Muziek / Toplijsten en favorieten / De twee kanten van Mike Oldfield (volgens vigil)
zoeken in:
0
geplaatst: 6 februari 2016, 11:13 uur

Mike Oldfield staat zoals de topictitel al doet vermoeden bekend om twee kanten. Nummers met een korte speelduur welke veelal op single zijn verschenen en nummers met een lange speelduur (zeg een hele plaatkant). In het begin van zijn carriere lag de nadruk vooral op de lange stukken. Soms verscheen er met wisselend succes wel een (instrumentale) single vaak met een folky/polka achtige sound. Soms traditionals en soms eigen geschreven materiaal. Vooral in die begin tijd stonden die nummers niet op de albums en waren het non-album singles. Zo richting de jaren '80 veranderde het muzikale landschap en ging Oldfield over naar albums met wat meer standaard popnummers met kop en staart. Een buitenbeentje is altijd wel geweest en zal het ook altijd wel blijven dus heel veel succes (behoudens een zeer succesvolle single periode tussen 1982 en 1985) hadden de meeste singles niet. Net iets te eigenwijs, Oldfield is ook eigenlijk een beetje een anti-held. Maar goed een anti-held met meer dan 20 miljoen plaatverkopen is toch een meer dan geslaagd musicus.
http://legendsrevealed.com/entertainment/wp-content/uploads/2009/04/mike-oldfield-w01.jpg
In dit topic ga ik de twee kanten van Oldfield laten horen aan jullie. IK ga twee keer een Top 25 plaatsen. De eerste Top 25 met enkel singles en de tweede met enkel album tracks. Mike Oldfield heeft ruim 40 singles uitgebracht in zijn carriere waarvan de meeste geen hit werden. Maar goed dat hoeft uiteraard niet te betekenen dat het slechte nummers zijn, integendeel al moet ik er eerlijkheidshalve bij vertellen dat er ook tenenkrommend slechte singles zijn uitgebracht door deze eigenheimer. Hij bracht in zijn begintijd ook (promo) singles uit van zijn lange stukken, zogenaamde excerpts, maar die neem ik niet mee in dit eerste overzicht. Die komen, mits goed genoeg, wel weer bovendijven in het albumtrack overzicht.
Op en/of aanmerkingen zijn zeer welkom, voorspellingen ook en als de lijst is afgelopen ook graag jullie eigen lijstje.
0
geplaatst: 6 februari 2016, 11:17 uur
Ik meld me uiteraard aan als trouw volger.
En ik hoop dat er ook b-kantjes tussen gaan zitten.
Als dat niet zo is, dan hoor ik het wel, want dan smokkel ik die er her en der tussen.
En ik hoop dat er ook b-kantjes tussen gaan zitten.
Als dat niet zo is, dan hoor ik het wel, want dan smokkel ik die er her en der tussen.
0
geplaatst: 6 februari 2016, 11:19 uur
In de eerste lijst gaat het echt om de singles (dus a kanten), in de tweede lijst is er ruimte voor al het andere materiaal van Mike 
Uiteraard mag jij je eigen keuzes maken

Uiteraard mag jij je eigen keuzes maken
0
geplaatst: 6 februari 2016, 11:21 uur
http://images5.fanpop.com/image/photos/30700000/Mike-Oldfield-mike-oldfield-30767791-640-430.jpg
De single Top 25 van Mike Oldfield (volgens vigil)
De single Top 25 van Mike Oldfield (volgens vigil)
0
geplaatst: 6 februari 2016, 11:26 uur
25. Mistake
http://cdn.discogs.com/hTyZ0A1U5232V5v_iiXELtPXx54=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb()/discogs-images/R-1601576-1273761163.jpeg.jpg
We beginnen gelijk met een non-album single. Al moet ik niet liegen, op de Noord-Amerikaanse versie van Crisis was het een bonustrack. De single verscheen in 1982 en heeft als zangeres Maggie Reilly. Zo, dan is die naam gelijk maar gevallen, het zal geen verrassing zijn dat die naam nog een vaker voorbij gaat komen tijdens deze lijst. Hoewel de liedjes met Maggie veelal een succes werden kon dat van deze niet gezegd worden.
http://cdn.discogs.com/hTyZ0A1U5232V5v_iiXELtPXx54=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb()/discogs-images/R-1601576-1273761163.jpeg.jpg
We beginnen gelijk met een non-album single. Al moet ik niet liegen, op de Noord-Amerikaanse versie van Crisis was het een bonustrack. De single verscheen in 1982 en heeft als zangeres Maggie Reilly. Zo, dan is die naam gelijk maar gevallen, het zal geen verrassing zijn dat die naam nog een vaker voorbij gaat komen tijdens deze lijst. Hoewel de liedjes met Maggie veelal een succes werden kon dat van deze niet gezegd worden.
0
geplaatst: 6 februari 2016, 11:36 uur
24. Thou Art in Heaven
http://cdn.discogs.com/JorTtwMq3sm02epgMYVN0dZzKNA=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb()/discogs-images/R-191951-1361702475-1672.jpeg.jpg
Thou Art in Heaven was een single van het Tr3s Lunas album uit 2002. Een andere single van dat album is To Be Free. Bij de eerste versie van het album zat een cdr met een game er op. Of de muziek nu de soundtrack is van het spel of het spel gemaakt is naar aanleiding van de cd is mij onduidelijk. Maar goed, veel maakt het mij ook niet uit want die schijf is nooit het hoesje uitgeweest.
http://cdn.discogs.com/JorTtwMq3sm02epgMYVN0dZzKNA=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb()/discogs-images/R-191951-1361702475-1672.jpeg.jpg
Thou Art in Heaven was een single van het Tr3s Lunas album uit 2002. Een andere single van dat album is To Be Free. Bij de eerste versie van het album zat een cdr met een game er op. Of de muziek nu de soundtrack is van het spel of het spel gemaakt is naar aanleiding van de cd is mij onduidelijk. Maar goed, veel maakt het mij ook niet uit want die schijf is nooit het hoesje uitgeweest.
0
geplaatst: 6 februari 2016, 11:47 uur
23. Tricks of the Light
http://streamd.hitparade.ch/cdimages/mike_oldfield-tricks_of_the_light_s.jpg
Het Discovery album had meerdere singles waaronder Tricks of the Light. Het is een duet tussen Barry Palmer (hij zong ook bij het Duitse proggezelschap Triumvirat) en, daar is ze weer, Maggie Reilly. Bij gebrek aan een (goede) video hierbij een live versie (met matige beeld en geluidskwaliteit). Hoewel het alle ingredienten in zich had waarmee Oldfield die dagen hits scoorden werd dit geen succes. Het mist net dat kleine beetje extra. Dat kleine beetje wat moeilijk te omschrijven valt waardoor het geen prijsnummer werd.
in bezit van de 7" single
http://streamd.hitparade.ch/cdimages/mike_oldfield-tricks_of_the_light_s.jpg
Het Discovery album had meerdere singles waaronder Tricks of the Light. Het is een duet tussen Barry Palmer (hij zong ook bij het Duitse proggezelschap Triumvirat) en, daar is ze weer, Maggie Reilly. Bij gebrek aan een (goede) video hierbij een live versie (met matige beeld en geluidskwaliteit). Hoewel het alle ingredienten in zich had waarmee Oldfield die dagen hits scoorden werd dit geen succes. Het mist net dat kleine beetje extra. Dat kleine beetje wat moeilijk te omschrijven valt waardoor het geen prijsnummer werd.
0
geplaatst: 6 februari 2016, 11:47 uur
25. Mistake (21) ****
Aardig nummer met Maggie op lead vocalen en Mike op vocoder.
Dezelfde formule als op de comeback single Five Miles Out en ook het thema lijkt hetzelfde: weersomstandigheden en de boordradio bepaalden toen ook het lot van de piloot en zijn geliefde.
Het zou met niet verbazen als Oldfield twee liedjes over hetzelfde thema klaar had liggen.
En dat tweede nummer na het album alsnog op single uitbracht zodat hij weer helemaal terug was.
Tussen haakjes plaats ik de positie van het nummer in mijn single top 25.
Zet vigil een song die er niet in voorkomt, schakel ik over op mijn b-kantjes top 12.
Aardig nummer met Maggie op lead vocalen en Mike op vocoder.
Dezelfde formule als op de comeback single Five Miles Out en ook het thema lijkt hetzelfde: weersomstandigheden en de boordradio bepaalden toen ook het lot van de piloot en zijn geliefde.
Het zou met niet verbazen als Oldfield twee liedjes over hetzelfde thema klaar had liggen.
En dat tweede nummer na het album alsnog op single uitbracht zodat hij weer helemaal terug was.
Tussen haakjes plaats ik de positie van het nummer in mijn single top 25.
Zet vigil een song die er niet in voorkomt, schakel ik over op mijn b-kantjes top 12.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 6 februari 2016, 11:58 uur
Ah, één bekend nummer uit drie alvast. Ik heb even teruggelezen of ik in mijn PW-recensie van Discovery nog wat woorden aan Tricks of the Light vuilgemaakt heb, maar nee. Aardig nummer, maar 't detoneert een beetje op het album, wat mij betreft. Wel zie ik dat ik de twee kanten van Mike Oldfield daar ook met zoveel woorden benoemd heb, wat een feest. 

0
geplaatst: 6 februari 2016, 13:12 uur
24. Thou Art in Heaven **
Er is wat aan de hand met het post Songs of Distant Earth oeuvre van Oldfield.
Ik heb een aantal van zijn albums erna geprobeerd, maar ben het spoor volledig bijster.
Was ik in de jaren 80 een onvoorwaardelijke fan van zijn werk, dan zegt dit me weinig of niets.
Enkel het gitaarwerk zorgt voor de twee sterren: de rest zijn wolken, mist en gebakken lucht.
MIKE's b-kant top 12
12. MIKE OLDFIELD - (Waldberg) The Peak [1982 Mistake] - YouTube
Het b-kantje van Mistake en een mooie folk tune.
Deze b-kanten top 12 is geen echte hitparade,
maar een random presentatie van 12 verborgen pareltjes.
Er is wat aan de hand met het post Songs of Distant Earth oeuvre van Oldfield.
Ik heb een aantal van zijn albums erna geprobeerd, maar ben het spoor volledig bijster.
Was ik in de jaren 80 een onvoorwaardelijke fan van zijn werk, dan zegt dit me weinig of niets.
Enkel het gitaarwerk zorgt voor de twee sterren: de rest zijn wolken, mist en gebakken lucht.
MIKE's b-kant top 12
12. MIKE OLDFIELD - (Waldberg) The Peak [1982 Mistake] - YouTube
Het b-kantje van Mistake en een mooie folk tune.
Deze b-kanten top 12 is geen echte hitparade,
maar een random presentatie van 12 verborgen pareltjes.
0
geplaatst: 6 februari 2016, 13:31 uur
Goed, ik zal het nog één keer proberen. Tot nu toe in het mij nog nooit gelukt om de klasse van Mike Oldfield te waarderen. Eigenlijk ook niet om te horen trouwens, maar ergens heb ik het gevoel dat ik ergens iets niet hoor, wat ik wel zou moeten kunnen horen. Zeker als iemand dan enthousiast over een artiest vertelt, wordt de kans natuurlijk steeds groter om het wel te ontdekken. Toch acht ik de kans nog steeds niet al te groot.
Bij gebrek aan werkend Internet moet de muziek nog even wachten, maar zal in ieder geval mijn best doen 
Bij gebrek aan werkend Internet moet de muziek nog even wachten, maar zal in ieder geval mijn best doen 
0
geplaatst: 6 februari 2016, 17:48 uur
23. Tricks of the Light (12) ****
Leuk nummer van het prachtige album Discovery.
Een tweede single na To France was niet zo vanzelfsprekend.
Toch maar het duet tussen Maggie Reilly en Barry Palmer.
Leuk nummer van het prachtige album Discovery.
Een tweede single na To France was niet zo vanzelfsprekend.
Toch maar het duet tussen Maggie Reilly en Barry Palmer.
0
buizen
geplaatst: 6 februari 2016, 18:01 uur
Wel een handig topic. Oldfield heeft inderdaad tenmínste die twee kanten die vigil nu gaat belichten.
Dit kon nog wel eens een mooi overzicht gaan worden.
Tweedehands elpees van Mike Oldfield zijn alom goed en schappelijk verkrijgbaar als je even rondsnuffelt.
Hoeveel eventuele 'missers' Mike Oldfield dan eventueel ook nog zou hebben gemaakt, door echt fantastische nummers als To France en Moonlight Shadow en zeker Shadow On The Wall blijf ik hem altijd hoog achten, hij bracht iets nieuws wat nog nooit zo mooi vertoond was.
Een topic om te volgen.
Dit kon nog wel eens een mooi overzicht gaan worden.
Tweedehands elpees van Mike Oldfield zijn alom goed en schappelijk verkrijgbaar als je even rondsnuffelt.
Hoeveel eventuele 'missers' Mike Oldfield dan eventueel ook nog zou hebben gemaakt, door echt fantastische nummers als To France en Moonlight Shadow en zeker Shadow On The Wall blijf ik hem altijd hoog achten, hij bracht iets nieuws wat nog nooit zo mooi vertoond was.
Een topic om te volgen.

0
geplaatst: 7 februari 2016, 12:02 uur
22. Shadow On The Wall
http://i.rymimg.com/lk/f/l/1f87398148ce6ae4ce41d75116b9275d/1210473.jpg
Ik heb een beetje een haat liefde verhouding met dit lied. De stem van Roger Chapman is niet helemaal mijn ding. De zanger die vooral bekend is van de band Family heeft een soort rauwe vibrato in zijn stem waar ik maar moeilijk aan kan wennen. Met de compositie op zich is weinig mis. Dat bleek ook wel want het is een van zijn grootste hits. Een dikke Top 10 hit in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Spanje, Belgie en Nederland. Dus dan heb je het goed voor elkaar. Overigens vind ik de 12" versie beter.
http://i.rymimg.com/lk/f/l/1f87398148ce6ae4ce41d75116b9275d/1210473.jpg
Ik heb een beetje een haat liefde verhouding met dit lied. De stem van Roger Chapman is niet helemaal mijn ding. De zanger die vooral bekend is van de band Family heeft een soort rauwe vibrato in zijn stem waar ik maar moeilijk aan kan wennen. Met de compositie op zich is weinig mis. Dat bleek ook wel want het is een van zijn grootste hits. Een dikke Top 10 hit in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Spanje, Belgie en Nederland. Dus dan heb je het goed voor elkaar. Overigens vind ik de 12" versie beter.
0
geplaatst: 7 februari 2016, 12:13 uur
21. Crime of Passion
http://cdn.discogs.com/hQYdAGxPaetnM5n0LNCVZlfO0V8=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb()/discogs-images/R-1733488-1269676948.jpeg.jpg
Wederom een rocksong. Dit is een non-albumtrack die het gat tussen de albums Crises en Discovery wat moest opvullen. De zanger van dienst is wederom Barry Palmer.Overigens is de mooie dame in het fotolijstje op de hoes is zijn (op dat moment al 10 jaar overleden) moeder van Mike Oldfield.
On a bright day she passed away in the morning
It's a cruel way to take her away with no warning
http://cdn.discogs.com/hQYdAGxPaetnM5n0LNCVZlfO0V8=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb()/discogs-images/R-1733488-1269676948.jpeg.jpg
Wederom een rocksong. Dit is een non-albumtrack die het gat tussen de albums Crises en Discovery wat moest opvullen. De zanger van dienst is wederom Barry Palmer.Overigens is de mooie dame in het fotolijstje op de hoes is zijn (op dat moment al 10 jaar overleden) moeder van Mike Oldfield.
On a bright day she passed away in the morning
It's a cruel way to take her away with no warning
0
geplaatst: 7 februari 2016, 12:21 uur
22. Shadow On The Wall (08) ****
Ik vind hem kennelijk toch een pak sterker dan vigil.
Een folk basis met een hardrock aanpak. Eigenlijk een geniale riff met een schreeuw.
Het nummer ligt trouwens erg dicht bij het caveman gedeelte uit Tubular Bells (Part II).
Roger Chapman zou nog terugkeren op Runaway Son uit Earth Moving (1989).
21. Crime of Passion (16) ****
Het eerste wapenfeit van gastzanger Barry Palmer.
Oldfield schreef in 1982 drie songs vanuit dezelfde, commerciële gedachte.
Moonlight Shadow, Crime of Passion en Man in the Rain (zie Tubular Bells III).
De gelijkenis tussen Crime of Passion en Moonlight Shadow is dan ook treffend.
Crime is dan het wat minder magisch en meer down to earth vormgegeven broertje.
De opvolger van Shadow on the Wall die echter niet verder geraakte dan de tipparade.
Palmer doet mee op het Discovery album en in de achtergrond van Pictures in the Dark.
Ik vind hem kennelijk toch een pak sterker dan vigil.
Een folk basis met een hardrock aanpak. Eigenlijk een geniale riff met een schreeuw.
Het nummer ligt trouwens erg dicht bij het caveman gedeelte uit Tubular Bells (Part II).
Roger Chapman zou nog terugkeren op Runaway Son uit Earth Moving (1989).
21. Crime of Passion (16) ****
Het eerste wapenfeit van gastzanger Barry Palmer.
Oldfield schreef in 1982 drie songs vanuit dezelfde, commerciële gedachte.
Moonlight Shadow, Crime of Passion en Man in the Rain (zie Tubular Bells III).
De gelijkenis tussen Crime of Passion en Moonlight Shadow is dan ook treffend.
Crime is dan het wat minder magisch en meer down to earth vormgegeven broertje.
De opvolger van Shadow on the Wall die echter niet verder geraakte dan de tipparade.
Palmer doet mee op het Discovery album en in de achtergrond van Pictures in the Dark.
0
geplaatst: 7 februari 2016, 20:40 uur
20. Man in the Rain
http://eil.com/images/main/Mike-Oldfield-Man-In-The-Rain-122836.jpg
Man in the Rain is een single uit 1998 volgens het Moonlight Shadow recept met zelfs een Maggie look-a-like. Cara Dillon heeft enige bekendheid in de Engelse folkwereld. Niet alleen heeft het lied dezelfde opbouw als Moonlight Shadow het is zelfs in dezelfde periode geschreven. Het lied belande op de plank en kwam regelmatig ter sprake maar pas bij de derde TB mocht het lied de spotlights opzoeken.
in bezit van de cd-single
http://eil.com/images/main/Mike-Oldfield-Man-In-The-Rain-122836.jpg
Man in the Rain is een single uit 1998 volgens het Moonlight Shadow recept met zelfs een Maggie look-a-like. Cara Dillon heeft enige bekendheid in de Engelse folkwereld. Niet alleen heeft het lied dezelfde opbouw als Moonlight Shadow het is zelfs in dezelfde periode geschreven. Het lied belande op de plank en kwam regelmatig ter sprake maar pas bij de derde TB mocht het lied de spotlights opzoeken.
0
geplaatst: 7 februari 2016, 20:46 uur
19. Pictures in the Dark
http://www.progarchives.com/progressive_rock_discography_covers/839/cover_144612082012_r.jpg
Hier weer eens een non-album single. De zangeres is dit keer Anita Hegerland. Deze hoogblonde bimbo was in die tijd de vriendin van Oldfield. Dat het een serieuze relatie was blijkt wel uit het feit dat ze samen zelfs twee kinderen hebben gekregen. In de clip zie je Oldfield heel erg zijn best doen met zingen maar dat is slecht voor de vorm want de mannelijke 2de stem is van Barry Palmer.
http://www.progarchives.com/progressive_rock_discography_covers/839/cover_144612082012_r.jpg
Hier weer eens een non-album single. De zangeres is dit keer Anita Hegerland. Deze hoogblonde bimbo was in die tijd de vriendin van Oldfield. Dat het een serieuze relatie was blijkt wel uit het feit dat ze samen zelfs twee kinderen hebben gekregen. In de clip zie je Oldfield heel erg zijn best doen met zingen maar dat is slecht voor de vorm want de mannelijke 2de stem is van Barry Palmer.
0
geplaatst: 7 februari 2016, 22:42 uur
20. Man in the Rain **
Album na album hoopte ik dat het vuur voor Oldfield weer zou aanwakkeren.
Maar na achtereenvolgens Voyager, Tubular Bells III en Guitars gaf ik toch maar op.
Ook flarden van wat volgde konden me maar matig bekoren.
Man in the Rain klonk als een flauwe poging om Moonlight Shadow nog eens over te doen.
Die kringloopwinkel gedachte geldt eigenlijk voor meer van de latere Oldfield stukken.
MIKE's b-kant top 12
11. MIKE OLDFIELD - Jungle Gardenia [1983 Crime of Passion] - YouTube
Het b-kantje van Crime of Passion laat andermaal horen hoe sterk Oldfields melodieën zijn.
Maar na achtereenvolgens Voyager, Tubular Bells III en Guitars gaf ik toch maar op.
Man in the Rain klonk als een flauwe poging om Moonlight Shadow nog eens over te doen.
Die kringloopwinkel gedachte geldt eigenlijk voor meer van de latere Oldfield stukken.
MIKE's b-kant top 12
11. MIKE OLDFIELD - Jungle Gardenia [1983 Crime of Passion] - YouTube
Het b-kantje van Crime of Passion laat andermaal horen hoe sterk Oldfields melodieën zijn.
0
geplaatst: 7 februari 2016, 22:44 uur
19. Pictures in the Dark (09) *****
Bijzonder geslaagde non-album single. De enige Oldfield release uit 1985.
Het was toen tijd voor een verzamelalbum en sommige persingen van The Complete
verruilen Mistake voor deze Pictures in the Dark. Een top 10 hit in Duitlsand ook.
Bijzonder geslaagde non-album single. De enige Oldfield release uit 1985.
Het was toen tijd voor een verzamelalbum en sommige persingen van The Complete
verruilen Mistake voor deze Pictures in the Dark. Een top 10 hit in Duitlsand ook.
0
geplaatst: 8 februari 2016, 10:06 uur
dazzler schreef:
.
.
Een artiest veranderd (gelukkig) wel eens, alleen veranderen niet alle fans mee.
0
geplaatst: 8 februari 2016, 10:12 uur
vigil schreef:
Een artiest veranderd (gelukkig) wel eens, alleen veranderen niet alle fans mee.
Een verslechtering is natuurlijk ook een verandering.
Ik vind echter dat hij zichzelf eindeloos blijft herhalen, maar in een moderner jasje, dat wel.
Maar laat mijn teleurstelling bij zijn latere werk het prachtoeuvre (ook in dit topic) niet vergallen.
0
geplaatst: 8 februari 2016, 22:11 uur
18. The Bell
http://cps-static.rovicorp.com/3/JPG_400/MI0002/074/MI0002074328.jpg?partner=allrovi.com
The Bell is de zogenaamde finale van het album Tubular Bells II. Het instrumenten voorstellen in het nummer is d.m.v. de stem van de zeer kort geleden acteur Alan Rickman. Met Tubular Bells II begon het recyclen van het grootste succes van Oldfield. Het tweede deel was overigens ook zeer succesvol met o.a. een eerste plek in de albumlijsten van Engeland.
http://cps-static.rovicorp.com/3/JPG_400/MI0002/074/MI0002074328.jpg?partner=allrovi.com
The Bell is de zogenaamde finale van het album Tubular Bells II. Het instrumenten voorstellen in het nummer is d.m.v. de stem van de zeer kort geleden acteur Alan Rickman. Met Tubular Bells II begon het recyclen van het grootste succes van Oldfield. Het tweede deel was overigens ook zeer succesvol met o.a. een eerste plek in de albumlijsten van Engeland.
0
geplaatst: 8 februari 2016, 23:25 uur
18 The Bell ***
Zit niet in mijn lijstje van 25 maar Tubular Bells II vind ik wel de moeite.
De accentverschuivingen zijn meestal heel geslaagd, al hoefden al die titels niet.
Van de singles van dit album is Sentinel mijn favoriet, maar ook wel die van vigil, gok ik.
MIKE's b-kant top 12
10. MIKE OLDFIELD - Legend [1985 Pictures in the Dark] - YouTube
Barok stukje in twee bewegingen. Legend was de b-kant van Pictures in the Dark.
Let ook op de tweestemmige partij en het contrapunt. Bach of Vivaldi in een notendop.
Zit niet in mijn lijstje van 25 maar Tubular Bells II vind ik wel de moeite.
De accentverschuivingen zijn meestal heel geslaagd, al hoefden al die titels niet.
Van de singles van dit album is Sentinel mijn favoriet, maar ook wel die van vigil, gok ik.
MIKE's b-kant top 12
10. MIKE OLDFIELD - Legend [1985 Pictures in the Dark] - YouTube
Barok stukje in twee bewegingen. Legend was de b-kant van Pictures in the Dark.
Let ook op de tweestemmige partij en het contrapunt. Bach of Vivaldi in een notendop.
0
geplaatst: 9 februari 2016, 20:03 uur
17. Innocent
http://www.progarchives.com/progressive_rock_discography_covers/839/cover_64412082012_r.jpg
Earth Moving vind ik denk ik de zwakste plaat van Mike Oldfield (ik tel de Millennium Bell even niet mee). Maar ook op een zwakke plaat staan soms nog best aardige liedjes. Dit is er zo een. Anita Hegerland is weer eens achter de microfoon geplaatst en het verhaal wil dat de tekst over hun dochter Greta gaat. Hoewel het best een commercieel aantrekkelijk lied is deed het weinig in de hitlijsten behalve bij onze Duitse vrienden want daar behaalde Innocent namelijk een zeer keurige 8ste plek
In bezit van de 7"single en de cd-single
http://www.progarchives.com/progressive_rock_discography_covers/839/cover_64412082012_r.jpg
Earth Moving vind ik denk ik de zwakste plaat van Mike Oldfield (ik tel de Millennium Bell even niet mee). Maar ook op een zwakke plaat staan soms nog best aardige liedjes. Dit is er zo een. Anita Hegerland is weer eens achter de microfoon geplaatst en het verhaal wil dat de tekst over hun dochter Greta gaat. Hoewel het best een commercieel aantrekkelijk lied is deed het weinig in de hitlijsten behalve bij onze Duitse vrienden want daar behaalde Innocent namelijk een zeer keurige 8ste plek
In bezit van de 7"single en de cd-single
0
geplaatst: 9 februari 2016, 21:27 uur
17. Innocent (22) ***
Van deze single bestaan trouwens twee verschillende versies.
De album versie verscheen op 7" (3.25), maar ook een met meer bas in de mix (3.30).
Toeval wil dat ik die laatste op vinyl heb en hij klinkt een stuk steviger, vind ik.
Toch is het hele Earth Moving album de zwakste Oldfield plaat uit zijn Virgin periode.
Van deze single bestaan trouwens twee verschillende versies.
De album versie verscheen op 7" (3.25), maar ook een met meer bas in de mix (3.30).
Toeval wil dat ik die laatste op vinyl heb en hij klinkt een stuk steviger, vind ik.
Toch is het hele Earth Moving album de zwakste Oldfield plaat uit zijn Virgin periode.
0
geplaatst: 10 februari 2016, 12:01 uur
16. Far Above The Clouds
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/9/99/Mike_Oldfield_-_Far_Above_the_Clouds.jpg/220px-Mike_Oldfield_-_Far_Above_the_Clouds.jpg
Een single van de derde Tubular Bells. Het is toch bijna niet te geloven dat dit de zelfde man is die in het begin van zijn carriere nummers als Blue Peter, Don Alfonso en William Tell Overture de wereld in stuurde. Dit dampende stukje moderne muziek was de afsluiter van het TB III album. Oldfield heeft een gedeelte van dit nummer ook nog live gedaan bij zijn optreden tijdens de opening van de Olympische Spelen 2012 in London. Er keken toen 900 miljoen mensen en dat waren er meer dan die destijds de cd-single van dit nummer kochten. Geen hit derhalve...
in bezit van 2 verschillende cd-singles
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/9/99/Mike_Oldfield_-_Far_Above_the_Clouds.jpg/220px-Mike_Oldfield_-_Far_Above_the_Clouds.jpg
Een single van de derde Tubular Bells. Het is toch bijna niet te geloven dat dit de zelfde man is die in het begin van zijn carriere nummers als Blue Peter, Don Alfonso en William Tell Overture de wereld in stuurde. Dit dampende stukje moderne muziek was de afsluiter van het TB III album. Oldfield heeft een gedeelte van dit nummer ook nog live gedaan bij zijn optreden tijdens de opening van de Olympische Spelen 2012 in London. Er keken toen 900 miljoen mensen en dat waren er meer dan die destijds de cd-single van dit nummer kochten. Geen hit derhalve...
in bezit van 2 verschillende cd-singles
0
geplaatst: 10 februari 2016, 15:46 uur
15. Tattoo
https://allflac.com/covers/b/b_33630_Mike_Oldfield-Tattoo__Live_At_Edinburgh_Castle_Ep_-1992.jpg
Het zijn de jaren '90 singles die nu aan de beurt zijn klaarblijkelijk. De tweede single van Mike Oldfield van TBII. Behoudens het album en de hoes heeft het weinig met TB te maken. Het is een schots (zie hoes) achtige instrumental met een elektrische doedelzak. In de loop van het nummer komt het kenmerkende gitaarspel van Oldfield steeds nadrukkelijker naar voren.
In bezit van twee verschillende cd-singles.
https://allflac.com/covers/b/b_33630_Mike_Oldfield-Tattoo__Live_At_Edinburgh_Castle_Ep_-1992.jpg
Het zijn de jaren '90 singles die nu aan de beurt zijn klaarblijkelijk. De tweede single van Mike Oldfield van TBII. Behoudens het album en de hoes heeft het weinig met TB te maken. Het is een schots (zie hoes) achtige instrumental met een elektrische doedelzak. In de loop van het nummer komt het kenmerkende gitaarspel van Oldfield steeds nadrukkelijker naar voren.
In bezit van twee verschillende cd-singles.
0
geplaatst: 10 februari 2016, 19:19 uur
16. Far Above The Clouds ***
Dit vind ik zijn beste post-Songs of Distant Earth single.
HIer slaagt hij er wel in om met zijn nieuwe aanpak te bekoren.
Toch haalt hij mijn lijstje van 25 niet.
MIKE's b-kant top 12
10. MIKE OLDFIELD - Afghan [1984 Tricks of the Light] - YouTube
Mooi maar klein folk instrumentaaltje. Keltisch dingetje.
Helaas is mijn versie op YouTube geblokkeerd en ik vind geen alternatieven.
Tenzij deze dappere coverversie: Afghan - Andy Rogers - YouTube.
Afghan was origineel de b-kant van Tricks of the Light.
Dit vind ik zijn beste post-Songs of Distant Earth single.
HIer slaagt hij er wel in om met zijn nieuwe aanpak te bekoren.
Toch haalt hij mijn lijstje van 25 niet.
MIKE's b-kant top 12
10. MIKE OLDFIELD - Afghan [1984 Tricks of the Light] - YouTube
Mooi maar klein folk instrumentaaltje. Keltisch dingetje.
Helaas is mijn versie op YouTube geblokkeerd en ik vind geen alternatieven.
Tenzij deze dappere coverversie: Afghan - Andy Rogers - YouTube.
Afghan was origineel de b-kant van Tricks of the Light.
* denotes required fields.