MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2015

zoeken in:
Ahaa dan zit ik helemaal fout . Iig moet ie wel morgen gaan binnenkomen

OMI komt op #5 binnen in de Tip (lijdt er denk ik gewoon onder dat de Top 40 over een periode van 2 weken samengesteld wordt) en vanaf volgende week gaat social media/ YouTube streaming meetellen

Weer zo'n folk-dance-deuntje van Avicii. Soort vervolg op Hey Brother, qua geluid. Totaal niet interessant dus. Verder nog een nieuwe Ben Howard.

Alleen O'G3ne, die nota bene uit The Voice komen, vind ik nog wel aardig. Best mooie samenzang.

Week 2:

#23. O'G3NE - Magic
Het doet me nog niet zoveel en ik heb ook niet het idee dat we echt met een groeier te maken hebben. Beetje te degelijk en de Engelse uitspraak is ook niet je van het. Doe mij dan maar het enorm foute en slechte 'Fout Ventje', van toen ze nog Lisa, Amy en Shelley waren en nog ongeveer dezelfde haarkleur hadden. Om de zin 'Oh nee, weg ermee!' kan ik tenminse nog lachen.
Cijfer: 5.0

#26. Avicii - The Nights
Tegenhanger van The Days? Het is net zo slecht. Oh nee, weg ermee.
Cijfer: 3.0

#37. James Bay - Hold Back the River
Van dit soort indiepop krijg ik uitslag. Oh nee, weg ermee.
Cijfer: 3.0

Dit gaat een zwaar jaar worden. I'm out.

http://i1374.photobucket.com/albums/ag435/CobieAndTheRubies/tumblr_nblap7bL5y1sxqyhyo2_250_zpsc466a8e2.gif

In principe is de top 40 die deze week gepubliceerd wordt de eigenlijke top 40 van vorige week. Hoewel Omi zelfs dan al twee weken in de top 40 had moeten staan, verklaart dat grotendeels waarom ie er nog niet in staat. Hij is overigens zojuist tot dancesmash verkozen, dus met de toegevoegde airplay van het grootste radiostation van NL zou het met niets verbazen als ie volgende week een top 10-entry maakt.

Dat spotify geen nieuwe nummers brengt is trouwens niet waar, alleen loopt de ontwikkeling van spotify totaal niet parallel met de playlists van radiostations. Het is daarom vaak wachten op het moment dat de radio een nummer oppikt voordat het echt een hit wordt in de officiële hitlijsten. Dat botst nogal eens, aangezien spotify nogal eens alternatieve hits oplevert die voor de radio blijkbaar te riskant zijn om te draaien. Wiggle, 7/11, Till it hurts, The hanging tree, het zijn allemaal voorbeelden van nummers die eigenlijk veel grotere hits hadden moeten zijn, maar bij een onbegrijpelijk gebrek aan airplay belemmerd worden in hun groei.

Maar ook toegankelijke nummers worden door de radio belemmerd in hun groei. Zo constateer ik dat bij The Heart Wants What It Wants van Selena Gomez momenteel en eind vorig jaar bij Ugly Heart van G.R.L.

2015 week 2:

#23 O'G3NE - Magic
Wat The Voice aan hits voortbrengt is meestal niet om over naar huis te schrijven, en dit nummer is daarop geen uitzondering. Heeft wat mij betreft nauwelijks herkenbaarheid of enige zich onderscheidende waarde. Over paar weken totaal weer vergeten.
CIjfer: 4,5

#26 Avicii - The Nights
Veel van de grote namen uit de DJ-scene krijgen de laatste tijd kritiek op de eentonigheid van hun producties. Avicii lijkt hier als één van de weinige aan te ontsnappen. Wat mij betreft onbegrijpelijk, want juist hij gebruikt keer op keer dezelfde formules voor zijn nummers. Moet ik wel zeggen dat deze een stuk beter te behappen is als 'The Days' en al veel meer wegheeft van een echte danceplaat. Het is nog tolereerbaar.
Cijfer: 6,5

#37 James Bay - Hold Back The River
Kan ik kort over zijn: saai, oninteressant, en een potentieel grijsgedraaide plaat tot het krankzinnige toe.
Cijfer: 3

En de nieuwe alarmschijf, hoe bedenken ze het weer, is een samenwerking van...hou je vast... Miss Montreal en Paskal Jakobsen (van Bløf).

Week 2:

#23 O'G3NE - Magic
Het nummer moet het echt hebben van de samenzang, het liedje op zich doet me weinig. Ik vind het wel mooi ingezongen, ik kan het dan ook geen onvoldoende geven.
Cijfer: 6,0

#26 Avicii - The Nights
Na The Days, krijgen we nu The Nights, opnieuw een weinig bijzonder nummer van Avicii. Muzikaal gezien kennen we dit nu wel, tekstueel is dit ook weinig inspirerend.
Cijfer: 4,0

#37 James Bay - Hold Back the River
Dit nummer wordt door m’n voorgangers behoorlijk afgebrand, wat mij betreft niet terecht. Zeker in vergelijking met de andere binnenkomers, kan ik hier prima naar luisteren. Het heeft een hoog Ben Howard gehalte, maar desondanks vind ik dit een prima song. Lekkere gitaarsong, met prima zang.
Cijfer: 7,5

Arrie schreef:
En de nieuwe alarmschijf, hoe bedenken ze het weer, is een samenwerking van...hou je vast... Miss Montreal en Paskal Jakobsen (van Bløf).

Ik houd niet van Bløf, maar Miss Montreal zingt echt beroerd en maakt bovendien slechte platen.
Ik ben benieuwd.

Oh jee.. Dat belooft inderdaad niet veel goeds. Miss Montreal is zeg maar de vrouwelijke Nielson, beiden kunnen helemaal niets goed doen in mijn ogen...

Paolo Nutini met Iron Sky wordt nu ook eindelijk opgepakt, goeie plaat. Wordt misschien toch nog een hit(je). Kwam ook in de Itunes Top 30 binnen, dankzij GTST waar hij ook voorbijkwam.

Week 2:

#23. O'G3NE - Magic
Het nummer begint al met zo'n typisch bekkengeluid rond 0.12 waar ik allergisch voor ben. Het nummer klinkt in opbouw inderdaad totaal niet onderscheidend, maar wat ik nog meer het idee heb, is dat er 100% op veilig wordt gespeeld om het voor alle doelgroepen aantrekkelijk te houden (jonge meisjes, oma's). Het is 'mooi', maar totaal oninteressant. Ik vind het ook mooie stemmen, maar dit mist alles om maar iets van memorabel te zijn.
Cijfer: 5.5

#26. Avicii - The Nights
Ik ben volgens mij een van de weinigen hier die stiekem wel een zwak heeft voor oppervlakkige danceplaatjes en ik was dan ook wel benieuwd naar dit nummer. Over het niet afrekenen; ik heb het idee dat dat wel gebeurt eigenlijk. Misschien minder. Zijn nummers hebben zeker wat van elkaar weg, maar ik denk dat hij met zijn stijl in de popdj-scene wel uniek is. En Hey Brother, maar ook Addicted to You vond ik erg sterke singles. Deze dan weer een stuk minder helaas. De melodie klinkt erg bekend, maar minder goed.
Cijfer: 4,5

Volgens mij ben ik dit nummer wel eens tegengekomen in een van die koffie/thee/ochtend playlists van Spotify. Ik zou dit trouwens niet met Ben Howard willen vergelijken, die vind ik veel beter. Zeker zijn laatste album. Dit vind ik vrij saai en zou ik skippen. Eerder nog dan die andere twee inderdaad.
Cijfer: 4

Sundance schreef:
Paolo Nutini met Iron Sky wordt nu ook eindelijk opgepakt, goeie plaat. Wordt misschien toch nog een hit(je). Kwam ook in de Itunes Top 30 binnen, dankzij GTST waar hij ook voorbijkwam.
Klopt, is deze week zelfs megahit op 3FM. Een beetje laat eigenlijk, maar hij is vooral gekozen omdat de tekst goed aansluit op de gebeurtenissen in Parijs.

Week 2:

#23 O'G3NE - Magic
Ik kijk niet naar de Voice of Holland (die van de UK vind ik daarentegen wel interessant).
Dit kan ik alleen omschrijven als een truttennummer, al komt er in het midden wel pit in. Het doet mij denken aan Hold on van Wilson Philips. Qua zang is er weinig op aan te merken.
Cijfer: 3.5

#26. Avicii - The Nights
De nieuwe Avicii gaat op het voortbordurende pad verder. Deze neigh weer naar Hey brother met zo'n Yankee stem. Maar dat tam gedoe begint te vervelen

Deze zei me niks en ik had van alles verwacht getuige hierboven maar het valt me alleszins mee. Het is wel uit de categorie boring singer songwriter/3FM orgasme. Dat begin lijkt op iets waar ik niet op kan komen, maar zodra het refrein inzet wordt het wat interessanter
Cijfer: 5.5

Ik als lijstjesfreak waardeer je werk, Sundance. Bedankt!

Ik heb een tijdje niet meer gepost in dit topic. Maar vandaag heb ik er weer zin in. Tijd om de balans op te maken van het jaar 2014. Wat kregen we voorbij? Weinig liedjes, iets meer dan 150 over het hele jaar, en een hoop bagger, ja, dat sowieso, dat kun je verwachten als je top40 liedjes luistert! De liedjes die me echt de keel uithangen zijn die house-anthems met een drop erin. Denk aan bijvoorbeeld een Calvin Harris of een David Guetta, die vroegah, want immers toen was alles beter, nog redelijk genietbare house produceerden.
Een lied dat me lange tijd is ontgaan dit jaar, was ‘Strong’ van ‘London Grammar’. Ik dacht al, waar ken ik die stem toch van? Op Disclosure - Settle (2013), zingt ze ook mee, zie nr. 14 ‘Help me lose my mind’. Een aanradertje, net als het album.

Een paar maanden terug was dit mijn niet persoonlijke top 10 van de top40 2014.
1. Clean Bandit (ft. Jess Glynne) - Rather be, 2. Nico & Vinz - Am I Wrong, 3. Charli XCX - Boom clap, 4. Route 94 (ft. Jess Glynne) - My love, 5. MAGIC! - Rude, 6. London Grammar - Strong, 7. Kyla la Grange - Cut your teeth (Kygo remix), 8. Family of the Year - Hero, 9. Kiesza - Hideaway, 10. Anders Nilsen - Salsa tequila.
Iets meer naar mijn smaak kantelen en nieuwe hits toevoegen levert de volgende top 10 eindlijst 2014 op.

1. (2) Nico & Vinz - Am I Wrong
2. (4) Route 94 ft. Jess Glynne - My love
3. (3) Charli XCX - Boom Clap
4. (1) Clean Bandit ft. Jess Glynne - Rather be
5. (-) Sheppard - Geronimo
6. (6) London Grammar - Strong
7. (7) Kyla la Grange - Cut your teeth (Kygo remix)
8. (-) Mark Ronson ft. Bruno Mars - Uptown funk
9. (8) Family of the Year - Hero
10. (-) Olly Murs ft. Travie McCoy - Wrapped Up

The Script - No Good in Goodbye. Luister eens naar het refrein! Dit is precies ‘Duran Duran - Ordinary World’. Verder kots ik op ‘The Script’.
Mark Ronson ft. Bruno Mars - Uptown funk. Alweer een lekker nummer van Mark Ronson. 5 jaar geleden vond ik “Bang bang bang” al een goede van deze producer.
Pharrell Williams - Gust of Wind. Veel leuker en chiller dan “Happy”. Spijtig geen top40 notering. Het ontbreekt ‘m aan wat catchy hooks denk ik of iets wat mensen mee kunnen lallen, happyy-iiiii-iiiiii-hiieeeee.

Ohja, dit lijstje hieronder is waarom ik graag de top40 volg. De bovenste drie voor eeuwig genieten! Liedjes met eeuwige waarde / top 2000 materiaal. De lijst 2010 - 2014 …

1. Major Lazer - Get free (2012)
2. Gotye ft. Kimbra - Somebody that I used to know (2011)
3. Lorde - Royals (2013)
4. Katy Perry - Teenage dream (2010)
5. Muse - Madness (2012)
6. Foster the People - Pumped up kicks (2011)
7. Nico & Vinz - Am I wrong (2014)
8. Lana del Rey - Video games (2011)
9. Daft Punk - Get Lucky (2013)
10. Route 94 ft. Jess Glynne - My love (2014)

Week 1

#11. Galantis - Runaway (U & I)
Redelijk voor een house anthem.
Cijfer: 5

#32. Taylor Swift - Blank Space
Volgens het boekje.
Cijfer 6:

Week 2

#23. O'G3NE - Magic
Kleine meisjes worden groot. Doe mij toch maar ‘fout ventje’ toen ze nog Lisa, Amy en Shelley heetten. Veel aanstekelijker. Geef die meiden een beladen lied, zoiets als 'Frankie goes to Hollywood - The power of love', en je hebt een nr. 1 hit. Niet dit 'Magic' (wat een bullshit vergelijking eigenlijk).

#26. Avicii - The Nights
Die clip is echt zóóóó cool. Je hebt pas geleefd als je al die stoere dingen hebt meegemaakt. Zum kotzen. Nummer is ook walgelijk.

Meh

Week 1
#11- Galantis- Runaway (You and I)- Heb SR goed gevolgd dit jaar, maar daardoor ben ik dus ook met dit nummer doodgegooid. De heren wilden wel heel graag losgaan op deze plaat, en dat keer op keer. Na SR had ik er even genoeg van, maar los daarvan vind ik het best een leuke plaat. Het is de afwisseling met de chipmunk-achtige zang die het em doet. Normaal een ergerlijke factor, maar bij dit nummer vind ik het goed passen. De song heeft daardoor ook een onderscheidend karakter. 7

#32- Taylor Swift- Blank Space- redelijk plaatje, maar niet veel meer dan dat. Voor mij niet leuk genoeg voor een voldoende. 5

Week 2

#23- Og3ne-Magic- Van wat ik van the Voice heb gezien was dit toch de beste act. Toen deze zusjes nog jong waren en zich in het JSF-circuit bevonden, vond ik ze volgens mij niet zo heel bijzonder (ik was toen ook ongeveer van hun leeftijd). Ik moet echter bekennen dat ik dit best een fijne single vind. Aanstekelijk, en vocaal zijn deze dames uitstekend. Dat komt nog beter naar voren in covers van oa. Alain Clark en Destiny’s Child, die ze tijdens de show hebben uitgevoerd. Wat mij betreft een uitzondering op de matigheid die the Voice doorgaans aflevert. 7,5

#26- Avicii- The Nights- Mechanisch gescheur in het ‘refrein’, of de ‘beat’, het is maar hoe je het noemen wilt, doet letterlijk pijn aan m’n oren. Kan me niet voorstellen dat mensen hier vrijwillig naar luisteren. Zoiets als Hey Brother vond ik nog leuk, maar dit kan ook op mijn afkeuring rekenen. 2

#37- James Bay- Hold Back the River- Een van mijn Witte Trui-nominaties. Verwacht dat deze James Bay in 2015 wel verder door gaat breken. Deze single ligt alvast goed in het gehoor. Nog een Ben Howard, lees ik in sommige reacties. Laat ik Ben Howard nu net een erg fijne artiest vinden. 7,5

pureshores schreef:
Week 2: #23 O'G3NE - Magic
Ik kijk niet naar de Voice of Holland (die van de UK vind ik daarentegen wel interessant).
Dit kan ik alleen omschrijven als een truttennummer, al komt er in het midden wel pit in. Het doet mij denken aan Hold on van Wilson Philips.

Laten ze Hold On nu net gecoverd hebben in een van de afleveringen richting de finale

Wel interessant: er staan nu nummers van Justin Bieber en Labrinth in de Nederlandse Spotify-top 50 en Selena Gomez heeft er ook ingestaan. Ik ben benieuwd of die nog op de radio gedraaid gaan worden en nog een hit kunnen worden. Vooral die van Justin doet het best goed.

Bij Cheerleader heb ik ook het idee dat ie op een gegeven moment zóveel werd gestreamd dat ze bij de radio dachten: nu moeten we hem toch ook maar gaan draaien, hij doet het wel erg goed. En ik denk dat het zomaar de volgende nummer 1-hit zou kunnen worden.

Die van Selena Gomez zou wel op de radio mogen wat mij betreft. Sterke single.

catdog schreef:
Die van Selena Gomez zou wel op de radio mogen wat mij betreft. Sterke single.

Wat mij betreft ook.

Op dit moment het enige nummer die in één van de drie hitlijsten heeft gestaan en ook in mijn recente singles-playlist op Spotify (een playlist die ik regelmatig update, en over het algemeen net onder de honderd nummers zit) staat. Het is zeg maar mijn top 20 + flinke tipparade. Volgens mij is vaak ook wel gemiddeld 1% uit de hitlijsten.

Arrie schreef:
Op dit moment het enige nummer die in één van de drie hitlijsten heeft gestaan en ook in mijn recente singles-playlist op Spotify (een playlist die ik regelmatig update, en over het algemeen net onder de honderd nummers zit) staat. Het is zeg maar mijn top 20 + flinke tipparade. Volgens mij is vaak ook wel gemiddeld 1% uit de hitlijsten.

Heb je een linkje naar die playlist?

Lukk0
Ik ga dit ook maar eens proberen. Ben blijkbaar toch gevoelig voor sociale druk--word elke keer zo raar aangekeken als ik de zoveelste top-tien-hit niet ken.

Week 1:
#11. Galantis - Runaway (U & I)
Goed, deze had ik dus nog niet gehoord. Korte samenvatting: ik moest bij 0:45 heel erg de neiging onderdrukken om mijn koptelefoon af te zetten en/of laptop uit het raam te mikken, en alles daarna is erger. Ik ben denk ik een redelijke dance/electronica-adept, maar dit kan ik 100% niet hebben.
Cijfer: 2

#32. Taylor Swift - Blank Space
Shake It Off is hier in Cambridge misschien wel het nummer van Michaelmas geweest. Studenten aan Trinity College deden een poging om Taylor Swift naar hun May Ball te halen (klik), en iedere pub/club/bar had het in de afspeellijst staan. Tekstueel ook redelijk toepasselijk bij het Cambridge-leven, prima aan te horen. Anyway, aandacht naar Blank Space. Hier word ik toch wat minder gelukkig van. De stem van Taylor is in de coupletten en bridge wat mij betreft goed op zijn plek, maar de refreinen zijn wel heel erg standaard. De tekst is redelijk, productie te veel uitgesmeerd, en het filmpje is aardig. Krappe voldoende.
Cijfer: 5,5

Week 2:

#23. O'G3ne - Magic
Toegegeven, de samenzang is mooi. Mag ook wel als je als zusjes al jarenlang samen een groepje vormt. Maar verder is dit weer een typisch Voice product: zo saai en zo veilig mogelijk. Wat dat betreft typisch Borsato (van wie ze bij in het team zaten). De zang is mooi waardoor het prettig wegluistert maar de song zelf is zo karig dat ik hier geen voldoende aan kan geven.
Cijfer: 4,5

#26. Avicii - The Nights
De laatste paar singles van Avicii lijken een beetje halfslachtig werk. Alsof hij zelf amper nog tijd heeft om wat fatsoenlijks in elkaar te knallen en dan snel maar wat bijproduceert om de kassa te laten rollen. Ergens kan ik daar ook wel inkomen: waar vinden deze producers in godsnaam de tijd in hun bizarre tourschema? Wat mij betreft is er even een Avicii stilte. De sound kennen we nu wel. Ook de melodie is eigenlijk een re-hash van 'Timber' en het folky sfeertje waarmee hij sinds het success van 'Wake Me Up' mee begon mag hij nu ook wel achterwege laten. Vervelende single. Die synthesizer blijft maar in herhaling vallen zonder dat het ook maar ergens catchy wordt. Dan liever dat einde van 'The Days'
Cijfer: 4,0

Dit kan ik wel waarderen. Wel de typische singer-songwriter zanger waar 3FM zo dol op is, maar daar ik amper 3FM luister kan ik dit zeker wel waarderen zo nu en dan. Sterk gezongen en melodieus pakt het ook best lekker uit. Ik mis een lekker rauw randje aan de muziek zelf. Die hoor ik wel in zijn stem terugkomen maar dat lackt 'm nog in de muziek zelf. Misschien voor een volgende single? Deze zet ik in ieder geval nog wel een keertje op.
Cijfer: 7,0

Week 2:

#23. O'G3NE - Magic

Komen uit The Voice, dus dat belooft niet veel goeds, maar positief is al dat ze niet met een cover debuteren. En de stem, of eigenlijk de stemmen, hebben ze ook, want de drie zusjes kunnen erg mooie harmonieën voortbrengen. Dan het liedje, tsja, het is natuurlijk allemaal wel erg braaf... Maar echt slecht vind ik het toch niet. En ja, brave liedjes met zoete, mooie zang, ik ben ook een liefhebber van The Carpenters, dus op zich kan ik dat wel hebben, maar het liedje kan nog wel iets beter, dames.
Cijfer: 6

#26. Avicii - The Nights

Weer zo'n oninteressant folkdance-nummer van meneer Bergling. Ik moet zelf dus wat denken aan Hey Brother, maar gelukkig is ie wel beter, of beter gezegd, staat ie minder tegen. Want deze sound hebben we wel genoeg gehoord, en het liedje stelt niks voor, dus gaat dit zo langs je heen. Hier zit echt helemaal niks in.

Ach, weer zo'n typische 3FM-singer songwriter. Er is zat mooie singer-songwriter, al wordt die over het algemeen folk genoemd. Als men de term singer-songwriter gebruikt, is het vaak niet interessant, valt me op. En waar je in folk vaak juist prachtige liedjes hebt, heeft meneer Bay juist een catchy liedje, waar hij wat meer vaart in gooit, zodat het allemaal lekker toegankelijk klinkt. Enorm veilig en braaf dus. Ik mis emotie, ik mis sfeer, ik mis een prachtige tekst, ik mis mooie zang, ik mis alle aspecten die folk tot een mooi genre maken.
Cijfer: 5,5

Week 2:

#23. O'G3NE - Magic
Voor een Voice product vind ik dit een best goed nummer. Van wat ik van de Voice heb meegekregen afgelopen jaar vond ik O'G3NE sowieso dik boven de rest uit steken. Vocaal is het inderdaad dik in orde, de melodie is ook wel mooi, al denk ik niet dat hier een lange houdbaarheidswaarde op zit omdat het wat braafjes is.

#26. Avicii - The Nights
Pfff, ik heb echt het idee alsof ik dit al heel vaak gehoord heb. Sinds het enorme succes van Wake Me Up is Avicii deze formule, met die folky sound, dus echt helemaal aan het uitmelken. Echt vervelend vind ik dan ook weer niet, in tegenstelling tot Runaway van vorige week. En dat YOLO clipje bevat best leuke beelden.

Een typisch 3FM nummer, maar wel mooi. Goed gezongen en een mooie melodie.
Cijfer: 7,5

Lukk0
Op deze manier wordt het nog een uitdaging om dit topic bij te houden. Vijf nummers gehad, éénmaal een zesje. Ik lijk wel erg zuur op deze manier.

Week 2:

#23. O'G3NE - Magic
Wat een verschrikkelijk cheesy tekst. Het lijkt een mix van de gemiddelde Marco Borsato-song met een zwijmelend kerstliedje. Alleen om deze reden valt hier al weinig eer aan te behalen. De melodie is ook nog eens oor-in-oor-uit. Jammer, want de samenzang is prima in orde.

#26. Avicii - The Nights
De yolo-hype is toch al een poosje voorbij? Het lijkt wel een (zeer matige) Pogues-song op een Avicii-beat, met een "je leeft maar één keer" thema. De drive die de eerdere Avicii's nog enigszins hadden is hier volledig verdwenen, en ook op de dansvloeren zie ik dit niet echt iets doen.
Cijfer: 3

Redelijk standaard, en nu ik een blik op de video werp blijkt dat redelijk wel achterwege te kunnen blijven. Gitaartje, hoedje, oooh-ho...oooh-ho, bridge met aanzwellende drums, overgaand in refrein. Zou het niet snel zelf aanzetten, maar het contrast met de voorgaande twee is voldoende groot om hier een voldoende aan kwijt te kunnen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:36 uur

geplaatst: vandaag om 18:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.