Genres / Hip-Hop / Ervaren MC's die niet minder worden, maar béter
zoeken in:
0
geplaatst: 4 april 2013, 20:56 uur
Het is een bekend fenomeen: rappers die ooit bekend stonden als goede, erg goede of zelfs wereld-MC's, maar die in de loop der jaren minder en minder worden. Voorbeelden hiervan kunnen zijn de mannen van M.O.P., Kool G Rap, Raekwon, Eminem en Rakim.
Máár, het kan ook omgekeerd: rappers die al even meegaan en niet minder worden, maar béter. R.A. the Rugged Man bijvoorbeeld: in de jaren '90 bekend als controversiële MC die het voornamelijk daarvan moest hebben en raptechnisch nog beperkt was, maar tegenwoordig iemand met geweldige rijmschema's en een van de beste flows in de scene. Ik heb het dus niet over bijv. een MF DOOM die je op Madvillainy helemaal niks vond ten tijde dat het album voor het eerst hoorde maar anno 2013 op datzelfde album ineens geweldig vindt, maar MC's die je ook echt veel beter vindt dan dat ze bijv. tien jaar geleden waren. Andere voorbeelden voor mij zijn:
- Killah Priest
- Method Man
- U-God
- Esoteric
- Celph Titled (en nog een stuk meer AotP-leden)
- R.A. the Rugged Man
- Royce Da 5'9"
- Ill Bill
Aan welke MC's denken jullie hierbij?
Máár, het kan ook omgekeerd: rappers die al even meegaan en niet minder worden, maar béter. R.A. the Rugged Man bijvoorbeeld: in de jaren '90 bekend als controversiële MC die het voornamelijk daarvan moest hebben en raptechnisch nog beperkt was, maar tegenwoordig iemand met geweldige rijmschema's en een van de beste flows in de scene. Ik heb het dus niet over bijv. een MF DOOM die je op Madvillainy helemaal niks vond ten tijde dat het album voor het eerst hoorde maar anno 2013 op datzelfde album ineens geweldig vindt, maar MC's die je ook echt veel beter vindt dan dat ze bijv. tien jaar geleden waren. Andere voorbeelden voor mij zijn:
- Killah Priest
- Method Man
- U-God
- Esoteric
- Celph Titled (en nog een stuk meer AotP-leden)
- R.A. the Rugged Man
- Royce Da 5'9"
- Ill Bill
Aan welke MC's denken jullie hierbij?
0
Raffael1977
geplaatst: 4 april 2013, 23:42 uur
Ik denk dat je hier alleen maar discussies krijgt omdat iedereen wel iemand minder vind dan de ander.
Zo vind ik het gros van jou lijstje een drama en verre van gegroeid inclusief R.A.
Zo vind ik het gros van jou lijstje een drama en verre van gegroeid inclusief R.A.
0
geplaatst: 5 april 2013, 00:36 uur
U-God ben ik het zwaar mee eens.
Pharoahe Monch is iemand die gelijk bij mij opkomt. Als lid van Organized Konfusion kon ik hem nooit echt waarderen, maar in zijn solocarriere behoort hij voor mij bij de top, raptechnisch naar fenomenaal niveau gegroeid.
Pharoahe Monch is iemand die gelijk bij mij opkomt. Als lid van Organized Konfusion kon ik hem nooit echt waarderen, maar in zijn solocarriere behoort hij voor mij bij de top, raptechnisch naar fenomenaal niveau gegroeid.
0
geplaatst: 5 april 2013, 01:01 uur
Say what? Eerste verse, uiteraard (legendarisch genoeg):
Met name Method Man trouwens niet mee eens.
Met name Method Man trouwens niet mee eens.
0
geplaatst: 5 april 2013, 02:05 uur
Raffael1977 schreef:
Ik denk dat je hier alleen maar discussies krijgt omdat iedereen wel iemand minder vind dan de ander.
Hier een willekeurig gekozen definitie van een forum (laten we in gedachten houden dat we ons op zo'n forum bevinden): "een webstek die gebruikers in staat stelt met elkaar in discussie te gaan"
Wat is er zo mis met discussies op een forum, dan?
Ben het inderdaad niet eens met Monch. Vind ik tegenwoordig een heel stuk minder eigenlijk.
Bill kan ik me aardig in vinden (laatste album was net een stapje hoger, hoewel er geen stijgende lijn te ontdekken is. Zo was het album met Muggs een stapje lager dan Hour of Reprisal). Priest ook, Meth niet eigenlijk, maar ik ken dan ook weinig van de man behalve zijn debuut. Esoteric zeker, en Celph ook!

0
geplaatst: 5 april 2013, 09:17 uur
Kan Slick Rick erbij ? Hij is niet echt actief maar hoort er wel bij imo. Daarnaast Black Thought, MF DOOM, Deacon the Villain en Masta Ace.
0
geplaatst: 5 april 2013, 14:01 uur
Raffael1977 schreef:
Oh jee, een discussie op een forum, dat moeten we niet hebben natuurlijk. Slotje!Ik denk dat je hier alleen maar discussies krijgt omdat iedereen wel iemand minder vind dan de ander.
Masta Ace ook idd.
0
geplaatst: 5 april 2013, 14:56 uur
Masta Ace inderdaad! Alhoewel hij ook iets minder is geworden (vind zijn hoogtepunt toch wel A Long Hot Summer). A&E was vet, maar daar deed hij het duidelijk iets minder.
0
geplaatst: 5 april 2013, 19:39 uur
Met sommige rappers in je lijst ben ik het wel eens dat ze beter zijn geworden in bepaalde aspecten, maar als geheel is het vaak wel minder dan dat het was. Zo vind ik GZA en Gift Of Gab veel betere schrijvers op dit moment, maar qua flow zijn ze beide wel minder geworden. Mag het dan ook gaan over de flow of de teksten?
- One Be Lo
- Vordul Mega
- Elzhi (althans op The Preface, want daar zag je hoeveel hij was gegroeid als MC. Op Elmatic waren zijn teksten vaak wel minder goed)
- T3 (zegt niet veel, want ik vind hem sowieso geen goede rapper)
Misschien post ik later nog een paar rappers.
- One Be Lo
- Vordul Mega
- Elzhi (althans op The Preface, want daar zag je hoeveel hij was gegroeid als MC. Op Elmatic waren zijn teksten vaak wel minder goed)
- T3 (zegt niet veel, want ik vind hem sowieso geen goede rapper)
Misschien post ik later nog een paar rappers.
0
geplaatst: 5 april 2013, 19:49 uur
Het gaat om het totaalplaatje uiteindelijk. Of je bepaalde MC's nu beter vindt dan dat ze jaren geleden waren kan natuurlijk aan meerdere aspecten liggen.
0
geplaatst: 7 april 2013, 12:20 uur
Ik heb nog geen artiest voorbij zien komen in dit topic die daadwerkelijk beter is geworden (Elzhi misschien, maar nog te weinig solomateriaal uitgebracht om goed te beoordelen). Slug is een rapper die flink gegroeid is, maar de laatste jaren toch minder scherp klinkt dan voorheen.
Ik vind dat een rapper zoals Rick Ross steeds beter in zijn rol groeit - zijn albums worden steeds beter uitgewerkt en steeds meer neemt hij de rol van een goede acteur op zich. Ook Kanye West lijkt steeds beter te weten wat hij met zijn muziek wil bereiken, maar is natuurlijk altijd al een muzikaal genie geweest. Tot slot denk ik aan artiesten zoals El-P en Killer Mike.
Ik vind dat een rapper zoals Rick Ross steeds beter in zijn rol groeit - zijn albums worden steeds beter uitgewerkt en steeds meer neemt hij de rol van een goede acteur op zich. Ook Kanye West lijkt steeds beter te weten wat hij met zijn muziek wil bereiken, maar is natuurlijk altijd al een muzikaal genie geweest. Tot slot denk ik aan artiesten zoals El-P en Killer Mike.
0
geplaatst: 7 april 2013, 12:26 uur
Eens met Rick Ross. Oneens met Kanye als mc, al is Kanye als artiest wel ontopic. Verder nomineer ik Z-Ro, Waka Flocka Flame en Juicy J. Young Buck is altijd wel een goeie mc geweest, maar heeft zich bij G-Unit nooit helemaal kunnen bewijzen.
0
geplaatst: 7 april 2013, 12:36 uur
El-P ben ik het totaal niet mee eens... Fantastic Damage is een prachtig album.
Young Buck luister ik toevallig nu naar (herinneringen...) en vind SOC toch best een vet album, hoor! Op Black Gloves hangt hij gewoon even een van de meest originele rappers uit, door op een beat te rappen met een een andere maat. Weet niet hoe je het noemt, maar het heeft 3 tellen in plaats van de standaard 4. Erg zeldzaam, zoiets. Daarnaast zijn tracks als Welcome to the South, Thou Shall en Stomp gewoon vette tracks.
Young Buck luister ik toevallig nu naar (herinneringen...) en vind SOC toch best een vet album, hoor! Op Black Gloves hangt hij gewoon even een van de meest originele rappers uit, door op een beat te rappen met een een andere maat. Weet niet hoe je het noemt, maar het heeft 3 tellen in plaats van de standaard 4. Erg zeldzaam, zoiets. Daarnaast zijn tracks als Welcome to the South, Thou Shall en Stomp gewoon vette tracks.
0
geplaatst: 7 april 2013, 12:58 uur
Rick Ross - is zowel fysiek als muzikaal gegroeid afgelopen jaren. Na Teflon Don was het wachten op een echte classic, maar helaas viel God Forgives, I Don't tegen. Verwacht echter nog veel van hem!
Kanye West - puur qua rap vond ik hem vroeger beter. Toch bewijst hij afgelopen jaren op veel, verschillende plaatsen inzetbaar te zijn, wat zeker een kwaliteit is als MC. Dus ook gegroeid.
Tyga - zijn eerste album was zeer, maar dan ook zeer matig. Met Careless World liet hij zien stukken gegroeid te zijn t.o.v. No Introduction. Ik heb deze week zijn nieuwste album geluisterd en wat mij betreft mag hij zich officieel meten met de top op dit moment.
Masta Ace - heeft met Disposable Arts en A Long Hot Summer echt wel bewezen beter te zijn dan vroeger. Son of Yvonne is een stapje terug, dus eigenlijk telt hij niet meer mee.
En beetje of topic, maar zeker wel noemenswaardig zijn rappers die sinds vroeger redelijk constant zijn gebleven met als grote voorbeeld Q-Tip. Die man is overal inzetbaar en heeft volgens mij nog nooit een slechte verse afgeleverd. En dat al ruim 20 jaar lang.
Kanye West - puur qua rap vond ik hem vroeger beter. Toch bewijst hij afgelopen jaren op veel, verschillende plaatsen inzetbaar te zijn, wat zeker een kwaliteit is als MC. Dus ook gegroeid.
Tyga - zijn eerste album was zeer, maar dan ook zeer matig. Met Careless World liet hij zien stukken gegroeid te zijn t.o.v. No Introduction. Ik heb deze week zijn nieuwste album geluisterd en wat mij betreft mag hij zich officieel meten met de top op dit moment.
Masta Ace - heeft met Disposable Arts en A Long Hot Summer echt wel bewezen beter te zijn dan vroeger. Son of Yvonne is een stapje terug, dus eigenlijk telt hij niet meer mee.
En beetje of topic, maar zeker wel noemenswaardig zijn rappers die sinds vroeger redelijk constant zijn gebleven met als grote voorbeeld Q-Tip. Die man is overal inzetbaar en heeft volgens mij nog nooit een slechte verse afgeleverd. En dat al ruim 20 jaar lang.

0
geplaatst: 7 april 2013, 13:10 uur
Ik vond zelf C4C een stuk minder dan Fantastic Damage. Verder moet ik bekennen te weinig van hem te kennen om écht een oordeel te vellen. Fantastic Damage leek voor mij chaotischer en minder gelikt dan C4C.
0
geplaatst: 8 april 2013, 13:33 uur
Hoeveel tijd moet er tussen zitten voordat ze beter zijn geworden? Er zijn zoveel rappers waarvan hun 2e of 3e album beter was dan de 1e.
0
Improvision
geplaatst: 8 april 2013, 13:38 uur
Butterfly van Digable Planets is met Shabazz Palaces ook weer helemaal terug.
0
geplaatst: 8 april 2013, 13:42 uur
Jellemans schreef:
Hoeveel tijd moet er tussen zitten voordat ze beter zijn geworden? Er zijn zoveel rappers waarvan hun 2e of 3e album beter was dan de 1e.
Ikzelf kijk naar wanneer de artiest definitief doorbrak of bekend werd.Hoeveel tijd moet er tussen zitten voordat ze beter zijn geworden? Er zijn zoveel rappers waarvan hun 2e of 3e album beter was dan de 1e.
0
geplaatst: 8 april 2013, 13:52 uur
J Dilla. Ik vond hem tijdens Fan-Tas-Tic Vol. 1 een stuk minder dan op Welcome 2 Detroit en vooral Ruff Draft. Ook vind ik zijn verse op Reunion heerlijk:
0
geplaatst: 8 april 2013, 13:59 uur
Ik vind Immortal Technique een rapper die in ieder geval op zijn tweede album beter rapte als op zijn eerste album en dit niveau qua raps redelijk hoog heeft gehouden.
Eso en Celph zijn inderdaad ook duidelijk beter geworden, waar Celph qua wordplay en flow zelfs nog steeds beter aan het worden is naar mijn gevoel.
Big KRIT vind ik nog steeds beter worden, maar ondanks al zijn mixtapes is hij nog niet echt zo ervaren als sommige andere rappers die al zijn genoemd.
Eso en Celph zijn inderdaad ook duidelijk beter geworden, waar Celph qua wordplay en flow zelfs nog steeds beter aan het worden is naar mijn gevoel.
Big KRIT vind ik nog steeds beter worden, maar ondanks al zijn mixtapes is hij nog niet echt zo ervaren als sommige andere rappers die al zijn genoemd.
0
geplaatst: 8 april 2013, 14:06 uur
Als MC vind ik K.R.I.T. niet per se beter worden. Eigenlijk is hij sinds K.R.I.T. Wuz Here juist erg constant.
0
geplaatst: 8 april 2013, 16:21 uur
Tekstueel is hij beter geworden heb ik het gevoel, maar ik heb niet al zijn mixtapes geluisterd dus misschien valt het tegen.
0
geplaatst: 9 april 2013, 03:00 uur
(modknip)
Ontopic denk ik meteen aan Slug, Eyedea, Brother Ali(de hele rhymesayers kliek dus eigenlijk) El-p zeker ook die is sinds de Co Flow dagen steeds strakker gaan rappen. Mos Def. Damian Marley (of telt die niet als rapper?), Stickert. Everlast heeeel erg trouwens. Q-tip ook wel. Immortal Technique is een beetje gevarieerder gaan flowen ook. K'naan maar die heeft maar 2 albums zo ver ik weet.
Nou is het niet zo dat ze per se betere nummers maken, maar ze hebben zich allemaal erg ontwikkeld. Meer variatie in wat ze doen, beatkeuzes, stijlen, stemgebruik.
Trouwens de meeste rappers worden eerst beter voordat ze slechter worden, zelfs 'has beens' als KRS en Busta Rhymes waren gewoon beter midden jaren 90 dan aan het begin van die tijd.
Ontopic denk ik meteen aan Slug, Eyedea, Brother Ali(de hele rhymesayers kliek dus eigenlijk) El-p zeker ook die is sinds de Co Flow dagen steeds strakker gaan rappen. Mos Def. Damian Marley (of telt die niet als rapper?), Stickert. Everlast heeeel erg trouwens. Q-tip ook wel. Immortal Technique is een beetje gevarieerder gaan flowen ook. K'naan maar die heeft maar 2 albums zo ver ik weet.
Nou is het niet zo dat ze per se betere nummers maken, maar ze hebben zich allemaal erg ontwikkeld. Meer variatie in wat ze doen, beatkeuzes, stijlen, stemgebruik.
Trouwens de meeste rappers worden eerst beter voordat ze slechter worden, zelfs 'has beens' als KRS en Busta Rhymes waren gewoon beter midden jaren 90 dan aan het begin van die tijd.
0
geplaatst: 9 april 2013, 09:35 uur
Ik vind Brother Ali sinds Shadows on the Sun juist minder worden, al is The Undisputed Truth ook nog sterk. Misschien wel gelijkwaardig, maar hij wordt niet beter.
0
geplaatst: 9 april 2013, 12:23 uur
Zou een mod het gezamenlijke muziekwerkstuk naar hier kunnen plaatsen?
Aanwezig. Heb ook wat reacties op de offtopicheid verwijderd.
Berichten verplaatst naar Genres > Hip-Hop > Samplen/Beats maken
0
Dennisami
geplaatst: 9 april 2013, 19:17 uur
Ik zelf dacht aan AZ die kerel blijft zo almachtig goed:P
Wu-tang - harbor masters
Wu-tang - Legendary weapons
Wu-tang - harbor masters
Wu-tang - Legendary weapons
0
geplaatst: 9 april 2013, 19:19 uur
Maar als hij zo goed blijft, is hij dus ook niet beter geworden.
0
Dennisami
geplaatst: 9 april 2013, 19:24 uur
Mwah ik vind eigenlijk dat hij wel beter is geworden ook al was die vroeger ook al goed.
* denotes required fields.