MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MuMeLadder Top 2000 - Editie 2012 - De Ontknoping

zoeken in:
Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
(quote)

Zo'n schitterend nummer verdient inderdaad beter (ik vind het voor dit topic ook niet geschikt eerlijk gezegd: beetje positief mag wel).

Daar ben ik het ook mee eens. Volgens mij heb ik deze opgezocht een paar maanden geleden en was dit waarschijnlijk de meest geschikte, dus onder het mom van 'beter iets dan niets.'

Maar ik zie een nieuwe review wel verschijnen hier in de thread en/of in mijn pm inbox.

Onweerwolf
Équinoxe moest trouwens helemaal in het begin vechten voor een plaats in de lijst en uiteindelijk blijkt 'ie nog op z'n hoogste positie ooit te zijn uitgekomen.

Onweerwolf schreef:
dus onder het mom van 'beter iets dan niets.'

Dan heb ik liever niets. Je kunt niet de één positief behandelen en de ander niet. Dat hoort in het topic persoonlijke besprekingen (waar dit dan ook vandaan komt) maar niet hier vind ik.

Ik lees dan ook liever geen stukje eigenlijk.

Maar misschien in het 2012-topic de regel instellen dat mensen pas mogen stemmen als ze een stukje voor dit topic schrijven? Of ueberhaupt wat reclame maken daar?

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
(quote)

Dan heb ik liever niets. Je kunt niet de één positief behandelen en de ander niet. Dat hoort in het topic persoonlijke besprekingen (waar dit dan ook vandaan komt) maar niet hier vind ik.

Ik snap je punt. Toen ik de reviews opzocht was ik nog van zins om voor elke plaat minimaal iets te hebben.

chevy93 schreef:
Famous Blue Raincoat [...] lager dan ooit. Van die aangename verrassingen in dit topic.
Over smaak valt niet te twisten, maar jij hebt écht hele rare ideeën over wat goede muziek is, als je hier blij van wordt Hopelijk is dit een eenmalig dipje en vliegt Famous Blue Raincoat volgend jaar weer richting top-100!

Tja, over Famous Blue Raincoat heb ik al vaak genoeg wat gezegd. Ik vind allesbehalve een bijzonder nummer. Net zoals Sisters of Mercy.
Onweerwolf schreef:
Daar ben ik het ook mee eens. Volgens mij heb ik deze opgezocht een paar maanden geleden en was dit waarschijnlijk de meest geschikte, dus onder het mom van 'beter iets dan niets.'

Maar ik zie een nieuwe review wel verschijnen hier in de thread en/of in mijn pm inbox.
Nu verwacht ik eigenlijk wel een review van vigil, maar om maar even aan te geven dat een positieve review wel degelijk voor handen was.

Uit het besprekingstopic quote ik mij zelf
En dan, vanuit het niets, blijkt dat Fish het beter heeft gedaan dan welk Marillion-nummer dan ook. Ditmaal zonder epische solo’s, sterk synthspel of opzwepend drumwerk. Nee, gewoon een piano en wat strijkers. Met natuurlijk wederom een meer dan uitstekende tekst. Af en toe lijkt het wat (emotionele) diepgang te missen, maar dat doet niet af aan het feit dat ik wederom genoten heb van dit nummer. En natuurlijk is 233 overdreven hoog, maar voorlopig staat die er maar mooi!

Edit: Het album ontbreekt bij Crowded House, zie ik, dat is Crowded House - Temple of Low Men (1988).

Tsja, die daling is wel erg treurig ja. Wat nog treuriger is, is dat er geen stukje bij stond. Kennelijk heb ik die over het hoofd gezien, anders had ik wel wat geschreven...

Onweerwolf
@Chevy: jouw review is niet echt geschikt omdat het nogal de nadruk legt op feiten uit het verleden. (Beter dan Marillion, #233)

Onweerwolf
Gisteravond viel mijn Internet opeens uit, dus vandaar toen geen update. Die komt er nu aan.

Onweerwolf
640

The Sound - Missiles [05:28]

Jeopardy | 1980 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '07

2011: 841
2010: 214
2009: 171
2008: 468
2007: 67

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

639

Simple Minds - Promised You A Miracle [04:28]

New Gold Dream (81-82-83-84) | 1982 | Scotland

(afbeelding)

Genomineerd door: Onweerwolf

2011: 804
2010: --
2009: --
2008: --
2007: --

Simple Minds vind ik sinds kort een erg goede band. Someone Somewhere In Summertime is uitgegroeid tot een van mijn favoriete nummers. Er staat nog veel meer leuks op New Gold Dream, waaronder deze. De instrumentatie is altijd dik in orde bij Simple Minds, er worden geniale deuntjes uitgeperst. Daarnaast is de wat theatrale zang ook leuk om naar te luisteren. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

638

Low - Words [05:51]

I Could Live In Hope | 1994 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Koenr

2011: 951
2010: 947
2009: 536
2008: 275
2007: 774

Low is al erg vaak langsgekomen, pas nu komt er een nummer langs dat ik voor het luisteren van de top 2000 al kende. Words heet het en het is nog steeds het beste Low-nummer voor mij. Er heerst een allesomvattende spanning over dit nummer. De zanger draagt daar zijn steentje aan bij, hij probeert zo mooi en spannend mogelijk te zingen en dat lukt. Daardoor komen er pareltjes van passages zoals het tweestemmige refrein met een zangeres. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

637

The Doors - Love Her Madly [03:21]

L.A. Woman | 1971 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: herman

2011: 425
2010: 110
2009: 220
2008: 187
2007: 145

Op L.A. Woman is de Doors sound toch anders dan op de eerste albums. Voorlopig hou ik nog meer van de sound van de eerste albums. Love Her Madly bevat wel heel veel kwaliteit. Vooral na 1 minuut is het echt genieten geblazen. Dan word ik altijd helemaal vrolijk. De zang is zoals gewoonlijk erg goed. Maar de instrumentatie ook om flink van te genieten. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

636

U2 - Tomorrow [04:39]

October | 1981 | Ireland

(afbeelding)

2011: 553
2010: 791
2009: 468
2008: 933
2007: 1330

Uit hun album Oktober, U2 klinkt erg emotioneel en het nummer heeft ook een desolate landelijke sfeer waarbij het nummer halverwege openbarst. Een beetje apart voor U2's doen door de wat folky arrangementen maar aangrijpend. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

635

Portishead - We Carry On [06:34]

Third | 2008 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: aERodynamIC

2011: 902
2010: 883
2009: 884

Third betekende hun comeback en die viel best mee. Klinkt ijzig en donker met ijle vocalen en inventieve elektronische begeleiding waarin op een bepaald moment ook zware gitaren aan de pas komen. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

634

Tindersticks & Carla Torgerson - Travelling Light [04:41]

Tindersticks | 1995 | England; USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Allmusic

2011: 701
2010: 510
2009: 822
2008: 237
2007: 198

En ook dit valt in de categorie topsongs, zelf één van de mooiste duetten ooit. Die stemmen passen goed bij elkaar en dan is er nog de heerlijke (romantische) sfeer mede dankzij de begeleiding. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

633

2 Belgen - Lena [03:56]

Trop Petit | 1982 | Belgium

(afbeelding)

2011: 851
2010: 1286
2009: 1601
2008: 1318

Misschien wel het beste dance-nummer van Belgische makelij. Erg aanstekelijk en dansbaar, dat gejodel en die synths vind erg leuk en ook de syndrums vind ik erg effectief. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

632

Franz Ferdinand - The Dark Of The Matinée [04:04]

Franz Ferdinand | 2004 | Scotland

(afbeelding)

Genomineerd door: El Ninjo

2011: 1281
2010: 246
2009: 828
2008: 253
2007: 378

De vrolijke, rammelende poprock van Franz Ferdinand doet mij altijd goed. Als ik even zin heb in iets lekkers loop ik eerst naar de kast met snoep en daarna naar boven om deze muziek uit de stereo te laten knallen. De meezingpop van deze groep is kenmerkend, en bovenal goed in elkaar stekend en lekker in het gehoor liggend. Het klinkt nergens te makkelijk of te simpel. Het is nog best ingenieus. Dat bewijst dit nummer wel weer. Een riff die je meteen op een wolkje laat zweven en het refrein is om keihard mee te blèrren. De bridge is zalig, vooral die opbouw naar het volgende refrein is super. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

631

Tears For Fears - Change [03:52]

The Hurting | 1983 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: the viking

2011: 463
2010: 1542
2009: 859
2008: 586
2007: 131

Typisch 80's maar helemaal niet gedateerd, integendeel. De synths worden hier op gepaste wijze ingebracht en het nummer heeft een sterk refrein. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

630

Elvis Costello And The Attractions - I Want You [05:48]

Blood & Chocolate | 1986 | England

(afbeelding)

2011: 158
2010: 186
2009: 442
2008: 153
2007: 516

Elvis Costello, een man die me nog niet had kunnen overtuigen. Maar I Want You kende ik al en dat is een geweldig nummer. Het nummer heeft een fantastische opbouw. Het begint op zijn allerloomst, en daarna wordt het steeds een versnelling omhoog geschakeld. En dat alles onder leiding van een hemels refreintje, dat het hele nummer wordt gehaald. Met zijn 'I Want You' verleidt de zanger de luisteraar, en ik kan zeggen dat ik val voor dit nummer. Wat prachtig! (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

629

Led Zeppelin - The Battle Of Evermore [05:51]

Led Zeppelin IV | 1971 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: ranboy

2011: 469
2010: 310

Geen hardrock maar een akoestisch folkachtig nummer waarin Sandy Denny meezingt. Zeer geslaagde uitstap waar Led Zeppelin zijn veelzijdigheid bewijst. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

628

Madonna - Frozen [06:15]

Ray Of Light | 1998 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: freitzen

2011: 962

Ik ken maar een paar nummers van Madonna. Een aantal nummers zijn zeer de moeite waard. Zo ook dit nummer. Frozen is een volwassen en subliem nummer van deze vrouw. Het heeft lichte en zeer luchtige instrumentatie. Maar vooral de kwaliteit van liedjes schrijven van deze popicoon straalt er vanaf. Het is een zeer vernuftig nummer dat enkele topmomenten heeft. En dan heb ik het niet eens alleen over het refrein. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

627 *****NIEUW****

The Cult - Edie (Ciao Baby) [04:16]

Sonic Temple | 1989 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: johannesA

2011: --

Een ode aan een vrouw die haar leven vierde en snel heen ging door dat. The Cult heeft hier een heel gevoelig nummer over gemaakt. Een van de mooiste power ballads ooit gemaakt. Het gevaar met dat soort nummers is namelijk dat het weer te veel opgeblazen wordt maar daar trapt The Cult niet in. Het nummer zit vol met dubbele gitaarpartijen en een knallende drumpartij maar toch is het klein. Dat vind ik knap. (Don Cappuccino)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

626

Duran Duran - Save A Prayer [05:27]

Rio | 1985 | England

(afbeelding)

2011: 350
2010: 330
2009: 1185
2008: 852
2007: 858

Recentelijk heb ik geleerd dat Duran Duran ooit de grootste band op aarde was. Niet dat dat iets zegt over dit nummer, maar het zorgt er wel voor dat ik nog meer respect voor deze band heb gekregen. Nog iets langer geleden ontdekte ik nav Ordinary World de hele rits hits die deze band voortgebracht heeft. Met als klapper Save a Prayer, maar die kende ik al veel langer. Wat dit nummer zo sterk maakt weet ik eigenlijk niet. Het hoge meezinggehalte of de uitstekende productie? Zoals wel vaker hebben we hier een nummer dat gewoon in alles goed is. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

625

Red House Painters - Katy Song [08:23]

Red House Painters | 1993 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: The Scientist

2011: 1577
2010: 1306
2009: 572
2008: 128
2007: 372

Ik ben een groot liefhebber van het debuutalbum van deze groep, die eigenlijk vooral draait om Mark Kozelek, maar de rest heb ik eigenlijk maar heel weinig tot nooit beluisterd. Geen idee waarom, en dit nummer bewijst wel dat het onterecht is. Ligt mooi in het verlengde van het debuutalbum, een lang uitgesponnen nummer vol met emotie, vergelijkbaar met hun meesterwerk Medicine Bottle. Zelfs in het gitaarspel is een hoop emotie te horen, en Kozelek heeft een prachtige stem. Ook de tekst is weer prachtig en emotie. Deze muziek is gewoon een en al emotie, en dat is nou net wat me zo aanspreekt. (Arrie)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

624

Van Morrison - Astral Weeks [07:06]

Astral Weeks | 1968 | Northern Ireland

(afbeelding)

Genomineerd door: Tribal Gathering

2011: 1244
2010: 497
2009: 589

Ziehier het enige nummer op Astral Weeks dat me echt weet te raken en daarnaast ook nog voor de volle speelduur boeit (de andere nummers moeten hiertussen kiezen). Een eenvoudig akoestisch basloopje vormt de basis van een nummer dat eigenlijk voor zijn gehele zeven minuten instrumentaal bijna de hele tijd hetzelfde klinkt, maar juist daardoor zo krachtig overkomt; de kracht van herhaling, zeg maar. Het contrast van de zachte vioolpartijen en de furieus aangeslagen akkoorden met de klagende stem van meneer Morrison zorgen voor een prachtige landelijke – nee, niet op de irritante klompendanserige manier – sfeer die me keer op keer stil achterlaat. Klasse zoals ik hem van deze wereldartiest ken. (hoi123)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

623

Ryuichi Sakamoto & David Sylvian - Forbidden Colours [05:59]

Forbidden Colours | 1987 | Japan; England

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '09

2011: 195
2010: 286
2009: 111

David Sylvian kwamen we vroeg in de lijst al tegen en daar heb ik veel plezier aan beleefd. Zelfs zoveel dat ik het album heb opgezocht en ook in aanraking kwam met dit nummer. Orpheus en Forbidden Colours zijn beiden zeer indrukwekkend.
Forbidden Colours draait grotendeels om de prachtige melodieën. Echt belachelijk mooi gewoon. Zonder zang zou ik hier al tien minuten achter elkaar van kunnen genieten. Maar de zang is geen overbodige toevoeging. Ik kan de zang van David Sylvian goed waarderen. Hij heeft een mooie stem. Maar toch, die melodieën!
(Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

622

The Zombies - Time Of The Season [03:31]

Odessey & Oracle | 1969 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Arno

2011: 544
2010: 289
2009: 355
2008: 304
2007: 828

Dit is sowieso een van meest zalige nummers uit de jaren '60 op een van de meest zalige albums uit de jaren '60. Met Odessey & Oracle waren de Zombies op Beatles-niveau muziek aan het maken. Het nummer zelf begint met een topdrive en topmelodie. En daarna meteen het laidback gezongen: It's the time of the season. In de intro stoppen de Zombies meteen heel veel hemelsheid. Daarna leer je de schoonheden van de pop kennen in prachtige samenzangen en het geniale refreintje. Het orgeltje wat ook nog inzet is ook prachtig. Het nummer zit dan ook meesterlijk in elkaar. Vooral de zanglijnen zijn echt van absurd hoog niveau. Ieder zinnetje in het couplet en refrein wordt anders gezongen. Het eindigt in een prachtige instrumentale climax. Ik ben blij dat ene Engelse journalist dit album onder de aandacht heeft gebracht. Want deze band verdient het. Volgend jaar ga ik denk ik een van de andere topnummers van dit album nomineren. Want het hele album staat vol met dit soort pareltjes als Brief Candles, Care of Cell 44, A Rose For Emily en Butcher's Tale zijn slechts een aantal van de prachtnummers. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

621

Depeche Mode - Waiting For The Night [06:06]

Violator | 1990 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Suicidopolis

2011: 255
2010: 1048
2009: 855

Nog een romantisch en melancholiek nummer, ditmaal een sober elektropopnummer van Depeche Mode. Dave Gahan zingt hier erg emotioneel. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Onweerwolf
chevy93 schreef:
Edit: Het album ontbreekt bij Crowded House, zie ik, dat is Crowded House - Temple of Low Men (1988).

Fixed

We Carry On volgend jaar nog hoger aub !!!

Niet al te best twintigtal, maar het eindigt kwalitatief goed. Echter, Forbidden Colours zo laag zou verboden moeten worden. En The Beatles mochten willen dat ze een nummer van de kwaliteit van Time of the Season hadden opgenomen.

Titmeister schreef:
Niet al te best twintigtal, maar het eindigt kwalitatief goed. Echter, Forbidden Colours zo laag zou verboden moeten worden. En The Beatles mochten willen dat ze een nummer van de kwaliteit van Time of the Season hadden opgenomen.

Ik vind het juist een erg sterk twintigtal. En die Beatles-opmerking gaat natuurlijk nergens over...

1610 ♫ [0385] Four Tops - Reach Out, I'll Be There (1966)
Dit kwam ik ooit eens tegen op een CD die bij de Humo zat. Ik was meteen weggeblazen door dit nummer (en eigenlijk nog meer door Sugar Pie, Honey Bunch). Vandaag heeft het al een beetje van zijn glans verloren al kan ik er wel van genieten. Het nummer gloeit van emotie en klinkt nog altijd niet gedateerd.
Cijfer: 8,2

1609 ♫ [0720] Nick Drake - From The Morning (1972)
Nick Drake is een artiest waar ik niet weg van ben. Ik hoop dat niemand me wil doodschieten om de volgende uitspraken maar zijn stem vind ik eigenlijk absoluut niet bijzonder. Ook het gitaarwerk op de achtergrond weet geen speciale sfeer op te wekken, het klinkt zelfs een beetje houterig. Maar ik blijf proberen.
Cijfer: 5

1608 ♫ [0979] Orchestral Manoeuvres In The Dark - The New Stone Age (1981)
Die intro doet me sterk aan Django Django denken. Het geluid is heel gelijkend en het niveau in feite ook. Gewoon goed dus. Ik ken OMD van die enkele knallers die ik verdomd prettig vind. Dit is een niveau lager en is gewoon prettig.
Cijfer: 7,8

1607 ♫ [1840] George Michael - Praying For Time (1990)
Hmm, George Michael. Zijn naam roept erg negatieve associaties bij me op. Kerstfeestjes bij mijn nonkel waar Last Christmas altijd moet passeren, een tenenkrommend slecht nummer waarbij beluistering gepaard gaat met angstzweet, koude rillingen en ware doodsverachting. Andere solonummers van George Michael vond ik ook maar mager. Dit is nog steeds slecht, te zoet, te melig, een te hoog haal-die-aansteker-boven gehalte, te veel van hetzelfde en het is niet meeslepend al was dit waarschijnlijk de bedoeling. Maar het is toch wel het beste wat ik al van de man heb gehoord.
Cijfer: 4

1606 ♫ [1742] Editors - The Weight Of The World (2007)
Er is maar 1 nadeel, namelijk dat het een beetje te traag gaat. Verder is het een zeer mooi nummer dat baadt in een kalme weemoedige en berustende sfeer. En wat een verbluffende stem heeft die man.
Cijfer: 8,3

1605 ♫ [0575] The Chameleons - Thursday's Child (1983)
Deze maakt een flinke tuimeling t.o.v. vorig jaar en dat kan me nu eens geen fluit schelen. Dit maakt niets bij me los. De zanger dramt zijn tekst af en de instrumentatie mist overtuiging.
Cijfer: 5,5

1604 ♫ [1641] Siouxsie And The Banshees - Israel (1980)
Een bedwelmend en beklemmende sfeer. Siouxsie en haar Banshees slepen me mee in hun wereld. Die beheerste schreeuwen op de achtergrond die eerder op uitstoten van wanhoop lijken zorgen nog voor een extra lading. En die achtergrondzang is niet het enige wat enorm goed is gedaan.
Cijfer: 8,5

1603 ♫ [1205] Marlena Shaw - California Soul (1969)
Een gemoedelijk en warm soulnummer. Ik word er niet gek, wild uitzinnig of lyrisch van maar er is op zich niks mis mee.
Cijfer: 7,3

1602 ♫ [1168] Hawkwind - Silver Machine (1971)
Het begint erg goed, lekker energiek en doordrammerige punkriff. Maar dan begint de slijt er al vlug op te komen. Ze blijven de hele tijd met diezelfde riff klooien en daar is die niet interessant genoeg voor. Ook de zang en melodie die ze erop gooien is niet erg boeiend.
Cijfer: 6,5

1601 ♫ [-------] Elton John - Tiny Dancer (1971)
Zijn stem klinkt neutraal, de piano weinig boeiend. Afgezien van zijn naam ken ik bitter weinig van Elton John, misschien een paar klassiekers die niet te negeren vallen en zijn excentrieke reputatie. Na beluistering van Tiny Dancer laat ik het daar maar bij.
Cijfer: 5

Onweerwolf
620

Archive - Collapse/Collide [09:12]

Controlling Crowds | 2009 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Svendra

2011: 1797
2010: 1974

Archive is echt zo'n kind van Musicmeter. Invloeden van progrock gecombineerd met triphop van Massive Attack, electronics van Radiohead. Het is niet echt één genre. Ik ken alleen enkele nummers die mij goed bevallen. Nummers als Bullets en het titelnummer van het album zijn prachtig. Deze ken ik wat minder goed, maar herken hem wel. Ik herken de mooie slome melodie die misschien wel iets te lang duurt. Dan komt de ""beat"" erin en dan wordt het echt genieten. Het nummer is erg gelaagd van dat moment. En sfeer, dat spat er vanaf. Geweldig. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

619

Jackson Browne - The Load-Out / Stay [09:20]

Running On Empty | 1977 | USA

(afbeelding)

2011: 579
2010: 1706
2009: 1398

De Top 2000 is nog altijd mijn grootste inspiratiebron. The Load-Out/Stay greep me vanaf het eerste moment. Destijds kon ik al aardig Engels en het scheelt dat hij goed te verstaan is en vrij makkelijke woorden gebruikt. Een schitterende ode aan eigenlijk iedereen om hem heen. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

618

Red Hot Chili Peppers - Under The Bridge [04:26]

Blood Sugar Sex Magik | 1992 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Nightrider

2011: 1090
2010: 557
2009: 1092
2008: 456
2007: 1637

Dit is het huisvrouwennummer van Blood Sugar Sex Magik. Het is een zeer soft nummer. Maar laat het nou net zo verschrikkelijk veel gevoel en daardoor power in zich hebben dat het niks uitmaakt. Mooie coupletten, maar vooral dat refrein is hemels mooi. Dit was het nummer waarmee de drugs werden achtergelaten. Het onderwerp raakt natuurlijk zeer en dat is misschien ook waarom dit zo'n klassieker is geworden. Zelf vind ik de versie in de Amsterdamse grachten bloedstollend mooi (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

617

Neil Young - Out On The Weekend [04:35]

Harvest | 1972 | Canada

(afbeelding)

Genomineerd door: Nightrider

2011: 633
2010: 817
2009: 233
2008: 160
2007: 1071

Out on the Weekend beschouw ik ook één als de mooiste nummers van Neil Young. Ingetogen maar emotioneel zoals alleen Neil Young dat kan met zijn karakteristieke mondharmonica. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

616

The Sound - Sense Of Purpose [03:52]

From The Lions Mouth | 1981 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Lin

2011: 444
2010: 393
2009: 161
2008: 126
2007: 144

Nu beginnen alle 'From the Lions Mouth' nummers langs te komen. Een zeer populair album wat vaak vertegenwoordigt is in de top van de lijst. Het intro is ijzersterk, erg fijn basloopje. Ik merk dat ik de nummers van hun beroemdste album elk erg sterk vind. Erg pakkende en scherpklinkende nummers. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

615

Electric Light Orchestra - Can't Get It Out Of My Head [04:22]

Eldorado - A Symphony By The Electric Light Orchestra | 1974 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Lin

2011: 817
2010: 561
2009: 495
2008: 358
2007: 780

Afkomstig uit hun meesterwerk Eldorado waarmee ELO definitief doorbrak. Symfonisch getinte ballad met een melodie die niet uit het hoofd te krijgen is, meesterlijk gearrangeerd. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

614

John Grant - Marz [03:58]

Queen Of Denmark | 2010 | USA

(afbeelding)

2011: 627

I Wanna Go to Marz kon nog weinig bekendheid genieten voordat het genomineerd werd, het nummer was niet al te lang uit. Misschien heeft dit nummer meegelift op het succes van Midlake in de ladder. Midlake is hier namelijk de band die de instrumentatie verzorgd. Het pianoloopje is zo mooi dat menig huisvrouw het meteen op een huilen zet. Gelukkig ben ik daar te stoer voor, maar ik kan zeker niet ontkennen dat ik niet geraakt wordt door dit nummer. Midlake's instrumentatie zet een kippevelgevende melodie neer, dat is al bijna niet meer te verpesten. John Grant heeft een fijne stem en zingt vooral het refrein met veel kracht en passie. Sowieso een van de beste nummers uit 2010. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

613

Genesis - Supper's Ready [22:54]

Foxtrot | 1972 | England

(afbeelding)

2011: 1100
2010: 1192
2009: 1249
2008: 1214
2007: 1200

Een werkstuk van 22 minuten lang, dat vergt veel van je aandacht. Die weet ik bij het nummer te houden door de afwisselingen. Er wordt erg knap gemusiceerd zonder dat het te pretentieus overkomt, dit is Genesis op zijn best. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

612 *****NIEUW****

Simple Minds - Belfast Child [06:41]

Street Fighting Years | 1989 | Scotland

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '12

Sommigen zullen het overdreven sentimenteel noemen. Eerlijk gezegd kan ik dit niet ontkennen, maar mij hoor je niet klagen wanneer het op deze manier verpakt is. Een bijna klassiek rustige opbouw mondt uit in een uitbarsting zoals ik maar zelden heb gehoord van zanger Jim Kerr. Ook de steeds harder klinkende drums en gitaar doen het bij moet goed. Het einde hadden ze wellicht achterwege kunnen laten, maar niettemin is de wijze hoe het maatschappelijke conflict in Belfast centraal staat in dit nummer ook zeker pluspunten waard. (Co Jackso)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

611

ABBA - Eagle [05:53]

The Album | 1977 | Sweden

(afbeelding)

Genomineerd door: Onweerwolf

2011: 1315
2010: 702
2009: 1853

En dan krijgen we eindelijk weer eens een topper. ABBA is ook zo’n constante band, alleen dan vooral kijkend naar de singles. Eagle vind ik veruit hun beste nummer en is ook het enige nummer dat in mijn top 250 staat. Prachtige muziek en als een warme deken sluit hun muziek zich om je heen. Heerlijk! (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

610

Portishead - Roads [05:10]

Dummy | 1994 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: ebisch

2011: 468
2010: 885
2009: 392
2008: 811
2007: 398

Bedwelmend is het woord dat perfect van toepassing is op Portishead. Ik ken niet heel veel trip-hop, maar het debuut van deze band blijft wat mij betreft nog altijd één van de betere die ik ken. Rustig en duister. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

609

Bob Marley & The Wailers - Redemption Song [03:49]

Uprising | 1980 | Jamaica

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '10

2011: 1619
2010: 929

Ik kende deze roep om vrijheid eerst in akoestische versie omdat het zo op zijn album staat, dat dit de laatste opname van Bob Marley was maakt dit nummer des te aangrijpender. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

608

Nick Cave And The Bad Seeds - Into My Arms [04:14]

The Boatman's Call | 1997 | Australia

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '08

2011: 933
2010: 144
2009: 206
2008: 442

Als je de clip van dit nummer ziet zie je een groots artiest staan, die in zijn nummers probeert jouw ziel binnen te dringen. Dat lukt vaak, althans, bij mij. Dit nummer is een mooie ballad leunend op de piano. Nick Cave zingt fantastisch, het refrein is hemels, zo mooi. Jammer dat deze zo gedaald is (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

607 *****NIEUW****

The Velvet Underground - Sunday Morning [02:56]

Velvet Underground & Nico | 1967 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: dumb_helicopter

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

606

Metallica - Enter Sandman [05:32]

The Black Album | 1991 | USA

(afbeelding)

2011: 1542
2010: 1172
2009: 725

Enter Sandman is onwijs populair bij het commerciëlere publiek van Metallica. Bij de grote fans zal dit nooit een favoriet zijn en bij de Musicmeter luisteraars verwacht je dat ook niet. Toch heeft Enter Sandman het gewoon tot de lijst geschopt. Enter Sandman is dan ook gewoon een klasbak van een rock/metal nummer. De lange intro is classic. De vocals zijn uitzonderlijk goed. En vergeet zeker niet het toprefrein. Enter Sandman is een van de geweldige nummers van The Black Album. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

605

The Shins - New Slang [03:51]

Oh, Inverted World | 2001 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: itchy

2011: 637
2010: 916
2009: 1284
2008: 540
2007: 371

In de jaren '00 waren The Shins meesters van de ogenschijnlijk simpele maar doordachte pure popsong. Vocaal, melodisch en arrangementen ... hier klopt alles. Onbegrijpelijk dat deze band nauwelijks gehoor kreeg bij het grote publiek. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

604

Nirvana - The Man Who Sold The World (Unplugged) [04:21]

MTV Unplugged In New York | 1994 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Status Seeker

2011: 834
2010: 945
2009: 849
2008: 790
2007: 1582

The Man Who Sold the World is een prachtig stukje pure muziek. Van het Unplugged album van Nirvana druipt de emotie af. Kurt Cobain zingt hier fantastisch en ook de minder harde instrumentatie is erg mooi. Ik ben blij dat ze dit hebben uitgebracht. Mijn vader zei: Nirvana is niks, na het horen van Smells Like Teen Spirt. Veel te hard vond hij. Nu heb ik 'Unplugged' op zijn ipod gezet en vind hij het een erg mooie band. De wat kalere nummers komen emotioneel over. Dit nummer kent trouwens alsnog een heerlijke gitaarriff. Maar het is vooral Kurt Cobain die met zijn gevoelige stem de show steelt. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

603

The Nits - Sketches Of Spain [04:22]

Kilo | 1983 | Netherlands

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '11

2011: 172

Dat dit een Nederlandse band is, is bijna niet voor te stellen. Die paar noten op de basgitaar die enorm effectief zijn en het subtiele drumwerk op de achtergrond, dat is wat dit nummer zo goed maakt. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

602

Electric Light Orchestra - Here Is The News [03:45]

Time | 1981 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: titan

2011: 678
2010: 690
2009: 1474
2008: 971
2007: 982

Wie een beetje TV kijkt, herkent het meteen. LucM zei het al, VPRO. Ik vind het leuk om voor mij bekende nummers tegen te komen op TV (zo ook Tommy bij de Top 2000-tune of Give a Little Bit bij de Liga-reclames). Soms blijven ze zelfs onlosmakelijk verbonden, iets wat ook wel eens irritant is.
Excessief synth-gebruik zorgt ervoor dat dit nummer net even wat beter wordt.
(chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

601

Neutral Milk Hotel - Holland, 1945 [03:13]

In The Aeroplane Over The Sea | 1998 | USA

(afbeelding)

2011: 705
2010: 1211
2009: 620
2008: 284
2007: 591

Het vorige nummer van Neutral Milk Hotel vind ik iets beter. Maar dit is ook al zo'n parel die afkomstig is van In the Aeroplane over the Sea. Holland, 1945 is een stuk rauwer dan het dromerige titelnummer. De goed gecrëeerde chaos in de instrumentatie is erg goed gedaan. Daarover hoor je de wat aan de valse kant klinkende vocalen van Jeff Mangum. Maar die rare kantjes van zijn stem maken het juist zo mooi. Dit vind ik het mooiste moment van het nummer:

Now she's a little boy in Spain
Playing pianos filled with flames
On empty rings around the sun
All sing to say my dream has come
(Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Onweerwolf
Overzicht nummers 601 t/m 700:

601 [0705] Neutral Milk Hotel - Holland, 1945 (1998)
602 [0678] Electric Light Orchestra - Here Is The News (1981)
603 [0172] The Nits - Sketches Of Spain (1983)
604 [0834] Nirvana - The Man Who Sold The World (Unplugged) (1994)
605 [0637] The Shins - New Slang (2001)
606 [1542] Metallica - Enter Sandman (1991)
607 [-------] The Velvet Underground - Sunday Morning (1967)
608 [0933] Nick Cave And The Bad Seeds - Into My Arms (1997)
609 [1619] Bob Marley & The Wailers - Redemption Song (1980)
610 [0468] Portishead - Roads (1994)
611 [1315] ABBA - Eagle (1977)
612 [-------] Simple Minds - Belfast Child (1989)
613 [1100] Genesis - Supper's Ready (1972)
614 [0627] John Grant - Marz (2010)
615 [0817] Electric Light Orchestra - Can't Get It Out Of My Head (1974)
616 [0444] The Sound - Sense Of Purpose (1981)
617 [0633] Neil Young - Out On The Weekend (1972)
618 [1090] Red Hot Chili Peppers - Under The Bridge (1992)
619 [0579] Jackson Browne - The Load-Out / Stay (1977)
620 [1797] Archive - Collapse/Collide (2009)
621 [0255] Depeche Mode - Waiting For The Night (1990)
622 [0544] The Zombies - Time Of The Season (1969)
623 [0195] Ryuichi Sakamoto & David Sylvian - Forbidden Colours (1987)
624 [1244] Van Morrison - Astral Weeks (1968)
625 [1577] Red House Painters - Katy Song (1993)
626 [0350] Duran Duran - Save A Prayer (1985)
627 [-------] The Cult - Edie (Ciao Baby) (1989)
628 [0962] Madonna - Frozen (1998)
629 [0469] Led Zeppelin - The Battle Of Evermore (1971)
630 [0158] Elvis Costello & The Attractions - I Want You (1986)
631 [0463] Tears For Fears - Change (1983)
632 [1281] Franz Ferdinand - The Dark Of The Matinée (2004)
633 [0851] 2 Belgen - Lena (1982)
634 [0701] Tindersticks & Carla Torgerson - Travelling Light (1995)
635 [0902] Portishead - We Carry On (2008)
636 [0553] U2 - Tomorrow (1981)
637 [0425] The Doors - Love Her Madly (1971)
638 [0951] Low - Words (1994)
639 [0804] Simple Minds - Promised You A Miracle (1982)
640 [0841] The Sound - Missiles (1980)
641 [1318] Crowded House - Into Temptation (1988)
642 [0476] The Associates - Breakfast (1984)
643 [0875] Jean-Michel Jarre - Équinoxe (Part IV) (1978)
644 [0789] Depeche Mode - Stripped (1986)
645 [0888] Tindersticks - Dying Slowly (2001)
646 [0552] The Jimi Hendrix Experience - Little Wing (1968)
647 [0556] Blur - Parklife (1994)
648 [0119] Leonard Cohen - Famous Blue Raincoat (1971)
649 [0589] The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood (1965)
650 [0455] Muse - Knights Of Cydonia (2006)
651 [0935] Blondie - Denis (1978)
652 [0372] Morrissey - Everyday Is Like Sunday (1988)
653 [1034] Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here (2005)
654 [0253] Echo & The Bunnymen - Bring On The Dancing Horses (1985)
655 [1109] Talk Talk - Does Caroline Know? (1984)
656 [0814] Grant Lee Buffalo - Fuzzy (1993)
657 [0685] The Strokes - Someday (2001)
658 [0821] Michael Jackson - Beat It (1982)
659 [0746] Leonard Cohen - Sisters Of Mercy (1967)
660 [0616] Saybia - I Surrender (2004)
661 [0233] Fish - A Gentleman's Excuse Me (1990)
662 [0855] Phil Collins - In The Air Tonight (1981)
663 [0542] The Stone Roses - I Am The Resurrection (1989)
664 [1089] Pearl Jam - Just Breathe (2009)
665 [-------] The xx - Intro (2009)
666 [1246] Townes Van Zandt - Waiting Around To Die (1968)
667 [1360] Genesis - Dancing With The Moonlit Knight (1973)
668 [0583] Talk Talk - Eden (1988)
669 [1131] Belle And Sebastian - The Boy With The Arab Strap (1998)
670 [0577] The Shirts - Laugh And Walk Away (1979)
671 [0950] Art Of Noise - Moments In Love (1983)
672 [1086] The Wailers - Stir It Up (1973)
673 [0461] The Clash - Rock The Casbah (1982)
674 [0710] Sting - Russians (1985)
675 [0954] The Who - My Generation (1965)
676 [0688] 16 Horsepower - Haw (1996)
677 [0453] Elvis Presley - Suspicious Minds (1969)
678 [0684] Sufjan Stevens - The Man Of Metropolis Steals Our Hearts (2005)
679 [1045] Pearl Jam - Garden (1991)
680 [0932] The Prodigy - Firestarter (1997)
681 [0781] Sigur Rós - Untitled #4 (2002)
682 [-------] Soundgarden - 4th Of July (1994)
683 [0498] The Sound - Judgement (1981)
684 [1060] Blur - Song 2 (1997)
685 [1581] Temple Of The Dog - Hunger Strike (1991)
686 [1573] Radiohead - Videotape (2007)
687 [-------] Simple Minds - Seeing Out The Angel (1981)
688 [1039] Billy Joel - Piano Man (1974)
689 [0882] In Tua Nua - Seven In To The Sea (1986)
690 [0492] The Police - Every Breath You Take (1983)
691 [0628] Sigur Rós - Hoppípolla (2005)
692 [1349] Pulp - Something Changed (1995)
693 [0600] John Lennon - Imagine (1971)
694 [1120] Buffalo Springfield - Expecting To Fly (1967)
695 [1283] Claw Boys Claw - Rosie (1992)
696 [0429] dEUS - Roses (1996)
697 [0702] Neil Young - A Man Needs A Maid (1972)
698 [0437] Midlake - Young Bride (2006)
699 [0696] Van Morrison - Brown Eyed Girl (1967)
700 [1552] Oasis - Live Forever (1994)

Waar is mijn review bij Sunday Morning gebleven?

Onweerwolf
ArthurDZ schreef:
Waar is mijn review bij Sunday Morning gebleven?

Excuses, dit is niet Snoeperds fout maar de mijne. Snoeperd heeft hem wel naar me gestuurd maar ik heb een foutje gemaakt bij het importeren.

Bij deze, in vandaag's editie van speciaal uitgelicht, Arthurs kijk op het op #607 nieuw binnengekomen Sunday Morning van The Velvet Underground...

Naast monsters van nummers kon The Velvet Underground ook als de beste kleine schattige poesjes van nummers maken. Dit is één van hun beste songs in die laatste categorie. Vangt perfect het gevoel van een luie zondagmorgen. Lou Reed zou nooit meer zo aaibaar klinken als hier, trouwens.

Supper's Ready, na 5 jaar constant tussen 1100-1250 dit jaar opeens 613e. Zou het met de nieuwe methode te maken hebben?

De stijging van Collapse/Collide is ook een positieve ontwikkeling. Jammer dat Out On the Weekend relatief laag eindigt. Zeker als je kijkt welke Young-nummers wel hoog eindigen.

En Here Is the News.

Mooi rijtje, New Slang is ook wel één van de betere (her)ontdekkingen van de afgelopen weken.

Casartelli (moderator)
chevy93 schreef:
De stijging van Collapse/Collide is ook een positieve ontwikkeling.

Onweerwolf
600

Chris Isaak - Blue Hotel [03:13]

Chris Isaak | 1987 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Mojo Pin

2011: 356
2010: 240
2009: 485
2008: 249
2007: 813

Wicked Game (de verzamelaar) bevestigt de onderschatte status van deze man. Een aantal prachtige nummers gemaakt, maar Blue Hotel wordt uiteraard wel hoog gewaardeerd. De Roy Orbison van de jaren ’80-’90, zo las ik vandaag. En aangezien ik zo goed in vergelijkingen: Blue Velvet: In Dreams; Wild at Heart: Wicked Game. De link: David Lynch! Ja, die man zag dat beide melancholieke stemmen perfect bij de sfeer van zijn films paste. Blue Hotel is een opzweper van jawelste. In de 3 minuten dat het nummer kort is, kan je gewoon niet stilzitten. Blue Hoteeeeel! (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

599

Angelo Badalamenti & Julee Cruise - Falling [05:22]

Twin Peaks | 1990 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: deric raven

2011: 1041
2010: 894
2009: 755
2008: 416
2007: 899

Bekend van de serie Twin Peaks, erg somber nummer, het maakt mij een gelaten en onwezenlijke indruk, het lijkt alsof Laura Palmer vanuit haar graf zingt. Maar juist daardoor vind ik dat nummer zo prachtig. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

598

Cat Stevens - Father And Son [03:39]

Tea For The Tillerman | 1971 | England

(afbeelding)

2011: 916
2010: 908
2009: 671

De klapper van dit rijtje is een nummer dat ik (hoe kan het ook anders) door de Top 2000 ontdekt heb. Het zal bij de lijst van 2010 geweest zijn. Dat was het jaar dat ik echt niks wilde missen van de pak ‘m beet 500 hoogste. Zo bleef ik ’s avonds nog wel eens laat op om met de lichten uit naar de Top 2000 te luisteren. Zo ontdekte ik onder andere dit nummer. Geniaal door z’n eenvoud. Call me crazy, maar het is net alsof hij rechtstreeks naar mij zingt. Ooit hoop ik dit nummer te begrijp, écht te begrijpen. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

597

The La's - There She Goes [02:42]

The La's | 1990 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Brain Stew

2011: 799
2010: 1047
2009: 1073
2008: 624
2007: 1040

De Johannes De Doper van de britpop. Ultrasimpel, maar dat is net de grote kracht van het nummer. Een gouden melodie, een simpele maar doeltreffende tekst en vol jeugdig enthousiasme gespeeld. Meer moet dat niet zijn. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

596

UK - Rendez-Vous 6:02 [05:03]

Danger Money | 1979 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Jester

2011: 144

Vorig viel mijn oor al op dit nummer, vanwege de perfecte basriff door het nummer. De zanger heeft een unieke stem die ik niet altijd even goed vind (soms wat te overdreven). Uiteindelijk gaat het misschien ook wel wat te lang door. Maar de eerste 4 minuten zijn geweldig! (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

595

China Crisis - Wishful Thinking [04:39]

Working with Fire and Steel | 1983 | England

(afbeelding)

2011: 824
2010: 465
2009: 1063
2008: 478
2007: 402

Weltschmerz verpakt als popliedje. Zeker in combinatie met de videoclip de ideale soundtrack om terug te denken aan je fijne blije kindertijd. Magisch nummer! (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

594

Falco - Jeanny [05:58]

Falco 3 | 1985 | Austria

(afbeelding)

2011: 833
2010: 1134

Het nummer komt uit de jaren '80 wat je vrij snel herkent. Het heeft een kraakheldere productie. Dat is niet ergerlijk. Integendeel. In de coupletten is de melodie prachtig. In het refrein komen er meer instrumenten bij en dat zorgt voor een mooi effect. Het refrein van Jeanny is heel fraai. Het is nu al een van de betere Duitse nummers die ik ken. Met Sonne sowieso het beste wat ik in de lijst ben tegengekomen. Al wordt er in dit nummer ook Engels gezongen. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

593

System Of A Down - Chop Suey! [03:32]

Toxicity | 2001 | USA

(afbeelding)

2011: 1047
2010: 617
2009: 1000
2008: 863
2007: 334

Door een vriend heb ik deze band leren kennen. Ik werd helemaal omvergeblazen toen ik dit voor het eerst hoorde. Dit is absoluut een van de beste nummers die ik ken. De kans dat je niet omver wordt geblazen is klein, maakt niet uit of dit op een positieve of negatieve manier is. De begingitaarriff is heel mooi. Dan maken de drums het zeer spannend. Daarna word ik al helemaal gek, vooral als ik dit hard op de stereo draai. Dat metalstukje is energievretend. Dan wordt het afgewisseld met een hemels mooi rustig stukje dat vooral uitblinkt in de samenzang. Voor je het door hebt gaat het al weer vol gas. Grunts hebben voor mij nog nooit zo lekker geklonken.
Het nummer is knotsgek en zal dan ook wel een love/hate verhouding hebben, maar oh, als je dit goed vindt wat is het dan ook lekker hè!
(Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

592

Grauzone - Eisbär [04:17]

Grauzone | 1981 | Switzerland

(afbeelding)

2011: 141
2010: 161
2009: 262
2008: 846
2007: 146

Een nummer waarvan ik me al jaren verbaas dat het zo goed scoort in de ladder. Het is namelijk niet bepaald een mooi nummer. Sterker nog, het is gewoon een ontzettend lelijk nummer. De productie klinkt alsof het op een regenachtige zondagmiddag op een zolderkamer is opgenomen, het kraakt en piept aan alle kanten en Martin Eicher kan voor geen meter zingen. Wat maakt dit nummer dan toch zo goed? De ontzettend kazige, maar enorme catchy melodie; die heerlijke distortion, waarop je vanzelf gaat headbangen; en bovenal is het fantastisch om keihard mee te blèren: 'Eisbärn mussen nie weinen!' (titmeister)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

591 *****NIEUW****

Kate Bush - Moving [03:02]

The Kick Inside | 1978 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Snoeperd

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

590

Eddie Vedder - Long Nights [02:32]

Into The Wild | 2007 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Ruby1966

2011: 1151
2010: 1665

Na het zien van Into the Wild een maand geleden ben ik helemaal verslingerd geraakt aan de soundtrack. Dit nummer is met recht een van de meest gevoelige tracks die ik ken. Eddie Vedder lijkt zijn hele ziel in het nummer te leggen. Gitaarspel is niet normaal mooi en bij het refrein heb ik altijd kippevel. En zo zijn er nog meer nummers van dit kaliber op die soundtrack. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

589

Spinvis - Smalfilm [04:03]

Spinvis | 2002 | Netherlands

(afbeelding)

2011: 1415
2010: 632
2009: 496
2008: 227
2007: 230

Ook hier herinneringen, hier echter bar weinig minpunten die ik kan opsommen. Het hele album is al stukken gegroeid bij me en onderhand is dit echt niet meer het enige nummer dat zo geniaal en prachtig klinkt. Toch zal dit altijd wel een favoriet blijven; de dwarsfluitsolo is geniaal (en niet alleen omdat het een dwarsfluitsolo is), de tekst hoewel redelijk onbegrijpelijk bij vlagen erg mooi en de ietwat valse zang van De Jong al helemaal. Bevalt het best wanneer heel hard meegeschreeuwd. (hoi123)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

588

Buzzcocks - Ever Fallen In Love [02:44]

Love Bites | 1978 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Nosh

2011: 236
2010: 815
2009: 419
2008: 409
2007: 951

Waar de meeste andere punkbands hun pijlen richtten op de grote boze maatschappij, hadden The Buzzcocks meestal het Moeilijke Leven van de Ongelukkige Tiener als onderwerp. Dit is zonder twijfel hun beste nummer, even vrolijk als hartverscheurend. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

587 *****NIEUW****

Arcade Fire - Ready To Start [04:16]

The Suburbs | 2010 | Canada

(afbeelding)

Genomineerd door: arcade monkeys

Dit nummer is gezegend met één van de beste ‘teenage angst’-teksten die niet van Morrissey of Jarvis Cocker afkomstig zijn. Muzikaal is het lekker gejaagd en opzwepend. Ik las net dat ze begin 2013 met een nieuw album aankomen. Joepie! (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

586

A Flock Of Seagulls - Space Age Love Song [03:49]

A Flock Of Seagulls | 1982 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: orbit

2011: 1543

Dit nummer heb ik dit jaar ontdekt, ik geloof door de ladder. Prachtige toevoeging aan de lijst. Tuurlijk is het gewoon een simpel popliedje, maar wel bijzonder goed. Wat een geweldige drive zit erin. Het nummer grijpt me op een of andere manier, dat gitaartje is zo fijn. Mooie sfeervolle synths. Popmuziek uit de jaren '80 die ik eigenlijk nog best fris vind klinken. En eigenlijk gewoon een prachtig liedje dat ik altijd meezing: ""I was falling in looooove!"" Een simpel up-tempo popliedje dat toch ontzettend sfeervol is, dat vind ik knap. Geweldig nummer! (Arrie)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

585

The Chameleons - Swamp Thing [05:58]

Strange Times | 1986 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Dwejkk_

2011: 438
2010: 449
2009: 597
2008: 627

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

584

Lou Reed - Walk On The Wild Side [04:16]

Transformer | 1972 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Mojo Pin

2011: 503
2010: 124
2009: 335
2008: 412
2007: 55

Mijn eerste kennismaking met Lou Reed en ook dit nummer heeft geloof ik in mijn top 250 gestaan. Cool zoals alleen Lou Reed dat kan zijn. Ik weet nog dat ik Shaved her legs and then he was a she maar een rare zin vond. Vooral de saxofoon spreekt mij aan, maar sowieso is dit de Lou die ik het liefste hoor. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

583

Sparks - This Town Ain't Big Enough For The Both Of Us [03:07]

Kimono My House | 1974 | USA

(afbeelding)

2011: 341
2010: 587
2009: 871
2008: 868
2007: 540

Even aanstekelijke als nerveuze popsong met gedoseerde kitsch, het lijkt de brug te leggen tussen glamrock en latere new wave. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

582 *****NIEUW****

Saybia - Untitled [17:23]

These Are The Days | 2004 | Denmark

(afbeelding)

Genomineerd door: Nicolage Rico

Al bij de eerste klanken van Untitled zie ik mezelf in de laatst overgebleven Sommer door het Deense landschap rijden. Ik suis langs naamloze beekjes, anonieme heuvels en oogverblindende vrouwen met ontblote bovenlichamen (excuses, zo zie ik het voor me), die zonder naam door het leven zwerven. Dak open. Zon naar binnen. Hand uit het raam. En de vijf heren uit Nyborg uit alle speakers. Ik volg geen borden, ik volg alleen het ritme. Langzaam rij ik steeds harder, over de gitaarriffen van Sandstrom, raas ik plots als een zandstorm langs Deense dorpjes. De namen vergeten. Na een minuut of tien stop ik bij een bankje, met een onvergetelijk uitzicht en lees een pagina of twee uit een titelloos boek. Langzaam kleurt het zwart. En helemaal bovenin, zover je kijken kunt, beginnen vijf sterren te fonkelen.
Mocht Untitled een naam hebben, zou het een naam zijn ontstaan uit aan elkaar geplakte superlatieven, die niet op de hoes passen zou.
(Nicolage Rico)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

581

The Jimi Hendrix Experience - The Wind Cries Mary [03:18]

Are You Experienced? | 1967 | England

(afbeelding)

2011: 217
2010: 189
2009: 137
2008: 88
2007: 154

Veel Jimi Hendrix bovenin merkte ik op. En de gitaarvirtuoos die hij is, is dat niet meer dan terecht, maar ik had toch wel verwacht dat hij wat meer een love/hate-artiest is. In mijn herinnering één van zijn rustigste nummers, met veel gevoel gespeeld en wat minder gitaarerupties. Dat laatste is zeker een pluspunt, want ik val niet zo voor zijn gitaarspel. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Mooie stijging van Smalfilm en Long Nights En een van mijn hoogste nominaties komt ook voorbij, namelijk het geweldige Moving van de geweldige Kate Bush.

Heel veel topnummers eigenlijk dit rijtje. Jeanny is een van mijn mooiste ontdekkingen uit de ladder en ook de stijging van Chop Suey! is erg fijn. En There She Goes, dat is ook al zo'n heerlijk liedje

En dan Blue Hotel hand in hand met Twin Peaks.

Onweerwolf
580

The Beatles - In My Life [02:28]

Rubber Soul | 1965 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: metronomy

2011: 806
2010: 513
2009: 845

Natuurlijk een stuk meer poppy maar ook daarin blonken The Beatles uit. Hun samenzang vind ik hier geweldig evenals de tekst en die versnelde piano is ook een goede vondst. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

579

Kayak - Ruthless Queen [04:50]

Phantom Of The Night | 1978 | Netherlands

(afbeelding)

2011: 1796
2010: 1109
2009: 1261
2008: 1282
2007: 1289

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

578

Pearl Jam - Nothing As It Seems [05:22]

Binaural | 2000 | USA

(afbeelding)

2011: 1050
2010: 1037
2009: 746
2008: 751
2007: 468

Ik ken de Pearl Jam van nu, ik ken de Pearl Jam van 20 jaar geleden, maar ik kan me niet herinneren ooit iets van daartussen beluisterd te hebben. Ondanks dat dit nummer (qua naam) heel bekend is, staat me er niks van bij. En bij deze is mijn ongelijk bewezen. Die oude passie, die beleving is hier nog voor 200% aanwezig. Wat is McCready toch een geweldige gitarist. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

577

Nick Cave And The Bad Seeds - The Weeping Song [04:21]

The Good Son | 1990 | Australia

(afbeelding)

Genomineerd door: freddze

2011: 608
2010: 325
2009: 285
2008: 327
2007: 822

Dit vind ik een van de mooiste ballads van Nick Cave, een genre waarin hij meester is en waar zijn diepe stem goed van pas komt. Even donker als ontroerend, die pauken en handklaps zijn een fijne toevoeging. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

576

Echo & The Bunnymen - Seven Seas [03:20]

Ocean Rain | 1984 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Tribal Gathering

2011: 254
2010: 136
2009: 274

Dit klinkt vanwege melodie wat vrolijker en aanstekelijk maar niet zonder dat donker, mysterieus randje dat zo kenmerkend is voor deze new wave band. Natuurlijk in de jaren '80-tijdgeest maar blijft fris klinken. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

575

Steve Harley & Cockney Rebel - Make Me Smile (Come Up And See Me) [03:54]

The Best Years of Our Lives | 1975 | England

(afbeelding)

2011: 798
2010: 795

Over mooie popliedjes gepsorken, Make Me Smile is ook een hele sterke. Ik kende dit jaren '70-nummer nog niet. Dit liedje bevalt goed. Het heeft een vleugje Roxy Music, mooie samenzangen en mondt dan uit in een mooie ratelende gitaarsolo. Vooral de samenzangen zijn vrij fantastisch. Als ze albums van niveau hebben ga ik dit zeker opzoeken. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

574

Pink Floyd - Arnold Layne [02:53]

The Best Of The Pink Floyd | 1967 | England

(afbeelding)

2011: 641
2010: 234
2009: 331
2008: 173
2007: 523

Dit werd als losse single uitgebracht en staat niet op het debuut maar had er zo op gekund. Wat meer poppy maar doet niet onder voor Astronomy Domine. Heerlijk, die mysterieuze sfeer en orgel, ook dit vind ik geweldige psychedelica. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

573

The Police - Every Little Thing She Does Is Magic [04:21]

Ghost In The Machine | 1981 | England

(afbeelding)

2011: 450
2010: 822
2009: 917
2008: 1793
2007: 817

Misschien wel één van de best presterende band in onze ladder. Het ska-element is een beetje weg, maar nu krijgen we de kwaliteitspop die ze ook maakten. En wie de clip kent, weet dat zoals zij dansen de perfecte manier is om dit nummer te beleven. Een beetje heupwiegend door de kamer heen dansen en lekker meezingen. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

572

Peter Schilling - Major Tom [05:01]

Fehler Im System | 1984 | Germany

(afbeelding)

Genomineerd door: Jord

2011: 375
2010: 1540

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

571

Joe Jackson - Be My Number Two [04:22]

Body And Soul | 1984 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: ArthurDZ

2011: 529
2010: 434

Ik heb dit altijd een beetje de Life On Mars van de 80’s gevonden. Ook dit is een gevoelig pianonummer dat op het einde volledig losbarst, met alle kippenvel van dien. Persoonlijk vind ik dit Joe’s beste song. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

570

Interpol - Obstacle 1 [04:13]

Turn On The Bright Lights | 2002 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Marko

2011: 539
2010: 200
2009: 782

Wederom een schitterend nummer van het meesterwerk Turn on the Bright Lights. Het is één van de meer harde nummers van dit album, waarmee de veelzijdigheid van deze band wordt aangetoond. En hoewel het refrein ijzersterk is, leunt dit nummer daar absoluut niet op. (Co Jackso)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

569

Arcade Fire - Crown Of Love [04:42]

Funeral | 2004 | Canada

(afbeelding)

Genomineerd door: Petterson

2011: 395
2010: 210
2009: 300
2008: 154
2007: 889

Op het eerste gehoor een vrolijk en luchtig nummer maar met droevige ondertoon, sublieme begeleiding ook met die violen. Het verrassende einde doet mij denken aan Electric Light Orchestra. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

568

Eels - Susan's House [03:44]

Beautiful Freak | 1996 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Kasperbert

2011: 534
2010: 380
2009: 847
2008: 406
2007: 825

Erg apart nummer met een combinatie van piano en hiphop-beats. Het nummer heeft een zekere spanning en dat maakt het zo aantrekkelijk. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

567

Muse - Hysteria [03:48]

Absolution | 2003 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: meyer

2011: 587
2010: 624
2009: 974
2008: 922
2007: 845

Bij Muse heb ik de afgelopen tijd een soort oncontroleerbare tik gekregen om enorm mee te bewegen bij hun muziek. De pathos van Bellamy, zijn onnavolgbare gitaarspel en uiteraard de weergaloze baslijnen van Christopher Wolstenholme. Ik hou van de apocalyptische approach van Absolution. More bombast please! (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

566

Genesis - Mama [06:46]

Genesis | 1983 | England

(afbeelding)

2011: 486

Het niet geven van een titel aan je album geeft meestal een frisse start aan (denk ook aan Fleetwood Mac). Peter Gabriel was al een aantal jaren uit de band, Hackett volgende een aantal jaar later en alleen Collins, Banks en Rutherford bleven over. Dit trio zou andermaal de wereld weten te veroveren met klassiekers als Mama, Invisible Touch en Jesus He Knows Me. Sterker nog, ze zouden de massa de vroege Genesis doen vergeten en wie nu Genesis op de radio hoort, zal 99 van de 100 keer niet de progressieve Genesis horen. Het was dan ook pas, totdat ik stuitte op MusicMeter/progarchives dat ik erachter kwam dat Genesis een legendarische progband was in de jaren ’70. Van huis uit leerde ik kennis maken met Genesis, maar alleen de laatste versie. Deze versie boeit me niet zo en derhalve heb ik band altijd met een aarzelende blik bekeken. Mama heeft me daarentegen altijd al op de een of andere manier aangesproken. Het progressieve randje zorgt voor wat meer emotie dan de hap-slik-weg-singles. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

565 *****NIEUW****

The Beach Boys - Wouldn't It Be Nice [02:26]

Pet Sounds | 1966 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: ArthurDZ

Opener en meteen ook vrolijkste liedje van het over het algemeen sombere meesterwerk Pet Sounds. De lyrics zijn schattig en aandoenlijk in al hun knulligheid. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

564

Portishead - Machine Gun [04:53]

Third | 2008 | England

(afbeelding)

2011: 400
2010: 1119

Met Third maakte Portishead een geslaagde come-back. Dit nummer klinkt onheilspellend waarbij de ijzige zang er goed bij past. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

563

The Jimi Hendrix Experience - Foxy Lady [03:15]

Are You Experienced? | 1967 | England

(afbeelding)

2011: 609
2010: 879
2009: 185
2008: 192
2007: 293

Jimi Hendrix-nummers kunnen er vaak zo lekker inknallen. Dit is er zo een. De intro is echt geweldig! De vuige riff is geniaal, net als de prachtige stem van Jimi Hendrix. Vooral hoe hij de titel uitspreekt is geweldig. Foxy Lady behoort niet eens tot mijn favoriete Jimi-nummers, maar een meesterlijk nummer is het wel. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

562

Nick Drake - Things Behind The Sun [03:57]

Pink Moon | 1972 | England

(afbeelding)

2011: 207
2010: 459
2009: 293
2008: 145
2007: 284

Nick slaagt er keer op keer in om je met zijn liedjes mee te nemen naar zijn eigen wereld, waar alles scheef en donker is. Things Behind The Sun staat hierin mee aan de top in zijn kleine, maar wonderbaarlijke oeuvre. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

561

The Cure - Charlotte Sometimes [04:13]

Standing On a Beach | 1981 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Ruby1966

2011: 522
2010: 162
2009: 73
2008: 261
2007: 275

Ik vind the Cure het best in hun beginperiode en tijdens Disintegration. Dit klinkt zwaarmoedig mede door de klaagzang van Robert Smith. Had op Faith gekund maar werd als losse single uitgebracht. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

link voor Peter Schilling - Major Tom

De huidige link is één of andere maxi-versie. Mijn toegevoegde link is wel naar de Duitstalige versie van het nummer, in mijn ogen de enige juiste versie voor het nummer in de MM-ladder.

Onweerwolf
Kees-Jan schreef:
link voor Peter Schilling - Major Tom

De huidige link is één of andere maxi-versie. Mijn toegevoegde link is wel naar de Duitstalige versie van het nummer, in mijn ogen de enige juiste versie voor het nummer in de MM-ladder.

Ik heb dat gevraagd aan de originele nomineerder maar nog geen antwoord gehad.

Kayak gaat hard

Onweerwolf
560

Interpol - Stella Was A Diver And She Was Always Down [06:28]

Turn On The Bright Lights | 2002 | USA

(afbeelding)

2011: 537
2010: 196
2009: 282
2008: 155
2007: 347

Ik vind het altijd onbegrijpelijk als Interpol vergeleken wordt met andere bands. Je hoeft maar te luisteren naar Stella Was A Diver And She Was Always Down, en het wordt duidelijk dat we hier te maken hebben met een band met een eigen geluid die bovendien bereid is om risico’s te nemen. Want dat Stella geen alledaags nummer is, wordt al de eerste momenten duidelijk wanneer de opvallend lange titel wordt gemompeld door zanger Paul Banks. Stella is een nummer die je moet ervaren en niet direct moet ontleden. Na vele luisterbeurten wordt het nummer nog steeds beter en heeft het zich inmiddels gevoegd bij Leif Erikson in mijn top 10 van favoriete nummers. (Co Jackso)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

559

Al Stewart - Year Of The Cat [06:38]

Year Of The Cat | 1976 | Scotland

(afbeelding)

2011: 611
2010: 868
2009: 687

werkt met cijfers achter de komma wordt het een ander verhaal. Er is voor mij maar één nummer dat echt telt. Een soort absolute standaard waartegen ik ieder ander nummer afzet. Dit is inmiddels al jarenlang Year of the Cat. Zo’n twee jaar geleden heb ik al een magere poging gedaan om dit nummer een beetje te beschrijven. Punt is gewoon dat het onmogelijk is om je favoriete nummer te beschreven. Year of the Cat is het enige nummer dat nooit (maar dan ook echt nooit) verveelt. Ik zal zelden op de skip-knop drukken en ik zal zelden niet intens genieten van dit nummer.
Van het bekende pianoloopje, tot de saxofoonsolo, van de korte gitaarsolo’s tot aan het basgitaarloopje. Iedere keer pak ik een willekeurig instrument en van elk krijg ik kippenvel. Nooit meer heb ik zo’n compleet nummer gehoord. Dank ook zeker aan Alan Parsons, voor deze moeilijk goede productie.
De tijd leek serieus stil te staan bij de saxofoonuithaal, de eerste keer dat ik hem hoorde. Na een tijdje vroeg ik me af wanneer de uithaal eigenlijk afgelopen was en hij leek een seconde of 10 geduurd te hebben. Een rare ervaring die ik daarna helaas ook nooit meer heb mogen meemaken.

Oorspronkelijk geschreven naar aanleiding van de zelfmoord van Tony Hancock, een Britse komediant. Hij zag hem in 1966 en twee jaar later pleegde Hancock zelfmoord. Al wilde echter niet profiteren van iemands dood en bovendien kende toch niemand hem in Amerika. Hij herschreef de tekst (zoals hij wel vaker deed) en zo kwam Year of the Cat eruit rollen.

Inmiddels zal ik het al een keer of 1000 gehoord hebben en nog altijd schreeuw ik mee, kies ik een willekeurig instrument uit wat ik naspeel of zorg ik voor gepaste stilte. Ach, waarom zou ik jullie ook nog vervelen met deze verafgoding. Ik kan nog pagina’s vollullen over dat ik het op mijn begrafenis wil, over de prachtige live-uitvoeringen en over de verschillende nachtelijke ervaringen. Jullie zullen toch nooit kunnen ervaren wat ik hier ervaar. Het houdt het spannend, maar het zorgt ook voor frustratie, want hoe kunnen anderen nou niet horen wat ik hoor?
(chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

558 *****NIEUW****

Simple Minds - Up On The Catwalk [04:48]

Sparkle In The Rain | 1984 | Scotland

(afbeelding)

Genomineerd door: Axel

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

557

Joy Division - She's Lost Control [03:57]

Unknown Pleasures | 1979 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: luc011190

2011: 145
2010: 337
2009: 258
2008: 81
2007: 47

Al was het maar vanwege die legendarische basrif door het hele nummer. Met een goeie subwoofer kun je dit nummer pas echt beleven. Wave zoals wave hoort te zijn. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

556

Radiohead - Lucky [04:20]

OK Computer | 1997 | England

(afbeelding)

2011: 214
2010: 108
2009: 306
2008: 105
2007: 52

Ik weet nog goed hoe erg ik onder de indruk was toen ik dit voor het eerste hoorde. Het begin is eigenlijk nog vrij vrolijk. Fijne vibe door het gitaarspel en vrolijke zang. Daarna volgt een solo. En dan komt de omslag. Ineens krijg je een soort emotieshot in je. Het is een van de mooiste stukjes muziek ooit die ik ken. Hoewel ik Bryan Ferry nog niet zo goed ken. Ga je je toch afvragen of dit niet de beste zanger ooit is. Om te bekomen van het stukje valt er ook veel te genieten in het outro, op instrumentaal en op het laatst vocaal vlak. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

555

The Police - So Lonely [04:52]

Outlandos d'Amour | 1979 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: orbit

2011: 202
2010: 776
2009: 550
2008: 644
2007: 220

The Police hadden altijd een abbonement op goede hits. Deze hits worden ook gewaardeerd bij onze top 2000. Ze staan er vaak in met hun liedjes en wat mij betreft terecht. Sol Lonely is zeker een van de beste nummers van The Police. Geweldig popnummer. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

554

Buoys - Give Up Your Guns [04:16]

Timothy | 1971 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Lukas

2011: 452
2010: 241
2009: 866
2008: 1563
2007: 1115

Dit nummer komt uit 1971 en werd in 1979 opnieuw uitgebracht. Heel erg mooie melodie alsook de zang en dat slotstuk met wisselende instrumentatie is werkelijk subliem. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

553

Guns N' Roses - Paradise City [06:46]

Appetite For Destruction | 1987 | USA

(afbeelding)

2011: 562

Hun recente album kan mij gestolen worden maar de nummers in hun beginperiode kunnen voor mij nog altijd. Stampende hardrock met opzwepende riff, erg meezingbare tekst. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

552

The Rolling Stones - (I Can't Get No) Satisfaction [03:44]

Out Of Our Heads [US] | 1965 | England

(afbeelding)

2011: 1298
2010: 1026
2009: 391

We zagen Otis Redding hiermee al voorbij komen, nu is het de beurt aan het origineel, van de niet onverdienstelijke Rolling Stones. De versies doen vrijwel niks voor elkaar onder. Ik vind hier de riff wat beter uit de verf komen. Ook het refrein komt krachtiger. Daar staat tegenover dat de soulvollere versie met de prachtige stem van Otis Redding ook erg mooi is. De zang in dit nummer van Mick Jagger is natuurlijk ook fantastisch. Rauw, lieflijk, krachtig, in duet met Keith, hij kan het allemaal! (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

551 *****NIEUW****

Elbow - Lippy Kids [06:06]

Build A Rocket Boys! | 2011 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: DjFrankie

Voor het uitkomen van hun laatste album Build a Rocket Boys!, hoorde ik het nummer Lippy Kids al op de radio. Door deze luisterbeurt waren de verwachtingen voor dit nieuwe album van Elbow torenhoog gestegen. Helaas viel het uiteindelijke album dan weer iets tegen, niettemin is Lippy Kids nog steeds een nummer om te koesteren. Ik heb tweemaal live mogen meemaken (tijdens Werchter 2011/2012) hoe een nummer kan zorgen voor kippenvel en tranen in de ogen. De schitterende opbouw, het warme stemgeluid en het gefluit van Guy Garvey, en uiteraard de unieke tekst over dromen en herinneringen zijn allen aspecten die bijdragen aan het succes van dit magische nummer. (Co Jackso)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

550

The Blue Nile - Tinseltown In The Rain [05:58]

A Walk Across The Rooftops | 1983 | Scotland

(afbeelding)

2011: 324
2010: 205
2009: 582
2008: 364
2007: 981

Een jaren '80-hit die ik later wist te waarderen, het nummer heeft iets bezwerends, iets mystiek wat mij juist aanspreekt. Apart nummer, nadien niets meer van deze band gehoord. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

549 *****NIEUW****

Arctic Monkeys - I Bet You Look Good On The Dancefloor [02:54]

Whatever People Say I Am, That's What I'm Not | 2006 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Snoeperd

Een nummer dat stijf staat van de energie, teen spirit en geldingsdrang. Een ronduit indrukwekkende song dat als een pletwals over je heen komt. Adrenaline als liedje. Een moderne klassieker. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

548

The Sisters Of Mercy - Temple Of Love '92 [08:09]

Temple Of Love (1992) | 1992 | England

(afbeelding)

2011: 329
2010: 297
2009: 801
2008: 385
2007: 62

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

547

This Mortal Coil - You And Your Sister [03:14]

Blood | 1991 | England

(afbeelding)

2011: 331
2010: 913
2009: 386
2008: 549
2007: 425

Een charmant akoestisch nummer waarbij de overdubde vocalen en violen zorgen voor een aparte romantische sfeer. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

546

Manic Street Preachers - If You Tolerate This Your Children Will Be Next [04:51]

This Is My Truth Tell Me Yours | 1998 | Wales

(afbeelding)

Genomineerd door: herman

2011: 810
2010: 316
2009: 823
2008: 903
2007: 843

Ook mijn favoriete Manics-song, geweldige zang en tekst, sterk en meezingbaar refrein en de gitaarsound mag niet vergeten worden. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

545

U2 - I Still Haven't Found What I'm Looking For [04:41]

The Joshua Tree | 1987 | Ireland

(afbeelding)

2011: 531
2010: 801
2009: 428

Dit is echt zo’n nummer waar je van tot rust kan komen bij het beluisteren. Gewoon alles loslaten en je laten meeslepen door de subtiele instrumentatie en Bono’s (zoals steeds) bezielde zang. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

544

Nick Cave And The Bad Seeds - Papa Won't Leave You, Henry [05:55]

Henry's Dream | 1992 | Australia

(afbeelding)

2011: 1107
2010: 223
2009: 214
2008: 211
2007: 296

Het zijn dus echt maar een paar nummers die ik echt niet kan aanhoren van Nick Cave. Helaas leerde ik die als eerste kennen en vandaar heb ik altijd een bevooroordeelde luisterervaring. Maar onterecht! Na het sterke Oh My Lord ditmaal de up-tempo Nick Cave. En wat een power komt er van dit nummer af! Vooral die intermezzo met onderhuidse spanning! (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

543

Matia Bazar - Ti Sento [04:15]

Melanchólia | 1985 | Italy

(afbeelding)

2011: 572
2010: 682
2009: 1216

Een Italiaanse hit die ik na een tijd wist te waarderen. Prima zang, refrein en synthesizerklanken, dit nummer blijft overeind. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

542

Bruce Springsteen - Badlands [04:03]

Darkness On The Edge Of Town | 1978 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '08

2011: 773
2010: 279
2009: 537
2008: 800

Zelden zo’n opzwepend pianodeuntje gehoord als die van Badlands. Zowel op plaat als live een enorm feest. Met recht en rede een Bruce-klassieker! (ArhturDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

541

New Order - True Faith [05:55]

Substance | 1987 | England

(afbeelding)

2011: 325
2010: 655
2009: 283
2008: 164
2007: 236

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Gast
geplaatst: vandaag om 05:59 uur

geplaatst: vandaag om 05:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.