MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Bij 'Are Friends Electric?' vindt ik dat een ander verhaal. Dit nummer was een hit in Nederland in 1979 en hij stond dit jaar zelfs in de keuzelijst (voor het eerst weliswaar). Jammer genoeg mocht dat niet baten. Wellicht lukt 't volgend jaar wel. Hopelijk is ie dat niet weer uit de keuzelijst gehaald...

jasper1991 schreef:
Vind ik toch eigenlijk allemaal fijnproeversmuziek hoor. Ik kan wel volgen dat die groepen het niet redden. MusicMeter is wat dat betreft verre van representatief voor Nederland. Maar een kwart van alle Top 2000-stemmers zal überhaupt gehoord hebben van Arcade Fire of een andere uit dat rijtje.
Door www.musicmeter.nl ben ik juist meer goede muziek gaan ontdekken; hoog geplaatste albums in de top 250, albums met een hoog stergemiddelde en albums die ik heb opgemerkt in andere persoonlijke top10-lijstjes. Uit nieuwsgierigheid ben ik dan regelmatig zo'n album gaan luisteren, en zo kreeg ik dan ook kennis over meerdere albums en liedjes. Van die liedjes ben ik er een aantal zo mooi gaan vinden dat ik dan vind dat ze in de Top-2000 horen. Dus vandaar dat ik o.a. Arcade Fire, Pixies, Sonic Youth en Porcupine Tree opnoem.

adri1982 schreef:
Net op wikipedia gelezen dat Coldplay 22 in de Top-2000 zou staan. Verder ben ik daar nagegaan welke bands de meeste keren voorkomen in de lijst. Na alle denkbare namen te hebben opgezocht, staat hier een lijstje met de meest voorkomende bands en artiesten in de Top-2000

1. The Beatles 42x
2. Queen 27x
The Rolling Stones 27x
4. U2 25x
5. Michael Jackson 23x
6. Coldplay 22x
7. Abba 20x
8. Blof 19x
Bruce Springsteen 19x
10. Marco Borsato 18x
11. Fleetwood Mac 16x
12. De Dijk 15x
Elvis Presley 15x (waarvan 1 keer met Junkie XL)
14. Anouk 14x
15. Dire Straits 13x
16. Pink Floyd 12x
Bee Gees 12x

De grote namen zijn teveel vertegenwoordigd in de lijst. Hoewel, Blof en Marco Borsato reken ik niet tot de grootsten (zelfs niet in Nederland).

LucM schreef:
(quote)

De grote namen zijn teveel vertegenwoordigd in de lijst. Hoewel, Blof en Marco Borsato reken ik niet tot de grootsten (zelfs niet in Nederland).

Als de Beatles fans wat minder gespreid gingen stemmen kon zomaar de complete top3 uit de Beatles bestaan.

Zoals iedereen op Imagine heeft gestemd en daardoor Jealous Guy uit de Top 2000 is gedonderd? Liever meer nummers dan een complete Top 3 van de Beatles. Is ook onzin, zo goed waren ze nou ook weer niet...

LucM schreef:
(quote)

Dat zal wel komen omdat Radio 2 nou eenmaal bepaalde doelgroepen heeft (Zo heeft The Beatles zelfs een keer volgens mij 54 keer in de Top-2000 gestaan), maar ik vind ook dat Blof en Marco Borsato er nogal erg vaak instaan, voor de kwaliteit muziek die ze tot nu toe hebben gemaakt.

The Beatles 42x in de lijst ... vind ik (als Beatlesfan!) ook te veel (een 30-tal nummers zou ik normaal vinden) maar het aantal nummers van Blof en Marco Borsato vind ik relatief meer overdreven gezien hun kwaliteit van hun werk. En dan heb ik het niet over Jan Smit, Frans Bauer, Nick & Simon, Paul de Leeuw ... als ze (toch voor een deel) plaats zouden ruimen voor bv. Arcade Fire of The National (toch geen moeilijke muziek) zou de top-2000 een stuk beter zijn.

Nogmaals : Iedereen doet mee, dus krijg je ook een hoop Volendam, Borsato en waarschijnlijk ook Meeuwis en consorten.
Genieten maar van de minder voor de hand liggende nummers.

titan (crew)
adri1982 schreef:
Door www.musicmeter.nl ben ik juist meer goede muziek gaan ontdekken; hoog geplaatste albums in de top 250, albums met een hoog stergemiddelde en albums die ik heb opgemerkt in andere persoonlijke top10-lijstjes. Uit nieuwsgierigheid ben ik dan regelmatig zo'n album gaan luisteren, en zo kreeg ik dan ook kennis over meerdere albums en liedjes. Van die liedjes ben ik er een aantal zo mooi gaan vinden dat ik dan vind dat ze in de Top-2000 horen. Dus vandaar dat ik o.a. Arcade Fire, Pixies, Sonic Youth en Porcupine Tree opnoem.

Dat geldt voor jou, maar het overgrote deel van de top 2000 stemmers bestaat uit oppervlakkige muziekliefhebbers die nooit die diepte in duiken en niet verder komen dat wat in de hitparade staat of vaak op de radio gedraaid wordt.

Zou het misschien komen, doordat Marco Borsato 12 keer de Ziggo Dome uitverkocht heeft? Kwaliteit of niet, dat is indrukwekkend.

Bij Iron Maiden - Fear of the Dark:

Nou breekt mijn klomp: Zit zo maar eens wat nummers in te tikken op de site van radio 2 of er bepaalde nummers dit jaar in de top 2000 staan en............Fear of the dark staat er in. Het gaat de goed kant op qua muziektoevoer. Want acdc- back in black, van halen - why can't this be love en ook leuk om te vermelden Normaal - deurdonderen zullen dit jaar hun debuut maken in de top 2000. Heeft er toch alle schijn van dat er steeds meer Rock in gaat komen

Dat speelt inderdaad een aanzienlijke rol voor Marco Borsato's vele bezettingen in de Top-2000 chevy93. Maar ook vele van zijn nummers zoals 'Ik leef niet meer voor jou', 'Margherita', 'Binnen', 'Afscheid nemen bestaat niet', 'Rood' en 'Dochters' werden om de haverklap gedraaid op Sky Radio gedraaid, en regelmatig op andere radiostations als Radio 2, Q-Music en Radio 538. En aangezien die heel veel luisteraars heeft, luisteren er dus ook heel veel mensen naar. Die krijgen dan kennis van dat nummer, en nog een aanzienlijk aantal ervan vinden het dan zo mooi, dat zij het op single kopen en/of erop gaan stemmen.
Zoals crewlid Titan al aangeeft; vele muziekluisteraars die niet verder komen dan wat er in de hitparade staat of op de radiostations wordt gedraaid. Zo kan ik mij nog herinneren, dat vorig jaar het nummer 'Nothing really matters' van Mr. Probz een hype was. Het werd zo vaak gedraaid, dat ik mij daaraan ging ergeren.

Nothing Really Matters was vooral vervelend omdat het een enorm zeiknummer is.

Dat is zeker mooi en goed nieuws!
Ik las al dat er een behoorlijk percentage 'jonger dan 30 stemmers' bij was gekomen dus ik was op (nog) meer nieuwe muziek dan vorig jaar voorbereid. Dat kan natuurlijk alsnog maar om dan te lezen dat bovenstaande nummers nieuw in de lijst zijn dan stemt me dat toch tevreden.

Heer Hendrik schreef:
Nou breekt mijn klomp: Zit zo maar eens wat nummers in te tikken op de site van radio 2 of er bepaalde nummers dit jaar in de top 2000 staan en............Fear of the dark staat er in. Het gaat de goed kant op qua muziektoevoer. Want acdc- back in black, van halen - why can't this be love en ook leuk om te vermelden Normaal - deurdonderen zullen dit jaar hun debuut maken in de top 2000. Heeft er toch alle schijn van dat er steeds meer Rock in gaat komen

Fade to Black van Metallica staat er dit jaar ook in.

Joren999 schreef:
Nothing Really Matters was vooral vervelend omdat het een enorm zeiknummer is.
Heel wat mensen zongen erop mee, als dat liedje werd gedraaid. Vaak deden ze dat nog niet eens zo zuiver als Mr. Probz dat deed. Dat vond ik juist het vervelende aan dat nummer. Maar een zeurderig liedje is het ook wel. In ieder geval hoop ik dat het goed gaat kelderen in de Top2000. 'Waves' daalt dit jaar al aanzienlijk in de Veronica Top-1000 Allertijden van nr. 161 naar 400-zoveel, en dat is voor Mr. Probz himself een slecht teken.

Die had ik nog niet ontdekt. Bedankt voor de mededeling von Helsing

Heer Hendrik schreef:
Die had ik nog niet ontdekt. Bedankt voor de mededeling von Helsing

Een greep uit de nieuwe rocksongs die dit jaar in de lijst staan.

Iron Maiden - Fear of the Dark
Metallica - Fade to Black
Metallica - The unforgiven III
Within Temptation - Faster
Pink Floyd - High Hopes
Evanescence – Bring Me To Life
Blink 182 – All The Small Things
Guns N Roses – Don’t Cry
Guns N Roses – Patience
Iggy Pop – The Passenger
Limp Bizkit – Behind Blue Eyes
Nirvana – About A Girl
Nirvana - Heart Shaped Box
Nirvana - The Man Who Sold The World
Prodigy – Smack My Bitch Up
Run DMC – Walk This Way
Van Halen – Why Can’t This Be Love
AC/DC – Back In Black
Alice In Chains – Would
Tenacious D – Tribute
Linkin Park - Numb
Volbeat - Lola Montez

Ik hoop niet dat Maiden er lucht van krijgt en dat het weer in de setlist zit komende tour. Ik hoop wel eens wat anders te horen.

Gaat het hier nog ergens over of ben ik de enige die het geen k
Bal interresseert wat er in een belegen radiostation wordt gedraaid?

Inderdaad. Volgens mij is er ook een top2000 topic alwaar de natte dromen van Frits Spits besproken kunnen worden.

"Ondanks Happy van Pharrell Williams, een van de meest gedraaide nummers van de afgelopen jaren, of Keep Your Head Up van Ben Howard, zijn we toch in mineur geraakt. Claudia de Breij komt ineens op vier met Mag ik dan bij jou? Dat drukt onze onmacht uit."

Aldus Hans Schiffers in de Nieuwe Revu. Mag toch hopen dat dit niet klopt.

Het zou me niet heel veel verbazen. Om het feest dan compleet te maken staat Adele's Hello dan vast op 5.

(Helaas gaat dat dan niet ten koste van Hotel California of Bohemian Rhapsody, dan was er nog wat voor te zeggen )

Claudia op 4

Absoluut geen slecht nummer zeg maar zo hoog

Joren999 schreef:
Het zou me niet heel veel verbazen. Om het feest dan compleet te maken staat Adele's Hello dan vast op 5.

(Helaas gaat dat dan niet ten koste van Hotel California of Bohemian Rhapsody, dan was er nog wat voor te zeggen )

Adele zal het wel goed doen dit jaar, weer helemaal hot. Haar nummers zullen stijgen, Someone Like You waarschijnlijk hoog.

Maar voor een hoge notering voor Hello hoeft men niet te vrezen.
De Top 2000 huisstatisticus zei halverwege de stemweek dat 2015 een 'schraal jaar' leek te zijn omdat er op dat moment geen nummers uit het afgelopen jaar bij de hoogste hondertallen zouden binnenkomen. En Iron Sky stond toen nog boven Hello als binnenkomer.

Hans Schiffers loopt leeg over zijn verbanning van de Top 2000 - NieuweRevu.nl

Ja, nu dj's weg zijn, gaan ze opeens kritiek geven op de Top 2000.

Hoezo weg, Hans is nog steeds op zaterdag en zondag te horen.

Hans heeft een te extravagante smaak voor de top 2000
Wat een mafketel!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:57 uur

geplaatst: vandaag om 11:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.