MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hoe belangrijk is het om een goede live performance op te kunnen voeren?

zoeken in:
Ik weet niet of veel bezoekers van de site weleens naar concerten gaan, maar wat vind je dan van het niveau van degene op het podium?Want ik hoor mensen vaak zeggen, dat inhoud etc. belangrijk is. ma hoe zwaar vind je live performance tellen?

Ik vind de liveperformance namelijk erg belangrijk, er zijn al zoveel sterretjes op de wereld die groot zijn geworden met goed studiowerk, maar die op het podium gewoon wack zijn. 50 cent bijvoorbeeld, kan je van zeggen wat je wilt, maar hij gaf wel eeen goed concert weg vorig jaar in Ahoy, en dat waardeer ik.

dollie
Natuurlijk is een live performance belangerijk... als het live waardeloos is, dan haak ik ook af als fan, dan wil je toch niet meer naar een volgend concert gaan kijken... Live kan je pas zien en horen of iemand een échte artiest is.

dollie schreef:
Natuurlijk is een live performance belangerijk... als het live waardeloos is, dan haak ik ook af als fan, dan wil je toch niet meer naar een volgend concert gaan kijken... Live kan je pas zien en horen of iemand een échte artiest is.

juist, en ik las net in de discussie over de coasten iets over mensen die daar niet zoveel waarde aan hechtten. Dat kan ik gewoon niet begrijpen.
Snoop Dogg bijv. (ben er niet bij geweest) schijnt gruwelijk slechte optredens gegeven te hebben in ons land omdat ie herstikke stoned was, kijk dat kan dus gewoon niet door de beugel.

The Game zijn optreden in A'dam waar Flipsyde ook nog bij was scheen (ik was er niet) toch ook zeer slecht te zijn. Maarja ik hou verder niet zo van live, bezoek ook nooit optredens. Misschien gaat er nog wel verandering inkomen maarja op dit moment heb ik daar gewoon geen tijd voor.

Improvision
Kanye West heeft een zéér goed optreden gegeven in de AB in Brussel, onder de indruk van de eerste tot de laatste seconde. Pete Philly & Perquisite deden het voorprogramma, en dat was al zeer goed, maar het verschil met Kanye was duidelijk merkbaar.

Melle K
Als je een CD luistert is het totaal niet belangrijk, als je naar een concert gaat is het wel belangrijk.

Maar wat ik zelf bij een concert belangrijk vind is de sfeer, er zijn niet veel artiesten die zich onderscheiden door een zeer goede live performance, 50 Cent is live niet bijzonder, ik heb hem zelf gelukkig nog nooit live gezien maar als je beelden ziet schreeuwt hij gewoon zijn teksten, als je er bij bent kan je het echter wel als een goede live performance ervaren omdat de sfeer goed is.

Omgekeerd kan een artiest nog zo bijzonder zijn live, als het publiek als zoutzakken blijft staan heeft het alsnog weinig impact.

Als voorbeeld geef ik het concert dat Non Phixion (zonder Goretex uiteraard) in augustus gaf in de melkweg, Bill haalt lang niet zijn niveau van de studio opnames, maar toch door de fantastische sfeer in de zaal maakt dat niet zo veel uit (En Sabac vond ik zelf live weer beter dan op de CD's).

Het is maar net waar je waarde aan hecht maar sfeer is toch wel een van de belangrijkste dingen van een live optreden, en dat is een combinatie van performance, lokatie en publiek.

Kos
Hip-hop artiesten zijn inderdaad niet altijd geweldig live.

Rappers die op plaat briljant zijn hebben zeker niet altijd een goed optreden.

KRS-1 en Ice-T zijn niet mijn favoriete rappers maar live dan wel weer geweldig terwijl bvb Biggie live niet al te boeiend is.

Hiphop vind IK vaak ook niet echt live-muziek geschikt. Wel vaak bij club-nummers e.d. maar voor serieuze hiphop zijn alleen battles vaak nog vermakelijk en/of goed. Vooral als je zo'n Immortal Technique ziet freestylen . Dat is dan eigenlijk een mega-live performance.

Melle K
MJ_DA_MAN schreef:
Hiphop vind IK vaak ook niet echt live-muziek geschikt.

uhm? dan raad ik je toch eens aan om naar een concert te gaan.

Ja ik bedoel meer serieuzere hiphop. En ik zeg ook ''vaak'', omdat ik wel optredens heb gezien op mijn PC maar natuurlijk niet over alle optredens kan beoordelen.

Melle K
Ja optredens zien op je PC is lang niet zo leuk als er zelf bij zijn, omdat je dan pas de energie voelt en de sfeer proeft, zoals ik al probeerde uit te leggen.

MJ_DA_MAN schreef:
Hiphop vind IK vaak ook niet echt live-muziek geschikt. Wel vaak bij club-nummers e.d. maar voor serieuze hiphop zijn alleen battles vaak nog vermakelijk en/of goed. Vooral als je zo'n Immortal Technique ziet freestylen . Dat is dan eigenlijk een mega-live performance.

Ey gast, Hip-Hop draait om live-optredens, het was vroeger rappen op straat... Serieuze Hip-Hop is zeker wel geschikt voor een concert. Live-Performance is belangrijk, alleen zijn de prijzen tegenwoordig belachelijk.

Ja ik ben natuurlijk wel bij optredens geweest maar niet bij hiphop-optredens. En ja ik hou er niet zo heel erg van (die drukte), ik luister het liever achter mijn PC of via mijn CD-speler, gewoon rustig.

Achja misschien ga ik binnenkort wel een keer naar een optreden toe en krijg ik ongelijk in wat ik hier zojuist heb gezegd .

C Changes schreef:
(quote)

Ey gast, Hip-Hop draait om live-optredens, het was vroeger rappen op straat...

Je bedoeld battles en freestyles?

Dat is dus Hip-Hop lijkt mij, allemaal Live. Geschreven serieuze nummers worden ook gerapt, en daar is het geschikt genoeg voor, vooral als het publiek met de artiest meeleeft als het ware.

Ja lees mijn bericht van 15:42 uur nog eens. Daar zeg ik dat ik battles nou net wél goed vind. Ik denk dat ik bij een 50 Cent-''optreden'' wel gek zou worden, want die gast schreeuwt zijn tekst alleen maar net zoals veel andere rappers. Vooral daar haak ik af. Ik zou er wel alles voor over hebben om Biggie live te zien, dat zou ik echt zó geweldig vinden.

Had ik dus gedaan, maar je vertelde me dat je Serieuze Rap niet echt geschikt vond voor live-optreden, ik vind inhoudloze rap(zoals je voorbeeld) met schreeuwende rappers juist ongeschikt.

Live-performance is het allerbelangrijkste.

Ik luister vaker naar studiomateriaal dan naar live materiaal, dus erg zwaar telt dat niet.

Heel belangrijk. Ik ga morgen weer naar jay-z bijvoorbeeld, en als nou blijkt dat tie echt een kutoptreden geeft, dan haak ik echt af hoor.. Maar daarentegen als ie een super vet optreden geeft ben ik fan voor me leven;) Maar de meeste rappers zijn middelmatig live.. Sommige springen er negatief of positief uit maar het gaat voor een groot deel ook om de sfeer. Of diegene de hele zaal laat springen en bouncen;D

Reijersen schreef:
Live-performance is het allerbelangrijkste.

Dit snap ik niet.

Het belangrijkst is toch dat je talent hebt om de te rappen of producen, eerst het schrijven teksten, daarna het goed kunnen flowen. En daarna komt toch de live-performace pas?

Verder vind ik het natuurlijk belangrijk, maar niet speciaal bij hiphop ofzo, ik vind het gewoon een belangrijke kwaliteit voor een artiest

Melle K schreef:
Als je een CD luistert is het totaal niet belangrijk, als je naar een concert gaat is het wel belangrijk.

Maar wat ik zelf bij een concert belangrijk vind is de sfeer, er zijn niet veel artiesten die zich onderscheiden door een zeer goede live performance, 50 Cent is live niet bijzonder, ik heb hem zelf gelukkig nog nooit live gezien maar als je beelden ziet schreeuwt hij gewoon zijn teksten, als je er bij bent kan je het echter wel als een goede live performance ervaren omdat de sfeer goed is.

Omgekeerd kan een artiest nog zo bijzonder zijn live, als het publiek als zoutzakken blijft staan heeft het alsnog weinig impact.

Als voorbeeld geef ik het concert dat Non Phixion (zonder Goretex uiteraard) in augustus gaf in de melkweg, Bill haalt lang niet zijn niveau van de studio opnames, maar toch door de fantastische sfeer in de zaal maakt dat niet zo veel uit (En Sabac vond ik zelf live weer beter dan op de CD's).

Het is maar net waar je waarde aan hecht maar sfeer is toch wel een van de belangrijkste dingen van een live optreden, en dat is een combinatie van performance, lokatie en publiek.

wat een ongelooflijk kut concert was dat zeg..tjeeeezus.

luc011190 schreef:
(quote)

Dit snap ik niet.

Het belangrijkst is toch dat je talent hebt om de te rappen of producen, eerst het schrijven teksten, daarna het goed kunnen flowen. En daarna komt toch de live-performace pas?

Verder vind ik het natuurlijk belangrijk, maar niet speciaal bij hiphop ofzo, ik vind het gewoon een belangrijke kwaliteit voor een artiest

Wat is een artiest die goed rapt/zingt op zijn album omdat alles in de studio bijgeschaafd is, maar totaal niet klinkt op het podium? Helemaal niks.

Als je talent hebt om te rappen/zingen dat zal het met de live performance ook wel snor zitten.

Of hebben we het hier over het opbouwen van een gigantische show rondom een optreden?

Busta en KRS zijn live goed....

Reijersen schreef:
(quote)

Wat is een artiest die goed rapt/zingt op zijn album omdat alles in de studio bijgeschaafd is, maar totaal niet klinkt op het podium? Helemaal niks.

Als je talent hebt om te rappen/zingen dat zal het met de live performance ook wel snor zitten.

Of hebben we het hier over het opbouwen van een gigantische show rondom een optreden?

Aha, nu snap ik wat je bedoeld. Als ik zeg dat ik talent belangrijk vind, dan bedoel ik daarmee niet een bijgeschaafd studioproduct.
Wat jij probeert te zeggen is: "Als ze live goed zijn, dan zal de cd ook wel klinken, maar als de cd goed klinkt, hoeven ze live nog niet goed te zijn"
Mocht je dat bedoelen, dan vind ik dat een goed punt

Melle K
satéprikker schreef:

wat een ongelooflijk kut concert was dat zeg..tjeeeezus.

Objectief gezien wel ja, maar de sfeer was zo goed dat dat me gewoon geen fuck uitmaakte, Bill was gewoon matig tot slecht, Sabac was sterk, sfeer was perfect.

luc011190 schreef:
(quote)

Aha, nu snap ik wat je bedoeld. Als ik zeg dat ik talent belangrijk vind, dan bedoel ik daarmee niet een bijgeschaafd studioproduct.
Wat jij probeert te zeggen is: "Als ze live goed zijn, dan zal de cd ook wel klinken, maar als de cd goed klinkt, hoeven ze live nog niet goed te zijn"
Mocht je dat bedoelen, dan vind ik dat een goed punt

dat bedoel ik inderdaad

Improvision schreef:
Kanye West heeft een zéér goed optreden gegeven in de AB in Brussel, onder de indruk van de eerste tot de laatste seconde. Pete Philly & Perquisite deden het voorprogramma, en dat was al zeer goed, maar het verschil met Kanye was duidelijk merkbaar.

Daar wil ik ook nog een keer bij zijn, heb hem een paar keer wat zien battlen en freestylen op tv, en dat klonk super, alleen op mtv krijg je de hele tijd die piepjes erdoorheen, ma ik ben zeer benieuwd, hij lijkt me live mega goed.

Dan terugkomend op MJ, 50 cent schreeuwt soms idd, maar hij kan het het toch wel erg goed acapella ( hij deed wat stukjes zonder dat de band liep), en als ie het publiek niet hoefde te overstemmen klonk het meeste van de tijd zuiver en met sterke flow. En de manier van brengen, echt op zo`n gevaarlijke toon geweldig gewoon. Nee, je kan zeggen wat je wilt maar hij had Ahoy cker op zijn kop staan met een sterk optreden.
MObb Deep daarentegen, die waren wel erg slecht, damn ik had nog zoiets van, tsja ga maar weg.
Ook Buck en Banks deden het erg goed, al zat Banks wel helemaal stuk op sommige momenten dan kwam het gewoon niet geeheel overtuigend eruit omdat ie niet kon.
De show eromheen doet naturrlijk ook veel ,en dat zag er gelikt uit, niks van te zeggen. Kaartje kostte 50 euries ma was het wel waard.

Wie ik absoluut live wil meemaken is Dr.Dre die dvd van Up In Smoke klinkt gewoon super.
Ma ik denk dat ik daarvoor na Amerika moet afreizen rond de release van zijn laatste album, en das wel een hele (dure) opgave.

Misty44 schreef:
(quote)

MObb Deep daarentegen, die waren wel erg slecht, damn ik had nog zoiets van, tsja ga maar weg.

Alsof die moeite gaan doen voor een goed optreden. Ze hoeven er alleen maar wat bij te staan en daarna krijgen ze hun centjes, simple as that. Als het er echt op aan komt maken Prodigy en Havoc 50 gelijk met de grond. Mobb Deep is in alle opzichten beter dan 50, maar ze hebben nu de inspiratie niet meer maarja, dat is ook niet zo gek. Hun beste tijd is allang voorbij, ze doen het nu alleen maar om het geld maarja ik vind dat ze het wel verdienen want het zijn gewoon 2 legendes.

MJ_DA_MAN schreef:
(quote)

Alsof die moeite gaan doen voor een goed optreden. Ze hoeven er alleen maar wat bij te staan en daarna krijgen ze hun centjes, simple as that. Als het er echt op aan komt maken Prodigy en Havoc 50 gelijk met de grond. Mobb Deep is in alle opzichten beter dan 50, maar ze hebben nu de inspiratie niet meer maarja, dat is ook niet zo gek. Hun beste tijd is allang voorbij, ze doen het nu alleen maar om het geld maarja ik vind dat ze het wel verdienen want het zijn gewoon 2 legendes.

Ik weet dat je MObb Deep goed vind MJ, maar ik ben heel eerlijk, zei zijn gewoon te slecht om live op het podium te hebben, daar hebben ze gewoon geen skills voor. Ze kunnen de studiokwalitieit amper evenaren, tis gewoon ronduit slecht, ik baalde er destijds enorm van.
En hoe goed je 50 dan wel of niet vind, zijn live performance mocht er gewoon zijn, en ik ben wel kritisch als ik een duurbetaald live optreden ga bijwonen, daar kan je van opaan.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:04 uur

geplaatst: vandaag om 13:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.