MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Rob's hiphop top 500 Pt. IV

zoeken in:
MAS
Helaas R&P iedereen is overgelopen naar MJ.

Dan zal ik moeten wachten tot hij klaar is met zijn topic.

410. GZA - Shadowboxin'
Ik wilde bijna weer beginnen met een review in Robs derde Top 500. Daar was ik bij 270. Hier pas bij 410. Maar actualiteit gaat voor. Dingen die vloeibaar zijn, kun je drinken. Zoals bier, ranja, gootsteenontstopper en zwaard. Of niet soms? 6,5.

409. The Roots - How I Got Over
Toen ik naar de middelbare school ging, zat ik er even lelijk naast. Kwam ik daar met mijn Kiplingtas, bleek iedereen een hippe Eastpak op zijn rug te hebben. Waarop je ook nog de E in een L kon veranderen. Ik vertel dit omdat rugzak. 7,5.

408. A Tribe Called Quest - Can I Kick It?
Q-Tip moet toch wel de meest sympathieke flow ooit hebben. Ik wil hem niet schoppen, maar aaien. De hitjes van het ATCQ-debuut zijn stuk voor stuk heerlijke feelgoodnummers. Dit is de beste van de drie en een terechte classic. 8,5.

407. De La Soul - Eye Know
Van de gezelligste flow naar de gezelligste hoes. Bovendien is hij geel. Echt van die muziek om te zeggen: 'kijk mam, hiphop wordt echt niet alleen gemaakt door boze negers.' Verder vind ik De La Soul leuk, maar zelden echt heel boeiend. 7.

406. Deltron 3030 - Positive Contact
Del combineert het beste van de voorgaande twee nummers: een sympathieke flow en een mooie gele hoes. Door jeugdsentiment moet ik bij elk nummer van Del aan Clint Eastwood denken. 8-.

405. Kazi - A.V.E.R.A.G.E.
Alle vierentwintig echte reigers aten graag eierkoeken. Dat is mijn ezelsbruggetje om deze titel te onthouden. Afgaand op de naam Kazi zou ik zelfs zeggen dat dit een beetje cheesy hiphop is. Desondanks geef ik een 6,5.

404. Dilated Peoples - Kindness for Weakness
Oei, heerlijke ontdekking. Prachtige sample, doeltreffende beat. Gaat met onmiddellijke ingang naar mijn Spotify-lijst 'Ik word nog eens hiphopper'. Al ben ik dat natuurlijk allang, want ik doe dezelfde sport als Harderwiek en Usain Bolt. 8,5.

403. Eminem - Guilty Conscience
Eminem kwam op in de tijd dat ik de Top 40 wekelijks spelde. Destijds vond ik My Name Is... maar irritant, maar kon ik dankzij het catchy refreintje Guilty Conscience altijd goed waarderen. Dat is tot op de dag van vandaag eigenlijk zo gebleven. 8,5.

402. Theory Hazit - Extra Credit
Een ontroerende beat waarvan ik bijna moet huilen. Er is zeer weinig mis met deze update. Laten we Rob daar wat extra credit voor geven. Ook op mijn Spotifylijst nu. 8+.

401. CYNE - First Person
Deze komt niet in mijn Spotifylijst, want dan staat ie er dubbel in en dat zou een beetje overdreven zijn. Onmogelijk om dit nummer slecht te vinden, denk ik. Zelfs zeer geschikte excuushiphop voor mensen zonder negroïde innerlijk. 9-.

Gelukkig weer eens een ouderwetse onvoldoende!

400. Bilal - Fast Lane

Hé, weet je nog, 1999. 2000. Ik luisterde Top 40. Met veel matige R&B. Het enige voordeel: als er dan iemand begon te rappen, was dat vaak een verademing. Want minder slecht dan dat pseudo-gevoelige gekweel van zo'n zanger. Flashback! Maar toch slechts een 4.

399. Pharoahe Monch - Simon Says

Het is altijd schattig als stoere rappers een beetje lispelen. Wel vind ik Pharoahe een erg moeilijke naam. Inmiddels kan ik hem foutloos schrijven en zeg ik: meer rappers in het Groot Dictee der Nederlandse Taal! 7-.

398. Living Legends - Never Fallin'

Van keihard gaan we weer naar lekker laidback. Mooi nummer, al duurt het iets te lang. Spanningsboog verdwijnt een beetje, ondanks levende legendes. 7+.

397. Gorillaz - Stylo

Van de week was er weer eens nieuws over de plastic eilanden die er in onze oceanen ontstaan. Maar dat wisten we natuurlijk allang dankzij Damon Albarn. Die twee weken geleden met Blur nog in Barcelona was. En nu met de Gorillaz in deze lijst. Ondanks Mos Def is dit nummer meer dance dan hiphop. Toch 7,5.

396. The Cinematic Orchestra ft Roots Manuva - All Things To All Men

Dit is best episch. Alle dingen naar alle mannen, dat is me ook een operatie waar je U tegen zegt. Verder kijk ik nooit films en luister ik nooit orkesten. Maar dat geeft niet. 7,5.

395. The Streets - Turn the Page

The Streets, een bandje dat al in mijn eerste maanden op MuMe op mijn pad kwam. Rappers met een Brits accent, het blijft een beetje zoiets als Acda en de Munnik in het Hongaars. Maar dan beter, dat wel. 8.

394. Mobb Deep - The Start of Your Ending (41st Side)

Mobb Deep heeft meer sfeer en spanning dan de meeste andere hiphop die ik ken uit de jaren negentig. The Infamous is een fijne plaat. Hell on Earth is zelfs een nog fijnere plaat. Dit krijgt een 8-.

393. Damian Marley - Road to Zion

De jury twijfelt. Het refreintje is net te prominent en komt zeker in het begin te vaak terug, terwijl dit pas echt los komt in de verses. Toch is hiphop en reggae een combinatie die voor mij wel kan werken. Doe maar 7,5.

392. Common - The People

Een van mijn favoriete bands is Pulp. Het bekendste nummer van Pulp heet Common People. Dus ik wist van tevoren dat het lastig zou worden om dit nummer te vinden via de zoekfunctie van Spotify. Toch gelukt. Wel aardig. Maar Common gaat over het algemeen net zo hard mijn andere oor uit als het even daarvoor mijn ene oor in ging. 6,5.

391. Earl Sweatshirt - Chum

Aan die hele Odd Future-kliek ben ik eigenlijk nog nooit begonnen. Ik geloof dat de Black Angels twee jaar geleden niet heel blij met ze waren. Want ze hadden het podium op Primavera Sound nogal afgebroken. Over twee weken Tyler, the Creator op Best Kept Secret. Toch eens kijken denk ik. 7,5.

MAS
Er gaan geruchten over een nieuwe toplijst...

Gebeurt er hier nog wat?

De straat fluistert, meer nog niet.

Als er een update komt, recenseer ik ook weer verder.

Dat wordt weinig recenseren vrees ik.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:55 uur

geplaatst: vandaag om 02:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.