MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Melancholische muziek

zoeken in:
Dag allemaal,

voor een schoolproject moet ik verschillende nummers verzamelen die over melancholie gaan: depressie, moedeloosheid, rouw, … Omdat ik weet dat Musicmeter bomvol muziekkenners zit, vraag ik mij af of jullie één/enkele nummer(s) kennen die in deze richting gaan en waarom precies dat/deze nummer(s) worden gekozen. Het doel is om een playlist samen te stellen met de “beste” nummers die bij melancholie aansluiten.

Nu weet ik dat melancholie een breed begrip is, daarom beperk ik de playlist tot alleen nummers die specifiek gaan over (ik citeer Wikipedia) “een gemoedstoestand die neigt naar depressie en zich kenmerkt door een verdrietige kijk op het verleden of een onvervuld verlangen”. Ik spreek dus niet over louter verdriet en/of nummers waarin wordt gemijmerd over langvervolgen tijden. Derhalve ook niks omtrent blijheid vinden in de tristesse; eerder zware nummers die gaan over écht depressief zijn (rouwen, complete eenzaamheid, zware/donkere gedachten, psychologische problemen, …)

Natuurlijk kan ik ook gemakzuchtig op het internet naar zo’n nummers zoeken, maar het lijkt me interessanter om uit te zoeken welke nummers jullie binnen dit genre geschikt vinden en waarom.

Alvast heel erg bedankt!

… En sorry dat ik jullie met zo’n somber topic op deze mooie zaterdagochtend belast

Treurige singer-songwriter-muziek à la Tim Hardin, Nick Drake en Songs: Ohia past wel bij die beschrijving. Mijn aanraders hierin zijn:

Tim Hardin - How Can We Hang On To A Dream
Tim Hardin - Don't Make Promises

Songs: Ohia - Being In Love
Songs: Ohia - Didn't It Rain

Nick Drake - Day Is Done
Nick Drake - Hazey Jane I

Avalanche van Leonard Cohen is ook gezongen met één been in de afgrond.

En vergeet ook Grandaddy niet, die hebben ook wel een paar depressieve nummers, vooral Underneath The Weeping Willow en So You'll Aim Towards The Sky zijn niet bepaald gezellige songs.

The Cure - A forrest
P.J. Harvey - Dry
The Rolling Stones - Sister Morphine

Bonnie "Prince" Billy - I See A Darkness is wel een klassiek voorbeeld, al ben ik er niet zo'n fan van. Bright Eyes - Lua, Elliott Smith - Angeles (en nog wel meer van deze man), James Blake - Overgrown, Perfume Genius - Learning (of Never Did), Ry X - Berlin, Spinvis - Aan De Oevers van de Tijd, Sufjan Stevens - Romulus (en alles van z'n laatste album), Sun Kil Moon - Unlit Hallway en Youth Lagoon - 17 voldoen denk ik ook wel aan je beschrijvingen - die laatste misschien nog wel het meest.

Heel Disintegration van The Cure komt ook in aanmerking trouwens!

Townes van Zandt - A Song For - Album 'No Deeper Blue'.
Uit de biografie To Live's To Fly:
"The singer's third wife Jeanene recalls in To Live's To Fly finding the lyrics to "A Song For" scribbled on a notepad and, after reading them, tearfully said, "Townes, this new song is so beautiful. It's bound to be my favorite," to which Van Zandt replied, "Song my ass...That's a suicide note."

Dan voeg ik daar nog graag Waitin' Around to Die van Townes aan toe.

The Smiths - Asleep
The Smiths - Never Had No One Ever
The Velvet Underground - Heroin
PJ Harvey - Rid of Me
Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) --> toch zeer melancholisch
Lou Reed - Caroline Says II
The Doors - The End

En ten tijde van HTTT was Thom Yorke van Radiohead manisch depressief... Heel die plaat is lyricaal duister as f*ck.

Any fool can easy pick a hole I only wish I could fall in
A moving target in a firing range
Somewhere I'm not
Scatterbrain

- Scatterbrain

MAAR:

Het duisterste, donkerste, meest depressieve album dat ik ooit heb gehoord is zonder twijfel 'The Downward Spiral' van Nine Inch Nails. Geen makkelijke materie, maar wát een plaat. Ik quoteer even het stukje dat ik bij het album zelf heb geplaatst:

"De donkerste, meest depressieve plaat die ik ooit gehoord heb. Een unieke trip waarin je wordt meegezogen in een muzikale neerwaartse spiraal. Bijna ieder nummer is een hoogtepunt, met het titelnummer als ultieme dieptepunt (een positief dieptepunt, weliswaar, een letterlijke neerwaartse spiraal)."

Joy Division - Closer / Unknown Pleasures
Sigur Rós - ( )
Burial - Stolen Dog / Lambeth / True Love VIP / Street Halo / Distant Lights / Forgive / Rough Sleeper (de eerste drie minuten dan)
Zomby - Natalia's Song
Yndi Halda - Enjoy Eternal Bliss
Godspeed You! Black Emperor - The Dead Flag Blues
Aphex Twin - Rhubarb / Qkthr / Aisatsana
Boards of Canada - Amo Bishop Roden / Everything You Do Is A Balloon
Clark - Black Stone
Fever Ray - If I Had a Heart
Prayer - Knowing

Bedankt iedereen!
Hier kan ik zeker wat mee!

buizen
Het schoolproject zal wel achter de rug zijn inmiddels (had je een voldoende Pepino?).

Maar over melancholische muziek, een tip:

Hoi buizen! Bedankt voor de tip, maar helaas is het schoolproject inderdaad al achter de rug Heb een voldoende gekregen (13), wat waarschijnlijk niet gelukt zou zijn zonder jullie tips! Dank jullie wel!

buizen
Pepino schreef:
... Bedankt voor de tip, maar helaas is het schoolproject inderdaad al achter de rug Heb een voldoende gekregen (13), wat waarschijnlijk niet gelukt zou zijn zonder jullie tips!

Hier nog wat muziek, niet in een depressie, of erger, schieten:

(door velen vertolkt, o.a. door Billie Holiday).

Gast
geplaatst: vandaag om 20:15 uur

geplaatst: vandaag om 20:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.