MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MuMeLadder Top 2000 - Editie 2012 - De Ontknoping

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Subtiel verkeerde hoes bij nummer 541.

Onweerwolf
Casartelli schreef:
Subtiel verkeerde hoes bij nummer 541.

Ik zie het, JD komt eerst als je de search gebruikt. Inmiddels aangepast in het bestand.

Onweerwolf
Zo, dit rijtje beluisterend kom ik tot de conclusie dat we nu echt in de hoge regionen komen. Year of the Cat, Give Up Your Guns & Tinseltown in the Rain bijvoorbeeld zijn allemaal al meer dan 20 jaar veelgedraaide klassiekers in huize Onweerwolf.

Had Bryan Ferry een vocale gastrol op OK Computer?

Outlaw104 schreef:
Had Bryan Ferry een vocale gastrol op OK Computer?

In dit topic leer je echt dingen die je nergens anders kan vinden.

Onweerwolf
Hmz ja, foutje.

Lol, beetje lange tekst bij Year of the Cat. Ik weet niet of ik 't voor het zeggen heb, maar de laatste twee alinea's lijken me afdoende.

Onweerwolf
chevy93 schreef:
Lol, beetje lange tekst bij Year of the Cat. Ik weet niet of ik 't voor het zeggen heb, maar de laatste twee alinea's lijken me afdoende.

Het is jouw review, als je hem wilt aanpassen dan kan dat natuurlijk.

Mwoah, het is wel een echt Chevy-nummer (zonder jou had ik het niet eens gekend denk ik), dus ik vind het wel prima.

Onweerwolf
herman schreef:
Mwoah, het is wel een echt Chevy-nummer (zonder jou had ik het niet eens gekend denk ik), dus ik vind het wel prima.

Je had Year of the Cat niet zonder Chevy gekend?

Nee, ik heb het door Chevy's enthousiasme beluisterd. Daarvoor was het me nooit opgevallen in ieder geval.

Onweerwolf
Ok, dat is wel opmerkelijk.

Het is geen nummer dat bij mij blijft hangen (eerlijk gezegd vind ik er helemaal niets aan), misschien daarom ook. Maar op zich is het ook niet zo vreemd, want het is geen nummer dat op de radiozenders werd gedraaid waar ik naar luisterde.

Toen je nog een kleine Herman was werd er niet naar "standaard" radiozenders geluisterd thuis? Ik vind het namelijk ook behoorlijk opmerkelijk.

Radio West stond bij als altijd op, maar ik herinner me vooral het discussieprogramma over het nieuws.

Onweerwolf
Ik ga me nu wel afvragen of Herman bv een Hotel California of een Brothers In Arms ook door Chevy heeft leren kennen.

Toen ik 12/13 was had ik een héél korte Dire Straits-fase en zat ik in een koor waarmee we een cover van Brothers in Arms zongen. Hotel California heb ik een jaar of 5 terug leren kennen toen ik veel Sky Radio moest aanhoren.

Onweerwolf schreef:
Ik ga me nu wel afvragen of Herman bv een Hotel California of een Brothers In Arms ook door Chevy heeft leren kennen.

Onweerwolf
540

Editors - Munich [03:46]

The Back Room | 2006 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '10

2011: 354
2010: 315
2009: --
2008: --
2007: --

An End Has a Start heb ik na een tijdje luisteren lang geneerd. Onterecht bleek. Want de luisterbeurt laatst was een erg fijne. The Back Room staat nog altijd op mijn luisterprogramma. Munich is volgens mij gewoon weer van het niveau Smokers Outside the Hospital Doors. Ik hoor het pas voor de eerste keer, dus het is nog zeker niet op dat niveau, toch hoor ik al veel mooie dingen de scherpte die de Editors altijd heeft is zeker aanwezig. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

539

Patti Smith Group - Because The Night [03:22]

Horses | 1978 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Magick1

2011: 830
2010: --

Patti Smith was één van de boegbeelden van de New Yorkse new wave. Dit is haar bekendste nummer maar geschreven door Bruce Springsteen en gekoppeld aan de voordracht van Patti Smith kan het moeilijk mis gaan. (LucM)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

538

The Smiths - A Rush And A Push And The Land Is Ours [03:01]

Strangeways, Here We Come | 1987 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Allmusic

2011: 563
2010: 642
2009: 199
2008: 208
2007: 878

Een van mijn leukste Smiths-nummers. Iedere band moet naar mijn mening een nummer hebben die je altijd even kan opzetten (behalve bij post-rock ofzo dat gaat een beetje moeilijk.) Ik bedoel zo'n lekker feel good-nummertje, zoals deze dus. Waar The Smiths meestal zwaar op de maag ligt is dit een en al vrolijkheid. De intro is fantastisch, als je met dit zinnetje begint: There's too much caffeine In your bloodstream , kan de rest van het nummer al niet meer stuk. Want het nummer heeft een fijne melodie en een erg plezierig refrein. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

537 *****NIEUW****

R.E.M. - Leave [07:18]

New Adventures In Hi-Fi | 1996 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: Sho-yu

2011: --

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

536

The Veils - Nux Vomica [05:30]

Nux Vomica | 2006 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: deric raven

2011: 397
2010: 793
2009: 1028
2008: 912
2007: 1294

Dit is het magnum opus van The Veils en tot mijn vreugde staat het ook het hoogstgenoteerd van de Veils-nummers. Dit nummer is akelig goed. En akelig qua sfeer. Ik word er bijna bang van bij het beluisteren ervan. Alles is onheilspellend aan het nummer, vooral de instrumentatie, in de intro wordt de spanning prachtig opgebouwd. De zang is vol emotie en ook een soort van gemeenheid. Als ik dit nummer stereo volume 30 opzet en het refrein breekt aan begin ik mezelf al een beetje te verliezen. De adrenaline giert door mijn lijf. Het refrein, de ontzettend harde instrumentie is zo meesterlijk, vooral in contrast met de rust in de coupletten en de opbouw naar het refrein toe. De laatste keer het refrein lijken ze je wel kapot te willen maken, ze laten mij op een niet normale manier trippen, ik krijg neigingen om tegen dingen aan te trappen en alleen maar als een gek rond te springen. Moeilijk te beschrijven zo'n nummer, maar wat is dit geweldig! (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

535

Split Enz - Message To My Girl [04:02]

Conflicting Emotions | 1984 | New Zealand

(afbeelding)

Genomineerd door: musicfriek

2011: 296
2010: 437
2009: 387
2008: 562
2007: 538

Deze band was de voorloper van Crowded House, en had zowel Neil als Tim Finn in de gelederen. We zijn dus in goed gezelschap op dit nummer, dat zonder twijfel één van hun beste is. Het komt wat traag op gang, maar eenmaal losgebarsten, bereikt de heerlijkheidsgraad met gemak de 100 procent. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

534 *****NIEUW****

Led Zeppelin - When The Levee Breaks [07:08]

Led Zeppelin IV | 1971 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: chevy93

2011: --

Hoe vaak moet de drumbeat van John Bonham wel niet gebruikt zijn als sample? Het is namelijk een simpele beat maar Bonham speelt hem zo krachtig en met een bepaalde drive dat het een nummer echt beter kan maken. De Beastie Boys gebruiken deze drumbeat bij het nummer Rhymin' And Stealin' in combinatie met de gitaarriff van Sweet Leaf van Black Sabbath. Het gitaarspel is gewoon lekker met die slidegitaar. When The Levee Breaks is een nummer wat 7 minuten zonder al te veel poespas zijn gang gaat maar geen seconde verveelt. (Don Cappuccino)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

533

The Specials - Ghost Town [05:58]

Singles | 1981 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '07

2011: 203
2010: 118
2009: 103
2008: 673
2007: 122

Ghost Town is het eerste nummer dat ik leerde kennen van The Specials en het is voor mij altijd het beste geweest. Deze mix van reggae en wat The Specials maken, ska is uniek en geweldig. Aan de ene kant is Ghost Town best onheilspellend. Maar aan de andere kant ook heel opgewekt en vrolijk, bijvoorbeeld het stukje met die la's. Dit is op vocaal en instrumentaal gebied zeer, zeer hoog niveau. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

532

Sinéad O'Connor - Nothing Compares 2 U [05:11]

I Do Not Want What I Haven't Got | 1990 | Ireland

(afbeelding)

2011: 466
2010: 382
2009: 417
2008: 825
2007: 426

Het mooie van Nothing Compares 2 U is de simpele tekst en duidelijke uitspraak. Het was één van de weinige teksten die ik op jonge leeftijd op m’n eigen houtje kon beluisteren en begrijpen. Een nummer 1 over de hele wereld en nog altijd vaak te horen op de radio. Ook de veelgeprezen clip heb ik inmiddels al regelmatig voorbij zien komen. Emotioneel zou ik het niet willen noemen, maar mooi is het wel. Vooral de strijkers zijn erg mooi. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

531

U2 - Pride (In The Name Of Love) [03:50]

The Unforgettable Fire | 1984 | Ireland

(afbeelding)

Genomineerd door: Klassiekers '11

2011: 439

The Edge bewijst andermaal wat een geweldige gitaarspeler hij is. Ik kan best snappen dat er mensen die Bono (hier) een schreeuwlelijk vinden en dat vind ik zelf ook wel eens, maar het blijft gewoon een goed nummer waar de energie vanaf spat! (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

530

Pulp - Underwear [04:06]

Different Class | 1995 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: titan

2011: 903
2010: 474
2009: 965
2008: 1042
2007: 448

Één van de vele hoogtepunten op hun album Different Class (tip!). Heerlijke tekst ook, over het onvermogen van de gewone man in de straat om modellen uit te kleden, in tegenstelling tot de modefotografen van deze wereld. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

529

Pixies - Here Comes Your Man [03:21]

Doolittle | 1989 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: dazzler

2011: 124
2010: 503
2009: 164

Misschien wel het enige Pixies-nummer zonder schuim aan de lippen. Toch bevat dit popnummer nog genoeg ruwe kantjes en scheve randjes, zodat alle clichés toch maar weer mooi ontweken worden. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

528

The Mission - Tower Of Strength [08:08]

Children | 1988 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: El Ninjo

2011: 549
2010: 837
2009: 436
2008: 401
2007: 907

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

527

Depeche Mode - A Question Of Time [04:13]

Black Celebration | 1986 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: Arno

2011: 1537
2010: 174
2009: 202

A Question of Time is een klapper van een nummer van Depeche Mode. Dit nummer is een perfecte hitsingle met een refrein dat uit een fantastische beat bestaat. Daarnaast zijn de coupletten ook nog eens bijna even mooi. Depeche Mode verdient echt meer luisterbeurten van mij (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

526

The Cure - Inbetween Days [02:58]

The Head On The Door | 1985 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: ArthurDZ

2011: 159

Midden de jaren ’80 ging The Cure wat meer de pop-toer op, maar dat zonder aan kracht of kwaliteit in te boeten. Dit nummer is daar een goed voorbeeld van. 80’s drums, 80’s synths, maar nog steeds op en top The Cure. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

525

Archive - Bullets [05:54]

Controlling Crowds | 2009 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: niels94

2011: 1070

Archive is één van de grootste ladderontdekkingen van het bespreken van deze top 2000. Sinds Lights een paar maanden geleden houd het maar niet op met goede nummers van ze. Dit was één van die follow-ups die ontdekte na het beluisteren van Controlling Crowds. Precies genoeg herkenbare/gangbare elementen, maar toch ook dat gestoorde. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

524

The Black Crowes - Remedy [05:24]

The Southern Harmony and Musical Companion | 1992 | USA

(afbeelding)

Genomineerd door: El Ninjo

2011: 546
2010: 422
2009: 666

Ik heb The Black Crowes in mijn iTuens gestaan. Maar ik heb ze nog niet geluisterd. Dit nummer is dus de eerste kennismaking. Wat ik hoor is een erg fijn rocknummer met een goede drive. Ook hebben de zanger en zangeres goede zangcapaciteit wat het nummer erg aangenaam maakt. Het barst niet van de originaliteit, maar heeft mij wel benieuwd gemaakt naar het album, omdat ik altijd wel in ben voor een portie van zulke rock. (Snoeperd)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

523

The Waterboys - Red Army Blues [08:06]

A Pagan Place | 1983 | Scotland

(afbeelding)

2011: 432
2010: 700
2009: 348
2008: 191
2007: 274

Nav een tipspel bekend geworden met deze wereldband (dank, Micha ) en Red Army Blues was het nummer dat mij al vanaf de eerste luisterbeurt in haar macht hield. Zo ijzingwekkend sterk, tekstueel van de bovenste plank (All because Comrade Stalin was scared that we'd become too westernized!), maar vooral zo griezielig goed geproduceerd. Het hypnotiserende drumwerk, de trompet die doet denken aan Taps en zo kan ik ieder instrument langsgaan. Ook nog even een momentje voor het gestoorde outro, met name het wat hardere stukje waar je op de achtergrond iemand, ik neem aan Mike Scott, hoort schreeuwen. Doet me denken aan dezelfde overtuiging waar Fish van Marillion mee kan/kon zingen. (chevy93)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

522

Joy Division - Atmosphere [04:11]

Substance | 1980 | England

(afbeelding)

Genomineerd door: the viking

2011: 26
2010: 28
2009: 27
2008: 56
2007: 27

Werkelijk schandalig dat dit sfeervolle meesterwerk van Joy Division in de eindklassering van de MuMeLadder 2012 ver is weggezakt. Ik beschouw dit als een zeer kwetsbaar en openhartig nummer waarbij de slotwoorden ‘Don’t walk away in silence, don’t walk away’, veel indruk op mij hebben gemaakt. De woorden in Atmosphere klinken als de laatste woorden van Ian Curtis, en dat maakt dit nummer voor mij uniek. Het is jammer dat dit nummer nooit op een regulier album van Joy Division is verschenen, niettemin ben ik blij dat het toch is uitgebracht en ik het ontdekt heb via de MuMeLadder. (Co Jackso)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

521

U2 - Gloria [04:12]

October | 1981 | Ireland

(afbeelding)

2011: 310
2010: 185
2009: 224
2008: 410
2007: 598

Ik ben niet zo dol op het album waar dit nummer opstaat (October), maar van dit nummer des te meer. Want de kracht die dit nummer uitstraalt heeft de band later maar zelden kunnen evenaren. En dat wil wat zeggen bij een band als U2. Vooral de outro is magnifiek. (ArthurDZ)
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Toch wel het meest schandalige uit zo'n 5 jaar MuMeladder, Atmosphere die wegzakt naar 522. Ik ga hem missen in de finale van dit jaar. Een nummer van dit niveau hoort steevast in ieder geval in de top 50 thuis, ik hoop dat dit eenmalig is.

When The Levee Breaks.
Atmosphere.
Bullets.

herman.

(ondanks dat het geen vrijdag is)

Daar is ie dan idd; een van de meest constante topplaten van de afgelopen 5 jaar in één klap 500 plaatsen gezakt

Absurd Wat is er misgegaan?

Ik doe een gok: op een luie zomerdag, toen we ons gras maaiden
en het BBQ stel opblonken voor een heerlijke avond met vrienden in de tuin
werd het lied met de gepaste titel Atmosphere gekelderd door vijf classic rockers,
vier hiphoppers, drie gabbers en twee snotneuzen. De enigen die die dag online waren.

't Is maar een theorie (die je met een knipoog moet lezen), maar het zou kunnen.

Ach ja, Atmosphere is muzikaal een wat a-typisch Joy Division nummer.
Ik kan me voorstellen dat het voor veel jonge mensen niet het kennismakingsnummer
met de groep is. Daarvoor komen het zwarte en het witte album wel in aanmerking.

Het blijft natuurlijk een juweeltje, maar het nummer haalt bij mij
een aantal jaren de Joy Division top 10 niet meer. Vroeger deed het dat wel.

Even nagezocht, de einduitslag in ronde 4:

67 Simple Minds - I Travel
67 David Bowie - Ziggy Stardust
64 Talk Talk - It's My Life
60 Radical Face - Welcome Home +2
47 Joy Division - Atmosphere +4
45 Talk Talk - Eden +3
43 Radiohead - Videotape +1
37 Yardbirds - For Your Love

Ze hebben gewoon pech gehad met de loting, denk ik, want Simple Minds en Talk Talk (die sowieso erg goed gaan dit jaar) trekken veelal dezelfde stemmers vermoed ik. Anderszijds krijgt de wat alternatievere muziek sowieso klappen dit jaar.

Het de laatste twee regels van Dazzler ben ik het overigens ook wel eens, maar de nummers die meer voor de doorgewinterde fans zijn maken sowieso weinig kans in de ladder. De nummers die nu langskomen moet toch wel een wat groter publiek aanspreken.

Ik vind het een prima plek voor Atmosphere, JD heeft betere.

Ouch, dat maakt het nog pijnlijker... geklopt door 2 ontzettend matige nummers van 2 ontzettend matige bands en een nummer dat alleen populair is door een camerareclame. Niet bepaald een hoogtepunt uit het ladderjaar...

Casartelli (moderator)
De classic rocker, hiphopper, gabber en snotneus in mij vindt dat deze toch wel sterke ladder een prima uitslag had. Als Eden en Ziggy Stardust (of eventueel Eden en Welcome Home) van plek geruild hadden, was het zelfs perfect geweest. En uiteindelijk is het allemaal maar subtop, op een heel klein handjevol waren de echte toppers voor ronde 4 al gesneuveld.

Ook een behoorlijk gat tussen de nummer 4 en 5 overigens, dus het was nou ook niet bepaald kantje boord voor Atmosphere.

O ja... in het algemeen fijn dat de waardering voor Joy Division wat genormaliseerd wordt dit jaar. Wisten de heren trouwens al dat de zanger van Boston ook zelfmoord gepleegd heeft? Dit mag je overigens ook met een knipoog lezen.

Schande dat Eden onder Atmosphere geëindigd is.

Casartelli schreef:
Ook een behoorlijk gat tussen de nummer 4 en 5 overigens, dus het was nou ook niet bepaald kantje boord voor Atmosphere.
En 43 stemmers, ook geen klein aantal.

Titmeister schreef:
Ouch, dat maakt het nog pijnlijker... geklopt door 2 ontzettend matige nummers van 2 ontzettend matige bands en een nummer dat alleen populair is door een camerareclame. Niet bepaald een hoogtepunt uit het ladderjaar...

Nu weten we wel dat je een hekel aan Talk Talk hebt, dat hoef je echt niet constant te herhalen

Gast
geplaatst: vandaag om 20:43 uur

geplaatst: vandaag om 20:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.