Genres / Hip-Hop / Zijn er nog mensen die zich soms storen aan...?
zoeken in:
0
geplaatst: 16 december 2010, 18:13 uur
...de onderliggende boodschap van veel hip hop tracks, die vaak racistisch, hypocriet en kortzichtig op het vlak van politieke visie is.
Vroeger kon ik het negeren maar nu erger ik mezelf er soms aan.
De verwijzingen naar illuminati zijn een van de meest verwerpelijke onderwerpen die vaak voorkomen imo.
Ben ik de enige die zich hier aan ergert?
Vroeger kon ik het negeren maar nu erger ik mezelf er soms aan.
De verwijzingen naar illuminati zijn een van de meest verwerpelijke onderwerpen die vaak voorkomen imo.
Ben ik de enige die zich hier aan ergert?

0
geplaatst: 16 december 2010, 18:45 uur
Wel een aardig topic dit.
Soms erger ik me er wel aan ja, bijv. bij dead prez - Let's Get Free, wat een achterlijk album qua teksten. Maar als de muziek echt goed is maakt het me vaak weinig uit, zie o.a. JMT (doelend op Vinnie Paz). Als het over illuminati e.d. gaat boeit het me weinig gezien dat niet kwetsend bedoelt is i.t.t. racisme etc.
Soms erger ik me er wel aan ja, bijv. bij dead prez - Let's Get Free, wat een achterlijk album qua teksten. Maar als de muziek echt goed is maakt het me vaak weinig uit, zie o.a. JMT (doelend op Vinnie Paz). Als het over illuminati e.d. gaat boeit het me weinig gezien dat niet kwetsend bedoelt is i.t.t. racisme etc.
0
geplaatst: 16 december 2010, 19:16 uur
Mag ik vragen wat er eigenlijk bedoeld wordt met de Illuminati? Hebben de rappers in kwestie zich verdiept in de hele geschiedenis rond vrijmetselarij, de Franse Revolutie, Adam Weishaupt, Robert Anton Wilson, etc? Of hebben ze een paar radicale websites bezocht en gewoon daar coole woordjes uitgepikt?
Niet om aanmatigend te doen, maar ik vraag me dat al een tijdje af.
Niet om aanmatigend te doen, maar ik vraag me dat al een tijdje af.
0
geplaatst: 16 december 2010, 19:19 uur
Heel weinig hebben dat; in kan eigenlijk alleen de heren van Lost Children of Babylon en co noemen als rappers met zeer veel kennis daarover. Het merendeel weet er geen ruk vanaf en praat de (eveneens onwetende) menigte na.
0
geplaatst: 16 december 2010, 19:31 uur
Goed topic, dit.
Ook eensch met Mj. Ik vind racisme (welke kant dan ook) sowieso storend. Dead Prez is daarvan ook een goed voorbeeld. Ik ben niet verantwoordelijk voor de handelingen die honderden jaren voor mijn geboorte zijn gepleegd. Verder vind ik de teksten van Jedi Mind Tricks ook vaak storend, met name van Vinnie, vooral op deze track, daar doe je de productie helemaal geen eer aan naar mijn mening.
Verder is illuminatie op zijn zachts gezegd een heel erg interessant onderwerp, mits het op een goede manier wordt gebracht. Eigenlijk zouden de rappers met de meeste kennis erover toch juist degene zijn die "erin zitten"?
Verder erger ik me ook aan artiesten die een album vullen naar een formule. Op een track zijn ze de wereldverbeteraar, op de andere braggen ze over hoeveel "skills" ze hebben. Heel erg geforceerd en bovendien niet boeiend.
En als laatste: Rappers die over onderwerpen rappen zonder dat ze er genoeg kennis van hebben. Illuminatie en politieke rap zijn hiervan goede voorbeelden.
Ook eensch met Mj. Ik vind racisme (welke kant dan ook) sowieso storend. Dead Prez is daarvan ook een goed voorbeeld. Ik ben niet verantwoordelijk voor de handelingen die honderden jaren voor mijn geboorte zijn gepleegd. Verder vind ik de teksten van Jedi Mind Tricks ook vaak storend, met name van Vinnie, vooral op deze track, daar doe je de productie helemaal geen eer aan naar mijn mening.
Verder is illuminatie op zijn zachts gezegd een heel erg interessant onderwerp, mits het op een goede manier wordt gebracht. Eigenlijk zouden de rappers met de meeste kennis erover toch juist degene zijn die "erin zitten"?
Verder erger ik me ook aan artiesten die een album vullen naar een formule. Op een track zijn ze de wereldverbeteraar, op de andere braggen ze over hoeveel "skills" ze hebben. Heel erg geforceerd en bovendien niet boeiend.
En als laatste: Rappers die over onderwerpen rappen zonder dat ze er genoeg kennis van hebben. Illuminatie en politieke rap zijn hiervan goede voorbeelden.
0
geplaatst: 16 december 2010, 20:50 uur
Het is ook vaak de arrogantie waarmee rappers onderwerpen als deze aankaarten zonder er enige kennis over te beschikken wat ook storend is.
Ook proberen ze vaak "straatleven" te verantwoorden door het product-van-eigen-omgeving argument, opressie door de "blanken" enz...
Oprechte lyrics zonder een hypocriete ondertoon is zeldzaam in hip hop, spijtig genoeg.
Ook proberen ze vaak "straatleven" te verantwoorden door het product-van-eigen-omgeving argument, opressie door de "blanken" enz...
Oprechte lyrics zonder een hypocriete ondertoon is zeldzaam in hip hop, spijtig genoeg.
0
geplaatst: 16 december 2010, 21:27 uur
Storend vind ik het niet echt. Ik ben me juist door rap als Dead Prez (waarvan je toch aardig kan inschatten dat 80% van wat ze zeggen niet klopt) gaan verdiepen in oa het verleden van slavernij en de burgerrechtenbeweging. Dat neemt niet weg dat je het niet allemáál kan afdoen als complete onzin. Geïnstitutionaliseerd racisme is in de VS nog niet zo heel lang geleden (officieel) afgeschaft. Intussen werken de effecten daarvan nog na. 'Black nationalism' bouwt trouwens ook voort op de westerse intellectuele traditie, en verschilt daarin weinig van Europese vormen van nationalisme. Vooral de creatie van nationale mythes was nergens geheel op feiten gebaseerd. En als je kijkt naar hoe geschiedenis in de VS wordt gepresenteerd en onderwezen is het helemaal zo gek nog niet dat Afro-Amerikanen hun eigen visie op geschiedenis presenteerden
(even heel kort door de bocht dit. Als het je echt interesseert kun je zelf op onderzoek uitgaan)
Sowieso is het allemaal vrij begrijpelijk. Om je eraan te ergeren lijkt me sowieso een beetje raar, je kan het toch gewoon met een korrel zout nemen? Volgens mij zijn muzikanten bijna altijd wel aanstellers met een groot ego.
(even heel kort door de bocht dit. Als het je echt interesseert kun je zelf op onderzoek uitgaan)
Sowieso is het allemaal vrij begrijpelijk. Om je eraan te ergeren lijkt me sowieso een beetje raar, je kan het toch gewoon met een korrel zout nemen? Volgens mij zijn muzikanten bijna altijd wel aanstellers met een groot ego.
0
geplaatst: 16 december 2010, 21:37 uur
Ik vind het wel storend. Aangezien dead prez het niet altijd toespitst op de politieke blanken, maar soms tegen de blanken in het algemeen. Dan stoor ik me daar aan ja, net zo goed als MC yoyo 2 bij wijze van spreken een anti chinezen nummer zou maken. Of als een bepaalde politicus een bepaald getinte uitspraak zou doen.
Vind het ook opvallend dat als een blanke het "N-woord" regelmatig zou gebruiken, dat dan de hele hiphop wereld dat schandalig zou vinden. Maar verder moet je uitkijken dat het niet te politiek wordt, i.v.m. mume regels.
Vind het ook opvallend dat als een blanke het "N-woord" regelmatig zou gebruiken, dat dan de hele hiphop wereld dat schandalig zou vinden. Maar verder moet je uitkijken dat het niet te politiek wordt, i.v.m. mume regels.
0
geplaatst: 16 december 2010, 21:40 uur
Bedorvenkebab schreef:
Maar verder moet je uitkijken dat het niet te politiek wordt, i.v.m. mume regels.
Maar verder moet je uitkijken dat het niet te politiek wordt, i.v.m. mume regels.
beetje jammer, dan kun je deze discussie net zo goed niet houden....
0
geplaatst: 17 december 2010, 01:10 uur
Zolang het muziekgerelateerd blijft is er niets aan de hand. Politiek wordt nu eenmaal ook bezongen (berapt) in muziek.
0
geplaatst: 17 december 2010, 10:04 uur
Mja ik vind racisme in tracks zeker ook storend maar ik had dat album van dead prez destijds zelfs origineel en eigenlijk eerlijk gezegd stoorde me het niet zo. Niet dat ik de teksten zou meezingen maar veel van die tracks, gingen over de verdrukking van zwarten in de VS. En dat kan je niet ontkennen al leek het wel of die plaat in de vorige eeuw werd gemaakt qua onderwerpen. Nu ja rappers met een boodschap kunnen soms iets toevoegen aan de hip hop scene maar ik vind het vaak prekerig en onvolledig klinken. Het heeft iets van een zekere arrogantie als rappers over thema's beginnen die ze niet ten volle begrijpen, dan kan je maar beter over wijven en geld rappen.
0
geplaatst: 17 december 2010, 13:19 uur
paulie_walnuts schreef:
Dat is ook weer overdreven. Denk dat het ongeveer 50/50 is.Oprechte lyrics zonder een hypocriete ondertoon is zeldzaam in hip hop, spijtig genoeg.
0
Harco
geplaatst: 17 december 2010, 14:39 uur
Ondanks dat ik Ras Kass een heel erg goede emcee vind, kan ik heel weinig met zijn gepreek in Nature of the Threat, inderdaad.
0
geplaatst: 17 december 2010, 18:33 uur
MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Dat is ook weer overdreven. Denk dat het ongeveer 50/50 is. Dat hangt er vanaf.
"Conscious hip hop" bevat vaak onwetende uitspraken maar wat hip hop als geheel betreft is 50/50 inderdaad mogelijk.
0
geplaatst: 17 december 2010, 18:34 uur
thgryda schreef:
Mja ik vind racisme in tracks zeker ook storend maar ik had dat album van dead prez destijds zelfs origineel en eigenlijk eerlijk gezegd stoorde me het niet zo. Niet dat ik de teksten zou meezingen maar veel van die tracks, gingen over de verdrukking van zwarten in de VS. En dat kan je niet ontkennen al leek het wel of die plaat in de vorige eeuw werd gemaakt qua onderwerpen. Nu ja rappers met een boodschap kunnen soms iets toevoegen aan de hip hop scene maar ik vind het vaak prekerig en onvolledig klinken. Het heeft iets van een zekere arrogantie als rappers over thema's beginnen die ze niet ten volle begrijpen, dan kan je maar beter over wijven en geld rappen.
Volledig mee eens.

0
geplaatst: 17 december 2010, 18:55 uur
Jullie weten eigenlijk ook niet waar jullie het over hebben, blijkt maar weer uit die 'vorige eeuw' opmerking....helaas dan ook niet in de vorm van goeie muziek. Dat is dus nog veel vervelender.
0
geplaatst: 17 december 2010, 19:47 uur
klootviool schreef:
Jullie weten eigenlijk ook niet waar jullie het over hebben, blijkt maar weer uit die 'vorige eeuw' opmerking....helaas dan ook niet in de vorm van goeie muziek. Dat is dus nog veel vervelender.
Het is niet zo dat ik geen begrip voor hun standpunt heb. Het is gewoon dat de boodschap soms iets te haatdragend is en dat kan je niet ontkennen.
0
Harco
geplaatst: 18 december 2010, 02:43 uur
Je kunt het ermee oneens zijn, het nummer zit toch erg goed in elkaar.
0
geplaatst: 18 december 2010, 11:53 uur
Ik stoor me absoluut niet aan een act als dead prez. Vreemd, want waren het twee blanken die mensen met een donkere huidskleur op een dergelijke manier bejegende, dan had ik er wel erg veel moeite mee. Zolang de heren van dead prez met veel kracht en passie rappen luister ik er zelfs erg graag na. De teksten, hoewel ik het er regelmatig niet mee eens ben, vind ik wel sterk.
0
geplaatst: 18 december 2010, 11:59 uur
Dat nummer kan idd in het rijtje dead prez; zeer ergerlijk nummer.
0
geplaatst: 18 december 2010, 15:58 uur
Tegenover dead prez heb je Tupac die wat eerlijker was tegenover racisme:
And they say it's the white man I should fear
But, it's my own kind doin all the killin here
Zoiets hoor ik Mos Def niet zeggen.Tupac heeft ook een racistische periode gekent maar daar is hij zelf op terug gekomen. Ik stoor me zelf ook aan dead prez, Jedi Mind Tricks en KRS-Ones geneuzel/preachings. Nature of treath gaat inderdaad te ver en klinkt erg wijsneuzerig.
Ik ben meer hiervan:
And they say it's the white man I should fear
But, it's my own kind doin all the killin here
Zoiets hoor ik Mos Def niet zeggen.Tupac heeft ook een racistische periode gekent maar daar is hij zelf op terug gekomen. Ik stoor me zelf ook aan dead prez, Jedi Mind Tricks en KRS-Ones geneuzel/preachings. Nature of treath gaat inderdaad te ver en klinkt erg wijsneuzerig.
Ik ben meer hiervan:
0
geplaatst: 18 december 2010, 16:10 uur
Rhythm & Poetry schreef:
Ik stoor me absoluut niet aan een act als dead prez. Vreemd, want waren het twee blanken die mensen met een donkere huidskleur op een dergelijke manier bejegende, dan had ik er wel erg veel moeite mee. Zolang de heren van dead prez met veel kracht en passie rappen luister ik er zelfs erg graag na. De teksten, hoewel ik het er regelmatig niet mee eens ben, vind ik wel sterk.
Zolang racistische uitspraken van zwarten komen is het ok dus?
0
geplaatst: 18 december 2010, 16:37 uur
Immortal Technique is een stuk helderder als het gaat om dat soort teksten (hij zelf komt uit Peru):
My enemy is not the average white man, it's not the kid down the block or the kids I see on the street; my enemy is the white man I don't see: the people in the white house, the corporate monopoly owners, fake liberal politicians, those are my enemies.
0
geplaatst: 18 december 2010, 16:51 uur
Ja wat is dat nou weer voor scheef gelul. Ik blijf het van zijn kant dan rasistisch vinden met z'n 'white man I don't see'. Ik snap wat ie bedoelt, maar waarom dan weer de huidskleur er bij halen. Al zijn ze paars, de grootste leugenaar in het witte huis met Irak was Colin Powell, met zwarte huidskleur. Het is gewoon totaal niet relevant wat voor huidskleur iemand heeft, daarom irriteer ik me al snel aan rappers die het over witte mensen als vijand hebben 
Intressant topic dit trouwens.

Intressant topic dit trouwens.
0
geplaatst: 18 december 2010, 17:14 uur
Je moet wel het gehele nummer hebben beluistert (dat uit 2001 komt):
0
geplaatst: 18 december 2010, 17:38 uur
Mooi oprecht nummer inderdaad
(irritante beat trouwens). De quote is een beetje uit z'n verband gerukt, als je het hele nummer luistert. Het is een mooi voorbeeld van een rapper die weet waarover hij praat en niet zo kort door de bocht gaat.
Dat numer van K Rino, Grand Deception, vind ik helemaal niks. Maar dat is meer omdat het over dat illuminati gedoe gaat. Daar weet ik niks van af. Heb geprobeerd er wat over op te zoeken, maar verder dan één alinea kom ik niet. Ben ik wat te nuchter voor.
Vond dit nummer van Brother Ali altijd wel intressant. Af en toe misschien wat kort door de bocht, maar vind het wel een geslaagd nummer, zeker met de clip erbij.
(irritante beat trouwens). De quote is een beetje uit z'n verband gerukt, als je het hele nummer luistert. Het is een mooi voorbeeld van een rapper die weet waarover hij praat en niet zo kort door de bocht gaat. Dat numer van K Rino, Grand Deception, vind ik helemaal niks. Maar dat is meer omdat het over dat illuminati gedoe gaat. Daar weet ik niks van af. Heb geprobeerd er wat over op te zoeken, maar verder dan één alinea kom ik niet. Ben ik wat te nuchter voor.
Vond dit nummer van Brother Ali altijd wel intressant. Af en toe misschien wat kort door de bocht, maar vind het wel een geslaagd nummer, zeker met de clip erbij.
0
geplaatst: 18 december 2010, 17:55 uur
Harco schreef:
(embed)
Goed nummer, maar toch wel erg standaard geleuter.(embed)
0
geplaatst: 18 december 2010, 18:16 uur
paulie_walnuts schreef:
(quote)
Echt heel racistisch zou ik ze niet willen noemen. Zo nu en dan gaat het over het randje, maar het blijft wel muziek en dan is er toch meer spraken van artistieke vrijheid. Al die ophef bij JMT laatst was ook totaal overbodig. Als het andersom is (blanken die beledigen naar het andere ras) heb ik er vaker meer moeite mee, zonder dat ik het direct uit kan leggen (wellicht omdat ik zelf blank ben). Maar zo'n nummer als The Ugly Truth van Louis Logic vind ik dan weer wel grappig (is ook de bedoeling natuurlijk).
0
geplaatst: 19 december 2010, 12:13 uur
Immortal Technique is trouwens wel een heel slecht voorbeeld in dit geval, omdat hij juist één van de weinige rappers is die kritisch nadenkt en z'n feiten controleert voordat hij iets roept in een nummer.
Verder moet je harde uitspraken in hip hop meestal opvatten als polemiek.
Verder moet je harde uitspraken in hip hop meestal opvatten als polemiek.
* denotes required fields.