Genres / Hip-Hop / Hoe langer een hiphop album duurt, hoe slechter die wordt?
zoeken in:
0
geplaatst: 26 januari 2011, 14:46 uur
Vinden jullie niet dat hiphop albums over het algemeen te lang duren? Ik heb altijd met lange albums dat er teveel skip materiaal tussen zit. Neem bijvoorbeeld Capital Punishment van big Pun, of All Eyez on Me van Tupac of Life After Death van Biggie of 2001 van Dr. Dre of een Tech N9ne album. Staan 20+ nummers op, en dat is gewoon vind ik te lang. De twee beste hip hop albums (wat op deze site in de toplijst als hoogststaat Illmatic en Enter the Wu Tang) hebben een stuk minder nummers. Ik besloot om deze topic te maken, omdat een rock fan zij: waarom moeten hiphop albums altijd zolang duren. Er werd daar lacherig over gedaan, maar ik vind wel dat er een kern van waarheid in zit. In mijn ogen duren hiphop vaak te lang. Tuurlijk zullen er mensen zijn die hier totaal niet mee eens zijn. Daarom vraag ik of normaal discussieren mogelijk is.
0
geplaatst: 26 januari 2011, 14:51 uur
Mijn grote probleem met hip-hopalbums. Albums als The Infamous of Moment of Truth zijn voor mij net geen echte toppers daardoor. Ik hou meer van albums die zo rond de 45 minuten duren. Illmatic is bijvoorbeeld perfect daardoor.
0
geplaatst: 26 januari 2011, 14:59 uur
Moment of Truth is ook een goed voorbeeld. Volgens mij staan daar 20 nummers op ofzo. Hadden makkelijk 14 nummers van gemaakt kunnen worden.
0
geplaatst: 26 januari 2011, 15:01 uur
Ik vind het heel erg aan het type hiphop liggen. Ik kan me goed voorstellen dat 60 minuten aan Nas te veel wan het goede is, terwijl ik dat totaal geen punt zou vinden bij acts als El-P of Atmosphere.
0
geplaatst: 26 januari 2011, 15:11 uur
Ik vind veel tracks te lang duren. Vooral als het tracks zijn van solo rappers met een simpele loop als beat, dan lijkt een derde verse al snel overbodig. Bij langere albums loop je ook nog eens het risico dat een rapper dezelfde formule gaat herhalen op meerdere tracks. Zolang er dus een beetje variatie blijft is het niet zo'n punt. Maar veel albums kunnen idd korter. Wu Tang Forever had bijvoorbeeld nooit een dubbel album hoeven zijn, dan was het net zo'n classic geweest als het debuut. Er staan nl ongeveer net zoveel geniale tracks op. Helaas is de helft 'filler'..
0
geplaatst: 26 januari 2011, 15:15 uur
Rhythm & Poetry schreef:
Ik vind het heel erg aan het type hiphop liggen. Ik kan me goed voorstellen dat 60 minuten aan Nas te veel wan het goede is, terwijl ik dat totaal geen punt zou vinden bij acts als El-P of Atmosphere.
Akkoord. Hangt gewoon af van rapper tot rapper en producer tot producer. Boom-bap word ik heel snel beu, acts als Flying Lotus kunnen me uren blijven boeien.
0
geplaatst: 26 januari 2011, 15:40 uur
Arrie schreef:
Mijn grote probleem met hip-hopalbums. Albums als The Infamous of Moment of Truth zijn voor mij net geen echte toppers daardoor. Ik hou meer van albums die zo rond de 45 minuten duren. Illmatic is bijvoorbeeld perfect daardoor.
Bij Moment of Truth wel, 2 of 3 fillers.
Maar Infamous vind ik niet, heus niet.
Dat zijn allemaal bangers.
Mijn favo hip hop album is ook lang, dan wle neit zo heul veul nummers.
0
geplaatst: 26 januari 2011, 22:35 uur
Het verschilt per album. Soms is een album te lang soms te kort. Eminem is bijvoorbeeld iemand wiens albums vaak wel iets te lang duren.
0
geplaatst: 27 januari 2011, 21:10 uur
Tja, het is vaak wel zo moet ik zeggen. Ik hou van lekker compacte albums van laten we zeggen, 30 tot 50 minuten. Hiphop- en dance-albums zijn vaak nogal aan de lange kant, waardoor mijn aandacht na een tijdje toch wel verslapt. "Eigen Wereld" was bijvoorbeeld een *5 geweest als er wat minder nummers op hadden gestaan en de plaat zo wat korter zou zijn geweest. "Things Fall Apart" vind ik ook weer te lang, ofschoon wel goed.
0
geplaatst: 27 januari 2011, 21:50 uur
Soms duurt het inderdaad te lang, zoals eerder genoemd de 2 albums voor mij waar moeilijk doorheen te komen is: All Eyez On Me, en The Infamous. Bij Eigen Wereld en bijvoorbeeld The Eminem Show maakt het voor mij niet uit dat ze zo lang duren. 

0
geplaatst: 27 januari 2011, 21:59 uur
Zolang er geen fillers zijn hoeft het geen probleem te zijn, maar vaak is het dat toch wel.
0
geplaatst: 28 januari 2011, 08:00 uur
niels94 schreef:
Zolang er geen fillers zijn hoeft het geen probleem te zijn, maar vaak is het dat toch wel.
Mee eens, maar dit is inderdaad wel heel vaak het geval na mijn mening. Na mijn mening heeft een album genoeg aan 11-14 tracks, liever niet meer! Albums die hier al genoemd zijn zoals Enter the Wu en Iilmatic zijn inderdaad perfect formaat, dit heb ik ook bij de volgende albums, Rip the Jacker, Lifestylez Ov da Poor & Dangerous, Be en Time Being. Maar het verschilt na mijn mening per album. Soms maakt het aantal tracks wel uit en soms niet. Als je bijvoorbeeld naar Madvillainy kijkt, die heeft erg veel tracks, maar duurt maar 46 minuten en is echt niet saai om naar te luisteren, maar dat komt denk ik weer omdat de nummers zo kort zijn. Ik ben het er dus zeker over eens dat albums niet te lang moeten duren, meeste rappers hebben het toch niet in zich om zo'n album dan te vullen...
0
Mb.
geplaatst: 28 januari 2011, 16:08 uur
Er zijn zeker albums binnen de Hip-Hop waarbij ik vind dat het wat korter had gemogen, maar wat mij betreft geldt dat net zo goed voor albums binnen andere genres. Ik vind het dan ook een beetje jammer dat dit nu specifiek op Hip-Hop wordt getrokken, maar enfin. 

0
geplaatst: 28 januari 2011, 16:28 uur
0
geplaatst: 28 januari 2011, 17:12 uur
Mijn #1 album is een dubbelcd die ik probleemloos aan 1 stuk door kan luisteren, dus het kan zeker wel. Ik denk dat variatie en cohesie de belangrijkste factoren zijn om een lang album niet te laten vervelen. Daarom is het met rappers die een middelmatige stem hebben en veel de zelfde rijmschemas gebruiken vaak bij voorbaat al gefaald. Ik heb het ook met albums die alleen hard of alleen mellow/jazzy zijn, dat ik het gewoon minder lang trek en iets anders op moet zetten. Maar je moet hard en "zacht" ook niet patsboem om en om gooien, wat je dan soms ziet bij rappers die hun beats bij 25 verschillende personen weg halen. Om die reden blijkt een vaste samenwerking tussen producer en rapper vaak ook de vetste projecten op te leveren trouwens. Ik denk dat het nodige denkwerk en een goed oor key is voor een goed, lang album en rappers liever een stel vette tracks op een schijf dumpen en die shit de ether ingooien.
0
geplaatst: 28 januari 2011, 23:09 uur
Ben het er inderdaad mee eens dat er een vast samenwerking moet zijn. Het liefst dat een album ook door dezelfde producer(s) wordt geproduceerd!
0
geplaatst: 28 januari 2011, 23:11 uur
Ik heb The Art of War van BTNH ook op nummer 1. Al is mijn top 10 al paar jaar oud en moet ik er eens veranderingen in brengen. Maar dat album kent ook veel fillers, wat denk je van al die solo nummers of het eind cd 2 die voor 50% aan fillers bevat. Ik vind het echt zo jammer dat veel hiphop albums gewoon te lang moeten duren. Ik heb eerlijk gezegd nog geen een album gevonden waarvan ik alle nummers geweldig vindt. Er zijn altijd wel mindere nummers bij. Daarom vind ik het ook lastig om een top 10 te vinden. Al komt Enter The Wu Tang wel bijna tot perfectie.
En ik ben het ermee eens dat men langer kan luisteren naar de ene rapper dan naar de andere. Al vind ik wel dat bijna elke rapper gewoon te veel nummers op het album heeft staan.
En ik ben het ermee eens dat men langer kan luisteren naar de ene rapper dan naar de andere. Al vind ik wel dat bijna elke rapper gewoon te veel nummers op het album heeft staan.
0
toris
geplaatst: 29 januari 2011, 00:38 uur
Ik heb een hiphop album het liefst tussen de 40 en 55 minuten. Als een album langer dan pakweg 1.10 duurt ben ik er al gauw klaar mee, ongeacht de kwaliteit.
0
geplaatst: 21 februari 2011, 18:20 uur
Het klopt omdat het pure logica is dat als er meer nummers zijn er ook een grotere kans is dat je een nummer niet leuk vindt. Er zijn natuurlijk altijd wel uitzonderingen. Zo is Illadelph Halflife van The Roots een behoorlijk lang album, maar ik vind die plaat juist zo bijzonder dat met zijn lange speelduur ik nog steeds elk nummer fantastisch vind.
De plaat die naar mijn mening de speelduur echt precies goed heeft is Madvillainy, 22 nummers en toch een speelduur van drie kwartier.
De plaat die naar mijn mening de speelduur echt precies goed heeft is Madvillainy, 22 nummers en toch een speelduur van drie kwartier.
0
geplaatst: 24 februari 2011, 21:25 uur
Ja heb ik soms ook albums als The Roots-Illadelph Halflife duurt meer dan een uur maar kan mijn aandacht op de meeste tracks aanhouden maar op albums als:Eigen Wereld heb ik het iets moeilijker.Maar als je ze dan meer gaat luisteren besef je wel dat het wel goede albums zijn.J Dilla-Donuts heeft 31 tracks maar het album duurt maar 47 minuten gewoon omdat het korte nummers zijn,en zo maak je toch veel tracks maar soms kan een album van 1uur me ook boeien maar meestal minder dan grijp ik liever naar Time Being of Madvillainy.Allesinds No Surrender je hebt een toffe discussie opgestart.
0
geplaatst: 15 maart 2013, 17:39 uur
Oude topics uit de sloot halen. 
Sinds ik deze thread ben gestart ben ik veel meer hiphop gaan luisteren en ik blijf erbij dat de lengte mij gewoon te vaak tegenstaat. Heel erg jammer allemaal. Een ander mooi voorbeeld is The Game, die werkelijk geweldige nummers kan maken, maar ook een hoop troep. Als al zijn albums gewoon +- 10 nummers bevat maakt hij (bijna) elk jaar een dikke klassieker. Ik luister nu ook veel andere genres en daar heb ik het probleem gewoon wat minder.
Waar ik ook mij zo groen en geel aan erger zijn van die vervelende skits. Bij Good Kid Maad City passen die skits nog bij het verhaal, maar heel vaak is het gewoon stom gelul wat de vaart uit het album haalt (College Dropout bijv).
Denk, post hier weer eens. Misschien weer leuk om de discussie nieuw leven in te blazen.

Sinds ik deze thread ben gestart ben ik veel meer hiphop gaan luisteren en ik blijf erbij dat de lengte mij gewoon te vaak tegenstaat. Heel erg jammer allemaal. Een ander mooi voorbeeld is The Game, die werkelijk geweldige nummers kan maken, maar ook een hoop troep. Als al zijn albums gewoon +- 10 nummers bevat maakt hij (bijna) elk jaar een dikke klassieker. Ik luister nu ook veel andere genres en daar heb ik het probleem gewoon wat minder.
Waar ik ook mij zo groen en geel aan erger zijn van die vervelende skits. Bij Good Kid Maad City passen die skits nog bij het verhaal, maar heel vaak is het gewoon stom gelul wat de vaart uit het album haalt (College Dropout bijv).
Denk, post hier weer eens. Misschien weer leuk om de discussie nieuw leven in te blazen.
0
geplaatst: 15 maart 2013, 17:47 uur
Game zou een klassieker maken als hij 10 nummers had op ieder album.....right. Lengte kan tegenzitten, maar dat hangt allemaal af van de artiest zelf. Zo heeft het geweldige Wu-Tang Forever 27 tracks (29 als je de bonustracks meetelt). Onlangs heeft KP ook PWOWR uitgebracht waar zelfs 41 tracks op staan, maar aangezien Killah Priest een interessante rapper is kan ik dit makkelijk volhouden. Toch zou ik denk ik nooit een album met meer dan 30 tracks in mijn top 10 plaatsen, omdat de focus dan een beetje verloren gaat.
0
geplaatst: 16 maart 2013, 10:49 uur
Aardig wat mensen vonden het niet zo zinloos als jij, Raffael...
Er hebben (toen hij geopend was) aardig wat mensen serieus op gereageerd. Omdat jij er niet op wil reageren (je vindt het zinloos), moet er maar een slotje op?..
Ontopic: Het ligt er een beetje aan, maar ik ben het grotendeels wel met je eens. VbD van JMT is een uitzondering, vind ik, maar ik heb op Black Snow na geen Snowgoons album kunnen trekken omdat ze zo lang zijn en vol onzin staan. Ook rappers als Sean Strange gooien er lekker 21 op, waardoor ik echt moeite heb alles te beluisteren. Hij klinkt best vet, heeft aardige beats, aardige rijmschema's en ook aardige featurings... maar 21 tracks is mij gewoon teveel.
Ik denk dat je tegenwoordig heel lange tracklijsten ziet omdat mensen graag met veel artiesten samenwerken (denk dan in de richting van Snowgoons, Sean Strange en veel vergelijkbare artiesten) om maar te laten zien dat ze gerespecteerd worden in de hiphop scene. Dan heb je met 10 artiesten wat matige tracks gemaakt, en je wilt ze allemaal laten zien. Dat moet natuurlijk allemaal op je album komen. Dan ook natuurlijk nog 5 tracks met je 'homies' die je echt kent. En dan moet je ook nog laten zien dat je het zelf kan! Bijna vergeten! Een album stelt ook nog eens niks voor zonder intro, een enkele interlude en een outro. Zo kom je bij een idioot lange tracklist, dit zie ik in ieder geval regelmatig. Veel rappers brengen tegenwoordig alles uit wat gemaakt wordt, niet wat écht dope is.
Wu-Tang Forever is trouwens exact zo'n voorbeeld van een album dat ik eigenlijk gewoon te lang vind. Had een 4,5* of 5* kunnen zijn als ze het op één CD'tje hadden gehouden.
Er hebben (toen hij geopend was) aardig wat mensen serieus op gereageerd. Omdat jij er niet op wil reageren (je vindt het zinloos), moet er maar een slotje op?..
Ontopic: Het ligt er een beetje aan, maar ik ben het grotendeels wel met je eens. VbD van JMT is een uitzondering, vind ik, maar ik heb op Black Snow na geen Snowgoons album kunnen trekken omdat ze zo lang zijn en vol onzin staan. Ook rappers als Sean Strange gooien er lekker 21 op, waardoor ik echt moeite heb alles te beluisteren. Hij klinkt best vet, heeft aardige beats, aardige rijmschema's en ook aardige featurings... maar 21 tracks is mij gewoon teveel.
Ik denk dat je tegenwoordig heel lange tracklijsten ziet omdat mensen graag met veel artiesten samenwerken (denk dan in de richting van Snowgoons, Sean Strange en veel vergelijkbare artiesten) om maar te laten zien dat ze gerespecteerd worden in de hiphop scene. Dan heb je met 10 artiesten wat matige tracks gemaakt, en je wilt ze allemaal laten zien. Dat moet natuurlijk allemaal op je album komen. Dan ook natuurlijk nog 5 tracks met je 'homies' die je echt kent. En dan moet je ook nog laten zien dat je het zelf kan! Bijna vergeten! Een album stelt ook nog eens niks voor zonder intro, een enkele interlude en een outro. Zo kom je bij een idioot lange tracklist, dit zie ik in ieder geval regelmatig. Veel rappers brengen tegenwoordig alles uit wat gemaakt wordt, niet wat écht dope is.
Wu-Tang Forever is trouwens exact zo'n voorbeeld van een album dat ik eigenlijk gewoon te lang vind. Had een 4,5* of 5* kunnen zijn als ze het op één CD'tje hadden gehouden.
0
Raffael1977
geplaatst: 16 maart 2013, 15:11 uur
Met dat laatste kan ik het heel goed vinden.
Ik vind sowieso als een topic al 2 jaar niet bezocht word gewoon gesloten kan worden. Dan hou je het een beetje schoon op een forum. Topics die te veel met elkaar gemeen hebben mogen van mij ook wel dicht.
Ik vind sowieso als een topic al 2 jaar niet bezocht word gewoon gesloten kan worden. Dan hou je het een beetje schoon op een forum. Topics die te veel met elkaar gemeen hebben mogen van mij ook wel dicht.
0
geplaatst: 16 maart 2013, 16:44 uur
Jij bent echter geen moderator van deze site. Prima dat je dat vindt, maar dit topic mag gewoon open blijven, is geen enkel probleem.
Ben het trouwens nog steeds eens met wat ik eerder in dit topic zei.
Ben het trouwens nog steeds eens met wat ik eerder in dit topic zei.

0
Misterfool
geplaatst: 16 maart 2013, 18:48 uur
Eigenlijk zou je dit topic breder moeten trekken, want dit is een probleem dat zeker niet alleen bij hiphop voorkomt. Zelf hou ik er ook van als een artiest albums maakt van rond de 40 minuten. Mijn lievelingsalbums hebben vaak een soort mozartziaanse eenheid. Er had geen nummer bij(want excessief) of af gemoeten(want anders te licht.). Er is meestal geen reden om een album langer te laten duren dan een uur; want zelfs al weet je ruim een uur te vullen met topmuziek; verveling ligt snel om de hoek(zie lateralus van tool of X van Klaus Schulze). Goed voorbeeld vind ik ook nog GY!BE. Hoe goed de reguliere albums ook zijn; slow riot heeft nou net die puntigheid die daar gemist wordt.
0
Raffael1977
geplaatst: 16 maart 2013, 19:00 uur
Misterfool maakt een goed punt. Er zijn een tal van genres waar albums te lang duren. Dat komt meestal ook dat vrij weinig artiesten boeiend blijven.
0
geplaatst: 17 maart 2013, 00:32 uur
Het maakt niet zoveel uit hoelang een album is als de nummers erop maar goed zijn lijkt me. Je hoeft een album toch niet in 1 keer af te luisteren?
Een album is vaak een bij bijeenraping van verschillende nummers, maar omdat de nummers vaak rond hetzelfde tijdstip gemaakt zijn, hebben ze veel overeenkomsten. Ik kan ervan uitgaan dat de gevoelens die een artiest heeft tijdens het maken van een album zijn nummers beïnvloeden. Muziek draait tenslotte om de uiting en het waarnemen van gevoelens.
Er zijn genoeg albums waarin nummers niet echt op elkaar aansluiten en dan maakt het mij niet uit dat ze op een album van 2 uur staan of op een album van 1 uur. Ik luister dan bijvoorbeeld gewoon 1 nummer op de ene dag en een ander nummer de volgende dag. Ik heb liever dat artiesten veel nummers releasen dan weinig nummers op een album, zodat jij het nummer kan vinden die jou aanspreekt.
Ik zou er niks op tegen hebben als een artiest een album released van 10 uur of langer waarin er vanaf de eerste track tot de laatste track een verhaal verteld wordt of juist waarop nummer staan die niet op elkaar aansluiten qua verhaal of gevoel.
Een album is vaak een bij bijeenraping van verschillende nummers, maar omdat de nummers vaak rond hetzelfde tijdstip gemaakt zijn, hebben ze veel overeenkomsten. Ik kan ervan uitgaan dat de gevoelens die een artiest heeft tijdens het maken van een album zijn nummers beïnvloeden. Muziek draait tenslotte om de uiting en het waarnemen van gevoelens.
Er zijn genoeg albums waarin nummers niet echt op elkaar aansluiten en dan maakt het mij niet uit dat ze op een album van 2 uur staan of op een album van 1 uur. Ik luister dan bijvoorbeeld gewoon 1 nummer op de ene dag en een ander nummer de volgende dag. Ik heb liever dat artiesten veel nummers releasen dan weinig nummers op een album, zodat jij het nummer kan vinden die jou aanspreekt.
Ik zou er niks op tegen hebben als een artiest een album released van 10 uur of langer waarin er vanaf de eerste track tot de laatste track een verhaal verteld wordt of juist waarop nummer staan die niet op elkaar aansluiten qua verhaal of gevoel.
* denotes required fields.