MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Rob's hiphop top 500 Pt. IV

zoeken in:
En het was al de vierde keer Akon.

Jij bent echt een Akonner, Rob!

Ik ga er dan ook van uit dat Akon op 1 staat.

Dat is wel het streven.

480. Fat Joe – My Lifestyle

Dit lijkt me echt zo'n nummer dat Rob in 2007 wel vijf keer per dag draaide om het vervolgens helemaal zat te raken. Het is namelijk best wel catchy en herkenbaar, want ik heb zelf ook een levensstijl. 7+.

479. Ice Cube – Why We Thugs

Dat is nog eens origineel, een hiphopnummer dat met 'yeah' begint. Dat is nog eens met de deur in huis vallen. Figuurlijk dan. Want dit is natuurlijk niet 3 Doors Down. 6.

478. Gucci Mane – Photoshoot (Flying Lotus Remix)

Vaak heb ik het niet eens in de gaten als de radio aanstaat, zo weinig boeiend is die muziek. Dit zou zomaar een nummer kunnen zijn dat op de radio komt. Hoewel ik daar eigenlijk niets over kan zeggen. Want ik heb het vaak niet eens in de gaten dat-ie aanstaat. 5.

477. M.I.A. – Bad Girls

Toen ik honger had, kwam ik naar je toe. Je zei: eten kan, als je de afwas doet. Nee, wacht, dat is Mia. Niet M.I.A. De hoofdstad van Sri Lanka is trouwens Sri Jayewardenapura Kotte. Dit nummer is niet zo leuk als die naam lang is, maar wel ongeveer als Tegucigalpa. 8-.

476. David Banner – Believe

Wat leuk dat bennerd ook in de Top 500 van Rob staat. Al heeft-ie wel een raar hoog stemmetje. Of is dat dan weer iemand anders? Niet echt hinderlijk, maar ik ben het al wel weer vergeten. 5,5.

475. Wiz Khalifa – Black and Yellow (G-Mix)

Het hiphopgehalte ligt een beetje laag de laatste nummers. Maar dat geeft niet, want ik ben geboren in Arnhem en daar komt Vitesse vandaan. Dat is wel een kutclub. Daarom een 6,5.

474. Slim Thug – Like a Boss

Welkom bij Lingo! Team 1 met Slim Thug mag beginnen. Het eerste woord met een B. 'Baas. B-O-U-W-S.' We kijken even naar de jury. JP? 'Helaas, Lucille. Baas schrijven we met B-A-A-S.' Toch een 6.

473. Young Buck – Get Buck

Nou, daar mogen nog wel wat anabole steroïden in, als ik de hoes zo zie. Niet echt hiphop voor e-matching.nl, niettemin is de beat wel vrolijkmakend. 7-.

472. Cassidy - My Drink N' My 2 Step

H.I.P.H.O.P.I.S.K.A.A.S. Het is potverdorie heel opvallend: praktisch iedere ster kort albumtitels af soms. 5,5.

471. Nipsey Hussle – Run a Lap

Hé, dat is ook toevallig. Ik deed laatst een wedstrijd op de atletiekbaan en toen was mijn opdracht om een rondje te rennen. Daarom identificeer ik mij met dit nummer. 8-.

Aardige update weer. Naast een paar zwakke tracks staan er toffe nummers zoals Childish Gambino, Timbaland en natuurlijk Mystikal. Met Freeway, maar vooral Mad CJ Mac wordt het pas echt heel sterk. Wat een lekker G-funk nummer is dat Come And Take a Ride

Mystikal

Van mij mogen er nog wel paar tracks van hem in.

Come and Take a Ride

Dadelijk kom ik eens een keer met een update speciaal voor de liefhebbers van indie hiphop. Geen grapjes.

Dan ben je daar ook weer vanaf.....

450. Edan - I See Colours
449. Mr. Lif - Because They Made It That Way
448. MF DOOM - Doomsday
447. Jedi Mind Tricks - On the Eve of War
446. Blackalicious - Deception
445. Sage Francis - Sea Lion
444. Buck 65 - Shutterbuggin'
443. Murs - Yesterday & Today
442. Shad - Yaa I Get It
441. Y Society I Don't It

Lukas verdiende zo'n update. Hij moet langs alle troep op zo nu en dan iets leuks te ontdekken. Daarom nu een update waarvan ik zeker ben dat hij goed gaat smaken. Misschien niet alles. Maar toch wel een groot gedeelte. Centraal in deze update staan de raps zelf. Ruig, vlug, slim, behendig. Noem maar op. Daarnaast zijn de beats met regelmaat wat afwisselender dan dat tot nu toe in de lijst te vinden was. Dat betekent nu geen nummers om op te dansen of om je nek op te breken. Maar wel tracks om eens goed bij te gaan zitten en de muziek goed in je op te nemen.

O ja. Ik kom er net achter dat er wel een Nederlandstalig nummer in de lijst komt te staan. En nog hoog ook. Ik kwam erachter toen Buck 65 "Flashy flash" zei.

Komt MURS ook nog heel hoog voor mij?

Dat weet geen mens. Ik ook niet. Ik heb namelijk geen lijst gemaakt. Ik weet alleen dat Sef in de top 100 moet.

Rhythm & Poetry schreef:
En dan moet ik Camouflage toch zeker ook niet vergeten. Shit draag ik op aan Thomas. Je weet wie je bent.

470. 2Pac - Keep Ya Head Up

Bij 2Pac moet ik altijd denken aan het Postbus 51-spotje van een jaar of tien terug. Dat moest mensen ervan overtuigen dat je héél veel leerde als je in het onderwijs ging werken. Onder meer van een neger met een koptelefoon die je bijbrengt 'dat 2Pac al dood is'. 6,5.

469. AZ - The Come Up

Bij AZ moet ik altijd denken aan Dries Boussatta. Maar nu toevallig ook aan Haris Medunjanin. Waar is die eigenlijk gebleven? Deze AZ rapt best fijn, al blijft het niet heel erg hangen. 7-.

468. Non-Phixion - Black Helicopters

Dit is zo'n nummer waarvan Rob denkt dat het mij wel eens kan bekoren. Lekker rauw. Kritische raps. Stoer, maar niet direct "yo, wij komen uit de hood"-stoer. Dat dus. De beat doet mij aan Nintendospelletjes denken. Wel een tikje simpel. Maar een fijne track inderdaad. 8.

467. Proof – Forgive Me

Ook voor deze track heb ik eens de proef op de som genomen. En het smaakte best aardig. Vooral het begin is fijn, aan het einde gaat-ie wel wat aan een nachtkaars uit. Toch weer 8-. Zijn we dan nu echt op gang?

466. Chino XL - Wordsmith

De Albert Heijn XL kende ik al. Daar heb ik laatst nog vruchtenyoghurt met 35 procent korting gekocht. En bonbons voor mijn opa en oma. Chino XL kende ik nog niet. Ik vind 'm een beetje als een Albert Heijn XL waar ze alleen Chinees eten hebben. Een beetje eentonig. 6+.

465. DJ Khaled – We Takin' Over

Khaled is toch van Aïcha? Nee, dat is een andere. Verwarrend. Want die andere Khaled zingt in Amsterdam Raï. Hij is geen DJ. Verder vind ik dit saaie hitparadepop. 5-.

464. Busta Rhymes – Light Ya Ass On Fire

Busta Rhymes is jeugdsentiment, want Gimme Some More is een van mijn eerste hiphopachtige herinneringen. Vooral dankzij de clip. Ook hier is een leuk filmpje bij. Het heeft verder niet al te veel om het lijf. Maar Busta Rhymes vind ik leuk. Dus toch een 7-.

463. Hi-Tek – Where It Started At

Och, ik weet het ook nog. Het moment dat ik voor het eerst kennis maakte met De Straat. Ik reed op mijn kinderfietsje door Arnhem. Mijn moeder liep naast me. We hadden haast. Mijn moeder duwde mij het stoeprandje op. Ik viel en had een gat in mijn kin. De Straat. Au! 7.

462. Talib Kweli – Listen!!!

Het beste van dit nummer is het subtiele fluitje in de refreinen. Net Jethro Tull. Of Serdar Gözübüyük. Die heeft niet alleen veel püntjes üp zijn ü, maar ook street credibility. Met z'n respect. 7+.

461. Danny Brown – Grow Up

Fijne flow vooral, een beetje als een soort Donald Duck. Of als iemand die nog een flink stukje op moet groeien. Dit gezegd hebbende ga ik verder schaatsen kijken. 7.

Lukas zijn beoordelingen zijn toch wel het hoogtepunt van deze k.o..

Wat een kanjer is het toch ook.

440. Invincible - Sledgehammer!
439. Finale - Paid Homage
438. P.O.S - Drumroll
437. Dälek - 2012 (The Pillage)
436. Eligh - Angel Of Death
435. Joey Bada$$ x Capital STEEZ - Survival Tactics
434. Odd Future - Oldie
433. Gorillaz - All Alone
432. A$AP Rocky - Purple Swag
431. Justin Timberlake - My Love

Opnieuw een update waarmee ik denk meerdere users te kunnen aanspreken. Natuurlijk zijn er weer die heerlijke mainstreamtracks van onder meer Justin Timberlake (met T.I. en Timbaland) en A$AP Rocky. Joey Bada$$ en de leden van OFWGKTA zorgen voor een hip tintje, niet zozeer hitgevoelig maar wel tracks die het goed doen binnen de populaire hiphopscene. Vervolgens een act die ook menig rockfan kan bekoren (Gorillaz) en een groep die menig progliefhebber zal aanspreken (Dalek). Lukas heeft vast nog een mooie anekdote over Dalek. Van toen hij in slaap was gevallen. Die. Daarnaast ook wat meer ouderwetse hiphop (zoals het bedoelt was door de lieve Heer) van Finale en Invincible. En de sterke rijmelarij van Eligh en P.O.S ontbreekt ook niet. Bovendien heb ik nu weer alles opgesomd geloof ik. Amen.

Geweldige update, R&P!
Zoals je zelf al aangeeft van alle walletjes wat en allemaal dik in orde (Dälek klinkt heel interessant!). Ook de commerciële nummers mogen er dit keer zijn. Purple Swag en My Love zijn allebei gewoon heel vet!

Met Survival Tactics ook nog mijn mischien wel meest gedraaide nummer uit 2012.

Survival Tactics Dat acapella gedeelte van Joey Capital STEEZ

Lekker bezig verder, jongeman. Ik geniet.

Dank mannen.

430. Nas - Made You Look
429. Asamov - Supa Dynamite
428. Supastition - I Remember
427. The Game - Dreams
426. Dudley Perkins - Come Here My Dear
425. Chamillionaire - Hip Hop Police
424. Kanye West - All of the Lights
423. Busta Rhymes - Packin Them Things
422. Showbiz & A.G. - Soul Clap
421. The Firm - Phone Tap

Deze update brengt ons een artiest die veel undergroundparels had kunnen maken, maar dat heeft nagelaten. Ik heb het dan over Dudley Perkins / Declaime. Wat een stem heeft die kerel. Jammer dat hij maar één echt sterk album heeft gemaakt. Verder brengt deze update ons wat heerlijke ouderwetse hiphoptracks. Of dat nou Showbiz & A.G. is, The Firm of Nas. Verder draai ik graag van die heerlijk geproduceerde tracks zoals All of the Lights en Dreams. Dan hoor je toch dat veel geld ook veel goede samples betekent. Dan staat er nog een parel van Busta Rhymes met Kev Brown tussen (wat een beat!) en twee undergroundtoptracks (Supastition en Asamov). Laatste nummer met dezelfde sample als Empire State of Mind, alleen was dit nummer eerder. Empire State of Mind vind ik wel beter (komt later in de lijst), maar dit is ook een voortreffelijke track. Tot slot wilde ik nog even knallen met Hip Hop Police van Chamillionaire en Slick Rick.

Nog iemand iets liefs of iets stoms te zeggen over mijn updates?

Coole update G.

Waarom niet.

Je hebt nu een aardig niveau te pakken, want ook dit luistert allemaal lekker weg. Verre van mijn favoriete Kanye-nummer, maar nog steeds tof. Supastition is vet en ook Busta weet weer prima te vermaken. Zelfs Chamillionaire komt verrassend sterk uit de hoek! The Firm kende ik nog niet, maar heel cool nummer, die gaat even op de repeat

Soul Clap en Dreams Verder stom. Ownee, Supastition is ook een held.

Omdat jullie zo ontzettend lief zijn (en in het geval van Harderwiek ook sexy) zal ik vandaag weer mijn best doen en twee updates plaatsen.

Rhythm & Poetry schreef:
Omdat jullie zo ontzettend lief zijn (en in het geval van Harderwiek ook sexy)

krijg ik even een mes in mijn rug gestoken

Gast
geplaatst: vandaag om 13:49 uur

geplaatst: vandaag om 13:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.