menu

Genres / Hip-Hop / Underrated/Overrated

zoeken in:
avatar van Silky & Smooth
Iemand die ik nog steeds teveel underrated vind is Lupe Fiasco. Vooral zijn eerste twee albums zijn van een ongekend niveau. Het verhaal van The Game, The Cool en The Streets dat verweven zit in deze platen en doormiddel van een aantal tracks verteld wordt is erg sterk. Los daarvan is Lupe ook gewoon een briljante rapper. Zelfs op zijn laatste twee meer commerciële platen is hij tekstueel indrukwekkend, iets wat naar mijn mening te weinig wordt gezien.

Helaas is dit ook zijn eigen schuld en/of dat van Atlantic. De 'oude' fans knappen af op de poppy beats en de mensen die daardoor aangetrokken worden hebben geen oor voor de teksten (om de groepen even ruwweg te verdelen). Lupe valt in een categorie die tussen underground en mainstream valt. Het echt willen doorbreken bij het grote publiek gaat echter te geforceerd (Lasers) en dat is waar het te vaak fout gaat.

Dit geldt ook voor o.a. Talib Kweli; een geweldige rapper met een aantal sterke platen op zijn naam, maar zodra hij zich wat commerciëler probeert in te stellen gaat het mis. Het contrast tussen Niggas Lie A Lot en Bumpy Ride [Remix] is typisch.

Ik zal echter de laatste zijn om echt hier een probleem van te maken. Het feit dat rappers under- of overrated zijn heeft vaak een logisch oorzaak. Lupe's teksten zijn te ingewikkeld om even lekker tussendoor te luisteren, iets wat met nummers van een Flo Rida - die naar mijn mening een heerlijke flow heeft - en 2 Chainz wel gedaan kan worden. Het is luchtige muziek waarbij je niet teveel hoeft op te letten en dat kan ik vaak ook erg waarderen.

avatar van Kill_illuminati
Ik vind de hedendaagse producties van DJ Premier overgewaardeerd. Het lijkt net alsof veel backpackers hem niet op waarde weten te schatten. Er lijkt een taboe op internet fora (hier niet zo) te zijn op het bekritiseren van Premier. Eigenlijk op veel hiphop legendes. Hoe dan ook, ik vind dat het sinds de jaren negentig bergafwaarts is gegaan met de beats van Premier. Ja natuurlijk, hier en daar heeft hij een aantal goede gemaakt. Maar het was niet de Premier van begin jaren negentig. Want ongeveer sinds Wrath of the Math van Jeru The Damaja, begonnen zijn beats langzamerhand te veel op elkaar te lijken. De producer leek zijn perfect formule te hebben gevonden en houd daar al zeker een decennium aan vast. Bovendien zoekt hij lang niet altijd de meest interessante rappers uit voor een bepaalde beat.

Ondergewaardeerd in de hiphop is Rick Rubin. Niet zo zeer door muziekjournalisten, die hem op waarde schatten, maar door de ekte ekte hiphoppert. Zijn invloed op het genre is namelijk immens. Niet alleen in de eerste plaatste omdat hij medeoprichter is van Def Jam, maar ook vanwege de beats die hij maakte voor Beastie Boys, LL Cool J en deels voor Run DMC. Beats met een sound die door een nieuwere generatie, de golden generation, werd opgepikt en daarmee het hiphop-landschap uitbreidde.

bennerd
Dat gevoel dat jij beschrijft over DJ Premier heb ik dan weer met Andre3000.


papoose, xzibit, ras kass, saigon, reks, r.a the rugged man, crooked I, eric sermon, canibus & more...

avatar van Elohim
@Bedorvenkebab, unrated is natuurlijk iets anders dan underrated.

In welk opzicht is Pap overgewaardeerd?
En Xzibit, Ras Kass (laatste tijd), Reks en Crooked I heb ik nooit heel speciaal gevonden.
RA is verre van underrated. Die kerel is bij The Young Turks (populaire politieke talkshow op YT), zelfs op Fox News trouwens.
Canibus is nou ook niet echt underrated, wordt ook erg de hemel in geprezen, ook voor matige albums.

KA is een goed voorbeeld van een unrated iemand. Wanneer hij bekeken wordt, is dat vaak dan wel weer erg positief.

bennerd
Crooked I kan je inderdaad wel underrated noemen, maar hij heeft nooit echt een goed album of een goede mixtape kunnen maken.

avatar van MJ_DA_MAN
Elohim schreef:
In welk opzicht is Pap overgewaardeerd?
En Xzibit, Ras Kass (laatste tijd), Reks en Crooked I heb ik nooit heel speciaal gevonden.
RA is verre van underrated. Die kerel is bij The Young Turks (populaire politieke talkshow op YT), zelfs op Fox News trouwens.
Canibus is nou ook niet echt underrated, wordt ook erg de hemel in geprezen, ook voor matige albums.
Hoe krijg jij het voor elkaar om op te kunnen maken welke van die namen njirem beschouwt als underrated of overrated?

avatar van MJ_DA_MAN
Kill_illuminati schreef:
Ik vind de hedendaagse producties van DJ Premier overgewaardeerd. Het lijkt net alsof veel backpackers hem niet op waarde weten te schatten. Er lijkt een taboe op internet fora (hier niet zo) te zijn op het bekritiseren van Premier. Eigenlijk op veel hiphop legendes.
Enkel feiten.

avatar van Bedorvenkebab
Hopsin is overrated

avatar van MJ_DA_MAN
Eerder underrated. Heeft stiekem veel haters enzo maar killt vrijwel iedere MC.

FelipeGutiérrez
Bedorvenkebab schreef:
Hopsin is overrated


Luister dan maar naar Knock Madness. Eergisteren geleakt.

avatar van He$$el_01
Hopsin is overhated.

bennerd
MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Enkel feiten.

Ik geef je gelijk, maak dat mee.

Harco
MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Hoe krijg jij het voor elkaar om op te kunnen maken welke van die namen njirem beschouwt als underrated of overrated?


Dat vroeg ik mij ook af.

avatar van Bedorvenkebab
FelipeGutiƩrrez schreef:
(quote)


Luister dan maar naar Knock Madness. Eergisteren geleakt.


Nee

avatar van Delars
Kebab is overdatum.

avatar van Elohim
MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Hoe krijg jij het voor elkaar om op te kunnen maken welke van die namen njirem beschouwt als underrated of overrated?

Ik nam eigenlijk aan dat ze allemaal underrated waren, en om een of andere reden heb ik dat bij Papoose verkeerd getypt. Mijn fout. =]

avatar van DarkoMarco
Papoose is underrated idd, maar toen zijn studio album dropte, heeft hij zijn grote kans verprutst in mijn ogen.

avatar van Weirdo Wizzy
Goodie Mob is pas underrated hier...33 stemmen voor een van de grootste classics uit het zuiden.

avatar van He$$el_01
Silky & Smooth schreef:
Iemand die ik nog steeds teveel underrated vind is Lupe Fiasco. Vooral zijn eerste twee albums zijn van een ongekend niveau. Het verhaal van The Game, The Cool en The Streets dat verweven zit in deze platen en doormiddel van een aantal tracks verteld wordt is erg sterk. Los daarvan is Lupe ook gewoon een briljante rapper. Zelfs op zijn laatste twee meer commerciële platen is hij tekstueel indrukwekkend, iets wat naar mijn mening te weinig wordt gezien.

Helaas is dit ook zijn eigen schuld en/of dat van Atlantic. De 'oude' fans knappen af op de poppy beats en de mensen die daardoor aangetrokken worden hebben geen oor voor de teksten (om de groepen even ruwweg te verdelen). Lupe valt in een categorie die tussen underground en mainstream valt. Het echt willen doorbreken bij het grote publiek gaat echter te geforceerd (Lasers) en dat is waar het te vaak fout gaat.

Dit geldt ook voor o.a. Talib Kweli; een geweldige rapper met een aantal sterke platen op zijn naam, maar zodra hij zich wat commerciëler probeert in te stellen gaat het mis. Het contrast tussen Niggas Lie A Lot en Bumpy Ride [Remix] is typisch.

Ik zal echter de laatste zijn om echt hier een probleem van te maken. Het feit dat rappers under- of overrated zijn heeft vaak een logisch oorzaak. Lupe's teksten zijn te ingewikkeld om even lekker tussendoor te luisteren, iets wat met nummers van een Flo Rida - die naar mijn mening een heerlijke flow heeft - en 2 Chainz wel gedaan kan worden. Het is luchtige muziek waarbij je niet teveel hoeft op te letten en dat kan ik vaak ook erg waarderen.


Heb je de mixtapes van Lupe al eens geluisterd? Ook deze hebben vaak mindere beats, wat een logisch gevolg is van het feit dat het een mixtape is. Maar tekstueel is het heel vaak van een heel hoog niveau. Zeker omdat hij op die mixtapes vaak puur bezig is met zijn teksten op een poetische manier van niveau te voorzien, en minder met politiek en dergelijke.

avatar van Silky & Smooth
Ja zeker, ik heb een vrij complete discografie van Lupe op mijn computer staan. Sinds zijn feature op Touch the Sky ben ik echt fan geworden van Lupe Fiasco, vooral van de Lupe tot Lasers. F&L en The Cool zijn modern classic in mijn ogen. Mijn favoriete mixtape is A Rhyming Ape, met de beats van Gorillaz.

avatar van He$$el_01
F&L en the Cool zijn inderdaad twee hele sterke albums. The Cool vind ik als album beter, maar dan vooral door het geniale verhaal van Michael Young History. Hoewel de eerste delen van dat verhaal natuurlijk al te horen waren op F&L (en misschien wel al een paar mixtapes daarvoor, wie weet).

avatar van Silky & Smooth
Nee, volgens mij niet op zijn tapes. Het verhaal begint op F&L (als ik het goed heb). Maar ik vind The Cool als concept ook sterker, maar de frisse, jeugdige sound van F&L is zo ongelooflijk lekker! Die krijgt van toch licht de voorkeur.

avatar van He$$el_01
Als ik gewoon puur naar de nummers kijk begin ik ook weer te twijfelen hoor. He Say She Say, the Instrumental, Sunshine, Daydreamin, The Cool, Pressure, American Terrorist. Allemaal toptracks.

Ik maakte laatst ergens een 'album' van tien nummers van mijn favoriete artiest (Lupe dus). Was een forum met de vraag: Als je favoriete artiest maar één kort album zou hebben uitgebracht, hoe zou die er dan uit zien.

Daydreamin
The Cool
Dumb it Down
The Coolest
He Say She Say
Put You on Game
Form Follows Function
The Instrumental
Unforgivable Youth
Go to Sleep
Bonus Track: Failure

Dit zou dus echt tekstueel het beste album ooit zijn geweest. Het heeft echt alles.

Underrated: Lone Catalysts
Overrated: Vinnie Paz

Dennisami
He$$el_01 schreef:
Als ik gewoon puur naar de nummers kijk begin ik ook weer te twijfelen hoor. He Say She Say, the Instrumental, Sunshine, Daydreamin, The Cool, Pressure, American Terrorist. Allemaal toptracks.

Ik maakte laatst ergens een 'album' van tien nummers van mijn favoriete artiest (Lupe dus). Was een forum met de vraag: Als je favoriete artiest maar één kort album zou hebben uitgebracht, hoe zou die er dan uit zien.

Daydreamin
The Cool
Dumb it Down
The Coolest
He Say She Say
Put You on Game
Form Follows Function
The Instrumental
Unforgivable Youth
Go to Sleep
Bonus Track: Failure

Dit zou dus echt tekstueel het beste album ooit zijn geweest. Het heeft echt alles.


Die lijst! zelf zou ik Streets on fire en Strange Fruition toevoegen

FelipeGutiérrez
Wale van Maybach Music vind zichzelf blijkbaar erg underrated.

Wale Threatens Complex Staff

Underrated(not so much anymore) Z-ro ( check zijn album, look what u did to me) één van de rauwste cd's die je ooit zal horen.
Klondike kat
20-2-life
point Blank
X-raided
pff teveel om op te noemen...

bennerd
En neen, dat is geen dubbelaccount van mij.

Z-Ro, een van de beste mc's ooit. Misschien wel de beste imo, ben het alleen nog niet zeker.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:14 uur

geplaatst: vandaag om 15:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.