MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Jouw Hip-Hop Profiel

zoeken in:
Super Elmo
1. Omschrijf je smaak binnen de hip hop voor zover dat mogelijk is.
Veel jaren 90, toonaangevende albums als Illmatic draai ik erg vaak. Tegenwoordig beluister ik wat minder hiphop en is mijn aandacht deels overgeslagen naar soul en jazz. Neemt niet weg dat ik artiesten als Jay Dee (rust in vrede) en MF DOOM ook erg sterk kan waarderen.

2. Luistert hip hop sinds?
Ik denk dat ik in 2004 actief naar hiphop ben gaan luisteren.

3. Luisterde voor hip hop vooral naar…
De platen die mijn ouders hadden, Bob Marley viel altijd wel goed in de smaak. Pink Floyd vind ik ook wel erg sterk.

4. Eerste hip hop album?
Gang Starr - Hard to Earn

5. Meest verrassende aankoop?
Madvillain - Madvillainy

6. Favoriete periode binnen hip hop?
1989-1996

7. Beats of raps?
Een combinatie, de rapper moet tekstueel iets te bieden hebben en mij aanspreken. Maar van een heerlijke productie kan ik net zo goed genieten.

8. Hip hop hoofdstad?
NY, ben er al een paar keer geweest, wat een stad zeg. Daarnaast komen er gewoon erg veel goede rappers vandaan.

9. Favoriete label?
Zou er zo geen kunnen noemen.

10. Beste album via MuMe ontdekt?
Ondanks dat ik net lid ben heb ik al wat kunnen rondzwerven op MuMe. Laatst heb ik wat van CYNE geprobeerd en dat smaakte zeker naar meer.

11. Huidige ontwikkelingen binnen de hip hop?
Commercieel gezien vind ik het om te huilen, maar goed in de underground schijnt het goed door te leven. Ik moet me hier nog meer in gaan verdiepen.

12. Minst populaire stroming?
Ook ik beantwoord deze vraag met: Dirthy South.

13. Meest irritante artiest?
Flo Rida, Lil Wayne, Soulja Boy en Eminem van de laatste tijd.

14. Meest onderschat op MuMe?
Zou ik zo nog niet kunnen zeggen.

15. Meest invloedrijk (qua belangrijkheid)?
Nas, Premier, Pete Rock.

1. Omschrijf je smaak binnen de hiphop voor zover dat mogelijk is.

Voornamelijk hardcore Hip Hop, maar jazzy/rustige hip hop vind ik ook erg goed. (Masta Ace - A Hot Long Summer)

2. Luistert HipHop sinds?

Ik luister Hip Hop vanaf mijn twaalfde. Dat was vooral 50 cent, 2pac en eminem(het bekende lijstje artiesten). Alleen Ready to Die van B.I.G. is blijven hangen en dat album staat ook in mijn top 10.

Ergens in mijn 15e levensjaar ben ik begonnen met nederhop. En dat heb ik zo'n anderhalf jaar volgehouden. Ik luisterde niks anders.

Ik ben eigelijk pas zo'n 10 maanden bezig met de volledig Hip Hop scene. Met name oldskool en underground. En daar heb ik heel veel moois ontdekt De meeste albums uit mijn top 10 heb ik in die tijd ontdekt.

3. Luisterde voor HipHop vooral naar…(voor zover dit van toepassing is)

Rock en muziek van mijn vader.

4. Eerste Hip Hop album?

G-unit - Beg For Mercy. Ik luisterde altijd 50 cent en Eminem bij mijn buurjongen. Ik vond die muziek heel stoer en ik heb toen dit album gekocht.

5. Meest verrassende aankoop

Kubus & Bang Bang - Pie & Mash (Mijn enige album dat ik heb gekocht zonder het eerst te beluisteren)

6. Favoriete periode binnen HipHop?

-

6. Beats of raps

Raps, Enta Da Stage vind ik vooral geweldig door de raps.

7. Hiphop hoofdstad?

New York

8. Favoriete label?

Babygrande (de meeste albums uit mijn top 10 komen van dat label)

9. Beste album via Mume ontdekt?

JMT - Violent by Design

Ik heb bijna al mijn muziek op deze geweldige site ontdekt

10. Huidige ontwikkelingen binnen HipHop

Tsja het is erg commercieel geworden. Hip Hop krijgt daardoor wel een breder publiek, maar de meeste commerciele Hip Hop vind ik bagger.

11. Minst Populaire stroming

-

12. Meest irritante artiest.

Lil John heb ik altijd verschrikkelijk gevonden.

13. Meest onderschat op Mume:

-

14. Meest invloedrijk (qua belangrijkheid)

-

15. Favoriete producers?

Stoupe en Delic!

Maxmus
1. Omschrijf je smaak binnen de hiphop voor zover dat mogelijk is.

Eigenlijk van alles, licht eraan in welke mood je bent, maar meestal relaxte albums zoals ( Kev Brown, Kenn Starr ) of echte rauwe hip hop zoals cannibal ox het brengt ( Vordul Mega, Vast Aire )

2. Luistert HipHop sinds?

toen in in brugklas zat begon het een beetje naar boven te komen.
Im die tijd waren het dan albums van Young Buck en The Pharcyde ( ik weet het is een rare combinatie ).
Maar toen kwam ik net in de '' scene '' zeg maar en beluisterde alles.

Gorillaz

4. Eerste Hip Hop album?

The Pharcyde - Humboldt Beginnings ( en dat luister ik nog steeds, wat een vet album! )

5. Meest verrassende aankoop

Koop niet zomaar een CD zonder te weten wat er op staat.

6. Favoriete periode binnen HipHop?

Elk jaar heeft wel vette hip hop gebracht, als het nou underground zoals het nu is of vroeger in 96 was.

7. Beats of raps

Beats, ik kan wel een instrumental horen maar geen accapella
Maar het liefst natuurlijk beide dat brengt het geheel..

8Hiphop hoofdstad?

Detroit

9 Favoriete label?

DuckDown

10. Beste Album op MuMu Ontdekt?

Cannibal Ox - Cold Vein ( Beste album ooit in mijn opninie )

11 Huidige ontwikkelingen binnen HipHop

Jammer dat het meestal negatief of fake overkomt op tv ( TMF ).
Want 99% van de mensen kent de echte muziek niet eens.
En wat me opvalt dat de meeste smoothboys allemaal naar kempi en dat soort troep luisteren, tuurlijk het is hun mening.
Maar wel jammer dat andere hip hop geen aaandacht krijgt.

12 Minst Populaire stroming

TMF, en de Meeste nederlandse hip hop.

13 Meest irritante artiest.

Souljah Boy
Lil Wayne

14 Meest onderschat op Mume:

Kenn Starr

15 Meest invloedrijk (qua belangrijkheid)

Dr.Dre en Nas

16 Favoriete producers?

Buckwild, J Dilla, 4th Desciple en nog wel wat.

Leuk topic,

Toch vooral wel East Coast, lyrics, lyrics, G-Funk en creativiteit. Dat laatste mis ik de laatste tijd erg in de US.

95 geloof ik.

3. Luisterde voor hip hop vooral naar%u2026
uk rave, house, oldskool

4. Eerste hip hop album?
Dat waren er 2, "Ouderkerk Kaffers - Wie Zijn Wij?" en "The Notorious B.I.G. - Ready to Die", gekregen van mijn neef in die tijd. Vooral die eerste heb ik helemaal grijs gedraaid toen. Ik was pas een jaar of 10 en verstond al dat engels niet echt, de flow vond ik wel erg dope.

Psy4 de la Rime - Block Party, dit was mijn eerste aanraking met Franse Hip-Hop.

88-97 US, 2001 tot nu voor NL, en 99 ongeveer tot nu voor FR

7. Beats of raps?
Lyrics en flow de beat kan nog zo dik zijn, als er onzin over gebrabbeld word zet ik het al snel af.

8. Hip hop hoofdstad?
New York zonder twijfel. Plus een eervolle vermelding voor Parijs voor de Franse Scene.

9. Favoriete label?
Def Jam Recordings

People Under the Stairs - O.S.T. (thnx raffael77 en RedLightCityBoy)

Ik volg de Amerikaanse scene niet echt meer, paar dingen die ik nog in de gaten hou maar over het algemeen kijk ik veel meer naar wat er in Frankrijk speelt. Daar is de laatste jaren veel meer creativiteit te vinden en is echt een eigen scene ontstaan die naar mijn mening de Amerikaanse scene zo goed als ingehaald heeft. Nederland zou ook eens wat minder naar Amerika moeten kijken.
Waar ik ziek van word is die hele hype om Dre en Em. Move on!

Money, Bitch, Ho, Disco.

Lil Wayne, Soulja, 50, Steen, Negative etc

Franse Hip-Hop, maar dat zal wel aan de taalbarrière liggen. Erg veel leuke dingen te vinden daar. De scene is ook erg groot.
Overtref, Rosco.

KRS ONE, Rakim, Nas, Premier, Dilla.

16. Favoriete producers?
Madlib, J Dilla, Premier, Pete Rock, Delic, Black Milk, Danger Mouse, Large Professor.

Ik vind dat Nas helemaal niet zo heel erg invloedrijk is. Ik begin hem als rapper ook steeds minder te vinden. Illmatic daarintegen verliest nooit z'n glans.

Ik wilde eerst op de plaats van Nas eigenlijk Rakim neerzetten omdat hij het oldskool hoofdstuk eigenlijk wel heeft afgesloten. Toch heb ik voor Nas gekozen omdat hij volgens velen, en daar ben ik het wel mee eens, de G.O.A.T. is. Zijn invloed binnen de Hip-Hop scene en daarbuiten maken hem toch wel een icoon.

Eigenlijk horen ze er gewoon alle twee te staan.

Van alles eigenlijk. East Coast, West Coast, Dirty South, Mid-West maakt me niet uit. Niet dat ik alles goed vind maar het is niet zo dat ik een bepaalde stroming beter vind. Hangt ook vaak van het moment af.

Sinds 50 cent veel op tv was in nederland met nummers zoals Just a lil bit. Zal dus wel 2005 ongeveer zijn.

Van alles.

4. Eerste hip hop album?
G-unit - Beg for Mercy, nog altijd een goed album vind ik.

-

-

7. Beats of raps?
raps, ik vind lyrics belangrijker als beats. Hoewel een harde beat een nummer zonder hele goede raps wel lekker kan maken.

8. Hip hop hoofdstad?
Voor mij is dat denk ik Houston omdat ik daar gewoon veel rappers van ken. En niet alleen de commerciele rappers maar ook rappers zoals lil Keke, Z-Ro en Trae.
Voor Hip-Hop zelf is dat New York omdat daar alles is begonnen denk ik.

9. Favoriete label?
Rap-a-Lot

Big L - Lifestylez Ov Da Poor & Dangerous

Ik heb het gevoel dat er wel weer een paar aardige rappers aankomen die de commerciele rap weer wat meer kwaliteit kunnen geven que raps. Ik denk dan aan o.a B.o.B, Wale, Charles Hamilton, Kid Cudi en Playboy Tre. Ook is het mooi dat er een groep als Slaughterhouse samen werkt en een album uit brengt. Ik hoop dat ze goed verkopen.

G-Funk

Lil Wayne, niet per se omdat hij slecht is, maar meer omdat iedereen hem goed vind. Hij is gewoon niet the best rapper alive. Gaat hij ook niet worden.

Dirty south rappers zoals lil Keke, Z-Ro en Trae. Ik heb het gevoel dat die niet worden geluisterd omdat ze uit Houston komen en dus Dirty South zijn.

Rakim, 2Pac, Biggie, Krs-One, Eminem.

Harco
Z-Ro vind ik een hele dope rapper, maar op zijn albums doet hij het nooit zo geweldig. Daarbovenop wil ik zeggen dat hij heel vaak geweldige catchy refreintjes weet te zingen.

Keke heeft ook wel wat dope dingen gedaan (Don't Mess Wit Texas is zo'n album bijvoorbeeld).

En Trae ken ik niet echt eigenlijk.

Maar goed, leuk dat je Rap-a-Lot als favoriete label hebt gekozen. Vooral van de oudere dingen kan ik genieten: ik noem een 5th Ward Boyz, Ganksta NIP en Geto Boys. Die old school southernstijl wordt toch wat ondergewaardeerd hier op MuMe (Crooksters, Street Military, etc).

He$$el_01 schreef:
Ik heb het gevoel dat er wel weer een paar aardige rappers aankomen die de commerciele rap weer wat meer kwaliteit kunnen geven que raps.

Ik denk dan aan o.a B.o.B, Wale, Kid Cudi
Ook is het mooi dat er een groep als Slaughterhouse samen werkt en een album uit brengt. Ik hoop dat ze goed verkopen.

Mee eens

Ik denk dat dat de meest invloedrijkste rappers (geen producers) de volgende zijn: Tupac, Kool G Rap, Rakim, LL Cool J en Chuck D.

Vooral Kool G Rap wordt op dit gebied onderschat.

RedLightCityBoy
A Tribe Called Quest is naar mijn mening het meest invloedrijk. Rond 1990 had je bijna geen nummers met zo'n uitgesproken beat als die van Bonita Applebum, bijvoorbeeld. Verder Dr. Dre, Grandmaster Flash, Chuck D, Diamond D, Biggie, Tupac, Nas.

Altijd als ik de tijd neem om zo'n lijstje in te vullen loopt mijn pc vast

RedLightCityBoy
Kopier de vragen en zet ze in word en dan pasten in dit topic.

Harco schreef:
Z-Ro vind ik een hele dope rapper, maar op zijn albums doet hij het nooit zo geweldig. Daarbovenop wil ik zeggen dat hij heel vaak geweldige catchy refreintjes weet te zingen.

Keke heeft ook wel wat dope dingen gedaan (Don't Mess Wit Texas is zo'n album bijvoorbeeld).

En Trae ken ik niet echt eigenlijk.

Maar goed, leuk dat je Rap-a-Lot als favoriete label hebt gekozen. Vooral van de oudere dingen kan ik genieten: ik noem een 5th Ward Boyz, Ganksta NIP en Geto Boys. Die old school southernstijl wordt toch wat ondergewaardeerd hier op MuMe (Crooksters, Street Military, etc).

Trae is volgends mij de neef van Z-Ro. Hebben ook een paar albums samen gemaakt. Heeft een iets meer rauwe stem als Z-Ro.

Gangsta NIP ken ik niet echt eigenlijk, zal ik eens gaan luisteren. Maar idd artiesten zoals Geto Boys vind ik erg goed en niet veel onder doen voor hun bekendere collega's in het oosten en westen. Hoewel Scarface redelijk bekend is in Amerika.

RedLightCityBoy schreef:
Rond 1990 had je bijna geen nummers met zo'n uitgesproken beat als die van Bonita Applebum, bijvoorbeeld.

Dit komt uit '88.

Net als andere nummers van Jungle Brothers of Stetsasonic. Nummers met uitgesproken jazz-samples en een "volle sfeer". Of wat vind je niet uitgesproken aan een nummer als dit?

Of wat dacht van deze sensuele jazzy track uit '89?

A Tribe Called Quest heeft erg mooie tracks gemaakt naar 1990-standaarden op hun eerste album, maar waren geenszins revolutionair. Alles wat ze deden was eigenlijk wel al eens gedaan of er was toch al duidelijk de aanzet toe gegeven. ATCQ heeft van een bestaand recept gewoon een heerlijk gerecht weten bereiden, waarvan de kwaliteit en schoonheid buiten kijf staat, maar ik vind hen nooit echt trendsetters...

De "legende" gaat dat The Roots is begonnen door een nummer van Kool G Rap.

Kill_illuminati schreef:
Kenmerkend is dat The Roots is begonnen door een nummer van Kool G Rap

Men at Work toch?

Ik wist alleen niet om welk nummer het ging. Dan zal het wel dat nummer zijn.

Kill_illuminati schreef:
Ik wist alleen niet om welk nummer het ging. Dan zal het wel dat nummer zijn.

Vandaar dat ze als eerbetoon op "Phrenology" het nummer "Thought @ Work" hebben opgenomen...

RedLightCityBoy
P Jay schreef:
(quote)

Dit komt uit '88.

Net als andere nummers van Jungle Brothers of Stetsasonic. Nummers met uitgesproken jazz-samples en een "volle sfeer". Of wat vind je niet uitgesproken aan een nummer als dit?

Of wat dacht van deze sensuele jazzy track uit '89?

RedLightCityBoy schreef:
Rond 1990 had je BIJNA geen nummers met zo'n uitgesproken beat als die van Bonita Applebum.

Toch vind ik Bonita Applebum anders dan Stesasonic of Jungle Brother werk. Het is toch wel vernieuwender imo. Ook Can I Kick It is niet te vergelijken met die jazz samples uit eind jaren '80. The Low End Theory daarintegen lijkt al veel meer op Stetsasonic, maar dat lijkt dus weer totaal niet op Bonita Applebum.

RedLightCityBoy schreef:
Toch vind ik Bonita Applebum anders dan Stesasonic of Jungle Brother werk. Het is toch wel vernieuwender imo. Ook Can I Kick It is niet te vergelijken met die jazz samples uit eind jaren '80. The Low End Theory daarintegen lijkt al veel meer op Stetsasonic, maar dat lijkt dus weer totaal niet op Bonita Applebum.

Tja, ik ben ook tot over mijn oren verliefd op dat nummer en vind het weergaloos sfeervol. Maar om dat nummer vernieuwend te noemen?

De hoofdsample is toch ook maar vrij "makkelijk" gesampled van een ander nummer. Met makkelijk bedoel ik dat de sample niet volledig op zijn kop gezet is met een totaal anders klinkend resultaat tot gevolg: DAT zou vernieuwend geweest zijn.

Sample is afkomstig van Daylight van R.A.M.P.. Als je de sound van Bonita Applebum fris en vol vindt klinken, moet je denk ik in dit geval eerder props geven aan hen. Natuurlijk wel knap gevonden die sample, maar sample-technisch gezien merk ik niet dezelfde vernieuwing als een Large Professor of een DJ Premier?

RedLightCityBoy
Het is denk ik meer hoe de sample klinkt. Het klint zeer 'smooth'. Ik kan geen nummer bedenken voor Bonita Applebum waarbij het zo gladjes klinkt zegmaar.

Ik denk dat eerder "The Low End Theory" technisch toch wel wat verder stond op het gebied van samplen dan "People's Instinctive..." en daardoor ook wel vernieuwend en invloedrijk!!!

RedLightCityBoy schreef:
Het is denk ik meer hoe de sample klinkt. Het klint zeer 'smooth'. Ik kan geen nummer bedenken voor Bonita Applebum waarbij het zo gladjes klinkt zegmaar.

Wel ja: je zegt het zelf. De sample klinkt ongeëvenaard smooth uit zichelf. Dus moet je dit in dit geval niet bepaald toeschrijven aan ATCQ dat de sample zo smooth klinkt en dan kan je bij uitbreiding ook niet stellen - wetende dat de sample vrij basic zonder veel omwegen gesampled is - dat Bonita Applebum een vernieuwend nummer is... toch?

RedLightCityBoy
Tsja... Zo kun je het inderdaad ook zien, maar The Low End Theory lijkt toch wel erg veel op Stetsasonic, die een paar jaar eerder succes hadden met hun jazz-samples. Bonita Applebum zit ook niet moeilijk qua sample werk in elkaar, maar voor mij klinkt het allemaal zo gelikt voor die tijd. Verder heb ik het niet over hoe ATQC samplede. Want ik hoor zeker dat er op The Low End Theory meer aandacht is besteed aan de samples, maar dat was niet mijn punt.

RedLightCityBoy schreef:
maar The Low End Theory lijkt toch wel erg veel op Stetsasonic, die een paar jaar eerder succes hadden met hun jazz-samples.

Ik wil niet moeilijk doen, maar hier volg ik toch helemaal niet, hoor... Je kan wel stellen dat ATCQ verder bouwt op de innovatie van jazz-samples die op nauwelijks een handvol (!) nummers van Stetsasonic te horen zijn, maar daarvoor hoeven de resultaten nog niet op elkaar te lijken.

The Low End Theory bestaat vrijwel enkel uit jazzy tracks: akkoord, maar tussen de sound van dat ingenieuze album waarop de jazzhop zich tot zijn volle glorie heeft ontwikkeld en het embryonale geëxperimenteer met jazz-samples van Stetsasonic zit toch wel een wéreld van verschil (om dan nog maar van de delivery van de rappers te zwijgen ).

RedLightCityBoy
Ja, dat is waar. Maar we zijn het denk ik eens met elkaar: A Tribe Called Quest was gewoon enorm vernieuwend. Hun deden alles even een tandje hoger over, en met succes!

P Jay schreef:
(quote)

A Tribe Called Quest heeft erg mooie tracks gemaakt naar 1990-standaarden op hun eerste album, maar waren geenszins revolutionair. Alles wat ze deden was eigenlijk wel al eens gedaan of er was toch al duidelijk de aanzet toe gegeven. ATCQ heeft van een bestaand recept gewoon een heerlijk gerecht weten bereiden, waarvan de kwaliteit en schoonheid buiten kijf staat, maar ik vind hen nooit echt trendsetters...

Niet dus

RedLightCityBoy schreef:
Ja, dat is waar. Maar we zijn het denk ik eens met elkaar: A Tribe Called Quest was gewoon enorm vernieuwend. Hun deden alles even een tandje hoger over, en met succes!

Ik ben het niet met je eens als je zegt dat ATCQ enorm vernieuwend was. Het echt baanbrekende werk was al door anderen gedaan, maar zij haalden er de beste resultaten uit en waren gewoon erg creatief met de hun aangereikte vernieuwingen waardoor hun sound zodanig fris klinkt, dat je hen bijna van vernieuwing zou durven beschuldigen.

Maar ik denk wel dat wel elkaar begrijpen, hoor... Het zijn slechts nuanceverschillen.

De grote vernieuwer was - in mijn ogen - eigenlijk Prince Paul op gebied van het ongeremd samplen van jazzy en op melodieus gebied in hiphop ongehoorde samples. Eerst bij Stetsasonic nog op een vrij bescheiden niveau en dan op "3ft High & Rising" natuurlijk... De mannen van ATCQ hebben duidelijk hun oor bij hem (en Jungle Brothers) te luisteren gelegd.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:50 uur

geplaatst: vandaag om 07:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.