vast zitten op begeven moment.... Ze willen op zich wel, omdat ze muziek maken toch leuk vinden, maar ze willen tegenlijkertijd ook niet omdat het erg vermoeiend/saai is geworden. Alweer: dit is wat ik denk, het kan dus makkelijk absoluut niet zo zijn.
2) Dat ze inderdaad zo vreselijk worden opgehyped. Dit zorgt ervoor dat hun populariteit erg snel stijgt waardoor je dus het hele effect van een krijgt.... Het ophypen heeft nog een nadeel, al is dat niet zo direct voor de band zelf: Als ik een band leuk vind, en opeens luistert de hele school er naar (bijvoorbeeld), dan vind ik het niet meer leuk om naar te luisteren omdat t al door iedereen gedaan wordt.... Eigenlijk heeft t bij mij dus een averechtse werking....

Hier staan dus twee dingen die zich tegenspreken mja... Mijn mening

Frappant dat in dit topic Franz Ferdinand en Coldplay op één hoop worden gegooid, terwijl er toch wel een essentieel verschil is: Coldplay is vele malen bekender dan Franz Ferdinand. Misschien niet op dit forum, maar vraag de gemiddelde Nederlander naar Franz Ferdinand en ze kijken je meewarig aan, met Coldplay is dat wel even anders. Van Coldplay heeft tegenwoordig iedereen wel een album van in de kast staan (gebroederlijk naast 'Brothers in Arms' en 'The Very Best Of The Police'). Een ander verschil is de radio: Coldplay kan op vrijwel alle zenders, FF hoor je buiten 3FM en Kink FM nooit op de radio. Ik denk dat Coldplay op lange termijn veel langer meegaat dan FF (maar FF blijft natuurlijk wel veeeeel leuker )

Coldplay en FF zijn inderdaad erg verschillende muziek, maar ik vind ze allebei min of meer even goed. Het is wel waar dat beide bands (maar vooral Coldplay dan) erg veel media-aandacht krijgen, iets te veel zelfs. Er zijn zeker nog veel groepen die even goed zijn.

slaemperayreon
Ik heb ook niet veel met beide bands. Ik vind het op zich geen slechte muziek, maar ook niet revolutionair. Vooral bij Fransje kan je toch behoorlijk goed horen dat het door het een en ander is geïnspireerd. Maar tja, dat zijn dan van die groepen van 40 jaar geleden. En welke top40-liefhebber kent die nou? Het is bovendien net wat te simpel voor mij. Of nee, ik geloof dat dat tegenwoordig toegankelijk heet. Wat dat betreft vind ik Coldplay wat beter. Tenminste, AROBTTH. Daar heb ik een aantal nummers van gehoord die wel ok klonken. Over die singles van X&Y ben ik minder te spreken. Maar kort door de bocht: beiden zijn het geen revelaties in de popmuziek en ik ken ook veel betere dingen.

fastpulseboy
Sietse schreef:
stond in de laatste Gonzo Circus een heel erg interessant en leuk artikel over. Ze waren niet echt te spreken over deze bands en al helemaal niet over de mensen die ze hypen (de bladen dus)

gonzo circus is idd een erg goed blad, ik lees dit altijd met plezier. Toen ik een jaar of 14 was begon ik "oor" te lezen voor mijn gevoel is oor in de loop der jaren steeds slechter geworden, en laat het zich leiden door platenmaatschappijen. de platenmaatschappij die het meest betaald bepaald ook de cover. dat verklaard waarom bv "offspring" al drie keer op die cover stond. Ook zit er soms een cd bij de oor. en dan denk je goh wat lief van oor dat ze een cd erbij weggeven..nee daar krijgt oor heeeeel veel centjes voor van de platenmaatschappij, die daarnaast dus ook bepaald wat er op die cd komt.

Coldplay is een top band die overal bekend is, met vele klassiekers die over een paar jaar nog steeds te horen zullen zijn. Franz Ferdinand is een top band met een totaal andere stijl. En ze zijn inderdaad minder bekend, Franz Ferdinand spreekt naar mijn mening alleen een exacte doelgroep aan. Maar de een is niet beter dan de ander. Ze zijn totaal anders. Nick McCarthy heeft zelfs in een interview gezegd dat hij andere rock bands tegenwoordig ''So f*cking boring'' vind, en ik neem hiermee aan dat hij Coldplay bedoeld, want Coldplay maakt nou niet bepaald de meest swingende rockmuziek die er dit moment op de markt is. Ik vind dit een mooie uitstraling van Franz Ferdinand, maar ik ben het er niet mee eens. Coldplay maakt top muziek, net zoals Franz Ferdinand, daar blijft het bij voor mij.

Ik vind dat ze beide wat overgewardeerd worden, maar smaak verschilt.

JanBetonde2e
weet je wat het is, Coldplay en Franz Ferdinand, zijn gewoon heel goed, dus niet zo zeuren en blijf gewoon luisteren naar wat jij leuk vind, en dan blijf ik(en sommige andere mensen) lekker met een glimlach op ons gezicht naar Coldplay en Franz luisteren

Nee, jij vindt ze gewoon heel goed, da's wat anders.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:30 uur

geplaatst: vandaag om 22:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.