MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Commerciële hip-hop: tegenwoordig erger dan vroeger?

zoeken in:
Rene1979
In Genres > R&B en Hip-Hop > Jouw Hip-Hop Profiel:

Colucci_Era schreef:

11. Huidige ontwikkelingen binnen de hip hop?
Hip-Hop veranderd altijd als je de tijdlijn erbij haalt, maar ik vind sommige figuren echt te triest voor woorden. Dan bedoel ik bijvoorbeeld: Soulja Boy, Waka Flocka Flame, Gucci Mane enz. (Kan best dat zo'n figuren er altijd waren, maar ik luister/volg Hip-Hop nog niet zo lang dus valt het me nu wel op).

Kijk een jonge Hip Hop user die het snapt. Hulde

Ja, want dat heeft echt met leeftijd te maken
Vroeger had je toch ook MC Hammer en Vanilla Ice?
Mensen moeten is stoppen met het verheerlijken van het verleden.

MAS
@Der Untergang: Die was voor het generaliseren van blanke rappers als je dat nog niet uit mijn bericht kon opmaken.

@Robbie: Colucci Era geeft aan dat niet te weten. En als er iemand is van de oudere generatie die verder kijkt dan het verleden is het Rene wel.

Ik vind het zo kortzichtig om dat soort problemen aan te halen.
Sowieso lopen er in ieder genre clowns.
Behalve reaggea, daar lopen enkel stoners.

Rene1979
Robbie Keane schreef:
Ja, want dat heeft echt met leeftijd te maken
Vroeger had je toch ook MC Hammer en Vanilla Ice?
Mensen moeten is stoppen met het verheerlijken van het verleden.

Omdat de jeugd tegenwoordig veel naar die troep luistert Robbie. En zelf zoveel dat ze bijna gaan zeggen dat dat soort artiesten classics maakt. En ja vroeger had je vanilla Ice en Mc Hammer, maar daar werd door Hip Hoppers NIET naar geluisterd. Want toen werd er Gangstarr, Kool G Rap, NWA Ghetto Boys enz enz geluisterd. Dat was de tijd van Yo Mtv Raps. Ga maar eens kijken welke artiesten er daar optraden. Dat was een wereldtijd, en 1 die ik heel bewust heb meegemaakt. Dus ga mij niets vertellen over muziek van toen. Mc Hammer en Vanilla Ice waren niet populair onder Hip Hoppers en nog niet onder ons dertigers. En daardoor dus ook Souljaboy bende niet. En daarom verzetten wij ons er zo tegen en hopen wij dat de jeugd van nu dat ook niet doet. En dat heeft trouwens ook niets te maken met commercieel of niet even tussendoor. Kijk hier maar eens naar hoe het vroeger ging, elke keer als dit kwam zat ik voor de tv

Nu is Soulja Boy ook niet populair onder hip hoppers.
Anders begrijpen ze niet wat hip hop inhoud.

MAS
Robbie Keane schreef:
Ik vind het zo kortzichtig om dat soort problemen aan te halen.
Sowieso lopen er in ieder genre clowns.

Ja en alle gabbers slikken XTC.

Die Yo MTV Raps video is inderdaad classic. Jammer dat ik die tijd niet bewust heb meegemaakt.

Die laatste is natuurlijk een grapje.

Rene1979
Robbie Keane schreef:
Nu is Soulja Boy ook niet populair onder hip hoppers.
Anders begrijpen ze niet wat hip hop inhoud.

Zo zie jij dat... Maar dat zien een hoop zogenaamd zelfbenoemde hip hoppers anders. De tijden zijn veranderd en natuurlijk zeg ik niet positief veranderd. Vroeger was hip hop mooi, en nu is het een lelijk eendje, tenzij je goed zoekt. Daarom zeg ik steeds in de underground is Hip Hop mooi, maar commercieel is het een lelijk eendje. Dit omdat iedereen er mee aan de haal gaat zoals een Souljaboy maar er zijn er veel meer. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Want de jeugd hoor op tv nieuwe Hip Hop van .... (eerste de beste crappy artiest zoals Souljaboy, Gucci mane en ga zo maar door) en die denken dan dat het echt hip hop is. En dragen dat dus ook uit. Om maar niet te spreken van de gelegenheid hip hoppers die een keer luisteren naar een nieuw Kanye album en zeggen dat het een classic is. Zonder echt goed vergelijkingsmateriaal te hebben. Ze roepen maar wat, en weigeren zich te verdiepen in Hip Hop. Het is ook lekker makkelijk een album te gaan luisteren wat gehyped wordt. Maar durf je te verdiepen en je ziet zoveel moois.

Heel vreemd, ik heb deze tijd nooit echt meegemaakt en toch verlang ik er naar terug. En dan ben ik niet eens zo'n grote fan van de '90's hip-hop. Al is T.R.O.Y. natuurlijk heerlijk!

Rene1979
Heb in een ander topic er nog een paar neergezet. Geloof me, Hip Hop was mooi toen. Je had overal winkeltjes waar je Hip hop kon luisteren, en kopen ook iets wat niet meer is. Dat is precies waarom ik nog steeds muziek verzamel. Dat is toen begonnen.

Rene1979 schreef:
(quote)

Zo zie jij dat... Maar dat zien een hoop zogenaamd zelfbenoemde hip hoppers anders. De tijden zijn veranderd en natuurlijk zeg ik niet positief veranderd. Vroeger was hip hop mooi, en nu is het een lelijk eendje, tenzij je goed zoekt. Daarom zeg ik steeds in de underground is Hip Hop mooi, maar commercieel is het een lelijk eendje. Dit omdat iedereen er mee aan de haal gaat zoals een Souljaboy maar er zijn er veel meer. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Want de jeugd hoor op tv nieuwe Hip Hop van .... (eerste de beste crappy artiest zoals Souljaboy, Gucci mane en ga zo maar door) en die denken dan dat het echt hip hop is. En dragen dat dus ook uit. Om maar niet te spreken van de gelegenheid hip hoppers die een keer luisteren naar een nieuw Kanye album en zeggen dat het een classic is. Zonder echt goed vergelijkingsmateriaal te hebben. Ze roepen maar wat, en weigeren zich te verdiepen in Hip Hop. Het is ook lekker makkelijk een album te gaan luisteren wat gehyped wordt. Maar durf je te verdiepen en je ziet zoveel moois.

(embed)

Je haalt mijn bericht aan, vervolgens typ je iets wat totaal niet op mij lijkt te slaan?
Jij kan heel weinig zeggen met heel veel woorden .

En er is nu veel meer hip hop dan in de jaren 90, dus is het logisch dat er meer troep is, percentueel gezien is het nog ongeveer gelijk.
Leuk ook dat je eerder als ik me niet vergis N.W.A noemt, want op het 2e album stond een nummer genaamd "Automobile".
Is dat dan veel beter dan een 50 Cent track?
Inhoudelijk stelt dat net zo weinig voor, en In Da Club heeft ook een dikke Dre beat.
Zoals ik al eerder zei, het verleden word alleen maar verheerlijkt als het over verslechteren van de muziek industrie gaat.

En liggen de roots van clowns als Lil Wayne niet in de 90's? Zijn zij niet geïnspireerd door dit:
http://www.musicmeter.nl/label/No+Limit

Rene1979
Robbie Keane schreef:

Je haalt mijn bericht aan, vervolgens typ je iets wat totaal niet op mij lijkt te slaan?
Jij kan heel weinig zeggen met heel veel woorden .

En er is nu veel meer hip hop dan in de jaren 90, dus is het logisch dat er meer troep is, percentueel gezien is het nog ongeveer gelijk.
Leuk ook dat je eerder als ik me niet vergis N.W.A noemt, want op het 2e album stond een nummer genaamd "Automobile".
Is dat dan veel beter dan een 50 Cent track?
Inhoudelijk stelt dat net zo weinig voor, en In Da Club heeft ook een dikke Dre beat.
Zoals ik al eerder zei, het verleden word alleen maar verheerlijkt als het over verslechteren van de muziek industrie gaat.

Leuk dat je dat zegt maar dat is mijn passie...

En je derde regel klopt niet, er was vroeger net zoveel als nu... Ga je maar eens ECHT verdiepen en niet een beetje, en dan op de proppen komen met NWA, Pete Rock etc nee ook `Souls off Misschief Lords of the Underground, Ghetto Boys enz enz enz enz.

En ja ook vroeger werd er wel eens een minder nummer gemaakt. Daarbij was de begin perioden van 50 weliswaar commercieel maar met vette Dre beats, en je hoort mij niet zeggen dat ik daar tegen ben.

En ja je had ook je mindere stromingen als No Limit maar als ik me niet vergis praten we dan alweer over 1996 toen dat opkwam, en ik heb het nu over 89 tot 95

Rene1979 schreef:
(quote)

nee ook `Souls off Misschief Lords of the Underground, Ghetto Boys enz enz enz enz.

Wie zegt dat ik de GETO Boys en Souls of Mischief niet ken?
Dat ik er nog niet op heb gestemd is een ander verhaal maar ik heb mij zat verdiept in hip hop.

Rene1979
Ga nou niet die discussie starten ik geef je voorbeelden. Maar er is veel meer. En ik baseer dat op je uitspraak dat er tegenwoordig meer is dan vroeger en dat is feitelijk onjuist.

Als mensen nou eens wat meer daden dan worden brachten was HipHop nu weer supertof en op elke blok te vinden. Ik word echt ontzettend moe van dat gezeik van vroeger was het mooier en beter, dat zal ook best wel maar HipHop is altijd al het lelijke eendje van de kunst & cultuur wereld geweest en dat weet jij ook Rene. Daarom houd ik ook zo veel van HipHop, het gaat gewoon door, zelfs als het dood is. Neppe mensen, geld (lees geld boven kunst), geweld(verheerlijking) en seksisme zullen nooit sterker zijn dan HipHop en zoals ik al zei wil je dat er meer goede HipHop te vinden is en er meer mensen er naar luisteren, het voelen en gaan leven doe er dan wat aan. En nee een topic starten over hoe het vroeger beter was dan nu schaar ik daar niet onder. Maar zelf gaan breaken, boogien, beatboxen, schrijven/taggen, beatboxen, rappen en DJen wel. En als daar je talenten niet liggen kun je altijd nog journalistiek bedrijven, feesten organiseren, een label beginnen, streetwear ontwerpen en verkopen, een studio beginnen. Steek daar je aandacht en moeite in ipv de baan die je haat of het zeiken op hoe wack de scene nu is.

Verder vind ik jullie allemaal toffe peertjes hoor .

Rene1979
Even voor de goede orde, ik ben deze topic niet gestart Een mod heeft deze titel uitgekozen.

Ik zag 't .
Lijkt me wel de juiste plaats toch?
Om even in te gaan op de vraag: Ik denk dat het wel iets erger is, maar het ergste is dat de verloedering bij het mainstream publiek niet opvalt, en zelfs aanslaat.
Strakst vergeten ze hoe hip hop nou eigenlijk was.

Ah nee, niet weer zo'n discussie . Is het nou zo moeilijk te accepteren dat er ook jeugd is die naar Soulja Boy, 50 Cent etc. luistert. We weten nu ook wel dat er van die figuren rondlopen en dat er vroeger betere commerciële hiphop was dan nu. Rot toch een eind op met die rugzakkenmentaliteit, bah. Luister wat je zelf goed vindt en laat anderen zelf beslissen wat ze willen luisteren.

Ik heb dit soort discussies inmiddels ook wel een beetje gehad..

Rene1979
We hadden het er gewoon over, Als je er niet aan me wilt doen moet je het zelf weten. Maar de berichtjes zijn niet ter zake dienende. Slotje aangevraagd omdat er anders weer een nutteloze discussie komt. Jammer want diegene die er bij betrokken waren deden dit wel op een volwassen manier. Maar woorden als "Rot er toch mee op" daar heb ik het mee gehad. Als je niet in een discussie wilt meedoen, moet je dat zeker niet doen, maar zaken als Rot er mee op hou ik niet zo van.

Wat dat betrreft is het jammer dat K-os en Raffael er niet meer zijn. Die snappen het tenminste. Maar misschien zijn die ook wel blij want de mentaliteit van deze site gaat met grote sprongen achteruit mbt het hip hop publiek.

Kos is er nog gewoon hoor.

Kos
Kos weet niet zo goed wat hij er van moet zeggen.

Vertel het ze Kos!

Dit bedoel ik nou Rene. Jij doet alsof het een misdaad is dat sommigen naar top 40-hiphop luisteren, en alsof ze daarmee iets verkeerds doen. Dat vind ik zeer kwalijk en zelfs arrogant. Je doet ook alsof Raff het ''snapte'', maar wat is het dan ''snappen''? Dat 50 Cent feitelijke bagger is, en dat hiphop alleen draait om de underground? Dan snap je er namelijk zelf he-le-maal niets van.

Als er mensen zijn die naar Soulja Boy en 50 Cent willen luisteren moeten ze dat lekker doen. Qua mainstream Hip Hop prefereer ik ook die van de jaren '90, maar ik heb het wel een beetje gehad met de "vroeger was alles beter, en vandaag de dag is alles crap" mentaliteit.

Dan snap ik het maar niet.

Mensen lees aub mijn bericht nog een keer, zoiezo dat wat anderen schrijven want we vallen in de herhaling.
En Rene voel je niet aangevallen ik kon je alleen even mooi gebruiken om mijn mening te vertonen en versterken .

MJ_DA_MAN schreef:
Ah nee, niet weer zo'n discussie . Is het nou zo moeilijk te accepteren dat er ook jeugd is die naar Soulja Boy, 50 Cent etc. luistert. We weten nu ook wel dat er van die figuren rondlopen en dat er vroeger betere commerciële hiphop was dan nu. Rot toch een eind op met die rugzakkenmentaliteit, bah. Luister wat je zelf goed vindt en laat anderen zelf beslissen wat ze willen luisteren.

Ik zeg het niet vlug maar dit zijn wijze woorden. Wie hier kan beweren dat hij begon hip hop te luisteren door underground bands als pakweg heltah skeltah, black moon, the roots , common, het rawkus kamp, ... ? Het eerste waarmee je vaak in contact komt, zeker op jonge leeftijd is nu eenmaal het commerciële kamp. Voor mij waren dat artiesten als dr.dre, snoop dogg, 2pac, de rest van het g funk kamp, wu-tang, nas, jay-z,... Daar zitten dan pareltjes tussen zoals 36 chambers, illmatic, the chronic, doggystyle en wat later the blueprint, all eyez on me,... Maar er zat zeker ook bagger tussen zoals master p en het no limit kamp, memphis bleek en consoorten, slechtere albums van eerder genoemde artiesten, camron, dmx... Zo een beetje alles met een stompende beat en catchy hooks dig je wel in het begin. Geleidelijk aan begin je die troep slechter en slechter te vinden en wil je muziek beluisteren die wat dieper gaat en ga je 'iets' meer underground richting semi-commerciele artiesten als common, kweli, mos def, ditc, gangstarr,... en later cyne, atmosphere, brother ali, loyalists,...

Dus je smaak evolueert met het ouder worden, je bent niet langer meteen tevreden met easy listening maar je wilt wordplay, geskillde mcs, verzogdere producties,... Sommige zetten die stap niet en blijven enkel de commerciele tak van de muziek verkennen en blijven vaak zelfs hangen bij de westcoast tracks van de jaren 90, niks mis mee maar ook niks voor mij. Maar je hoeft daarom nog geen backpacker te zijn, ik heb bijvoorbeeld kanyes werk altijd sterk gevonden tot 808s. Al vind ik hem wel een douche, zijn laatste album vond ik wel erg goed en rate ik ook met een 4, al is het wel zo dat je het truukje uit het commerciele kamp beu bent en dat daardoor niet meer zoveel releases je kunnen bekoren. Op die manier check je alleen nog de commerciele artiesten die ofwel trouw blijven aan hun oude sound en deze perfectioneren of diegene die vernieuwend zijn, de artiesten die geen moeite meer doen (snoop dogg bijv) laat je aan je voorbij gaan.

Het zou echter erg hypocriet zijn om jonge jongens die nu naar lil wayne (die ik mijn jonge dagen al slecht vond maar dit terzijde), 50 cent, the game (documentary vond ik zelfs hard) of zelfs souljah boy luisteren. Ik kan nog steeds genieten van de goeie commerciele releases van vandaag en van vroeger en zelfs als deze jongens hun hele leven niet verder komen dan deze muziek, is het nog hun zaak... Maar goed dit geheel terzijde

Harco
thgryda schreef:
Ik zeg het niet vlug maar dit zijn wijze woorden. Wie hier kan beweren dat hij begon hip hop te luisteren door underground bands als pakweg heltah skeltah, black moon, the roots , common, het rawkus kamp, ... ?

Ik: Common, Doom, Aesop Rock en Sage Francis waren de eerste namen die ik echt tof vond. Maar van de meeste consciousdingen ben ik totaal afgestapt. Ik heb liever jouw eerdergenoemde stompende beats met een catchy refrein.

Topic is trouwens vrij gay. Er wordt beweerd dat "hiphopheads" vroeger niet luisterden naar Vanilla Ice en MC Hammer. Dat zijn gewoon dezelfde lui die tegenwoordig naar Waka Flocka en Soulja Boy luisteren. De zogenaamde hiphopheads noemen die luisteraars ook nog steeds geen "hiphopheads."

Robbie Keane schreef:

Als je gaat veralgemenen leer dan teminste de term correct schrijven, al moet ik schuldig pleiten op deze beschuldiging Ik hou gewoon van de rust in die muziek en wat die muziek uitstraalt: one love, respect voor andere,... Als je er niks van kent, zwijg je beter, trouwens ook offtopic. edit: was een grapje zie ik nu nevermind

@ Harco jij was misschien al wat ouder toen je hh begon te luisteren ? Ik wil maar zeggen toen ik hip hop begon te luisteren was ik een jaar of 11 a 12 en luisterde ik vooral dingen als metallica, nirvana, race against the machine,... Grappig is wel dat het eerste hh album wat ik echt origineel had wu tang forever en niet veel later starflam en 36 chambers Maar ik wil gewoon zeggen om common en sean price te verstaan is op die leeftijd je Engels misschien nog niet genoeg ontwikkeld ?

Gast
geplaatst: vandaag om 12:59 uur

geplaatst: vandaag om 12:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.