MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Britse bands en artiesten vs Amerikaanse bands en artiesten

zoeken in:
He&So
Daar denken ze bij Lynyrd Skynyrd geloof ik anders over.

Die zijn zo'n beetje allemaal dood, dus die denken niet zo veel meer.

zalwelnikszijn! schreef:
Fuck, Canada spant wel de kroon qua drek, nu ik zo even op onderzoek ga. Bieber, Michael Bublé, Drake, Avril Lavigne, Alanis Morrisette, Rufus Wainwright, en daarnaast de meer serieuze drek als Cohen en Joni Mitchell... Eigenlijk zou dat land in quarantaine moeten.

Neil Young telt niet, want die denkt dat ie Amerikaan is.

Zo'n reactie valt te verwachten van iemand met zo'n gebruikersnaam...

Bij Free - Free:

Mssr Renard schreef:
Toch klinkt Free niet echt amerikaans (zoals bijvoorbeeld Creedence) maar wel Brits (zoals Humble Pie en Cream).

Wat maakt eigenlijk dat een band 'typisch Amerikaans' of 'typisch Brits' klinkt? Het verschil in Engelse accent daargelaten natuurlijk.

Mssr Renard
ABDrums schreef:
(quote)

Wat maakt eigenlijk dat een band 'typisch Amerikaans' of 'typisch Brits' klinkt? Het verschil in Engelse accent daargelaten natuurlijk.

Daarvoor moet je dan toch wat meer jaartjes muziek luisteren. Maar ik leg het toch uit? Het zijn de invloeden. Britse bands hebben veel meer invloeden uit de europese klassieke en volksmuziek. Het heeft een meer romantisch gevoel. Britten werd ook verweten dat ze geen echte blues konden spelen (want wit en geen eeuwen aan pijn en onderdrukking achter de rug).

Amerikaanse muziek heeft een totaal andere ontwikkeling doorgemaakt. Als ik alle stijlen moet opnoemen die in Amerika zijn ontstaan ná de vestiging van de Europeanen (Appalachian folk, zydeco, cajun, etc.) of de tot slaafgemaakten (gospel, jazz, blues) of andere immigranten (soul, boogalo, mambo etc.), zijn we morgen nog bezig.

Maar voor zowat alle stijlen (hiphop, punk, metal, hardrock, jazz, etc.) geldt wel dat liefhebbers vinden dat er verschil is tussen Amerikaans en bijvoorbeeld Brits. Er is ook typische Duitse punk of Scandinavian Jazz of Italo Disco, noem maar op.

Binnen de bluesrock (waar het hier over gaat) en dan met name de 'witte' variant, verschillen de Amerikaanse en Britse varianten in die zijn, dat de Amerikaanse wat rauwer is, meer vemengd met de zwarte roots, en de dat Britse variant vaak wat pastoraler of folkier klinkt (luister maar naar Humble Pie of Free). The Allman Brothers Band hadden bijvoorbeeld veel elementen uit de gospel, countryblues en jazz. Dat hoor je bij Britse blues niet snel terug. Britse blues was ook de voorganger van wat later hardrock en heavy metal zijn gaan noemen (Jethro Tull, Black Sabbath, Led Zeppelin), terwijl de Amerikanen de blues meer puur hielden.

Trouwens een mooie mix van Amerikaanse en Britse blues is Derek and the Dominoes (Duane Allman en Eric Clapton). Verder zou ik zeggen; ontdek het zelf. Leg de platen van Free en Lynyrd Skynyrd maar eens naast elkaar, of die van Allman Brothers Band en Cream.

Op hun beurt beïnvloedden de britten met hun bluesey hardrock weer de Amerikanen en kwamen bands als Aerosmith op, etc. etc. Dat was dan weer Amerikaanse hardrock in tegenstelling tot Led Zeppelin wat dan weer Britse hardrock was. Dat gepingpong is nog steeds gaande, maar ik wijdt te veel uit nu.

Verder zal iemand anders vast vinden dat ik uit mijn nek lul en de klepel verkeerd zie hangen. Maar jouw vraag was ook een beetje té algemeen. Ik ging er even vanuit dat je het over blues(rock) wilde hebben.
Wel behoorlijk offtopic trouwens. Maar goed.

Dank voor je uitgebreide reactie. Hier kan ik wel wat mee.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:08 uur

geplaatst: vandaag om 21:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.