MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2015

zoeken in:
En ook in dit nieuwe jaar, het 50-jarige jubileum van de Top 40, bespreken we wekelijks de binnenkomers!

Week 1:
#11. Galantis - Runaway (U & I)
Het bungelde al enkele weekjes rond in de Tipparade, maar dankzij Serious Request 2014 bereikt deze song zijn hoogtepunt. Verwacht hier niet veel verassends: het is een progressive house track zoals ze wel vaker de Top 40 binnenvliegen. Ik betwijfel dus ook of we ons dit nog kunnen herinneren aan het eind van het jaar. Toch zie ik ergens wel de charme in van dit nummer specifiek. Het zit 'm in de vocals. Die zijn lekker afgemixt. Het klinkt als een soort koor, maar toch weer niet. Het klinkt als een soort chipmunk, maar toch weer niet. Vanwege dit, leuk gevonden, vocale stuk een voldoende van mijn kant!
Cijfer: 6,0

#32. Taylor Swift - Blank Space
America's Sweetheart is in 2014 dan toch ook definitief doorgebroken in Nederland met hit Shake It Off, een leuke pop-plaat die nog niet is gaan vervelen. Toch zie ik de appeal niet zo. Fris meisje met frisse plaatjes maar de enorme (vooral Amerikaanse) hype die hieraan vastzit volg ik niet echt. Geef mij dan maar de Britse hype Ella Henderson of iets dergelijks. Simpele pop-muziek waar toch iets meer laagjes inzitten dan Swift's 'what you see is what you get' muziekjes. De tekst bij dit nummer is wel geinig, eveneens als de video. Geen verkeerde pop-song maar springt, wat mij betreft, niet uit de middenmoot. Een behoefte om dit vaker op te zetten krijg ik niet.
Cijfer: 6,0

Ik vind zowel Shake It Off als Blank Space toch erg leuke popliedjes hoor! En een Ella Henderson of een Taylor Swift, het blijft allebei gewoon simpele popmuziek. Voor meer laagjes of diepgang hoef je daar echt niet naar te luisteren (maar dat vind je natuurlijk sowieso nauwelijks tot niet in de hitparade).

Ik vind Shake It Off en Blank Space dan toch wat leuker geproduceerd dan de muziek van Ella Henderson (hoewel die laatste dan toch de betere stem heeft natuurlijk).

Galantis is gewoon weer zo'n matig Serious Request dance-plaatje, om met z'n allen lekker mee te springrn. Van dik hout zaagt men planken.

Arrie schreef:
Ik vind zowel Shake It Off als Blank Space toch erg leuke popliedjes hoor! En een Ella Henderson of een Taylor Swift, het blijft allebei gewoon simpele popmuziek. Voor meer laagjes of diepgang hoef je daar echt niet naar te luisteren (maar dat vind je natuurlijk sowieso nauwelijks tot niet in de hitparade).

Ik vind Shake It Off en Blank Space dan toch wat leuker geproduceerd dan de muziek van Ella Henderson (hoewel die laatste dan toch de betere stem heeft natuurlijk).

Galantis is gewoon weer zo'n matig Serious Request dance-plaatje, om met z'n allen lekker mee te springrn. Van dik hout zaagt men planken.

Ik doel bij Ella vooral meer op haar album-tracks. Daar staan een paar mooie dingen tussen. En ook bij de singles. Het klinkt iets 'volwassener' dan de vrolijke Swift singletjes.

Ah, dat zou kunnen. Ik heb haar album niet gehoord, daarvoor vind ik haar singles al niet bijzonder genoeg.

Week 1:

De vocalen tijdens het 'I wanna runaway' vind ik vrij irritant maar dat 'U & I' vind ik dan wel weer leuk gedaan. Verder een te standaard danceplaatje dat geen voldoende waard is en waar ik niet op zou kunnen dansen.
Cijfer: 4.5

Taylor heeft mij nog steeds niet overtuigd. Als countryzangeres vond ik haar compleet ongeloofwaardig en totaal niet leuk. Met de nieuwe richting zie ik nog steeds de appeal niet. 'Shake It Off' heb ik inmiddels al te vaak gehoord maar vond ik voor de overkill al geen bijzondere popplaat. Deze is nog minder opzienbarend en ik vraag mij echt af hoe zij zo populair is geworden?? Het enige interessante aan haar is de lange lijst met ex lovers. Als Taylor zelf net zo saai en braaf is als haar muziek kan ik wel begrijpen dat de lijst zo lang is.
Cijfer: 4.0

Galantis vind ik muzikaal vrij aardig (niets origineels of bijzonders, maar gewoon wel lekker), maar die vocals... Totaal overstuurd helaas..

Misschien ga ik dit dit jaar maar bijhouden.

tnf
NewYorkCityLight schreef:

Taylor heeft mij nog steeds niet overtuigd. Als countryzangeres vond ik haar compleet ongeloofwaardig en totaal niet leuk. Met de nieuwe richting zie ik nog steeds de appeal niet. 'Shake It Off' heb ik inmiddels al te vaak gehoord maar vond ik voor de overkill al geen bijzondere popplaat. Deze is nog minder opzienbarend en ik vraag mij echt af hoe zij zo populair is geworden?? Het enige interessante aan haar is de lange lijst met ex lovers. Als Taylor zelf net zo saai en braaf is als haar muziek kan ik wel begrijpen dat de lijst zo lang is.
Cijfer: 4.0

Doorzettingsvermogen/boerenslimheid (om na het vele geploeter in die beginfase uiteindelijk bij de juiste invloedrijke platenbonzen in beeld te komen), makkelijk in het gehoor liggende deuntjes, mooi en tegelijkertijd herkenbaar smoeltje, en vooral: een soortement van 'x-factor'. Toegegeven: ze trekt wel de aandacht. Zet zelf ook weleens vrijwillig de clip van 'Shake me off' op, terwijl het líedje me niet bijzonder veel doet.

Ik heb zelf ook niet het idee dat het een uitzonderlijk talent is (gemiddeld goede stem, redelijk schrijftalent, maar niets opzienbarends), maar de combinatie van eerdergenoemde ingrediënten maakt haar uiterst verkoopbaar.

tnf schreef:
(quote)

Doorzettingsvermogen/boerenslimheid (om na het vele geploeter in die beginfase uiteindelijk bij de juiste invloedrijke platenbonzen in beeld te komen), makkelijk in het gehoor liggende deuntjes, mooi en tegelijkertijd herkenbaar smoeltje, en vooral: een soortement van 'x-factor'. Toegegeven: ze trekt wel de aandacht. Zet zelf ook weleens vrijwillig de clip van 'Shake me off' op, terwijl het líedje me niet bijzonder veel doet.

Ik heb zelf ook niet het idee dat het een uitzonderlijk talent is (gemiddeld goede stem, redelijk schrijftalent, maar niets opzienbarends), maar de combinatie van eerdergenoemde ingrediënten maakt haar uiterst verkoopbaar.

Bij Taylor mis ik juist de x-factor. Het is allemaal zo degelijk en zo 'girl next door', en dan niet op een leuke manier. Ik voel totaal geen emotie bij haar. Toen ze nog ''country'' maakte was het vooral irritatie dat ik voelde, nu niks. Waar alle andere grote vrouwelijke zangeressen alllemaal tenminste één nummer hebben dat ik graag draai heeft Taylor dat niet. Het ligt aan mij, blijkbaar, maar volgens mij is ze zelf de ''blank space'' waar ze over zingt.

Week 1:

#11 Galantis - Runaway (U & I)

Muzikaal weinig opzienbarends, maar de vocalen vind ik wel leuk gedaan en ook ik hoor de Chipmunks er in terug. Vrolijk plaatje. Ik heb hem nog niet zo vaak gehoord, wellicht daardoor toch wel een ruime voldoende.
Cijfer: 7,0

#32 Taylor Swift - Blank Space
Taylor Swift maakt veilige muziek, maar wel het aanhoren waard. Ook deze plaat vind ik boven het gemiddelde Top40 niveau. Geen memorabele muziek, maar for the time being best ok.
Cijfer: 6,5

Laten we het jaar maar meteen goed beginnen. Ik weet niet waarom ik vorig jaar precies afhaakte, eigenlijk. Maar als je eenmaal een paar weken achterloopt, voel je je ook niet meer geroepen om het in te halen. Al kun je natuurlijk ook gewoon wat overslaan. Nou ja, daar gaan we.

Week 1:
Als dit nummer goed gemixt wordt in een set, heb je een redelijk tussendoornummer voor in een club. Ik vind het niet echt pakkend, maar denk niet dat het me uit een de flow zou halen of zo. Zo los zou ik het niet snel opzetten en hoor ik niet zo goed hoe dit beter zou zijn dan een gemiddeld top-40 danceplaatje.
Cijfer: 5.5

De muziek en clip passen voor m'n gevoel niet echt bij het imago wat ze heeft opgebouwd. Normaal gesproken vind ik het juist wel leuk als mensen een hele andere kant van zichzelf laten zien, maar bij Taylor Swift heb ik niet het idee dat dit een andere kant is, maar meer gewoon $. Het nummer zelf? Ik heb er niet zo veel mee. Een beetje een minimalistische hiphopbeat bij vlagen. Haar vocale bijdrage maakt het nummer niet beter. Niks bijzonders.
Cijfer: 5

Week 1:

Een vrij standaard dance-nummer waarbij die vervormde stemmen in het refrein een gimmick zijn maar op den duur mateloos irriteren. Veel liever een nummer dat het meer moet hebben van de inhoud dan van productietrucs.
Cijfer: 3,5

Het is inderdaad veilige pop en het klinkt wat gemaakt maar het heeft nog een zekere vitaliteit met aanstekelijk refrein en tekstueel mag het er ook zijn. Geen bijzondere maar redelijke zangeres, hiervoor wil ik wel een ruime voldoende toekennen.

Ik volg dit topic al een hele tijd. Kijken of ik het vol kan houden om ook elke week de binnenkomers te bespreken. Ik vind de top 40 altijd wel erg interessant om te volgen, ook al is de kwaliteit van de nummers lang niet altijd om over naar huis te schrijven.

Week 1:

We beginnen meteen met een vrij vervelend nummer. Volgens mij was dit afgelopen jaar het anthem van Serious Request, maar ze hebben wel eens betere gehad. Puur gekozen om het Haarlemse publiek massaal op te laten springen. Daar is het nog wel geschikt voor, maar muzikaal vind ik het erg vervelend. De vervormde vocalen zijn erg irritant en voor de rest is het ook maar weinig origineel.
Cijfer: 2,5

Sinds het uitkomen van Love Story heb ik al een beetje een zwak voor Taylor Swift. Blank Space vind ik een leuk lichtvoetig popliedje en de met zelfspot gevulde tekst kan ik ook wel waarderen. Na deze en Shake It Off gehoord te hebben vind ik de singles van 1989 in elk geval veel beter dan die van haar vorige album.
Cijfer: 7

Leuk, een aanhaker

Blijft leuk om al die uiteenlopende meningen over deze plaatjes te lezen

Week 1:

erg hoge binnenkomst dit, zeker een nawee van Serious Request...
Standaard huppelwerk, klinkt heel erg als het David Guetta werk voordat Lovers on the run verscheen. Feesten en partijenplaat
Cijfer: 4

Dit klinkt alweer wat suffer dan de richting die ze ingeslagen was met Shake it off en I knew you were trouble. De tekst is wel hilarisch op momenten. Maar als 2e single een beetje te zwak, er was vast wel een betere singlekandidaat
Cijfer: 4

Kijken of ik dit jaar daadwerkelijk elke week mijn stem hier kan posten en zo een beetje een alternatieve wind kan laten waaien op dit geweldige forum.

2015 Week 1

#11 Galantis - Runaway
Ik ben blij dat met de vernieuwde methodes om de top 40 samen te stellen hype platen, die hun bekendheid te danken hebben aan talentenjachten of speciale evenementen, een stuk zeldzamer de lijst binnenkomen en echt als nummer zelf gewaardeerd moeten worden. Het officieuze anthem van 3fm serious request blijf echter elk jaar terugkomen. Hoewel het gigantische niveau van Eat, Sleep, Rave, Repeat niet gehaald wordt is het ook dit jaar weer een aardig plaatje geworden. Runaway is geen heel bijzonder nummer maar is goed geproduceerd en kan er zeker mee door. Lijkt de grootste gegadigde voor nieuwe nummer 1, dus hopelijk wordtEd Sheeran binnenkort eindelijk van de troon gestoten.

Zal geen grote hit worden zolang Taylor haar muziek niet weer op spotify plaatst. Vind haar muziek nooit heel bijzonder, al irriteert deze plaat me niet, is ie wel goed ingezongen en is de tekst meer dan aardig. Wel een tijdje te verduren mits niet grijsgedraaid door radiostations. Niet mijn muziek dus toch geen voldoende.

Welkom

Zal ik ook weer eens meedoen mt de cijfers? Vooruit, ik doe ook weer eens mee.

#11 Galantis - Runaway

Een weinig bijzonder danceplaatje. Chipminkvocalen zijn toch niet zo bijzonder? Dat hebben we wel vaker gehoord. Het is best vrolijk en gezellig, maar erg goed vind ik het nou ook weer niet.

Ik ben wel verbaasd over de gematigde reacties, maar toegegeven, ik moest hem zelf ook vaker horen. Nu vind ik het toch wel een een erg fijn popliedje. Best leuk geproduceerd ook. Shake It Off was ook een groeier en vind ik uiteindelijk één van de leukste hits van 2014. Het duurde even voordat Blank Space werd opgepikt in Nederland maar uiteindelijk heeft 538 er toch een alarmschijf van gemaakt en daar ben ik wel blij mee. Een leuk begin van 2014!
Cijfer: 7,3

Ik vraag me trouwens af wanneer Cheerleader van Omi in de Felix Jaehn-remix nou eindelijk eens in de hitlijsten komt. Doet het al heel lang goed in de Spotify-lijsten, en is de laatste weken daar nog flink gestegen. Staat ondertussen in Nederland in de top 10 van Spotify (terwijl ik hem al zeker een half jaar geleden leerde kennen, echt vlot gaat het niet). Geen idee hoeveel de radio hem draait, want ik ben toch eindelijk wel echt afgestapt van de Nederlandse radio (ik luister nu vooral naar het Australische Triple J (heel fijne zender!) en BBC 1 Xtra en BBC 6).

#11 Galantis - Runaway

Wat bedoeld is als een lekker springplaatje wordt volledig om zeep geholpen door die verschrikkelijke vocalen. Muzikaal stelt het ook niet heel voor, maar op een feestje zou het nog wel gaan. Nu blijft er echter niet veel van over.
Cijfer: 4,5

Op de één of andere manier doet het couplet me aan Complicated van Avril Lavigne denken. Verder niet heel onaardig, maar het staat me toch nog een beetje tegen. Misschien wat vaker luisteren.
Cijfer: 5,8

Cheerleader hoorde ik vandaag voor het eerst, wel een leuk plaatje, maar ik geloof niet dat ik er kapot van ben. Zal morgen toch echt wel bij de binnenkomer(s) zitten.

Kan niet anders. Is overigens ook pas deze week voor het eerst naar de radio gestuurd (en met 98% op 538 'gemaakt') dus als dat niet binnenkomt morgen weet ik het ook niet meer.

catdog schreef:
Kan niet anders. Is overigens ook pas deze week voor het eerst naar de radio gestuurt (en met 98% op 538 'gemaakt') dus als dat niet binnekomt morgen weet ik het ook niet meer.

Hoe bedoel je 'naar de radio gestuurd'?

Dat is meer een aanname eigenlijk, aangezien ze platen in Maak 't of Kraak 't doen wanneer ze 'beschikbaar' zijn om te draaien. Het feit dat hij daar nu pas inzit doet mij vermoeden dat hij pas nu 'een radio release' krijgt in NL.

catdog schreef:
Dat is meer een aanname eigenlijk, aangezien ze platen in Maak 't of Kraak 't doen wanneer ze 'beschikbaar' zijn om te draaien. Het feit dat hij daar nu pas inzit doet mij vermoeden dat hij pas nu 'een radio release' krijgt in NL.

En waarom zou hij eerst niet 'beschikbaar' zijn geweest?

Ik denk dat de radio stations ook alles aangeleverd krijgen. Dat zou iig zeker een hoop verklaren over waarom sommige hits zoveel later worden opgepikt door de radio.

I could be wrong though. Ik vind het namelijk opvallend dat vaak radio stations 'tegelijk' op 1 nummer duiken die al eerder weken uit was.

Dus ze hadden dat nummer niet zomaar kunnen draaien als ze dat hadden gewild?

Dat weet ik niet. Zoals erboven gezegd vind ik het opvallend en is het eerder een aanname.

Vreemd dat het al in de top10 van Spotify staat, terwijl Spotify in het algemeen weinig nieuwe platen laat zien. Hoe kan zo'n plaat dan toch daar al zo hoog staan, als het nog niet gedraaid wordt? Zo kwam ook Hozier pas laat in de Spotify chart. (Was al uit de Top40 verdwenen). Daarna re-entry. Heel gek dat af en toe een nieuwe plaat wel heel snel gestreamd wordt.

Q-music draait hem trouwens wel al langer... (Vorig jaar al)

Gast
geplaatst: vandaag om 04:37 uur

geplaatst: vandaag om 04:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.