Genres / Hip-Hop / Jordy's Avonturen In Hip-Hop Land (in 100 platen)
zoeken in:
0
Harco
geplaatst: 21 augustus 2007, 00:56 uur
Statiegeld schreef:
Mooie review Harco. Ik moet Enta da Stage echt een keer gaan luisteren.
Mooie review Harco. Ik moet Enta da Stage echt een keer gaan luisteren.
Zeker doen; echt iets voor jou. Weet niet of je Smif-n-Wessun - Dah Shinin' al geluisterd hebt, maar die is bijna net zo goed!
0
geplaatst: 31 augustus 2007, 18:11 uur
Ik ken alleen Bucktown. Dat vind ik echt een heerlijk nummer. Dah Shinin' ga ik ook zeker nog een keer luisteren.
0
geplaatst: 1 september 2007, 21:43 uur
Bij mij begon het rond 1986-87 of zo denk ik.
Daarvoor alleen bezig met radio/top 40 en soulshow, bond van doorstarters etc.
Afijn, eerste plaat was geloof ik Raising hell van Run DMC. Geleend in de bibliotheek. eerste keer beluisteren vond ik het wat raar en eentonig, tweede keer bewoog mn hoofd al wat mee en derde keer was ik verkocht.
.
Daarna volgde al snel alle andere hiphop platen die ik in de bbliotheek kon vinden (waren toen nog LP's
) It Takes a Nation of Millions to Hold us Back, Boogie Down Productions, Spoonie Gee, Schoolly D, later Licensed to Il, Kool Moe Dee, Mantronix etc.
Toen natuurlijk de westcoast periode die echt de shit was op dat moment. N.W.A., Eazy-E, C.P.O. etc. Iedereen was er toen helemaal gek van.
Daarna begon de Yo MTV Raps periode en werd het spectrum opeens heeeel veel breder, ook het aantal mensen dat hiphop ging luisteren werd groter en het aanbod in platenzaken. Ook de culture werd opeens belangrijk, Er kwamen allerlei kleine groepjes in de stad die hiphop luisterden, de breakdance tijd was toen een beetje voorbij dus werd het vooral graffiti zetten. Veel mensen kwamen toen al daardoor in aanraking met de politie. Dat was natuurlijk tof in de tijd van Fuck the Police etc.
Afijn, u begrijpt dat het voor sommigen vanaf dat moment al snel de verkeerde kant opging.
.
Overigens was er toen nog nauwelijks sprake van hiphop feesten (misschien in Amsterdam of zo, verder niet echt). En mensen als Schooly D. bijv traden misschien een keer op in een achterafzaaltje van het plaatselijke fanfareclubhuis in Kampen. Echt niet te geloven als je er nu aan terugdenkt.
Er kwam ook voor het eerst erge bagger langs (echt domme poppy plaatjes die ook meteen door Ed Lover en Dr. Dre werden afgezeken , maar ze kennelijk verplicht moesten uitzenden).
De hele scene begon zich in die tijd al behoorlijk belangrijk te vinden. Alle westcoast en eastcoast mensen geilden duidelijk op alle mediapubliciteit. Vooral bij NWA enzo zag je goed dat ze merkten hoeveel ze daarmee konden verdienen.
Iedereen leek ook al met iedereen om te gaan.
Toen kwam de gangstarap ook erg op in de Nederlandse scholen, alle white suburban kids (ik included) liepen de hele dag te gniffelen om het bitchslappin', dicksuckin', nigga-poppin' geouwehoer. Hoe grover hoe mooier.
.
Helaas werd door al dat gangsta gedoe de hele golden age helemaal ondergesneeuwd in Nederland. Begin jaren 90 zat iedereen nog met NWA. Ice Cube en Ice-T in zn hoofd met hier en daar wat De La Soul of Tribe Called Quest.
De hele term golden age was niet eens bekend (uiteraard) en niemand besefte dat het DE tijd was. Ook werd er nauwelijks iets anders gedraaid op feestjes etc. degenen die zeggen dat ze toen al helemaal Diamond D. , DITC, Boot Camp etc. fan waren lullen uit hun nek.
Alleen via MTV Raps kregen we het 1 en ander door als Brand Nubian, vroege Pharcyde etc.
Daarna kwam de hele Wu-Tang hype (in Nederland denk ik 2 jaar later, net als bij de NWA hype die ook twee jaar te laat was). En toen begonnen veel mensen ook pas te beseffen hoe goed de tijd was die net geweest was. Toen werd hiphop opeens heel groot, in noemale discotheken draaide ze op zaterdagavond (!) opeens een EPMD-plaat. LL, Foxy Brown, Biggie en dat soort mensen hebben
met hun toenadering tot R&B gezorg dat hiphop opeens bij heel veel dames populair werd, dus dan wordt het automatisch veel gedraaid in het uitgaansleven.
Later gaan we verder.
Nu heb ik even geen tijd meer. Doei.
Daarvoor alleen bezig met radio/top 40 en soulshow, bond van doorstarters etc.
Afijn, eerste plaat was geloof ik Raising hell van Run DMC. Geleend in de bibliotheek. eerste keer beluisteren vond ik het wat raar en eentonig, tweede keer bewoog mn hoofd al wat mee en derde keer was ik verkocht.
. Daarna volgde al snel alle andere hiphop platen die ik in de bbliotheek kon vinden (waren toen nog LP's
) It Takes a Nation of Millions to Hold us Back, Boogie Down Productions, Spoonie Gee, Schoolly D, later Licensed to Il, Kool Moe Dee, Mantronix etc.Toen natuurlijk de westcoast periode die echt de shit was op dat moment. N.W.A., Eazy-E, C.P.O. etc. Iedereen was er toen helemaal gek van.
Daarna begon de Yo MTV Raps periode en werd het spectrum opeens heeeel veel breder, ook het aantal mensen dat hiphop ging luisteren werd groter en het aanbod in platenzaken. Ook de culture werd opeens belangrijk, Er kwamen allerlei kleine groepjes in de stad die hiphop luisterden, de breakdance tijd was toen een beetje voorbij dus werd het vooral graffiti zetten. Veel mensen kwamen toen al daardoor in aanraking met de politie. Dat was natuurlijk tof in de tijd van Fuck the Police etc.
Afijn, u begrijpt dat het voor sommigen vanaf dat moment al snel de verkeerde kant opging.
. Overigens was er toen nog nauwelijks sprake van hiphop feesten (misschien in Amsterdam of zo, verder niet echt). En mensen als Schooly D. bijv traden misschien een keer op in een achterafzaaltje van het plaatselijke fanfareclubhuis in Kampen. Echt niet te geloven als je er nu aan terugdenkt.
Er kwam ook voor het eerst erge bagger langs (echt domme poppy plaatjes die ook meteen door Ed Lover en Dr. Dre werden afgezeken , maar ze kennelijk verplicht moesten uitzenden).
De hele scene begon zich in die tijd al behoorlijk belangrijk te vinden. Alle westcoast en eastcoast mensen geilden duidelijk op alle mediapubliciteit. Vooral bij NWA enzo zag je goed dat ze merkten hoeveel ze daarmee konden verdienen.
Iedereen leek ook al met iedereen om te gaan.
Toen kwam de gangstarap ook erg op in de Nederlandse scholen, alle white suburban kids (ik included) liepen de hele dag te gniffelen om het bitchslappin', dicksuckin', nigga-poppin' geouwehoer. Hoe grover hoe mooier.
. Helaas werd door al dat gangsta gedoe de hele golden age helemaal ondergesneeuwd in Nederland. Begin jaren 90 zat iedereen nog met NWA. Ice Cube en Ice-T in zn hoofd met hier en daar wat De La Soul of Tribe Called Quest.
De hele term golden age was niet eens bekend (uiteraard) en niemand besefte dat het DE tijd was. Ook werd er nauwelijks iets anders gedraaid op feestjes etc. degenen die zeggen dat ze toen al helemaal Diamond D. , DITC, Boot Camp etc. fan waren lullen uit hun nek.
Alleen via MTV Raps kregen we het 1 en ander door als Brand Nubian, vroege Pharcyde etc.
Daarna kwam de hele Wu-Tang hype (in Nederland denk ik 2 jaar later, net als bij de NWA hype die ook twee jaar te laat was). En toen begonnen veel mensen ook pas te beseffen hoe goed de tijd was die net geweest was. Toen werd hiphop opeens heel groot, in noemale discotheken draaide ze op zaterdagavond (!) opeens een EPMD-plaat. LL, Foxy Brown, Biggie en dat soort mensen hebben
met hun toenadering tot R&B gezorg dat hiphop opeens bij heel veel dames populair werd, dus dan wordt het automatisch veel gedraaid in het uitgaansleven.
Later gaan we verder.
Nu heb ik even geen tijd meer. Doei.

0
geplaatst: 1 september 2007, 22:18 uur
Leuk stukje, Kos. Ik heb inderdaad wel vaker gelezen dat in 'hun' tijd Diamond D, DITC, Boot Camp niet of nauwelijks bekend waren, zelfs bij enorme hip-hopfans. Ook dat een groep als Ultramagnetic MC's pas veel later de bekendheid kreeg die de groep verdient. Toch merkwaardig.
Ik zit eigenlijk te hopen dat ze ooit iets van Yo! MTV Raps op DVD uitbrengen, want ik ben erg benieuwd naar al die opnames. Die fragmenten op YouTube maken erg nieuwsgierig.
Ik zit eigenlijk te hopen dat ze ooit iets van Yo! MTV Raps op DVD uitbrengen, want ik ben erg benieuwd naar al die opnames. Die fragmenten op YouTube maken erg nieuwsgierig.
0
raffael77
geplaatst: 1 september 2007, 22:35 uur
How Many MC's & Poppa Large (Remix) was de shit Kos.
Ken je die clips nog en ook die van BDP duckdown.
Ken je die clips nog en ook die van BDP duckdown.
0
geplaatst: 1 september 2007, 22:51 uur
Zeker.
.
Ultramagnetic MC's was inderdaad niet zo heel bekend (in NL-hiphopwereld althans). Ik kende ze eigenlijk ook meer van naam en wat losse tracks en samples tot aan de clip van Poppa Large en daarna Kool Keith vooral solo.
. Ultramagnetic MC's was inderdaad niet zo heel bekend (in NL-hiphopwereld althans). Ik kende ze eigenlijk ook meer van naam en wat losse tracks en samples tot aan de clip van Poppa Large en daarna Kool Keith vooral solo.
0
raffael77
geplaatst: 2 september 2007, 10:11 uur
Ze hebben op ughh.com wel dvd's van oude hiphop clibs.
Hate Your Moms Loved The Videos - Dit is een serie van 3 geloof ik met classic clips.
Hate Your Moms Loved The Videos - Dit is een serie van 3 geloof ik met classic clips.
0
geplaatst: 2 mei 2012, 15:15 uur
Ik ben laat met een reactie maar man man man wat een vette verhalen, ik ben jaloers. Geboren in 1992 en begon echte hiphop pas te kennen rond 2008. Gelukkig dat ik zoveel goeds toch nog gevonden heb en een fijne album collectie heb maar toch vind ik het heel jammer dat ik die tijd nooit meegemaakt heb!
* denotes required fields.