MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Old school versus new school

zoeken in:
Hypno
In Genres > R&B en Hip-Hop > Essentiële oude school:

Sorry maar ik heb totaal niks met old skool shit geef mij de Underground scene van nu maar.

raffael77
Hypno schreef:
Sorry maar ik heb totaal niks met old skool shit geef mij de Underground scene van nu maar.

Leg eens uit waarom niet. Is het de muziek of manier van rappen?
Ben benieuwd waarom je het niet leuk vind. Omdat vaak veel nieuwe hiphop heads dezelfde reden hebben waarom ze het niet leuk vinden en dan wel met name de jaren 80 dingen. 90's vaak verschillende meningen maar ben toch benieuwd naar de jouwe.

Hypno
raffael77 schreef:
(quote)

Leg eens uit waarom niet. Is het de muziek of manier van rappen?
Ben benieuwd waarom je het niet leuk vind. Omdat vaak veel nieuwe hiphop heads dezelfde reden hebben waarom ze het niet leuk vinden en dan wel met name de jaren 80 dingen. 90's vaak verschillende meningen maar ben toch benieuwd naar de jouwe.
Omdat het vaak te simpel klinkt, simpele producties, Simpele rijms, minder orginaliteit artiesten klonken vaak een beetje Hetzelfde en hiphop maar was ook niet zo uitgebreid als nu. want Nu zijn er veel meer artiesten met een eigen stijl zoals Tech N9ne Bijvoorbeeld zo iemand kon je nog niet horen in de jaren 80. nu is Hiphop veel uitgebreider je hebt veel gevarieerde hiphop en meer Subgenres van hiphop: Necro, Atmosphere, Eyedea, Kool Keith, Tech N9ne Dat zijn allemaal artiesten die totaal anders klinken dan de rest. en Dat had je in de jaren 80 nog niet in de jaren 80 had je een Rakim Een Big Daddy Kayne, MC Shan die vond ik toch Allemaal hetzelfde klinken qua rijmschema,s, onderwerpen etc. Ik Voel die old skool shit gewoon niet. nu Is de technologie veel meer verbeterd kijk maar naar Royce Da 59 Die gast heeft echt een geniaal rijmschema. maar inderdaad ik Luister nog liever Old Skool Shit dan dat ik naar die troep van de tv En radio luister omdat dat gewoon nep is. maar fok it nu ik ga weer Effe Virtuoso, Tech N9ne en andere mc,s die zowat niemand kent Luisteren.

raffael77
Is toch wel een beetje raar, want Rakim, BDK en MC Shan lijken helemaal niet op elkaar. Sterker nog ze hebben hele verschillende rijmstijlen. Maar ok ieder zijn eigen mening. Maar vertel mij nou eens waarom dan toch de meest beste rappers van de oldschool tijd komen en niet van nu. Trouwens zulke sterke rhymes heeft Eyedea niet. Royce is ook maar een middel klasse mc dus een gewone rapper. Wat ik ook gek vind is dat je producties niets vind van die tijd terwijl d helft van nu gecoverd wordt wat ze toen al deden lol. Scott La Rock, Marley Marl, Prince Paul, Ced Gee, DJ Premier, Pete Rock, Diamond D, Paul C, Large Professor, 45 King en Schoolly D vind jij dus niets kwa producties. Ik denk dat er niet veel eens met jou zullen zijn. Jij vind dus KRS-One, Kool G Rap, Lakim Shabaz, Kool Moe Dee, Donald D, Ice-T en vele anderen niets aan.

Zo te zien heb je maar weinig respect voor de jongens die een weg hebben gemaakt voor 90's en daarna Tech9ne, Necro en Atmosphere.

rico-bballer
Dat zegt die toch niet hij zegt alleen dat hij het simpel vind klinken hij heeft nooit gezegd dat die geen respect voor die mensen heeft verdraag nou eens iemand anders smaak.

Hypno
raffael77 schreef:
Is toch wel een beetje raar, want Rakim, BDK en MC Shan lijken helemaal niet op elkaar. Sterker nog ze hebben hele verschillende rijmstijlen. Maar ok ieder zijn eigen mening. Maar vertel mij nou eens waarom dan toch de meest beste rappers van de oldschool tijd komen en niet van nu. Trouwens zulke sterke rhymes heeft Eyedea niet. Royce is ook maar een middel klasse mc dus een gewone rapper. Wat ik ook gek vind is dat je producties niets vind van die tijd terwijl d helft van nu gecoverd wordt wat ze toen al deden lol. Scott La Rock, Marley Marl, Prince Paul, Ced Gee, DJ Premier, Pete Rock, Diamond D, Paul C, Large Professor, 45 King en Schoolly D vind jij dus niets kwa producties. Ik denk dat er niet veel eens met jou zullen zijn. Jij vind dus KRS-One, Kool G Rap, Lakim Shabaz, Kool Moe Dee, Donald D, Ice-T en vele anderen niets aan.

Zo te zien heb je maar weinig respect voor de jongens die een weg hebben gemaakt voor 90's en daarna Tech9ne, Necro en Atmosphere.

Wat lul je nou Raffael je doet net alsof ik haat aan oldskool shit heb. Terwijl ik juist hartstikke respect heb voor rappers die de eerste stenen legde voor hiphop. en ik zeg niet dat ik er niks aan vind maar Ik voel het gewoon niet ( afgezien van Kool G Rap dan want die vind Ik een God ) en hoe durf jij in godsnaam Royce Da 59 een Middel Class Rapper te noemen volgens mij ben je niet Inteligent genoeg Om te snappen hoe z,n rijmschema werkt moet je misschien eens in verdiepen dan en Death Is Certain gaan luisteren inplaats van Lopen te janken over hoe goed het vroeger allemaal niet was.

raffael77
rico-bballer schreef:
Dat zegt die toch niet hij zegt alleen dat hij het simpel vind klinken hij heeft nooit gezegd dat die geen respect voor die mensen heeft verdraag nou eens iemand anders smaak.

Simpel in dit geval staat voor dat hij het niet indruk wekkend genoeg vind dan de gasten nu. Waar ik moe van wordt is mensen zoals jij die er weer in gaan mengen. dus Shut Up.

raffael77
[quote]Hypno schreef:
(quote)

Duidelijk ben je erg fan van Royce, maar je hebt geen antwoordt gegeven op de vraag die ik jou stelde.
Als je dan naar leuke hiphop van nu wil luisteren. Check dan Access Immortal, Five Deez, Lone Catalysts, PUTS, Giant Panda, Buff1, UD, J Dilla, Oh No, Madlib, MF Doom, Black Milk, Blue Scholar, Gabriel Teodros, Polyrhythm Addicts, Marco Polo, Arts The Beatdoctor, Kidz In The Hall en Brother Ali.
Misschien dat je daar wat van opsteekt.

Hypno
[quote]raffael77 schreef:
(quote)

Jongen wat ga je wijs doen waarom ga je me rappers proberen Voor te schrijven die ik al Lang ken en niks aan vind. laat mij Gewoon mijn shit luisteren ( Tech N9ne, Necro, K-Rino, Chino XL, Jedi Mind Tricks ) en ga jij maar lekker terug naar de tijd waar het Voor jou goed was oke maar ga me niet shit voorschrijven.

Hij geeft je gewoon wat suggesties. Hij verplicht je toch zeker niet om naar die muziek te luisteren.

rico-bballer
raffael77 schreef:
(quote)

Simpel in dit geval staat voor dat hij het niet indruk wekkend genoeg vind dan de gasten nu. Waar ik moe van wordt is mensen zoals jij die er weer in gaan mengen. dus Shut Up.

Gast het enige wat ik bedoel is dat om iemand jou mening te overtuigen jij het argument: ik luister het gebruikt.

KSPR
Statiegeld schreef:
Hij geeft je gewoon wat suggesties. Hij verplicht je toch zeker niet om naar die muziek te luisteren.

Zo brengt hij het wel.

Dat, en die suggesties die hij zei zijn (denk ik) niet echt geschikt, want Necro en bijv. Blue Scholar zijn best andere hip-hop.
Najah, ikzelf ben eigenlijk ook meer van de underground scene nu, dat's meer mijn smaak. Alhoewel ik me tegenwoordig wel een beetje in de 'klassiekers' probeer te verdiepen. Maar over het algemeen is de old-school sound niets voor mij. Geen disrespect hoor.

raffael77 schreef:

Als je dan naar leuke hiphop van nu wil luisteren. Check dan Access Immortal, Five Deez, Lone Catalysts, PUTS, Giant Panda, Buff1, UD, J Dilla, Oh No, Madlib, MF Doom, Black Milk, Blue Scholar, Gabriel Teodros, Polyrhythm Addicts, Marco Polo, Arts The Beatdoctor, Kidz In The Hall en Brother Ali.
Leuk lijstje. Veel ken ik al (iig zo'n beetje allemaal van naam), en zitten wel wat leuke tussen voor mij ook. Een vraagje; wie bedoel je met UD? Kan er even neit op komen.

cortez
misschien Ugly Duckling wel? dunno

Ooh jah, dat zal het zijn. Bedankt, kon er even niet op komen.

raffael77
Chrisseh schreef:
Dat, en die suggesties die hij zei zijn (denk ik) niet echt geschikt, want Necro en bijv. Blue Scholar zijn best andere hip-hop.
Najah, ikzelf ben eigenlijk ook meer van de underground scene nu, dat's meer mijn smaak. Alhoewel ik me tegenwoordig wel een beetje in de 'klassiekers' probeer te verdiepen. Maar over het algemeen is de old-school sound niets voor mij. Geen disrespect hoor.

(quote)
Leuk lijstje. Veel ken ik al (iig zo'n beetje allemaal van naam), en zitten wel wat leuke tussen voor mij ook. Een vraagje; wie bedoel je met UD? Kan er even neit op komen.

Necro heeft een hele pmstreden harde stijl maar wordt wel onderschat. Luister maar eens goed naar zijn freestyles die zijn echt geniaal. Wel hard of heel erg veel sex maar erg goed.

Ik zei niet dat Necro niet goed was, alleen dat het een andere stijl hip-hop was dan dat jij hem aanraadde. Ben zelf niet echt 'into' dat soort hip-hop, dus ik pass maar . Dan liever iets soulvollere/jazzy-ere producties als jij aanraadde.

raffael77
Ik bedoelde dat Hyp zegt van bv KRS-One is Goed maar ik voel hem niet. Dat slaat nergens op en dan krijge je ook een raar antwoordt terug.

Hij heeft zeer goede dingen gedaan zoals Ewalk al zei: Stop The Violence Movement. Hij heeft gewoon een goede poëtische rap stijl maar ik vind zijn BDP tijd gewoon het beste.

Guru is vet bekend samen met Premier. Zijn 7 version moest ik wel een stuk of 5 keer luisteren voordat i het kon waarderen. Maar moet zeggen dat zijn Jazzmatazz 4 wel heel goed vind met Solar producties.

raffael77 schreef:
Ik bedoelde dat Hyp zegt van bv KRS-One is Goed maar ik voel hem niet. Dat slaat nergens op

Mwah, kan best. Soms hoor je wel dat iets kwaliteit hip-hop is, maar vind je het gewoon voor je zelf niet lekker klinken.

raffael77
Chrisseh schreef:
(quote)

Mwah, kan best. Soms hoor je wel dat iets kwaliteit hip-hop is, maar vind je het gewoon voor je zelf niet lekker klinken.

Als je de oude hiphop niet alsjou ding ziet ga dan weg uit dit topic.

Op je tenen getrapt? Sorry hoor, ben al weg.

KSPR
raffael77 schreef:
(quote)

Als je de oude hiphop niet alsjou ding ziet ga dan weg uit dit topic.

Waarover moeten we dan discusseren?

raffael77
Je mag wel discusseren. Maar je wint het toch niet ik zeg dan ook:

Oldschool Vs Newschool

Lets start the battle

Hypno
raffael77 schreef:
Je mag wel discusseren. Maar je wint het toch niet ik zeg dan ook:

Oldschool Vs Newschool

Lets start the battle

Zucht ik heb hier totaal geen zin want iedereen heeft een ander Beeld over Newschool.

Hypno schreef:
(quote)

Zucht ik heb hier totaal geen zin want iedereen heeft een ander Beeld over Newschool.

(stapt het forum binnen) Waar gaat het over?

Old School vs New School?

Een ding is zeker No Future without a Past. De meeste rappers Underground of niet halen hun inspiratie uit generaties voor hen.
Het is net als bij de Jazz. Je kunt niet om coryfeeen als Charlie Parker, John Coltrane en Miles Davis heen. Je kunt er van houden of niet maar als je naar hen luistert weet je pas waar de Jazz van nu vandaan komt en waar bepaalde technieken vandaan komen. Tevens weet je ook waar het naar toe gaat! Kwestie is wel dat je het verschil moet kunnen horen dus een goed gehoor voor muziek moet hebben. (het grappige is dat ik door HipHop naar veel andere muziekstijlen heb leren luisteren: wat wil je als je duizenden platen beluistert op zoek naar unieke samplefragmentjes )

Zo ook in de HipHop: veel stijlen die er nu zijn zijn ontstaan uit stijlen die in de Old School in ontwikkeling waren of hun basis hadden: er werd toen al veel gexperimenteerd, ook al zou je dat niet zeggen als je er naar luistert. Begin tachtiger jaren waren veel MC's inderdaad bezig met dezelfde stijl maar er waren genoeg bezig te experimenteren.Indien je je oor goed te luisteren legt kun je wel degelijk grote verschillen horen.
De stijl van de Cold Crush Bros, Funky Four, leek op elkaar terwijl Melle Mel met een geheel eigen stijl kwam evenals de Treacherous three(Kool Moe Dee, Special K La Sunshine)Rammelzee was helemaal experimenteel met zijn verses en sound. Toen Run DMC met hun aparte sound kwamen (Sucker MC) werd dit als revolutionair ervaren. Aan de West Coast imiteerde de toen nog onbekende Ice T deze stijl(Reckless). In midden tachtiger jaren kwamen er echter groepen die nog meer diverse stijlen hanteerden. Schoolly D had bijvoorbeeld weinig woorden nodig in een maat terwijl iemand als Kane veel meer woorden in een maat gebruikte.
Er werd veel gexperimenteerd met rijmschema's en andere zaken die met rappen te maken hebben.
Indien we het toch over rijmschema's hebben. Ik weet niet meer wie het hierover had, maar Rappen gaat dus niet alleen over rijmschema's maar ook over lettergrepen(syllabi), intonaties, timing, metaforen, woordkeus, maar het belangrijkst is toch echt het metrum m.a.w. de maat waarin je rijmt.
Zo was Big daddy Kane een van de eerste rappers die met Syllabi en het metrum gingen spelen. Hield men zich voor die tijd nog echt aan het ritme van de beat om de verses binnen de 4 kwartsmaat te houden, was Kane (en later ook KSolo) degene die de zinnen net iets langer maakte en ze dan in de volgende maat verder flowde.
Later volgde er allerlei variaties op die stijl.

Grandmaster CAz is Kane's voorbeeld en de laatste op zijn beurt is het voorbeeld voor een Jay Z, als jen aar het eerder werk van hem luistert hoor je de invloeden. Zo zijn er tal van artiesten te noemen die elkaar hebben beinvloed. (Bijvoorbeeld: voor de liefhebbers: vroege werk van 2 pac duidelijk Shock G en Money B invloeden),

Kortom: know your past to know the future.

Whoa.. 't is altijd wel leuk, zo'n informatief stukje, ewalk!

Maarja, know your past to know the future. Tuurlijk, ik snap dat je de old school moet waarderen. Dat doe ik ook. Maar als ik het niet lekker weg vind luisteren, dan ga ik me niet in de old-school verdiepen, zodat ik weet waar de new-school vandaan komt. Ik respecteer de old-school, waardeer het pad dat het heeft gelegd voor de nieuwere generaties, maar het is voor mij gewoon niet weggelegd.

Oh, en laten we inderdaad niet echt 'oldschool vs newschool' gaan doen, aangezien dat puur persoonlijk is. En je kan geen meningen 'battle-en'.

Chrisseh schreef:

Maarja, know your past to know the future. Tuurlijk, ik snap dat je de old school moet waarderen. Dat doe ik ook. Maar als ik het niet lekker weg vind luisteren, dan ga ik me niet in de old-school verdiepen, zodat ik weet waar de new-school vandaan komt. Ik respecteer de old-school, waardeer het pad dat het heeft gelegd voor de nieuwere generaties, maar het is voor mij gewoon niet weggelegd.

Oh, en laten we inderdaad niet echt 'oldschool vs newschool' gaan doen, aangezien dat puur persoonlijk is. En je kan geen meningen 'battle-en'.

Ik wil niemand hier iets opdringen Chrisseh. Ik snap dat je Old School waardeert en dat het verder niet je ding is. Ieder zijn meug. Ik waardeer het zekr dat je veel van de hedendaagse underground weet en juich dat alleen maar toe! Wat ik echter wil zeggen is dat als je een gefundeeerde mening wilt kunnen geven over bepaalde zaken je wel moet weten waar je over praat.

Zo kan ik inderdaad een mening hebben over de politiek in het Midden Oosten, maar als ik niet weet hoe dat hele conflict daar is ontstaan, kunnen veel van mijn uitspraken ongefundeerd zijn.
Ik kan zeker een mening hebben over het feit dat tijdens het WK onder de 23 de Surinaamse voetballers met de Surinaamse vlag liepen te zwaaien, maar als ik niet weet en niet snap dat Suriname en Nederland ruim 400 jaar intensief met elkaar verbonden zijn geweest en altijd op een aparte manier verbonden zullen blijven, zullen sommigen uitspraken van mij kant noch wal raken.

Qua muziek kan ik de stijl van UB 40 uniek noemen omdat ik niet weet dat 80% van hun nummers ooit eerder door andere artiesten zijn uitgevoerd en soms zelfs beter(laatste is mijn mening )
Ik kan Elvis een geweldige artiest vinden omdat hij zulke geweldige unieke muziek maakte en geweldig kon dansen. Daarom vind ik het terecht dat hij de King wordt genoemd. Ik heb me echter nooit verdiept in de geschiedenis van de Rock n'Roll en weet daardoor niet dat de muziek die hij maakte muziek is die ontstaan is uit de Blues en zelfs country veelal uitgevoerd door arme zwarte artiesten. Het werd als barbaarse duivelse muziek bestempeld en zwarten hadden totaal geen rechten. Wat was beter om een blanke artiest het oeuvre aan de man te laten brengen om er veel geld aan te verdienen?

Wat heeft dit met HipHop van doen zul je denken? Nou, je ziet namelijk een situatie ontstaan waarin de geschiedenis zich herhaalt.

raffael77
Chrisseh schreef:

Waarom wordt er wel een mening gebattled in MC vs Mc topic.
Meer dan 60% is een verzonnen battle en je ziet dat altijd de meest ombekende het verliezen rara hoe kan dat.

Noem dan echte battle/freestyle mc's en niet een standaard rapper tegen Battle kampioen en dan de ander laten winnen.

Maar nu is het moeilijker omdat veel battles niet meer te horen zijn of je hoort er niet meer van.
Waardoor velen denken dat Supernatural de beste is terwijl hij 3 keer van C-Rayz Walz verloren heeft.

@ ewalk; weer een mooi stukje!

raffael77 schreef:
Waarom wordt er wel een mening gebattled in MC vs Mc topic.
Meer dan 60% is een verzonnen battle en je ziet dat altijd de meest ombekende het verliezen rara hoe kan dat.
Ja, daar heb je me gedeeltelijk. Als je een 'MC-battle' doet, bepaalt idd in grote mate de meningen van de mensen de uitslag. Maar het is toch wel een heel andere soort 'vs.' topic; eigenlijk niet echt te vergelijken. MC tegen MC is toch wel anders dan Oldschool vs. Newschool. Toch?

En tuurlijk nemen die battles geen realistische wendingen. Het is gewoon wat men leuk vind (oftewel; persoonlijke favorieten dus). Maar ik hoop dat je het met me eens bent dat een MC vs. MC topic, dat daar alleen maar voor de lol is, erg verschilt van een 'Oldschool vs Newschool'. Die laatste vs. vind ik trouwens ook niet kunnen, omdat het nóg meer om mening gaat, en (haast) niemand kent alle newschool en/of oldschool.

Chrisseh schreef:
@ ewalk; weer een mooi stukje!.

Ik doe mijn best!

Chrisseh schreef:
Maar ik hoop dat je het met me eens bent dat een MC vs. MC topic, dat daar alleen maar voor de lol is, erg verschilt van een 'Oldschool vs Newschool'. Die laatste vs. vind ik trouwens ook niet kunnen, omdat het nóg meer om mening gaat, en (haast) niemand kent alle newschool en/of oldschool.

Hier ben ik het dus niet mee eens. Idd is er sprake van smaak en meningen bij de uitkomst van de MC vs MC battles. Bij de Old School vs New School gaat het er echter niet om wie er het beste is maar wie origineel is. Door op zoek te gaan kom je uit bij feitelijke antwoorden. Wie je nu beter vindt is een kwestie van smaak maar ook vaak een kwestie van enig muzikaal inzicht. Daarnaast is Old School volgens mij heel duidelijk afgebakend volgens definities van HipHop kenners? Het gaat dan vaak om de pioniers die de weg vrij maakten voor anderen waarvan sommigen nu nog steeds platgelopen paden blijven betreden.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:47 uur

geplaatst: vandaag om 02:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.