Kayak - Anywhere but Here (2011)

Label: Write On

1. Credible Lie (4:09)
  2. November Morning (3:57)
  3. Behind the Scenes (3:44)
  4. Anywhere but Here (4:19)
  5. Most Underrated Band in the World (3:30)
  6. Hunter and Prey (5:22)
  7. In Between Tides (4:27)
  8. Passing Cloud (2:30)
  9. Demon in Her Eyes (3:50)
  10. Life Is Good (4:11)
  11. Whereever She Goes (4:18)
  12. Messinian Skies (3:11)
  13. Over You (4:18)
  14. Bang (2:01)
avatar van Bluebird
Ton had hierbij overigens ook nog een soloabum Le Carnaval Des Animeaux,uit '78 op zijn conto staan. Heart Of The Universe kwam uit in het tijdperk dat Alan Parsons redelijk populair was en Chris Rainbow een van Tons favoriete zangers. Het is inderdaad een heel fraai maar ook steriel album en een remake zou misschien helemaal geen gek idee zijn met de huidige lineup. Hoewel we dan wel weer de loepzuivere zang van Chris moeten gaan missen.

Fedde
Dan laten ze die maar overvliegen, of Colin Blunstone. Wordt dat te duur, dan hebben we Reekers nog bij de hand.

avatar van Bluebird
Die mag het ook doen hoor. Minstens zo goed als Chris. Waarbij ik het sterke gevoel heb dat Cindy zich ook zeker niet aan de kant zou laten zetten.

avatar van musician
Waarbij een voorzet voor open doel wordt gegeven: Ton Scherpenzeel zou gemakkelijk met zijn eigen thema's een eigen Alan Parsons Project kunnen beginnen.

Met Cindy en Edward uiteraard al bij de hand. Chris Rainbow komt direct opdraven, net als Colin Blunstone. Zijn oude maatje Andy Latimer wellicht.
Ik ken eigenlijk nog wel een groot producer die duimen zit te draaien....

Nog twee zangers, twee instrumentale stukken. Meestal leidt het tot een groot succes.

Fedde
Die producer is dan wel essentieel ja, al mag het gewoon Kayak blijven heten. Nu nog een grote platenmaatschappij met een beetje lef. Bestaan die nog?

avatar van musician
Ik ben wel bang dat platenmaatschappijen niet veel verwachten (inzake omzet) met Kayak als naam van de band. Ben ik heel eerlijk in. Goed, Bluebird, jij en ik kopen het album.

Hoeveel exemplaren zal Anywhere but Here hebben verkocht, is daar enige inzage in? Ik geef wel toe, dat je met namen als Blunstone en Rainbow wel een bepaalde internationale belangstelling trekt....

Dat zou de opstartkosten voor het album kunnen verruimen. Maar voor het overige low budget. Dan heb je nog de meeste kans.

avatar van Bluebird
Ik kan er geen zinnig woord over zeggen. De vraag is zelfs in hoeverre Parsons, Blunstone en Rainbow zelf nog potten kunnen breken in eigen land. Ik heb het gevoel dat het op dit moment naar verhouding niet veel verschilt met Kayak in ons eigen muziekklimaat. Het zou in ieder geval een verrassend mooi album kunnen opleveren waarvan er al teveel vroegtijdig stof liggen te happen na een tijdje.

Naar mijn mening is dit (liefhebbers)genre al te lang uit 'mode' geraakt om nog een commercieel hoogtepunt te bereiken. Maar deze oude rotten die veel met elkaar gemeen hebben zouden samen beslist nog tot geweldige dingen in staat zijn. En dat is als culturele erfenis toch belangrijker dan klinkende verkoopcijfers.

avatar van The_CrY
Voor de geïnteresseerden, dit najaar brengt geen nieuwe Kayak, maar wel een nieuw album van Scherpenzeel himself: Ton Scherpenzeel - The Lion's Dream (2013)

Fedde
Je hebt goede connecties, Remco. Weet je toevallig wanneer we Cleopatra dan wel mogen verwachten?

avatar van The_CrY
Volgens mij was die gepland in 2014. Maar dat is alles wat ik erover weet.

avatar van Doefie
Fedde schreef:

Zoals het er nu uitziet: halverwege 2014

Fedde
Bedankt voor de reactie. De single Cleopatra kwam al in september 2012 uit. Kayak gaat niet over één nacht ijs. Ik stel me zo voor dat er ook wat vertraging is opgelopen door het soloproject van Scherpenzeel. De presentatie van Cleopatra is bovendien niet alleen een CD-release, maar ook de start van een nieuwe theatertour. En ik weet niet of dat in deze tijd nog zo makkelijk rond te krijgen is.

avatar van Bluebird
Zal me ook benieuwen. Het hoeft van mij iig geen tweede Nostradamus te worden maar dat is persoonlijk. Ik ga er maar van uit dat het weer een groots project gaat worden.

avatar van Marco van Lochem
Het overlijden van medeoprichter en drummer Pim Koopman zorgde ervoor dat de tour n.a.v. het verschijnen van "LETTERS FROM UTOPIA" ruw werd verstoord. Het was ook even onduidelijk of de band door zou gaan, maar het verschijnen van "ANYWHERE BUT HERE" maakte duidelijk dat de band een doorstart wilde maken. Met topdrummer Hans Eijkenaar die de plek van de slechts 56 jaar oud geworden Koopman ging overnemen. De stijl op het nieuwe album borduurt voort op de voorgaande albums, met alleen maar goed in het gehoorliggende popliedjes, zonder dat slechts af en toe een topper te horen is. De ode aan Koopman in "NOVEMBER MORNING" is namelijk schitterend. De tekst en de manier van zingen tilt dit nummer naar een hemels niveau. Verder is het een prima mix van ballad en uptempo, met het grappige, door Rob Vunderink gezongen "MOST UNDERRATED BAND IN THE WORLD" en qua stijl het buitenbeentje "BANG" als aparte uitzonderingen. Als geheel pakte het album mij toen niet en dat is nog steeds het geval. Aardig, maar een "Dedicated to Pim Koopman" album had iets avontuurlijker gekund...volgens mij!

avatar van Wandelaar
Marco van Lochem schreef:
Mee eens. Dit nummer geeft het album een emotioneel hoogtepunt mee, waar het verder wat technisch zakelijk blijft. Ook goed vind ik het nummer van Edward Reekers: Demon in Her Eyes. Tsja, die meisjes toch, er zijn draken bij.

Vanwege het vakmanschap en de goede productie kom ik toch net op 4 sterren, waar ik eerder aan 3,5 zou denken. Maar ik doe niet aan halve stemmen, dus naar boven afgerond: 4. En niets meer dan dat.