Genres / Hip-Hop / Old school versus new school
zoeken in:
0
geplaatst: 5 juli 2007, 19:45 uur
Zo, even de discussie een eigen topic gegeven. Het andere topic was toch maar een 'vraag om verzoekjes'-topic.
0
geplaatst: 5 juli 2007, 23:12 uur
Ewalk schreef:
Hier ben ik het dus niet mee eens. Idd is er sprake van smaak en meningen bij de uitkomst van de MC vs MC battles. Bij de Old School vs New School gaat het er echter niet om wie er het beste is maar wie origineel is. Door op zoek te gaan kom je uit bij feitelijke antwoorden. Wie je nu beter vindt is een kwestie van smaak maar ook vaak een kwestie van enig muzikaal inzicht. Daarnaast is Old School volgens mij heel duidelijk afgebakend volgens definities van HipHop kenners? Het gaat dan vaak om de pioniers die de weg vrij maakten voor anderen waarvan sommigen nu nog steeds platgelopen paden blijven betreden.
Je hebt gelijk, het stukje dat ik hiervoor schreef klopt niet helemaal, zie ik nu in. Maar alsnog vind ik zo'n vs. eigenlijk niet kunnen. Je kan niet zó zeggen dat bijv. oldschool beter is newschool, andersom kan ook niet. Het zijn erg brede begrippen. Vooral newschool, aangezien hip-hop is ge-evolueerd (laat ik het zo maar even noemen) in mainstream en underground, is ongelovelijk breed geworden. Oldschool zou ook wel breed zijn, maar daar weet ik niet genoeg van om goed over te oordelen.Hier ben ik het dus niet mee eens. Idd is er sprake van smaak en meningen bij de uitkomst van de MC vs MC battles. Bij de Old School vs New School gaat het er echter niet om wie er het beste is maar wie origineel is. Door op zoek te gaan kom je uit bij feitelijke antwoorden. Wie je nu beter vindt is een kwestie van smaak maar ook vaak een kwestie van enig muzikaal inzicht. Daarnaast is Old School volgens mij heel duidelijk afgebakend volgens definities van HipHop kenners? Het gaat dan vaak om de pioniers die de weg vrij maakten voor anderen waarvan sommigen nu nog steeds platgelopen paden blijven betreden.
Tjah, vind het moeilijk te verwoorden. Snap je punt, maar vind dat een eigenlijke discussie 'oldschool vs. newschool' niet kunnen. Ja, je kan uiteindelijk de feiten van de meningen onderscheiden, maar zowél in oldschool als in newschool zullen (verschillende) muziekale kwaliteiten aanwezig zijn.
0
|Joël|
geplaatst: 5 juli 2007, 23:47 uur
Old School en New School hebben allebij mooie dingen. Old School klinkt naar mijn mening wel meer als pure hiphop. Tegenwoordig zijn er ook veel invloeden van andere genres in hiphop te ontdekken en dan bedoel ik vooral de beats die daardoor anders klinken, volgens sommige minder leeg/kaal.
Ik begin laatste tijd ook steeds meer jaren 80 te luisteren en dat vind ik prachtig, het heeft allemaal een bepaalde sound die mij wel ligt. Maargoed iedereen heeft natuurlijk zijn eigen smaak, maar dan bedoel ik dus ook geen Mobb Deep The Infamous album maar ik bedoel nog echt van daarvoor, echt jaren 80, vind ik nu erg mooi.
Maar ik vind dat je het niet zo mag stellen van Old School vs. New School want een album uit 2000, bijvoorbeeld die van Talib Kweli & Hi-Tek vind ik ook erg mooi of 2001 dan heb je bijvoorbeeld The Realness van Cormega dat zijn zeker geen slechte albums naar mijn mening. Natuurlijk kan je nu wel heel veel erbij gaan halen om New School weer af te gaan kraken zoals Fabolous of T.I. maar dat zou ook niet eerlijk zijn tegenover de goeie artiesten en de mooie hiphop die er vandaag de dag ook zeker nog is.

Ik begin laatste tijd ook steeds meer jaren 80 te luisteren en dat vind ik prachtig, het heeft allemaal een bepaalde sound die mij wel ligt. Maargoed iedereen heeft natuurlijk zijn eigen smaak, maar dan bedoel ik dus ook geen Mobb Deep The Infamous album maar ik bedoel nog echt van daarvoor, echt jaren 80, vind ik nu erg mooi.
Maar ik vind dat je het niet zo mag stellen van Old School vs. New School want een album uit 2000, bijvoorbeeld die van Talib Kweli & Hi-Tek vind ik ook erg mooi of 2001 dan heb je bijvoorbeeld The Realness van Cormega dat zijn zeker geen slechte albums naar mijn mening. Natuurlijk kan je nu wel heel veel erbij gaan halen om New School weer af te gaan kraken zoals Fabolous of T.I. maar dat zou ook niet eerlijk zijn tegenover de goeie artiesten en de mooie hiphop die er vandaag de dag ook zeker nog is.
Chrisseh schreef:
Tjah, vind het moeilijk te verwoorden. Snap je punt, maar vind dat een eigenlijke discussie 'oldschool vs. newschool' niet kunnen. Ja, je kan uiteindelijk de feiten van de meningen onderscheiden, maar zowél in oldschool als in newschool zullen (verschillende) muziekale kwaliteiten aanwezig zijn.

0
geplaatst: 6 juli 2007, 00:12 uur
Chrisseh schreef:
Je hebt gelijk, het stukje dat ik hiervoor schreef klopt niet helemaal, zie ik nu in. Maar alsnog vind ik zo'n vs. eigenlijk niet kunnen. Je kan niet zó zeggen dat bijv. oldschool beter is newschool, andersom kan ook niet. Het zijn erg brede begrippen. Vooral newschool, aangezien hip-hop is ge-evolueerd (laat ik het zo maar even noemen) in mainstream en underground, is ongelovelijk breed geworden. Oldschool zou ook wel breed zijn, maar daar weet ik niet genoeg van om goed over te oordelen.
Je hebt gelijk, het stukje dat ik hiervoor schreef klopt niet helemaal, zie ik nu in. Maar alsnog vind ik zo'n vs. eigenlijk niet kunnen. Je kan niet zó zeggen dat bijv. oldschool beter is newschool, andersom kan ook niet. Het zijn erg brede begrippen. Vooral newschool, aangezien hip-hop is ge-evolueerd (laat ik het zo maar even noemen) in mainstream en underground, is ongelovelijk breed geworden. Oldschool zou ook wel breed zijn, maar daar weet ik niet genoeg van om goed over te oordelen.
Ik zou bij Old vs New nog niet eens willen denken aan wie beter is maar meer wat zijn de verschillen en de overeenkomsten?Wat is origineel en wat niet? Je kunt niet zeggen dat rappers van toen beter zijn maar ook niet slechter. Je kunt niet zeggen dat rappers van nu beter zijn omdat ze meer middelen hebben maar ook niet slechter. het gaat echter wel om gevoel en puurheid. Inderdaad is er al erg veel gedaan op rapgebied als je bedenkt dat hipHop al weer 27 jaar bestaat geloof ik.
HipHop heeft zich inderdaad geevolueerd. De vraag rijst dan; tot wat heeft hiphop zich geevolueerd? Indien we naar de Jazz of Blues kijken, tot wat hebben die zich geevolueerd? Op zich blijven die stromingen erg true tot hun roots en worden de pioniers erg gekoesterd en op voetstukken gezet omdat sommingen van hen geniale dingen hebben gedaan vooral voor hun tijd.
Hoe zit het met een tegenwoordig toch wel, serieuze stroming als HipHop? er zijn hipHop Honours en dergelijke maar krijgen de pioniers de waardering die ze verdienen? Ik heb het idee dat Jazz en blues liefhebbers eerder naar een oude Jazz plaat grijpen vanwege de puurheid en het gevoel dat het bij ze oproept, dan dat de gemiddelde rap fan oude rapplaten zal opzetten. Ik kan er ook naast zitten natuurlijk.
Het kunnen luisteren naar oldschool heeft ook met een gevoel te maken. Je moet de authenciteit van toen kunnen aanvoelen. Als je vaak bij de oude HipHop parties bent geweest in die tijd en veel dingen van het begin hebt meegemaakt is er ook nog eens sprake van wat nostalgie.
Men vindt OldSchool vaak in vergelijking met nu suf of onderontwikkeld. Natuurlijk zijn er slechte artiesten geweest en was er een andere sound in die tijd, maar zo was het ook met de Jazz. Toen de Bebop kwam had iedereen het er over. Indien je een Melle Mel hoort rappen over New York in het nummer met de gelijknamige titel of in the message dan kun je me niet vertellen dat hij meer frustraties en kwaadheid uitstraalt en het zo helder neerzet dan 10 rappers van tegenwoordig. Daarnaast zijn er rappers geweest die nieuwe stijlen introduceerden(Big daddy kane rakim, SChoolly D, fresh Prince, PE,KRS, een paar namen, ik kan er nog veel meer noemen) waarbij sommigen werden geimiteerd en andere ongeevenaard bleven.
Het hield wel in dat er midden jaren tachtig al zoveel verschillende stromingen waren dat de stap naar de ontwikkeling van de huidige rapstijlen eigenlijk helemaal niet zo groot is geweest.
In de 90 er jaren werd de trend gewoon doorgezet en kwamen er af en toe zogenaamde nieuwe dingen: reggae(toasters) en rap(was al door RunDMC gedaan, fatboys, masters of ceremony) Offbeat stijl(Trends of Culture, souls of misschieff etc. was al door Kool Keith gedaan) Rappen met Funk zogenaamde G funk((Snoopdoggy Dog met Dr Dre gebruikten alle platen van George Clinton en Parliament, terwijl die al geplunderd waren door Digital Underground in '89) Allerlei ideeen over denkbeeldige figuren en alterego's (Wu Tang Clan, was al eerder gedaan door Afrikaa BAmbaataa en zelf PE) Ga zo maar door en door.
Eigenlijk is er steeds sprake geweest van meerder variaties op dezelfde thema's en soms innovaties, maar nauwelijks, tot geen echte inventies.
Kijken we naar de sound dan valt op:
In het begin de instrumentale gedeelten van een plaat en rappen maar.
Daarna de Roland 808 drumcomputer, sl 1200 draaitafel, en that's it. Je was overgeleverd aan je flow zonder dat een melodie je redde. Je moest origineel zijn in je ritmes om je te onderscheiden.
Voor degenen die het niet konden betalen werd de human beatbox een serieus middel om je ook te onderscheiden.
Later kwamen de simpele samplers er nog bij en je kon een leuk melodieus nummer met een tergkerend thema bouwen. Passen en meten, originaliteit soms maar soms ook gemakzucht bij het sampelen van rare grooves drums(funky drummer james Brown) door de vele samples en vele gelijke beats was de rapstijl hetgeen waardoor je je kon onderscheiden of je kon je beat zodanig maken dat je de samples op een dergelijk originele manier gebruikte dat hij niet was terug te herkennen (achterste voren, in combinatie met een andere etc.)
Het zorgde er in die tijd voor dat je meestal wachtte op de stijl van je favoriete artiest maar ook op de creativiteit waarop hij een beat had gemaakt. (De nieuwe PE, de Nieuwe KRS, de Nieuwe SChoolly) je was echt nieuwsgierig wat ze hadden gecreeerd. Dit was soms zo anders dan( Zo herinner ik me Schoolly D's Am I black enough for ya, die kwam binnen als een bom, heel anders dan zijn twee vorige albums)Dit vind je nu volgens mij niet meer zo terug.
De basis is nu ook nog steeds het ritme gebleven waarbij naast de bass drum de snare drum prominent aanwezig is. (Ook niet altijd meer overigens)
Vaak voorgeprogrammeerde beats via de pc met een sequenceprogramma, protools of minder professioneel incl. een synthesizer en dan maar een beat maken. Een melodietje inspelen van 1 of 2 maten en klaar.
Daarnaast producers die hele orkesten laten aanrukken en er hele professionele nummers van maken.
Ontwikkelingen van toen om je eigen rap te verspreiden:
Bandrecorder, cassettebandje, podium.
Verder op hiphop gebied nauwelijks ontwikkelingen alleen maar parties en paltenzaken die import verkochten (Attalos, midtown bv.).
Ontwikkelingen van nu om je eigen rap te verspreiden: youtube, kabel tv, dvd brander, cd brander, pc, laptop, juicyloops, Om ze te maken: kant en klare beats,
Verdere speciale hiphop winkels, hiphop modezaken, etc. etc.
Zie het contrast: HipHop toen: puur HipHop nu: industrie.(mijn mening maar vrijwel feitelijk) Zonder de underground scene te kort te willen doen. Deze is namelijk groot en is goed bezig. Big up!
0
raffael77
geplaatst: 6 juli 2007, 08:18 uur
Respect Ewalk. Het klinkt heel wijs en krijg daardoor een idee dat jij zeker wel wat ouder bent.
Je hebt wel gelijk. Ik bedoelde ook niet wie het beste was maar wil wel zeggen dat oldschool het vertrouwde gevoel geeft zoals toen der tijd. Jammer idd dat underground zo de grond in wordt getrapt en er geen leuke hiphop programma's zijn zoals Yo MTV Raps.
Tuurlijk komen er leuke platen uit nu maar vind ze niet allemaal even goed. Het is tegenwoordig ook veel afgestemd op elkaar.
Producties lijken op elkaar. Ik denk dan van hee lijkt dat niet op die en vise versa.
Waar mensen vaak wel een fout maken is dat jaren 80 vaak wordt gezien als bv Melle Mel en Cold Crush maar ze vergeten dat BDP, Juice Crew, Pe, Digital Underground, Ultramagnetic MC's enz wel hele lekker sounds hebben. Ik zelf ben ook gek van Melle Mel en dat soort dingen. Rock Steady Crew was ook vet en weet nog toen het op de radio en tv gedraaid werd. Lekker met mijn school maatjes Breaken maar moet het nu niet meer proberen hehehehe lol.
De jaren 80 hiphop wordt ook veel gewaardeerd door oudere mensen van middelbare leeftijd. De meeste kennen Grandmaster wel.
Hiphop is voor mij net zo fris als Funk & Soul en puur zoals Jazz
Het is een muziek stroom die werkelijk in veel muziek soorten gebruikt wordt. In house muziek hoor je vaak hiphop samples. Pop muziek gebruikt ook dj's en hiphop looks.
Dus stiekem vinden veel het mooi maar durven ze er niet voor uit te komen.
Je hebt wel gelijk. Ik bedoelde ook niet wie het beste was maar wil wel zeggen dat oldschool het vertrouwde gevoel geeft zoals toen der tijd. Jammer idd dat underground zo de grond in wordt getrapt en er geen leuke hiphop programma's zijn zoals Yo MTV Raps.
Tuurlijk komen er leuke platen uit nu maar vind ze niet allemaal even goed. Het is tegenwoordig ook veel afgestemd op elkaar.
Producties lijken op elkaar. Ik denk dan van hee lijkt dat niet op die en vise versa.
Waar mensen vaak wel een fout maken is dat jaren 80 vaak wordt gezien als bv Melle Mel en Cold Crush maar ze vergeten dat BDP, Juice Crew, Pe, Digital Underground, Ultramagnetic MC's enz wel hele lekker sounds hebben. Ik zelf ben ook gek van Melle Mel en dat soort dingen. Rock Steady Crew was ook vet en weet nog toen het op de radio en tv gedraaid werd. Lekker met mijn school maatjes Breaken maar moet het nu niet meer proberen hehehehe lol.
De jaren 80 hiphop wordt ook veel gewaardeerd door oudere mensen van middelbare leeftijd. De meeste kennen Grandmaster wel.
Hiphop is voor mij net zo fris als Funk & Soul en puur zoals Jazz
Het is een muziek stroom die werkelijk in veel muziek soorten gebruikt wordt. In house muziek hoor je vaak hiphop samples. Pop muziek gebruikt ook dj's en hiphop looks.
Dus stiekem vinden veel het mooi maar durven ze er niet voor uit te komen.
0
geplaatst: 6 juli 2007, 11:09 uur
ewalk schreef:
Ik zou bij Old vs New nog niet eens willen denken aan wie beter is maar meer wat zijn de verschillen en de overeenkomsten?Wat is origineel en wat niet? Je kunt niet zeggen dat rappers van toen beter zijn maar ook niet slechter. Je kunt niet zeggen dat rappers van nu beter zijn omdat ze meer middelen hebben maar ook niet slechter. het gaat echter wel om gevoel en puurheid. Inderdaad is er al erg veel gedaan op rapgebied als je bedenkt dat hipHop al weer 27 jaar bestaat geloof ik.
Aah, als je het zo bekijkt, kan zo'n topic zeker. Ik dacht bij 'versus' meer aan 'tegen elkaar'. Dan vind ik het niet kunnen. Ben het trouwens helemaal met je eens. Sterker nog, dit zet me aan om nog maar een keer een paar old-school platen op te zetten/ te proberen.Ik zou bij Old vs New nog niet eens willen denken aan wie beter is maar meer wat zijn de verschillen en de overeenkomsten?Wat is origineel en wat niet? Je kunt niet zeggen dat rappers van toen beter zijn maar ook niet slechter. Je kunt niet zeggen dat rappers van nu beter zijn omdat ze meer middelen hebben maar ook niet slechter. het gaat echter wel om gevoel en puurheid. Inderdaad is er al erg veel gedaan op rapgebied als je bedenkt dat hipHop al weer 27 jaar bestaat geloof ik.
0
eazyfan
geplaatst: 6 juli 2007, 13:18 uur
Voor wie wil reageren:
http://www.musicmeter.nl/forum/18/306
Post je top10 hiphopalbums sinds het nieuwe millenium, kan je bvb vergelijken met je top10 Old School albums ofzo.
http://www.musicmeter.nl/forum/18/306
Post je top10 hiphopalbums sinds het nieuwe millenium, kan je bvb vergelijken met je top10 Old School albums ofzo.
0
geplaatst: 6 juli 2007, 14:00 uur
Ik enjoy de Chicago-Rap. Die is al sinds 1994 in form, en sindsdien nog steeds enorm goed.
0
geplaatst: 6 juli 2007, 14:07 uur
Ik lijk op een of andere manier vooral NYC rappers te kunnen waarderen. Maar voor de rest maakt het me eigenlijk niet echt uit waar ze vandaan komen.
0
datdachtikwelja
geplaatst: 26 juli 2007, 19:40 uur
http://chickenscratchaddict.blogspot.com/ voor hele dope underground hiphop/oldschool mixtapes.. rechterkant van de site staan de archieven (in 2006 hebben ze hele dope sets gedropt).
0
datdachtikwelja
geplaatst: 26 juli 2007, 19:43 uur
ojaa favorieten: de 3 heavy ammunition mixtapes van Nooferz, en die rerC mixtape is verdomd lekker van wederom Nooferz.. verder zijn ook die Indy Mix' van Shadout goed..|
http://chickenscratchaddict.blogspot.com/search?updated-min=2006-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&updated-max=2007-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&max-results=23
deze link leid je direct naar alle te downloaden tapes uit 2006 met tracklist!
http://chickenscratchaddict.blogspot.com/search?updated-min=2006-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&updated-max=2007-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&max-results=23
deze link leid je direct naar alle te downloaden tapes uit 2006 met tracklist!
0
eazyfan
geplaatst: 26 juli 2007, 21:32 uur
Heb ik het nu juist of mis?
1979-1985: Old School
1986-1997: Golden Age
1998-Present: New School
Of heb ik het verkeerd gelezen?
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_hip_hop_music
Want ik ken eerlijk gezegd geen enkele Cd van voor 1985 in hiphop

0
raffael77
geplaatst: 26 juli 2007, 21:55 uur
eazyfan schreef:

Golden age was van 1990 tot 1994
Oldschool zijn verschillende gasten maar ieder geval:
DJ Kool Herc, Afrika Bambaataa, Grandmaster Flash, Jazzy Jay,
Cold Crush Brothers enz.
Gang Starr, EPMD, Geto Boys, Organized Konfusion enz worden ook Oldschool genoemd maar eigenlijk zijn ze newschool artiesten.
De gasten van nu noem ik vaak nu school.
Kurtis Blow - Kurtis Blow(1980) was geloof ik de eerste met bekend album maar jongens zoals Busy Bee, Afrika Bambaataa en Herc waren al in begin jaren 70 actief.
0
geplaatst: 27 juli 2007, 01:02 uur
The Devil Made Me Do It van Paris vindt ik nou echte old-skool rap, en nog erg lekker ook.
0
raffael77
geplaatst: 27 juli 2007, 08:42 uur
Conway Twitty schreef:
The Devil Made Me Do It van Paris vindt ik nou echte old-skool rap, en nog erg lekker ook.
ik zeg ook een oldschool plaat omdat het lang geleden is.
eigenlijk is bijna alles voor 1990 oldschool op een paar artiesten na.
Het heeft te maken ook met de rapstijlen en muziek producties waardoor ze oldschool genoemd worden.
Maar Paris blijft erg vet.
0
raffael77
geplaatst: 29 augustus 2007, 19:33 uur
In Genres > R&B en Hip-Hop > Smaken verschillen:
Wat ben jij een smaus Timo. Ben jij nou echt zo dom of lijkt dat zo.
Zeggen ze van mij dat ik andere hun ding niet snap lol.
Het gaat niet om samples. Het gaat erom dat veel al gedaan is.
Dat wil zeggen dat sommige artiesten van nu niets vernieuwends hebben omdat het al eerder gedaan is. Je vind mij een zeur maar jij vind samen met veel anderen zoals ik lees oldschool niet echt geweldig. Ik denk dat dat komt omdat jullie veel later erin gerold zijn al moet ik wel zeggen dat sommige toch erg veel naar oude shit luisteren. Funky Monk, Waxs, Herbertwest Kunnen wel de oude school diggen en waarom is dat dan. 10 jaar geleden was het zo als je voor MTV Music Award gaat je een overloper bent. Nu keur jij dus het Common gedrag goed want die is ook op zoek naar een Award. Kanye is nooit underground geweest en is zeker geen grijs gebied. Grijs gebied is De La Soul, Beasty Boys om er zo een paar te noemen. Ze zijn erg bekend maar zij hebben altijd hun eigen ding gedaan zonder zich aan te passen aan commerciele veranderingen.
Dat wil zeggen dat sommige artiesten van nu niets vernieuwends hebben omdat het al eerder gedaan is. Je vind mij een zeur maar jij vind samen met veel anderen zoals ik lees oldschool niet echt geweldig. Ik denk dat dat komt omdat jullie veel later erin gerold zijn al moet ik wel zeggen dat sommige toch erg veel naar oude shit luisteren. Funky Monk, Waxs, Herbertwest Kunnen wel de oude school diggen en waarom is dat dan. 10 jaar geleden was het zo als je voor MTV Music Award gaat je een overloper bent. Nu keur jij dus het Common gedrag goed want die is ook op zoek naar een Award. Kanye is nooit underground geweest en is zeker geen grijs gebied. Grijs gebied is De La Soul, Beasty Boys om er zo een paar te noemen. Ze zijn erg bekend maar zij hebben altijd hun eigen ding gedaan zonder zich aan te passen aan commerciele veranderingen.
0
raffael77
geplaatst: 29 augustus 2007, 19:35 uur
Ik heb toch een vraag aan iedereen die het niet of deels met mijn verhaal eens was.
Noem eens 15 Hiphop acts van nu die niet oldschool zijn.
0
geplaatst: 29 augustus 2007, 19:36 uur
raffael77 schreef:
In welk opzicht?
0
geplaatst: 29 augustus 2007, 20:21 uur
Met alle respect raffael, maar ik ga hier niet op reageren. Ik heb geprobeerd zo duidelijk mogelijk te vertellen wat ik bedoel, maar nog steeds lijkt je het verkeerd te intepreteren (ookal was ik idd fout Kanye West underground te noemen, maar je snapt m'n punt toch wel?! ). Dus weet je wat, laat maar. Probeer eens voor een keer je in te leven in andermans mening, en probeer m'n post nog eens een keer goed te lezen. Aan jouw reactie te merken miste je m'n punt volledig.
Ik respecteer dat je hip-hop heb geleefd/leeft en dat je er veel vanaf weet, maar guttegut... soms...
En dat's niet zo aardig.
Ik respecteer dat je hip-hop heb geleefd/leeft en dat je er veel vanaf weet, maar guttegut... soms...
raffael77 schreef:
En dat's niet zo aardig.
0
Artifact
geplaatst: 29 augustus 2007, 22:48 uur
raffael77 schreef:
Funky Monk, Waxs, Herbertwest Kunnen wel de oude school diggen en waarom is dat dan.
Funky Monk, Waxs, Herbertwest Kunnen wel de oude school diggen en waarom is dat dan.
*ahum* BoordAppel, psychonaatje, kos, Jordy, Monsta Kody, Niek en volgens mij vergeet ik er nog een hoop.
10 jaar geleden was het zo als je voor MTV Music Award gaat je een overloper bent. Nu keur jij dus het Common gedrag goed want die is ook op zoek naar een Award.
Wat uiteraard niet per definitie betekend dat hij meteen 'slechtere' muziek maakt. Common komt namelijk commercieel (als dat is hoe jij het wilt noemen) vrij goed uit de verf zonder ook maar enige kracht te verliezen, hoewel Ressurection moeilijk te evenaren is. Ik krijg toch niet echt het gevoel dat hij slechts een krampachtige poging doet om gemakkelijk een award te winnen. Nee de beste man uit Chigaco presteert het om een geloofwaardige plaat uit te brengen.
Kanye is nooit underground geweest en is zeker geen grijs gebied.
Kan ik me opzich wel in vinden. Sluit niet uit dat hij voor mij zo'n beetje het neusje van de zalm is op commercieel gebied. Maar ik moet timo gelijk geven, mensen en jij in het bijzonder moeten alles niet zo zwart-wit zien. Je mist hierdoor een hoop leuks. Vroeger (naja een jaar geleden) riep ik altijd: ''fuck die commerciele artiesten, alleen underground artiesten maken goede muziek'', maar die dagen zijn voorbij. Ik weet namelijk beter. Laten we eerlijk zijn underground staat niet garant voor goede muziek en commercieel betekend niet direct slechte kwaliteit muziek. Als ik iets leuks, interessants, goeds hoor - ongeacht commercieel - dan draai ik die shit. Ja ook Lil Wayne komt zo nu en dan met dope tracks, hoewel de meningen daarover hier op het forum flink over verdeeld zijn
Grijs gebied is De La Soul, Beasty Boys om er zo een paar te noemen. Ze zijn erg bekend maar zij hebben altijd hun eigen ding gedaan zonder zich aan te passen aan commerciele veranderingen.
Toch wel het zelfde straatje als Common.
0
geplaatst: 29 augustus 2007, 22:59 uur
Beetje jammer dat je dan nog een aantal users moet noemen, je snapt het toch? Raar om dan zulke kritiek te leveren.
Overigens was Kanye ooit "wel" underground, toen hij nog met zijn mentor No ID o.a. de plaat van Grav produceerde. Maargoed dat tenzijde, tegenwoordig kan hij niet mainstreamer zijn dan hij is in ieder geval.
Overigens was Kanye ooit "wel" underground, toen hij nog met zijn mentor No ID o.a. de plaat van Grav produceerde. Maargoed dat tenzijde, tegenwoordig kan hij niet mainstreamer zijn dan hij is in ieder geval.
0
raffael77
geplaatst: 30 augustus 2007, 00:03 uur
Laat maar gaan want het heeft geen zin om tegen de menigte in te gaan. Ik win toch niet. Geef niet vind het niet erg. Raar dat ze mij wel mogen uitschelden maar ik hun niet.
Toch krijg ik van niemand een reactie van 15 hiphop acts.
Waarom ik dat gebruikte is omdat gewoo die newschool fans geen oldschool leuk vinden.
Laat die namen maar weg want ik heb van meer van hun vette kritiek gezien bij meerdere oldschool albums.
PS. Artifact waarom heeft hij zich dan gemeld voor de volgende Awards lol.
Lil wayne is toch wack als hij maar een paar leuke tracks heeft van de vele die hij maakt. Of koop jij ook graag een cd waarvan jij er maar 2 leuk vind. Dat denk ik niet toch?
Common's laatste plaat is toch erg commercieel. Ik moet toegeven dat ik Be dan leuker vind klinken en beter in elkaar is gezet.
Toch krijg ik van niemand een reactie van 15 hiphop acts.
Waarom ik dat gebruikte is omdat gewoo die newschool fans geen oldschool leuk vinden.
Laat die namen maar weg want ik heb van meer van hun vette kritiek gezien bij meerdere oldschool albums.
PS. Artifact waarom heeft hij zich dan gemeld voor de volgende Awards lol.
Lil wayne is toch wack als hij maar een paar leuke tracks heeft van de vele die hij maakt. Of koop jij ook graag een cd waarvan jij er maar 2 leuk vind. Dat denk ik niet toch?
Common's laatste plaat is toch erg commercieel. Ik moet toegeven dat ik Be dan leuker vind klinken en beter in elkaar is gezet.
0
Hypno
geplaatst: 30 augustus 2007, 00:32 uur
raffael77 schreef:
Hoe kan je nou serious vinden dat er nu niks vernieuwends gedaan wordt er is ongelofelijk veel veranderd In hiphop er zijn ontelbaar nieuwe stijlen gekomen dus daar zou je je mischien wel eens in Kunnen verdiepen maar ja daar ben je waarschijnlijk toch te closed Minded voor want vroeger jaren 80 begin 90 waren er toch echt Geen orginele artiesten als: Tech N9ne, Tonedeff, Slug, Sage Franchis, Louis Logic etc etc en tuurlijk begrijp ik dat je van die shit Die nu op MTV is niet blij wordt maar zet die shit dan uit en ga Opzoek naar nieuwere shit en doe alsjeblieft niet alsof je de KRS One van MUME bent want alleen op het gebied van Old Skool ben Jij hier de kenner en er bestaat veel meer dan alleen Old Skool en Ik heb er heus niks tegen hoor alleen ik heb die shit niet Meegemaakt en ik voel het ook niet snappie. en plaats jezelf Alsjeblieft niet in de slachtoffer rol van een hele groep tegen mij Want zo is het niet ook al denk jij natuurlijk gelijk aan een Samenzwering maarja was te verwachten dat jij gelijk ging Huilen over dat vroeger alles beter was.
0
geplaatst: 30 augustus 2007, 01:53 uur
Ik zou deze discussie graag willen volgen, maar ik snap echt minstens de helft van wat jullie schrijven niet. Juist gebruik van leestekens enzo is bijzonder aan te raden (die schijnen ook uitgevonden te zijn om teksten te verduidelijken). Ook het antwoord geven op de vragen die gesteld worden, duidelijk uitleggen van wat je bedoelt en dat soort dingen zou volgens mij wel beter kunnen. 
Dit is toch echt een stelling die volgens mij niemand zou willen onderschrijven. Jaren '80/begin jaren '90 geen originele hip-hopartiesten? Hoeveel wil je er hebben?

Hypno schreef:
[...] vroeger jaren 80 begin 90 waren er toch echt Geen orginele artiesten als: Tech N9ne, Tonedeff, Slug, Sage Franchis, Louis Logic etc etc [..]
[...] vroeger jaren 80 begin 90 waren er toch echt Geen orginele artiesten als: Tech N9ne, Tonedeff, Slug, Sage Franchis, Louis Logic etc etc [..]
Dit is toch echt een stelling die volgens mij niemand zou willen onderschrijven. Jaren '80/begin jaren '90 geen originele hip-hopartiesten? Hoeveel wil je er hebben?
0
geplaatst: 30 augustus 2007, 16:27 uur
Ja die opmerking van Hypno slaat inderdaad helemaal nergens op.
0
Hypno
geplaatst: 30 augustus 2007, 16:45 uur
Er waren vroeger heus wel orginele artiesten maar in ieder geval Niet Zo veel als nu hiphop heeft zich erg ontwikkeld door de jaren heen.
0
geplaatst: 30 augustus 2007, 17:31 uur
Ja, en 15 jaar geleden waren ze helemaal niet origineel (ondanks dat toen alles nota bene voor het eerst werd gedaan.)
.
.
0
Relax
geplaatst: 30 augustus 2007, 18:28 uur
Kos schreef:
Ja, en 15 jaar geleden waren ze helemaal niet origineel (ondanks dat toen alles nota bene voor het eerst werd gedaan.)
.
.Oei goeie

* denotes required fields.