MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / (gangsta)rap leidt tot criminaliteit!

zoeken in:
Er zijn vele berichten in de media die beweren dat hardcorerap zou leidden tot crimineel gedrag. Dat er een verband bestaat mag duidelijk zijn. Wat maakt het dat sommigen vatbaar zijn voor (gangsta-rap)songteksten en zich hier naar gaan gedragen, en anderen (de meesten) niet??? Geef je mening!!!

Belangrijkste oorzaak lijkt me een labiele persoonlijkheid en een laag zelfbeeld, precies hetzelfde als bij de link die gelegd wordt tussen schietpartijen en het luisteren naar metal of spelen van geweldadige videogames. Het heeft dus niet direct met de muziek/beelden te maken, maar met de mate waarin sommige mensen vatbaar zijn voor dat soort prikkels op hun hersenen. Oftewel dat criminele gedrag wordt uiteindelijk toch wel getriggerd door wat dan ook. Er zijn nu éénmaal een hoop (negatieve) prikkels in de hedendaagse maatschappij.

Ik vind het altijd makkelijk om te zeggen dat muziek(/games/films/boeken/tijdschriften/watvoorstomsook) leiden tot criminaliteit.
Ikzelf weet niet echt veel over dit onderwerp, en weet eigenlijk ook nieteens of wat jij zegt wel waar is (altijd zo'n lullig iets, maar heb je iets om te laten zien dat dit wel waar is, of is het een zelfgemaakte conclusie?).

Ten eerste zou ik graag willen zeggen dat je het andersom kan zien; een 'gangster' luistert misschien graag naar dit soort muziek - i.p.v. te zeggen dat dit soort muziek leidt tot het zijn van een 'gangster'.
En ik heb geen idee waarom sommigen liever 'gangstah'-rap luisteren dan andere hip-hop/andere genres. Misschien heeft HammerHead daar wel een punt in.

Chrissey, even voor de duidelijkheid, ik denk niet dat er een direct verband bestaat maar wel een indirect verband. Ik bedoel hiermee dat jongeren wel gevoelig zijn voor prikkels van buitenaf en dat zij tegelijkertijd bezig zijn hun identiteit te vormen. Dit kan ervoor zorgen dat zij zich een identiteit van hun idool aannemen(gangsta rappers als 50Cent en 2Pac)
Het is geen zelfgemaakte conclusie, het is namelijk uitgebreid onderzocht (bijvoorbeeld door de criminologen Saffrie en Beijer)en keer op keer bleek er wel een verband te bestaan. Het probleem is dat men niet weet hoe dit precies in elkaar zit en waarom sommigen hierdoor worden beinvloed en anderen niet. Dit levert rare discussies op, zo riep Leefbaar Rotterdam nog op tot een verbod op hiphop/r&B omdat zij ..een..verband zagen met criminaliteit..

Kos
Als gangstarap zou aanzetten tot criminaliteit was ik een nationale volksvijand.

Bullshit dus.

max en joep
en anders heavy metal wel!
muziek van de duivel!!!

CaliLove
Wtf probeer je te bereiken met dit topic?

max en joep
HammerHead schreef:
Belangrijkste oorzaak lijkt me een labiele persoonlijkheid en een laag zelfbeeld, precies hetzelfde als bij de link die gelegd wordt tussen schietpartijen en het luisteren naar metal of spelen van geweldadige videogames. Het heeft dus niet direct met de muziek/beelden te maken, maar met de mate waarin sommige mensen vatbaar zijn voor dat soort prikkels op hun hersenen. Oftewel dat criminele gedrag wordt uiteindelijk toch wel getriggerd door wat dan ook. Er zijn nu éénmaal een hoop (negatieve) prikkels in de hedendaagse maatschappij.

ik denk dat we er met Hammerheads antwoord al zijn.

Zelfde principe als de combinatie van alcohol en naar gedrag, die we hier ooit eens hadden (drinken tijdens concerten):
Jongens of mannen die in een dronken bui een meisje lastig vallen of betasten, hebben die drang toch al in zich sluimeren.
Een ander kan een tanker van Heineken leegdrinken maar zal het niet in zijn hoofd halen om klootzakkerig gedrag te vertonen.

Het moet al in je zitten.

@ CaliLove

Wat denk je? Dat je erover nadenkt en mee discusieerd zodat wellicht partijen als Leefbaar Rotterdam wat beter gaan nadenken voordat ze iets roepen, ..of ben je het soms met Leefbaar Rotterdam eens dat rap en R&B leidden tot criminaliteit?

De politieke berichten weggeknipt. Politieke discussies doen we niet aan hier. Ik laat de discussie nog even op zijn beloop, wellicht komt er nog wat boeiends uit... al denk ik ook dat we er met HammerHeads antwoord wel klaar zijn.

@Herman
Het gaat niet om de partij Leefbaar Rotterdam (denk dat ze ook best goede standpunten hebben), het gaat om de mening die zij verkondigden (stond in een persbericht op het internet en in de krant)
Met andere woorden: Hiphop/R&B leidden tot crimineel gedrag bij jongeren, ben je het hiermee eens? Waarom wel/niet?

en de discussie gesloten?? Hij is al zoveel jaar aan de gang, of het nu gaat om muziek of bijvoorbeeld een programma als de gouden kooi. Feit is dat niet iedereen de mening van Hammerhead deelt, er zijn er ook die menen dat muziek die kan leidden tot associaal of zelfs crimineel gedrag en om deze reden verboden zou moeten worden.. ps hammerhead's commentaar is goed maar zou ook te lezen zijn als./te vergelijken met:.. waarom zouden we wapenbezit verbieden, er zijn nu eenmaal veel manieren waarop de mens om het leven kan komen...het ligt niet aan de wapens, het ligt aan de mensen (veel gehoord argument van de wapenfabrikanten in de Verenigde Staten)

Relax
Moet ik nu een topic maken van: Black Metal leidt tot zelfmoord!

Want net zoals Kos zei... dan zou ik nu zelfs een serie moordernaar zijn, want ik speel moord spelletjes, ik kijk actie films en luister soms naar Necro.

En degene die dergelijke criminele feiten plegen zijn geen hiphop-luisteraars, maar gewoon stukken tuig! Muziek is het excuus, sommigen weten gewoon geen verschil tussen realiteit en fictie. Zo, fijn, duscussie voorbij .

Social_Mask
Ik denk niet dat Gangsta rap kan aanzetten tot geweld. Wel lijkt het me dat het dat sommige mensen al iets van geweld in zich hebben en rap kan dat gevoel dan versterken..

They say music can alter moods and talk to you
Well can it load a gun up for you , and cock it too?

Volgens mij zijn er vooral een hoop illegale dingen die tot crimineel gedrag leiden.

CaliLove
Nijmegen77 schreef:
@ CaliLove

Wat denk je? Dat je erover nadenkt en mee discusieerd zodat wellicht partijen als Leefbaar Rotterdam wat beter gaan nadenken voordat ze iets roepen, ..of ben je het soms met Leefbaar Rotterdam eens dat rap en R&B leidden tot criminaliteit?

Ow, ik d8 dat jij dezelfde mening had als Leefbaar Rotterdam en dat je daarom dit topic opende , sorry

Misschien moeten sommigen 's de moeite doen om een bericht goed te lezen voordat ze op de kast springen. Zou een hoop onnodige ergernis schelen.

Wat maakt het dat sommigen vatbaar zijn voor (gangsta-rap)songteksten en zich hier naar gaan gedragen, en anderen (de meesten) niet?

raffael77
Ik zeg niet dat het zo is maar ik denk dat het komt door de maatschappij waarin wij leven. Ik vind zowiezo nu de tijd geen gangsta rap meer. Niet zo heftig als in de jaren 90 maar ik kan wel begrijpen dat mensen die clips zien van 50 CT of anderen dat ze die aanstootgevend vinden. Warom rappen die gasten over straat leven en over het playen van dames(Ook de NL rappers) omdat het verkoopt en daar gaat het hun om.

Ik denk ook dat jongeren die uit achterstands wijken komen ook sneller tot zoiets instaat zijn dan jongeren uit een goed milieu.
Als je veel geweld ziet en hoord ga je er ook naar gedragen.

Wel moet ik zeggen dat jongeren uit een goed milieu komen vaak zich vergrijpen aan drugs en alcohol.

Ik denk niet dat de muziek zelf kan aanzetten tot geweld.
Ik heb ook slechte tijden gehad maar dat kwam niet door het reageren op de muziek.

Nijmegen, gaat het om hardcore rap of gangsta rap? Een wezenlijk verschil, maar goed.

HAmmerhead's hypothese lijkt het meest plausibel, daar mensen altijd gevoelig zijn voor invloeden van buiten op welke wijze dan ook. De wijze waarop je met deze invloeden omgaat staan of vallen met je referentiekader: je leeftijd, je sociaal culturele achtergrond (normen en waarden), religie, je sexe, je opleidingsniveau, je ervaringen, je gezondheidstoestand(zowel psychisch als lichamelijk). Indien je een nauwsluitend onderzoek wilt doen naar de invloed van deze muzieksoort dan zullen je proefpersonen exact hetzelfde referentiekader moeten hebben om de uitkomst goed te kunnen staven. Doe je dit niet dan heb je al gauw een ongeldig onderzoek. Hiermee gaan veel onderzoekers in de sociale wetenschap vaak in de fout omdat de menselijke psyche zich niet makkelijk laat meten en ook niet absoluut is zoals in de natuurwetenschap. Daarom hecht ik niet altijd zoveel waarde aan dergelijke onderzoeken. Laat men maar eens duidelijk zijn over de referentiekaders van de respondenten die aan het onderzoek hebben deelgenomen. Als deze jongeren inderdaad in een bepaalde categorie jongeren vallen: laagopgeleid, laagzelfbeeld, lager sociale klasse, etc. etc. dan kun je hoogstens zeggen dat de kans dat muziek deze mensen met een dergelijke achtergrond makkelijker beinvloed dan anderen met een andere referentiekader. Op zich logischer. Het gros van de criminele jongeren komt heeft namelijk hetzelfde kader en had dit al voordat Schoolly D of Dre met hun Gansta lyrics kwamen. Bovendien wordt je geen psychopaat door de muziek waar je naar lusitert maar door een combinatie van vele factoren gedurende je gehele levensloop.
Gemakkelijk scoren dus.

kArIzMa_TuRk
Dat gangsta-rap kan toeleiden tot crimineel gedrag kan wat mij betreft niet. En als 't zou gebeuren, moeten mensen zich gaan schamen. 50 Cent als voorbeeld gaan nemen is al helemaal fout.

fastpulseboy
ewalk schreef:
Nijmegen, gaat het om hardcore rap of gangsta rap? Een wezenlijk verschil, maar goed.

HAmmerhead's hypothese lijkt het meest plausibel, daar mensen altijd gevoelig zijn voor invloeden van buiten op welke wijze dan ook. De wijze waarop je met deze invloeden omgaat staan of vallen met je referentiekader: je leeftijd, je sociaal culturele achtergrond (normen en waarden), religie, je sexe, je opleidingsniveau, je ervaringen, je gezondheidstoestand(zowel psychisch als lichamelijk). Indien je een nauwsluitend onderzoek wilt doen naar de invloed van deze muzieksoort dan zullen je proefpersonen exact hetzelfde referentiekader moeten hebben om de uitkomst goed te kunnen staven. Doe je dit niet dan heb je al gauw een ongeldig onderzoek. Hiermee gaan veel onderzoekers in de sociale wetenschap vaak in de fout omdat de menselijke psyche zich niet makkelijk laat meten en ook niet absoluut is zoals in de natuurwetenschap. Daarom hecht ik niet altijd zoveel waarde aan dergelijke onderzoeken. Laat men maar eens duidelijk zijn over de referentiekaders van de respondenten die aan het onderzoek hebben deelgenomen. Als deze jongeren inderdaad in een bepaalde categorie jongeren vallen: laagopgeleid, laagzelfbeeld, lager sociale klasse, etc. etc. dan kun je hoogstens zeggen dat de kans dat muziek deze mensen met een dergelijke achtergrond makkelijker beinvloed dan anderen met een andere referentiekader. Op zich logischer. Het gros van de criminele jongeren komt heeft namelijk hetzelfde kader en had dit al voordat Schoolly D of Dre met hun Gansta lyrics kwamen. Bovendien wordt je geen psychopaat door de muziek waar je naar lusitert maar door een combinatie van vele factoren gedurende je gehele levensloop.
Gemakkelijk scoren dus.

wat een lang verhaal!

in het kort: crimineel/agressief gedrag komt omdat er of een steekje los bij je zit, of omdat je gewoon dom bent. Bij dat laatste zoek je gewoon een muzieksoort die erbij past...en is gangsta rap natuurlijk niet de oorzaak.

Bijna, fastpulseboy! Crimineel /agressief gedrag is ook een keuze. Vaak gaat het om mensen die niet weten of in ieder geval niet in staat blijken alternatief gedrag aan te wenden voor hun risicosituaties. De reden dat ze dit niet kunnen heeft verschillende oorzaken. We komen dan gauw weer op referentiekader: opvoeding (normen waarden), opleidingsniveau (laag), gezondheidstoestand(geestelijk, lichamelijk), sociaal economische positie, milieu etc.
Dit in ogenschouw nemend, kan het voor sommigen inderdaad lastig zijn om alternatieven te bedenken en/of uit te voeren voor de risicosituaties.
Neem iemand die als risicosituatie heeft dat hij geen geld heeft. Ieder weldenkend mens met een gemiddelde achtergrond, zou de keus maken om werk te gaan zoeken. Wat lastiger wordt het als je omgeving je weinig stimuleert om te gaan werken (bijv. al 2 generaties bijstand), in de buurt verdienen mensen op een makkelijke manier geld, je hebt geen papieren, je hebt een laag iq en hebt een persoonlijkheidstoornis. Goed: probeer nu zsm een baan te vinden en vast te houden. Tja, dat kan best nog wel een klus worden. Niet dat het onmogelijk is. Maar het geeft aan dat niet alles zo zwart wit is te benoemen. Dat dit soort jongens bepaalde rappers als voorbeeld zien kan ik me wel voorstellen. Maar om het gehele criminele gedrag dan op een muzieksoort te gooien...............
kort door de bocht.

fastpulseboy
pfffff
wat een lange uitleg weer.
ok nog korter;
gangsta rap en crimineel gedrag zijn allebei dom, maar het een wordt niet veroorzaakt door het ander.

Goed samengevat ,Fastpulseboy!

kArIzMa_TuRk
fastpulseboy schreef:
pfffff
wat een lange uitleg weer.
Het lijkt net alsof je het erg vermoeiend vindt.

Ik ben het met de beide heren eens.

eazyfan
Gangsta Rap leidt tot Criminaliteit?
Computergames leiden tot geweld?
Films veroorzaken agressief gedrag?
...

Zo zijn er nog méér dan genoeg domme dingen te verzinnen, mijn mening is van niet. Het kan ertoe leiden, maar daarom is het nog geen oorzaak. Maar zoveel dingen kunnen leiden tot slechte dingen.

Ik moet steeds aan deze geniale quote denken:

"If Pacman had affected us as kids we'd be running around in dark rooms, munching pills and listening to repetitive music."

ewalk schreef:
Goed samengevat ,Fastpulseboy!

Jij vindt gangsta rap ook dom?

Casartelli (moderator)
herman schreef:
Ik moet steeds aan deze geniale quote denken:

"If Pacman had affected us as kids we'd be running around in dark rooms, munching pills and listening to repetitive music."

Gast
geplaatst: vandaag om 10:16 uur

geplaatst: vandaag om 10:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.