MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Meest belangrijk albums Voor de evolutie van hip-hop

zoeken in:
revolver11
Edit 2: kies zelf voor een verhaal of niet.

Paid in Full natuurlijk.

Leuke topic ik haal er ook maar eentje bij op persoonlijke gronden.

Gang Starr - Moment of truth

Voor mij was dit persoonlijk een van de eerste hiphopalbums die ik kocht. Op de gok overgens, ik kende Gang Starr eigenlijk niet en kende sowieso al amper iets van hiphop. Ik moet zeggen dat ik het, ondanks dat ik nu zo'n 500 hiphop albums heb, nog steeds een van de beste hiphopplaten ooit vind. Daarmee begeef ik me meteen al op glad terrein want vele hiphop kenners vinden Step into the ArenA beter.
Waarom dit album me zo aanspreekt? Het was een eyeopener m.b.t. gangsterrap voor me. Het album is doorspekt van moderne beats zonder dat het een gekunsteld werkje is geworden. Het album begint al sterk met 'above the clouds' waarbij een mooie sample gebruikt wordt. Tevens staan hier enkele mensen van Wu-Tang het duo bij. Daarnaast zijn er ook genoeg tracks die meer een laidbacksound hebben zoals Betrayel met de ongekroonde koning van het zuiden Scarface.

'Nothing but blood everywhere, these streets are mean'

Dit album laat ook het andere verhaal horen over het straatleven. Het is een album dat je doet nadenken als je eerst alleen maar de pure gangsterrap onde rogen hebt gehad. Toch staan er ook genoeg raps op met een battlegehalte. Het album is voor mij redelijke compleet, en heeft daarnaast een prima flow.

Op één of andere manier denk ik gelijk aan de Beastie Boys.

En terecht .

Straight Outta Compton (1988) > Enter The Wu-tang (1993) > The Infamous (1995) > Capital Punishment (1998) > Marshall Mathers LP (2000)

alternatief:

Paid In Full (1987) > The Low End Theory (1991) > The Chronic (1992) > Illmatic & Ready To Die (1994) > Me Against The World (1995) > Moment Of Truth (1998) > Labor Days (2001)

Bij alternatief past nog wel ergens een Jedi Mind Tricks-plaat tussen of Canibus - Rip the Jacker .

Public Enemy - Yo! Bum Rush The Show
Public Enemy - It Takes a Nation of Millions To Hold Us Back
Eric B & Rakim - Paid in Full
Run DMC - Raising Hell

Goed werk jongens, zou niet zo snel nog een hele belangrijke kunnen verzinnen, afgezien misschien van de oude platen van Grandmaster Flash en Afrika Bambaataa.

sxesven
T.O. schreef:
Goed werk jongens, zou niet zo snel nog een hele belangrijke kunnen verzinnen, afgezien misschien van de oude platen van Grandmaster Flash en Afrika Bambaataa.

En natuurlijk iets van The Last Poets, This Is Madness bijvoorbeeld.

Kurtis Blow

Ik denk dat College Dropout ook aan dit rijtje toegevoegd gaat worden in de toekomst. Kanye's heerschappij gaat nog wel even voortduren denk waardoor zijn debuut als keerpunt gezien gaat worden.

The Message>Paid in Full>Straight Outta Compton>It Takes a Nation of Millions to Hold us Back>3 Feet High and Rising>Paul's Boutique>The Chronic>Midnight Marauders>Enter the Wu-Tang>Doggystyle>Illmatic>Ready to Die>The Infamous>Only Built 4 Cuban Linx>Moment of Truth>Aquemini>Things Fall Apart>Marshall Matters LP>The Blueprint>In Search Of...>Revolutionairy Vol 2>College Dropout>Madvilainny

Lijken me toch onmisbaar

^^ Ja, maar dat zijn (op Paid in Full en Straight Outha Compton na) geen pioniers. Zijn gewoon klassiekers die uit een grote stroom komen.
Op die manier moet je Step In The Arena, Long Live the Kane, Stunts, Blunts & Hip-Hop, Unfinished Business, Liquid Swords, AmeriKKKas Most Wanted, Done By The Forces Of Nature, Quality Control, Wanted: Dead or Alive, Criminal Minded, A Future Without a Past, Funky Technician, Breaking Atoms, Organized Konfusion, The Great Adventures of Slick Rick, Bizarre Ride II, Critical beatdown ook toevoegen

CaliLove
Straight Outta Compton(1988),AmeriKKKa's Most Wanted(1990) en Death Certificate(1991) 2pacalypse Now(1991), The Chronic(1992), Enter The Wu-Tang (1993),Slim Shady LP(1999),2001(1999)

Steez schreef:
^^ Ja, maar dat zijn (op Paid in Full en Straight Outha Compton na) geen pioniers. Zijn gewoon klassiekers die uit een grote stroom komen.
Op die manier moet je Step In The Arena, Long Live the Kane, Stunts, Blunts & Hip-Hop, Unfinished Business, Liquid Swords, AmeriKKKas Most Wanted, Done By The Forces Of Nature, Quality Control, Wanted: Dead or Alive, Criminal Minded, A Future Without a Past, Funky Technician, Breaking Atoms, Organized Konfusion, The Great Adventures of Slick Rick, Bizarre Ride II, Critical beatdown ook toevoegen

Zitten zeker meer pioniers in

#koen
Criminal Minded
Paid In Full
Long Live The Kane
Critical Beatdown
The Great Adventures Of Slick Rick
It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back
Enter The Wu-Tang (36 Chambers)
Illmatic
Raising Hell
Straight Outta Compton
Intelligent Hoodlum
The Chronic
Strictly Business
3 Feet And Rising

Raekwon the chef
1988-straight outta compton
1991-death certificate
1991-the low end theory
1992-the chronic
1993-enter the wu-tang (36 chambers)
1994-illmatic & ready to die
1995-only built 4 cuban linx

dit zijn toch wel in mijn ogen de belangrijksten

De invloed van Eminem is eigenlijk niet echt heel groot gebleken, de stortvloed aan blanke rappers met een nieuw publiek is volgens mij een beetje weggebleven.

Death Certificate vind ik niet zo'n mijlpaal in de evolutie. Dat komische, bijna zelfspot toontje ben ik daarna nooit meer in gangstarap tegengekomen.

zo maar wat albums waar ik regelmatig veel invloeden van tegenkom

- Cuban Linx wordt inderdaad veel te weinig genoemd, das toch het eerste (grote) album met mafia-thema's, wat daarna honderden keren na is gedaan.

- Straight Outta Compton / Chronic inderdaad wat betreft de cartoonachtige verheerlijking van geweld over funky beats met veel zang e.d.

- It Takes a Nation wat betreft politieke boodschappen

- Low End Theory / Midnight Marauders inderdaad, heeft een hele sloot aan backpackers tot gevolg gehad

- Enter the Wu-Tang, na dat album begon iedereen (Def Squad, Terror Squad, Flipmode Squad etc etc) zich ineens in groepen te verenigen

- Please Hammer, Don't Hurt 'Em van MC Hammer (wat betreft crossover hiphop)

Niek schreef:
Ik denk dat College Dropout ook aan dit rijtje toegevoegd gaat worden in de toekomst. Kanye's heerschappij gaat nog wel even voortduren denk waardoor zijn debuut als keerpunt gezien gaat worden.

Ik denk dat Kanye zeker een hoge mate van invloed heeft gehad wat betreft samplegebruik. Hij gaf een hele nieuwe draai aan het door RZA beroemd gemaakte opgepitchte-stemmetjes-gebruik.

Fat Boys - vanwege de human beatbox
Rock Steady Crew - breakdance
LL Cool J - My Radio

Ik vind The Sugarhill Gang ook van grote invloed.

levenvergeten schreef:
Ik vind The Sugarhill Gang ook van grote invloed.

Tsja, de aller- allereerste mag inderdaad niet ongenoemd blijven...

Die waren niet het eerst hoor dacht ik. Wel was het het eerste hiphopnummer die een hit werd wereldwijd.

1979 en niet als eerste nee? Dan ben ik wel benieuwd wie er nog eerder waren...

Osdorp Posse - Osdorp Stijl

Wat betreft de Nederhiphop een erg belangrijk album.
Met 'Moordenaars' is de Nederlandstalige Hiphop volgens mij wel begonnen.

Pauper
Ik mis The Pharcyde - Labcabincalifornia, Pete Rock & CL Smooth - Mecca and the Soul Brother, KMD - Mr. Hood, US3 - Hand On The Torch, Del Tha Funkee Homosapien - No Need For Alarm, Organized Konfusion - Organized Konfusion, Busta Rhymes - The Coming, Blackalicious - NIA, Gangstarr - Daily Operation om er een paar te noemen.

Pauper schreef:
Ik mis The Pharcyde - Labcabincalifornia, Pete Rock & CL Smooth - Mecca and the Soul Brother, KMD - Mr. Hood, US3 - Hand On The Torch, Del Tha Funkee Homosapien - No Need For Alarm, Organized Konfusion - Organized Konfusion, Busta Rhymes - The Coming, Blackalicious - NIA, Gangstarr - Daily Operation om er een paar te noemen.

Buiten Mecca & the Soulbrother en Organized Konfusion zijn dat toch geen platen die écht iets volledigs nieuw hebben gebracht?

The Pharcyde hun eerste was dat wél (check mn commentaar hier)

KMD e, US3 & Daily Operation
=> de jazz-rap evolutie was toch al lang ingezet met Straight Out the Jungle, No More Mr. Nice Guy, People's Instinctive Travels & the Paths of Rhythm,...

No Need For Alarm: zou dan eerder voor Bizarre Ride II the Pharcyde of '93 Till Infinity gaan voor belang in de evolutie van alternatieve West Coast-hiphop met Native Tongues-invloed

The Coming...: Busta's stijl was al sinds '91 bekend..

(NIA ken ik niet, dus daar oordeel ik liever niet over)

Je kan er niet omheen, want hij hoort hier ook wel degelijk thuis, ook al is de gezette trend intussen nogal achterhaalt, maar een jaar of drie is er wel veel geld aan verdient aan deze formule.

50 Cent - Get Rich Or Die Tryin.

Respect voor degene die dit voor me kan vertalen in begrijpelijke taal :
Despite its initial low sales, Illmatic made a profound impact on the burgeoning hip hop underground circuit, and marked a major stylistic change in hip hop music by introducing a new standard of lyricism.[32] Before the album's release, hip hop lyricism was mostly defined by two popular forms. One was characterized by a fast-paced ragga-flow accompanied with a whimsical, often nonsensical lyrical delivery, and had been popularized by the Brooklyn-based groups Das EFX and The Fu-Schnickens.[82] The other was characterized by a slurred "lazy drawl" that sacrificed lyrical complexity for clarity and rhythmic cadence, and was exemplified by West Coast hip hop emcees including Snoop Doggy Dogg and Warren G.[83] However, Nas's rhythmically-immaculate verbal pace and intricate, multi-syllabic internal rhyme patterns on the album inspired several rappers to modify their rapping abilities %u2014 bringing a renewed focus on lyricism to hip hop during the time of its release.[14][42] According to musicologist and pianist Guthrie P. Ramsey of the University of Pennsylvania, the album "set a benchmark for rappers in an artistic field consumed by constantly shifting notions of 'realness', authenticity, and artistic credibility."

Gast
geplaatst: vandaag om 21:34 uur

geplaatst: vandaag om 21:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.