Muziek / Algemeen / Wanneer is het een cover?
zoeken in:
0
geplaatst: 18 oktober 2014, 19:27 uur
Inderdaad, kom ik nu ook achter.
Altijd gedacht dat Bruce het voor haar geschreven had.
0
geplaatst: 18 oktober 2014, 19:52 uur
catdog schreef:
Torn van Natalie Imbruglia is ook een goed voorheeld. Officieel een cover maar het lijkt meer op een eigen compositie
Torn van Natalie Imbruglia is ook een goed voorheeld. Officieel een cover maar het lijkt meer op een eigen compositie
Vind je dit dan ook geen cover? Geweldig nummer trouwens.
0
geplaatst: 18 oktober 2014, 22:15 uur
Rockfan schreef:
Maw. Is er een definitie van een cover ?
Maw. Is er een definitie van een cover ?
co·ver (het/de; o en m; meervoud: covers)
1 omslag van een tijdschrift of boek
2 (muziek) uitvoering van een reeds door anderen uitgevoerd nummer
0
geplaatst: 18 oktober 2014, 22:57 uur
Arrie schreef:
Nouja, 'vertalingen', sommige van die vertalingen zijn eigelijk gewoon een andere tekst. Neem een Jij Bent Zo van Jeroen van der Boom.
Dat is dan ook geen vertaling. Als je de muziek hetzelfde houdt, maar een andere tekst, is dat me dunkt geen vertaling.Nouja, 'vertalingen', sommige van die vertalingen zijn eigelijk gewoon een andere tekst. Neem een Jij Bent Zo van Jeroen van der Boom.
Bij vertalingen denk ik aan Marco Borsato.
Mjuman schreef:
Overigens hoe noem je het als een artiest (Peter Gabriel) een andere artiest (Bon Iver) covert en vervolgens 'covert' die tweede artiest dan weer Peter Gabriel. Is dat dan een cross-cover is het een kruiscoverbestuiving?
En wat in het geval van dit?Overigens hoe noem je het als een artiest (Peter Gabriel) een andere artiest (Bon Iver) covert en vervolgens 'covert' die tweede artiest dan weer Peter Gabriel. Is dat dan een cross-cover is het een kruiscoverbestuiving?
Mad World - Gary Jules and Curt Smith (Tears for Fears) Live - YouTube
Oorspronkelijke artiest: Tears for Fears (geschreven door Roland Orzabal)
Cover: Gary Jules, maar samen met Curt Smith, de zanger van het origineel, maar niet de schrijver.
Feitelijk covert Curt Smith dus een eigen nummer en moet zodoende zijn oude maatje Roland betalen om dit te mogen zingen.
Hier zie je mooi de scheiding tussen wat (financieel) een officiële cover is en wat je zelf ziet als een cover, want ik zie dit als Curt Smith die zijn eigen nummer zingt en dus geen cover.
0
geplaatst: 19 oktober 2014, 02:12 uur
L_T_B schreef:
(quote)
Hoe zit het dan met fire van de Pointer Sisters ? Geschreven door Bruce Springsteen die het daarna ook speelde. Een cover van de pointer sisters of van bruce ?
0
geplaatst: 19 oktober 2014, 09:18 uur
Rockfan die vraag over fire heb ik op de vorige pagina al gesteld.
0
geplaatst: 19 oktober 2014, 09:24 uur
deric raven schreef:
Springsteen heeft het eerst opgenomen, maar niet gebruikt voor Darkness
Patti heeft het daarna Smith waardig gemaakt en op Easter (en single) uitgebracht.
Springsteen heeft dit later ook op de Darkness outakes gezet:
Bruce Springsteen - The Promise (2010)
Die van Patti is dus daar eigenlijk een cover van.
0
geplaatst: 19 oktober 2014, 11:20 uur
Rockfan schreef:
Waar ik nu benieuwd naar ben is : Wanneer is een cover een cover?
Ik luister nu naar Gary Moore. Gary heeft in Thin Lizzy gezeten en wil daarvan ook wel eens een nummer spelen. Is het dan een cover of niet?Zo zijn er nog wel voorbeelden te bedenken om je af te vragen of het een cover is of niet. McCartney die nummers van de Beatles speelt of Michael Schenker van Scorpions of UFO bv. En in hoeverre moet het afwijken van het origineel. Krijgen we weer: Wat is het origineel ? Thin Lizzy met whiskey in the jar bv. Maw. Is er een definitie van een cover ?
Waar ik nu benieuwd naar ben is : Wanneer is een cover een cover?
Ik luister nu naar Gary Moore. Gary heeft in Thin Lizzy gezeten en wil daarvan ook wel eens een nummer spelen. Is het dan een cover of niet?Zo zijn er nog wel voorbeelden te bedenken om je af te vragen of het een cover is of niet. McCartney die nummers van de Beatles speelt of Michael Schenker van Scorpions of UFO bv. En in hoeverre moet het afwijken van het origineel. Krijgen we weer: Wat is het origineel ? Thin Lizzy met whiskey in the jar bv. Maw. Is er een definitie van een cover ?
Volgens mij is een traditional (een nummer dat niet van de artiest zelf is) altijd een cover.
Speelt een bandlid solo een nummer van de groep waartoe hij behoorde,
is het volgens mij een cover als hij zelf geen auteursrechten op het nummer heeft.
En het is geen cover als hij dat wel heeft.
0
geplaatst: 19 oktober 2014, 12:54 uur
sorry heb in de gauwigheid over het hoofd gezien . Waar het mij om ging is over punt 2 dus over wie de eerste uitvoerende is. Lijkt mij vreemd om een zelf geschreven nummer als een cover te moeten zien als ook al is het door een ander uitgevoerd.
* denotes required fields.