MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hiphop tips van voor 1988

zoeken in:
MAS
Ik ben bezig om me nog meer te verdiepen in oldschool hiphop en alle tips zijn welkom! Als het maar hiphop van voor 1988 is. maar . Alle tips zijn welkom ik ben alleen niet geintresseerd in albums met alleen breakbeats en vrouwelijke rappers. Iets juist afraden om te luisteren mag natuurlijk ook.

Hieronder is een lijstje van albums die ik al ken en een lijstje van albums die ik nog ga luisteren/al aan het luisteren ben

Albums waarop ik al heb gestemd:

The Last Poets - The Last Poets (1970)
The Sugarhill Gang - Sugarhill Gang (1979)
Kurtis Blow - Kurtis Blow (1980)
Grandmaster Flash & The Furious Five - The Message (1982)
Afrika Bambaataa - Death Mix (1983)
Alternatieve titel: Death Mix Live!!!
Electric Boogie 2 (1983)
Treacherous Three - Whip It (1983)
Whodini - Whodini (1983)
Wild Style (1983)
Afrika Bambaataa & James Brown - Unity (1984)
Crash Crew - Crash Crew (1984)
Run-D.M.C. - Run-D.M.C. (1984)
The Fat Boys - Fat Boys (1984)
The Treacherous Three - The Treacherous Three (1984)
LL Cool J - Radio (1985)
Mantronix - Mantronix: The Album (1985)
Run-D.M.C. - King of Rock (1985)
Schoolly D - Schoolly D (1985)
The Fat Boys - The Fat Boys Are Back (1985)
World Class Wreckin' Cru - World Class (1985)
Afrika Bambaataa & Soulsonic Force - Planet Rock - The Album (1986)
Beastie Boys - Licensed to Ill (1986)
Grandmaster Flash - The Source (1986)
Kool Moe Dee - I'm Kool Moe Dee (1986)
Run-D.M.C. - Raising Hell (1986)
Schoolly D - Saturday Night! The Album (1986)
Stetsasonic - On Fire (1986)
The Skinny Boys - Weightless (1986)
2 Live Crew - Move Somthin' (1987)
Boogie Down Productions - Criminal Minded (1987)
Alternatieve titel: Memory of a Man and His Music
D.J. Jazzy Jeff and The Fresh Prince - Rock the House (1987)
Eric B. & Rakim - Paid in Full (1987)
MC Shan - Down by Law (1987)
Public Enemy - Yo! Bum Rush the Show (1987)
The Skinny Boys - Skinny & Proud (1987)

Albums waarop ik nog niet heb gestemd: (ik heb hiervan wel ongeveer 30% al eens (gedeeltelijk) beluisterd)

Kurtis Blow - Deuce (1981)
The Sugarhill Gang - 8th Wonder (1981)
West Street Mob - West Street Mob (1981)
Kurtis Blow - Tough (1982)
Grandmaster Flash & The Furious Five - White Lines (Don't Don't Do It) (1983)
Shango - Shango Funk Theology (1983)
Too $hort - Players (1983)
Pigmeat Markham - Here Come the Judge (1984)
The Egyptian Lover - On the Nile (1984)
Whodini - Escape (1984)
Double Dee & Steinski - Lessons 1-3 (1985)
Dr. Jeckyll & Mr. Hyde - The Champagne of Rap (1985)
Funkmaster Wizard Wiz - Bellevue Patient (1985)
Grandmaster Flash & The Furious Five - They Said It Couldn't Be Done (1985)
Jazzy Jeff - On Fire (1985)
Spyder-D - Spyder-D Presents Battle of the Raps (1985)
The Boogie Boys - City Life (1985)
U.T.F.O. - UTFO (1985)
West Coast Crew - In the Mix (1985)
2 Live Crew - 2 Live Crew Is What We Are (1986)
Afrika Bambaataa - Beware (The Funk Is Everywhere) (1986)
Aleem feat. Leroy Burgess - Casually Formal (1986)
Biz Markie - Make the Music with Your Mouth, Biz (1986)
C.I.A. - The C.I.A. EP (1986)
Doug E. Fresh & the Get Fresh Crew - Oh, My God! (1986)
Emanon - The Baby Beat Box (1986)
General Kane - In Full Chill (1986)
Just-Ice - Back to the Old School (1986)
L.A. Dream Team - Kings of the West Coast (1986)
Lovebug Starski - House Rocker (1986)
Mantronix - Music Madness (1986)
MC Chill - MC Chill (1986)
Salt 'n Pepa - Hot, Cool & Vicious (1986)
Shinehead - Rough & Rugged (1986)
The Boogie Boys - Survival of the Freshest (1986)
The Egyptian Lover - One Track Mind (1986)
The Greatest Rap Tracks (1986)
U.T.F.O. - Skeezer Pleezer (1986)
Whistle - Whistle (1986)
Whodini - Back in Black (1986)
Bobby Jimmy & The Critters - Back and Proud (1987)
Davy D. - Davy's Ride (1987)
DJ Red Alert - Red Alert Goes Berserk (1987)
Grandmaster Flash - Ba-Dop-Boom-Bang ...and Even More (1987)
Gucci Crew II - So Def, So Fresh, So Stupid (1987)
Heavy D & the Boyz - Living Large (1987)
Ice-T - Rhyme Pays (1987)
Kool Moe Dee - How Ya Like Me Now (1987)
LL Cool J - Bigger and Deffer (1987)
Schoolly D - The Adventures of Schoolly D (1987)
Spoonie Gee - The Godfather of Rap (1987)
T La Rock - Lyrical King (From the Boogie Down Bronx) (1987)
Tuff Crew - Phanjam (1987)

Goed bezig MAS. Je kent inmiddels al een stuk meer dan ik. Ik moet eerlijk zeggen dat dergelijke old school mij niet altijd even goed bevalt. Ik moet er sowieso voor in een bui zijn. Het is misschien handiger als je de lijsten in alfabetische volgorde zet.

MAS
Opzich wel handig ja. Maar dat is veel werk. Heeft iemand daar een website voor?

Het bevalt mij trouwens ook niet altijd even goed. De periode die hierna kwam was ook duidelijk beter. Maar er zullen vast nog genoeg mooie platen tussen zitten.

Nou, je hebt er al een hele berg gehad zo te zien.

Ik zou eens naar deze pareltjes gaan luisteren.....misschien iets meer electro invloeden dan echt hiphop, maar zeker verbonden natuurlijk. Vooral de laatste en die van Jonzun crew is echt zo'n electric boogie plaat. Beide lp's staan hier nog in de kast.....blijft geweldige muziek.

New cleus - Space is the place.

Jonzun crew - Lost in space.

En ik zou ook Man Parrish maar eens gaan checken, ik heb 3 12" er nog van...
Geluidskwaliteit van deze eerste is ruk, enige wat ik ff snel vond.

Iets wat ik ook al lang wil doen, albums voor de jaren 90 beluisteren. Maar het valt mij gewoon vaak tegen, maar ik weet haast zeker dat er goede albums tussen moeten zitten! Zal zo nu en dan eens een album uit MAS' lijstje pakken.

MAS
Bedankt voor de tips Bakema! Na de youtube videos even snel doorgeluisterd te hebben. Lijken vooral The Jonzun Crew en Man Parrish me interessant.

MAS
@Harderwiek: Dat zou ik zeker doen als je tips wil kun je me altijd PM'en

@Bakema: Man Parrish inmiddels een keer geluisterd. Leuk electro/hiphop album. Ik ga hem zeker nog vaker luisteren.

Je moet eens bij de site van de man kijken....hij biedt al zijn muziek gratis ter download aan...mits zijn site nog bestaat in ieder geval. Maar een aantal jaren terug was hij nog steeds met muziek bezig en mocht je alles downloaden. Maar als je een vinyl liefhebber bent is het natuurlijk leuker om dat spul ergens op de kop te tikken.

Onderschat New cleus niet hoor, die hebben leuke dingen gedaan ook.
Luister deze track maar eens, van hetzelfde album als Cyborg dance.

Deze schiet me ook nog ff snel te binnen...

MAS
Why is inderdaad wel een lekkere track! En Duke Bootee bevalt me ook wel! Bedankt!

En ben trouwens wel een vinyl liefhebber maar ik kan helaas niet alles kopen want ik goed vind. Bovendien hanteer ik bij voor mij nog onbekende muziek de regel "eerst downloaden, dan kopen".

MAS
Dank! Die D.A.M.N. ken ik wel maar ik ga hem binnenkort weer eens luisteren + beoordelen. De andere albums ken ik nog niet. Die ga ik ook zeker nog checken maar ik ga nu eerst wat dingenv an voor 1988 checken. 1988 is namelijk het jaar waarin hiphop naar mijn mening "volwassen" is geworden. Toen kwam er ineens een hoop hoogstaande shit uit. Voor velen begon toen ook de "golden era" vandaar dat ik juist geinteresseerd ben in de periode daarvoor.

En als je UTFO leuk vind moet je de rest van de Full force stal ook maar eens beluisteren. Misschien niet helemaal hiphop, maar die gasten hebben echt leuke muziek gemaakt en veel geproduceerd voor anderen....Lisa Lisa & cult jam, The real Roxanne (and Howie T), La La en hun eigen platen.

Ik heb nog een lp....split van Paul Hardcastle/Universal funk, lekkere plaat. Paul Hardcastle moet je wel kennen van het nummer "19".

Grandmaster Melle Mel - Beat street (met geweldige scratches).

Op 01:37 begint Santa's rap...

Worse 'em - Triple M bass.....het blijft toch lekkere muziek.

Dynamix 2 - Give the dj a break.....lekker opendraaien, vinden de buren leuk.

The masterdon committee - Get off my tip.

Chris "the glove" Taylor (met Ice T) - Reckless.

Per cussion - Manhattan jungle.

Schooly D.

Lovebug starski - Amityville.

Cybotron - Techno city.

Captain Rock.

Two sisters - B-boys beware.

Dimples D - Sucker dj's.

En ok, niet echt hiphop, maar wel geliefd/bekend in die tijd bij hiphoppers......dirty man Blowfly...met de legendarische First black president (nope, dat was niet Obama ).

Blowfly - That's what your pussy's made for.

Hier een mixtrack van Ben Liebrand, met allerlei Prince platen, vind je ook wel geinig misschien.

MAS schreef:
Dank! Die D.A.M.N. ken ik wel maar ik ga hem binnenkort weer eens luisteren + beoordelen. De andere albums ken ik nog niet. Die ga ik ook zeker nog checken maar ik ga nu eerst wat dingenv an voor 1988 checken. 1988 is namelijk het jaar waarin hiphop naar mijn mening "volwassen" is geworden. Toen kwam er ineens een hoop hoogstaande shit uit. Voor velen begon toen ook de "golden era" vandaar dat ik juist geinteresseerd ben in de periode daarvoor.

Geinige is dat het voor mij toen ophield met hiphop/rap....terwijl ik zelf de volwassen leeftijd bereikte.....wat iets anders is dan het ook daadwerkelijk zijn .

MAS
Ja dat heb ik mensen wel eens vaker horen zeggen. Is opzich wel logish. In de jaren 80 was hiphop vaak nog party muziek vaak gemixt met electro. Na (ongeveer) 1988 kwamen er een heleboel verschillende stijlen bij die compleet anders waren.

Bedankt voor de tips hierboven! Ik ga ze allemaal nog luisteren en voorzien van commentaar. Alleen niet nu want ik heb de hele middag + avond jaren 80 hiphop geluisterd. Nu ben ik even overgestapt op wat dingen van na 2000.

MAS schreef:
Ja dat heb ik mensen wel eens vaker horen zeggen. Is opzich wel logish. In de jaren 80 was hiphop vaak nog party muziek vaak gemixt met electro. Na (ongeveer) 1988 kwamen er een heleboel verschillende stijlen bij die compleet anders waren.

Bedankt voor de tips hierboven! Ik ga ze allemaal nog luisteren en voorzien van commentaar. Alleen niet nu want ik heb de hele middag + avond jaren 80 hiphop geluisterd. Nu ben ik even overgestapt op wat dingen van na 2000.

Gangstah dat je er bent.

Je hebt wel gelijk ja. Ik houd van die electro invloeden en met de komst van de Gangstah rap, de opkomst van Public enemy ongeveer, ging het bij mij ophouden. Ik ging toen ook net samenwonen, andere kennisen er bij en kwam meer met hardrock in aanraking daardoir, vond Guns 'n roses geweldig en zo ging dat verder. Met rap en hiphop is het nooit echt meer wat geworden, op uitzonderingen na natuurlijk.

Mb.
Ik zie dat hij er al tussen staat, maar het album van Jazzy Jeff is een vereiste!

King Heroin is een ondergesneeuwde klassieker uit de beginperiode van Hip-Hop. Dit is de latere versie, want er is ook een andere versie gemaakt door de crew van Jazzy Jeff: Funky Four + 1. Dat is zeker een groep die je eens moet proberen. Die + 1 staat uiteraard voor de vrouwelijke MC van het stel. Volgens mij de eerste vrouwelijke MC in de Hip-Hop; maar dit zeg even zonder het nogmaals gecheckt te hebben. Verder waren zij de eerste Hip-Hop groep die optrad in Saturday Night Live. Dus best een leuk groepje om eens te beluisteren. Ik heb er in ieder geval van genoten.

Een andere groep die misschien de moeite waard is om eens te proberen is de Fearless Four. Grandmaster Flash was niet de enigste met een message. Ze zijn echter bekend van deze:

Leuk topic trouwens. Ik probeer ook nog wat te ontdekken uit de jaren 80': Lovebug Starksi staat hoog op de lijst. Die moet ik echt eens gaan beluisteren. Klinkt erg leuk.

MAS
King Heroin is inderdaad een vet nummer bedankt! Ik ga nog zeker meer van hem checken. Funky Four +1 staat ook nog op mijn lijstje. Of zij de eerste vrouwelijke rapper was weet ik niet maar ze was er wel vroeg bij. De Fearless Four heb ik nog nooit van gehoord. Het nummer Rockin it ken echter wel maar ik zou niet weten waarvan.

MAS
Ik heb ook nog wat nummers die Bakema hierboven poste geluisterd:

Lisa Lisa and Cult Jam With Full Force - I Wonder If I Take You Home

De beat is in orde maar ik vind het gezang van Lisa Lisa maar vervelend

The Real Roxanne - Bang Zoom

Dit nummer kende ik al. Ik heb het album waar dit nummer op staat origineel. Wel een aardig nummer.

Paul Hardcastle/Universal funk - Panic, Soundchaser & Hiphopbeat

Ik had nog nooit van Paul Hardcastle gehoord. Wel leuke muziek maar het neigt net iets te veel naar electro voor mij. (vooral de eerste 2 nummers) 19 kende ik trouwens niet. Gelijk even gecheckt. Zal destijds denk ik niet bij iedereen in de goede aarde zijn gevallen.

De Beat Street nummers kende ik ook al. Ik heb een paar jaar geleden de film eens gezien en de soundtracks ooit gecheckt. Binnenkort maar weer eens kijken. De film is erg vermakelijk door alle hiphop legendes die er in zitten.

Binnenkort ga ik de rest eens luisteren.

MAS
Voor andere die geïnteresseerd zijn in echte oldschool hiphop: DJ Sigma heeft een paar maanden geleden een mix uitgebracht met 41 tracks uit 1979.

De mix is hier te beluisteren:

Sigma - 79: A mix of hip-hop tracks from 1979 by .:Sigma:. on SoundCloud - Create, record and share your sounds for free

Hier te downloaden:

Download Sigma_-_79__Single_MP3_.zip from Mirrorcreator - Upload files to multiple file sharing sites

En hier kun je alle losse nummers in een rar bestand downloaden:

http://www.mirrorcreator.com/files/1GMCAYGC/Sigma_-_79__Split_Into_Tracks_.zip_links

MAS
Bedankt! Ben hem nu aan het luisteren. Erg leuk om te horen.Leuke blog ook daar kan ik denk ik nog wel meer mooie dingen ontdekken.

Mb.
Misschien vind je dit ook nog leuk: Velore & Double O. Het album uit 1987 is best leuk.

MAS schreef:

Ik had nog nooit van Paul Hardcastle gehoord. Wel leuke muziek maar het neigt net iets te veel naar electro voor mij. (vooral de eerste 2 nummers) 19 kende ik trouwens niet. Gelijk even gecheckt. Zal destijds denk ik niet bij iedereen in de goede aarde zijn gevallen.

Binnenkort ga ik de rest eens luisteren.

19 was een keiharde nummer 1 hit destijds, dus hij viel nogal goed zeg maar (maar natuurlijk vind niet iedereen het even goed)....nr.1 in 13 landen trouwens en in een aantal gevallen in de taal van het land ingesproken....ik had er zelfs een t-shirt van toen, hahaha. Tja, toen was het hele "Vietnam" is stoer bezig....Rambo had je net gehad, Platoon misschien ook al....en daar profiteerde deze plaat zeker van. Maar het is ook een lekkere plaat vind ik zelf, met een aardige hoeveelheid remixen ook, waarvan The final story de beste is naar mijn mening.

Verder heeft Paul Hardcastle wel meer leuke dingen gedaan, zo vind ik Rain forest en forest fire erg lekkere platen. Wat later is het meer een beetje met jazzy invloeden.....
Wat me meteen brengt bij die andere jazzy meneer.....Herbie Hancock...de single Rockit is natuurlijk verweven met de hiphop.

Rene1979

Deze track komt uit 1988.. Een van mijn favoriete groepen.

Kos
Goed topique!

Inderdaad. Ik vind het ook vaak leuk om deze dingen te luisteren.
Nog ééntje die ik niet voorbij heb zien komen, inclusief graffitigrootheid Rammellzee:

MAS
Erg vette clip + track T.O.!

Je moet trouwens de Live Convention's vanaf '77 eens luisteren MAS, dit zijn live opnames van rappers die vroeger alleen op feesten en in de achterbuurten rapte. Erg interessant, alleen zijn het natuurlijk geen studioalbums.

MAS
Bedankt! Ik zal er binnenkort eens achteraan gaan.

De oudste 'hiphop'-track die ik tot nu toe ben tegengekomen, uit 1968 (!):

Gast
geplaatst: vandaag om 11:36 uur

geplaatst: vandaag om 11:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.