menu

Hier kun je zien welke berichten StefanK als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Do - Momentum (2017)

4,5
Door een periode van 15 jaar zou je haast vergeten dat zangeres Do ooit haar bekendheid verwierf door de Bryan Adams-klassieker "Heaven" wat destijds in verschillende versies een wereldhit werd.

Intussen is de (van oorsprong Brabantse) blondine heel wat platen, optredens, presentatieklussen en twee kinderen verder en heeft nu een Nederlandstalig album uitgebracht. "Momentum" ontstond tijdens een aantal schrijfsessies in een kasteelboerderij vakbij het Franse Dijon en is een logisch gevolg van alle eerdere Nederlandstalige uitstapjes die Do al eerder tijdens haar carrière ondernam.

"Momentum" kent een sferisch en filmisch geluid die in alle liedjes duidelijk voelbaar is. Voor de songteksten haalde de zangeres zoveel mogelijk inspiratie uit haar eigen leven of uit dat van mensen om haar heen. In "Mijn Kleine Huis" wordt er een geliefde gemist waarvan de aanwezigheid nog altijd voelbaar is. Onmacht heerst in de piano dragende ballad "Degene Die Gaat" terwijl vrolijkheid centraal staat in "Nacht", "Nooit Meer Een Ander" en "Zonder Jou". Kiezen voor iets wat voor beiden partijen beter is, is te horen in "Terug Naar Hem", terwijl van binnen de spanning begint op te lopen in (wat mij betreft het beste liedje op de plaat) "Storm".

Door artiesten als Scott Matthews, Lianne La Havas, Lizz Wright en Jacques Brel lieten Do en de songwriters zich inspireren om uiteindelijk iets te creëren wat puur en niet al te gepolijst over zou komen en dat is naar mijn mening zeker gelukt!

Glennis Grace - Bitterzoet (2015)

Alternatieve titel: Live & Studio Sessies

4,0
Ja. Dat nieuwe album van Glennis Grace dus: "Bitterzoet - Live & Studio Sessies". Al weken jeuken m'n vingers om met deze plaat aan de slag te gaan, wat schrijven betreft. Wat oorspronkelijk een compleet Nederlandstalig album zou worden, is nu een mix van nieuwe liedjes en live opnames.

De studio sessies zijn zonder twijfel het meest interessante aan dit album. "Ondanks Alles", "Als Het Ons Niets Zou Doen" (duet met John Ewbank) en "Zeg Maar Niks" vonden al hun weg naar de radiostations, alle drie met bescheiden succes.

Omdat de zangeres nog wel eens wordt bekritiseerd om het feit dat ze vaak covers zingt, doet ze er met haar team verstandig aan om liedjes als "Ik Wacht Niet Meer Op Jou", "Als Je Morgen" en "Alles" de komende tijd op single te lanceren, want de door Edwin Evers geproduceerde NederPop deuntjes zijn zeker een aanwinst voor een station als 100% NL.

Geen schrijfsessies van Guus Meeuwis, Nielson en BLØF op dit album (zoals eerdere persberichten deden geloven) maar wel namen als Tjeerd Bomhof, Han Kooreneef, Leon Paul Palmen, Sef en Edwin Evers die liedjes aan leverden.

De live sessies komen rechtstreeks uit de eerste theatertour van Glennis en zijn een mix van eigen liedjes plus wat bekende en minder bekende covers. Die remakes van Whitney Houston en Beyoncé hadden voor mij niet gehoeven, maar met tracks als "Annie's Song" en "Green Green Grass Of Home" weet de zangeres de boel weer aardig glad te strijken.

Live net zo goed als op de plaat, dat is bij Glennis al jaren duidelijk. Toch blijft het jammer dat "Bitterzoet" niet dat album is geworden waar ik zo op gehoopt had. Een tweede dosis van fijne liedjes net als de eerste 7 op de tracklist, had dit album nét wat interessanter kunnen maken. Tja, die haat/liefde verhouding tussen Glennis en mij staat voorlopig nog even wel 'aan'. ?