MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De twee kanten van Mike Oldfield (volgens vigil)

zoeken in:
buizen
Verrassende podiumperikelen zeg.

2. Five Miles Out (6) *****

Het blijkt toch eerder mijn nummer 6 te zijn.

Singles van mijn top 25 die ik bij jou niet tegen kwam zijn de volgende nummers.

4.
7.
10
11. Blue Peter
13. Don Alfonso
23. Shine
24. Cuckoo Song
25. Arrival

Mocht jouw nummer 1 hiertussen staan, dan gok ik op mijn nummer 10.

Don Alfonso

Wow, nooit ook maar 1 moment overwogen. Ik denk zijn slechtste single (al is Holy ook niet best...)

Don Alfonso is een nonsens toppertje.
Een vocale traditional met heel veel humor gebracht.

Zanger van dienst is David Bedford en wijnfles percussionist is Kevin Ayers.

De lange versie (nooit op een officiële Oldfield CD release verschenen) is de beste.
Na een tijdje gaat de gitaar heel lekker zingen, je moet vooral die gitaarlijnen volgen.

Het is uiteraard een grappig nummer, bedoeld voor een Virgin sampler.
Met name dit legendarische album: V (1975).

Het is Oldfields tweede single voor Virgin na The Mike Oldfield Single met een Tubular Bells thema.

dazzler schreef:

Singles van mijn top 25 die ik bij jou niet tegen kwam zijn de volgende nummers.

4.
7.
10

Mocht jouw nummer 1 hiertussen staan, dan gok ik op mijn nummer 10.

Toch houdt dit mij bezig. Maar liefst drie nummers open in je Top 10 waar er door mij natuurlijk hoogstens nog maar eentje weggestreept kan worden. Jij denkt de nummer tien, je kent me al aardig dus dat zou zo maar goed kunnen zijn, maar heel zeker ben ik daar toch ook weer niet van.

Welke 2 nummers scoren dan zo goed die ik niet heb? Ik heb daar flink over nagedacht. Van The William Tell Overture tot en met Women of Ireland kwamen ze voorbij of heb ik gewoon wat gemist. Was Foreign Affair toch wel gewoon stiekem een single?

Ik zet in op Islands (Bonny is niet voor mij) maar verder kom ik even niet.

Islands staat bij mij verrassend hoog op 4.
Dat komt omdat ik dat nummer zijn beste post Discovery single vind.
Vooral de volledige versie zoals hoorbaar op de 12" single kan me erg bekoren.

Het is ook een nummer met een emotionele meerwaarde.
Ik was pas student toen Oldfield eindelijk met zijn nieuwe plaat kwam aanzetten.
We waren immers al in volle verwachting van 1984 (liefst drie jaar dus).

Ik vermoed tenslotte ook niet dat het Portsmouth is.
Die staat bij mij op 7, maar je hebt hem al vermeld bij In Dulci Jubilo.

Ik kan je al verklappen dat mijn nummer 10 een post Virgin single is.
Daarom gok ik daar op: ik kan me niet voorstellen dat er nog een Virgin single uit de kast gaat vallen.

dazzler schreef:
14. Portsmouth (07) *****

Ik hou van Oldfields bewerkingen van traditionals. Dit is zijn op één na beste in mijn ogen.

Portsmouth kan je wegstrepen hoor Bij mij op 14.

Dat maakt weer het een en ander duidelijk

Klopt, Portsmouth was toch al aan de beurt geweest. Gelukkig maar.

http://www.clissen.be/media/42406/nummer-1-logo1.jpg

1. Let There Be Light

http://cdn.discogs.com/hpYaZck3gBv7y7zU_NA0iaePVlg=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb()/discogs-images/R-50829-1434516418-4524.jpeg.jpg

Hier is hij dan, de nummer 1 in mijn Oldfield single Top 25! Zoals iedereen kan zien staat het bijbehorende album dik in mijn Top 10 albums allertijden. Het is ook een van mijn meest gedraaide albums ooit. Toevallig gister nog voorbij laten komen en elke keer doet het me erg veel. Ik kocht het album direct bij uitkomen net zoals de 2 Hibernaculum cd-singles. Deze dan vreemd genoeg weer niet maar dat heb ik later weer ingehaald

in bezit van 2 verschillende cd-singles en een remix 12"

Dit is een wat langere album versie: Mike Oldfield /In The Beginning/Let There Be Light - YouTube

01 Let There Be Light
02 Five Miles Out
03 Family Man
04 To France
05 Heaven's Open
06 In Dulci Jubilo
07 Moonlight Shadow
08 Sentinel
09 Hibernaculum
10 Guilty
11 In High Places
12 Sheba
13 Étude
14 Portsmouth
15 Tattoo
16 Far Above the Clouds
17 Innocent
18 The Bell
19 Pictures in the Dark
20 Man in the Rain
21 Crime of Passion
22 Shadow on the Wall
23 Tricks of the Light
24 Thou Art in Heaven
25 Mistake

1. Let There Be Light (10) *****

Samen met Hibernaculum een nummer dat los van de songcyclus overeind blijft staan.
Voor mij Oldfields laatste, grote album. Een langspeler die voldoende geïnspireerd klinkt.

Op naar de 25 albumstukken van vigil en het vervolg op mijn b-kant top 12.

1 To France
2 Moonlight Shadow
3 In Dulci Jubilo
4 Islands
5 Sentinel
6 Five Miles Out
7 Portsmouth
8 Shadow on the Wall
9 Pictures in the Dark
10 Let There Be Light
11 Blue Peter
12 Tricks of the Light
13 Don Alfonso
14 Hibernaculum
15 Sheba
16 Crime of Passion
17 Family Man
18 Guilty
19 Etude
20 Heaven's Open
21 Mistake
22 Innocent
23 Shine
24 Cuckoo Song
25 Arrival

dazzler schreef:

Op naar de 25 albumstukken van vigil en het vervolg op mijn b-kant top 12.

Daar gaat nog wel een weekje overheen voor ik daar aan begin. Ten eerste is het samenstellen iets lastiger dan de singles en ten tweede zit vanaf a.s. woensdag t/m komende zaterdag in Friesland ivm de bruiloft van mijn zwager en tevens voor een uitje naar de Bowie tentoonstelling te Groningen.

Dus ik denk dat ik zondag 6 maart ga aftrappen.

Vanaf vandaag gaan we met de andere kant van Mike Oldfield verder. We hebben de singles behandeld en komen nu bij de albumtracks uit. Wederom een Top 25. Aangezien er nu eenmaal meer albumtracks dan singles a kanten zijn was het ook weer moeilijker om dit samen te stellen. Ook het niveau van de tracks is in de breedte omhoog gegaan.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/de/Mike_Oldfield_-_Boxed.jpg

Veel (ontdekkings?) plezier bij de Top 25 van beste albumtracks van Mike Oldfield.

https://theemusicalbox.files.wordpress.com/2015/10/mike-oldfield-in-1975-010.jpg

25. Lake Constance
album: Millennium Bell

Potver wat een tegenvaller was dat zeg. Nu zat Oldfield al een tijdje niet meer in zijn meest creatieve periode maar het in 1999 uitgebrachte Millennium Bell sloeg toch wel alles. Waar was onze held gebleven? Nu heeft elke artiest recht op een slechtste plaat maar ik dacht dat we die met Earth Moving al hadden gehad. Maar goed er was blijkbaar toch ruimte voor een pareltje tussen alle ellende. Lake Constance is mooi, ontroerend mooi zelfs en dat verdiend het niet om daar tussen te staan. Maar ja het is zoals het is.

(afbeelding)

24. Polka (live)

Dit lied was de b kant van de single Arrival (ABBA cover) en stond nooit op een officieel album. Het nummer stond wel vaak op de setlist van de live tours van zowel Platinum als mede QE2. Een beetje in de stijl van de succesnummers In Dulci Jubilo en Portsmouth maar dan toch met een eigen smoel. Ik weet het niet precies maar grote kans dat dit het kortste nummer is uit de lijst.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/b9/Arrival_(Mike_Oldfield).jpg

25. Lake Constance ***

Dit topic is natuurlijk voor mij een uitgelezen kans
om me eens ernstig te buigen over de post Songs of Distant Earht Mike Oldfield.
Dat hij zijn album om de haverklap moet linken aan Tubular Bells is me een doorn in het oor.

Lake Constance doet heel filmisch aan.
Dat komt natuurlijk in de eerste plaats door al die strijkers.
Ze strijken nergens tegen de haren in en dat vond ik op een plaat als Voyager het probleem.
Voyager was zo tam dat ik afhaakte. Ik hou niet zo van een muzak variant van Oldfield.

Halverwege brengt hij dan toch een gitaar in.
De muziek is onderhoudend, maar boeit me niet echt, neen.

Was de oude Oldfield in staat om met zijn muziek beelden op te roepen,
dan lijkt het hier alsof Lake Constance nood heeft aan ondersteunend beeldmateriaal.

vigil schreef:
We hebben de singles behandeld en komen nu bij de albumtracks uit.

24. Polka (live) *****

Niet bepaald een albumtrack dus.

Maar dat van die eigen smoel klopt volledig
Een langzame opbouw om dan los te barsten in een soort Big Country klompendans.

Ik bouw dit keer meteen mijn eigen top 25 op.
Zonder linkjes, die plaatst vigil wel, mocht hij die tracks ook in zijn lijst hebben zitten.

24. North Star (from Platinum) mooie interpretatie van een Philip Glass compositie

25. Mont St-Michel (from Voyager) tussen folk, orkestraal en filmisch

23. Ommadawn (part Two)

Het eerste werkje van zijn eerste vier symfonische klassiekers. Dit is het tweede (en dus laatste) deel van zijn derde album Ommadawn. Zonder al te veel te verklappen vind ik deel 1 een stuk beter. Op de LP zit er ook nog On A Horse Back aan vastgeplakt. In de video niet.

(afbeelding)

22. Platinum Part Four: North Star / Platinum Finale

Het vierde en laatste deel uit de Platinum suite. Negentien minuten (dus 1 plaatkant) duurt de gehele trip maar op plaat zijn het in tegenstelling tot de eerdere albums losse nummers die uiteraard wel bij elkaar horen. De album heet ook Platinum waarbij kant A (zeg de symfonische kant) een stuk beter is dan de B kant. Ik heb een waanzinnige live versie gevonden en geplaatst met prima beeld kwaliteit.

(afbeelding)

22. Incantations (Part II) begint als Vangelis, maar eindigt in een te langdradig indianenlied

23. Hergest Ridge (Part II) een stortregen van gitaren in een oase van rust

MIKE's b-kant top 12

04. MIKE OLDFIELD - Pipe Tune [1977 Cuckoo Song]

Deze b-kant van de Cuckoo Song single uit 1977 bleek een preview op Incantations.
Een weggelaten stukje uit Incantations (Part II) en derhalve hier op zijn plaats.

21. Weightless

Mike was min of meer wel afgeschreven bij het grote publiek. In 1992 ontsnapte de goede man aan het juk van Branson en kwam zijn eerste album uit via Warner. Het werd een vervolg op de klassieker der klassiekers. TBII dus, het werd een groot succes. Dit nummer staat zo'n beetje in het midden van die plaat. Niet het bekende gitaarwerk maar het zijn meer de toetsen die het hem doen in deze track.

(afbeelding)

Misterfool
Ommadawn pt II, staat imho op een onbegrijpelijk lage plek Het intro- met de gesampelde gitaren is overweldigend, en de bagpip-solo is behoorlijk emotioneel.

20. The Top of the Morning

Nu is TBIII niet altijd even geslaagd maar dit piano stuk vind ik echt gaaf. Dat repeterende en krachtige opbouw spreekt mij erg aan.

(afbeelding)

19. Amarok

Tja het blijft vreemd om een heel album als los nummer hier te plaatsen. Maar ja hoe je het ook wendt of keert het is en blijft een nummer. Een nummer van een uur weliswaar maar toch een nummer en daarom ook in deze lijst.

(afbeelding)

18. The Wind Chimes (Part 1&2)

Is dit nu echt een heel goed stuk? Goede vraag, het is in ieder geval een zeer interessant werkje. Knullige overgangen, geniale stukken muziek, over de top materiaal en een emotionele achtbaan. Je komt het allemaal tegen op deze epic van het Islands album. Het nummer duurt zo'n 22 minuten en op een of andere manier zit bij de link de single Island (met Bonnie Tyler) er aan vast geplakt. Die hoort er dus eigenlijk niet bij.

(afbeelding)

17. Mount Teide

Een mooi instrumentaal stuk van het album Five Miles Out. Een zeer geslaagd album waarbij de twee kanten van Oldfield perfect in beeld worden gebracht. Mount Teidi is een Spaanse berg in Tenerife welke Oldfield beklommen heeft. Het romantische verhaal gaat dat Oldfield de basis voor dit nummer op een vloeitje schreef omdat er verder niets anders voor handen was om dit idee op te schrijven.

(afbeelding)

21. Celt

Geen YouTube link tot mijn spijt.
Ik zou er zelf eentje kunnen maken, maar die van Oldfield worden tegenwoordig snel geblokkeerd.

Tribal drums, een diamanten gitaarlijntje en onverstaanbare vocalen van Maggie Reilly.

Van beide nummers hieronder vind je gemakkelijk YouTube links,
maar ik beloofde er geen te posten, want ik wil het gras niet voor vigils voeten wegmaaien.

19. North Point

De enige song van Islands die niet op single verscheen
is voor mij het beste vocale nummer van de plaat op de titeltrack na.

Je merkt dat zijn ABBA cover van Arrival uit 1980 niet uit de lucht kwam gevallen.
De Noorse Anita Hegerland fungeert uitstekend als Oldfields eigen Agnetha Faltskog.

20. Gimme Back

Zelf door Oldfield gezongen (*) reggae nummer van zijn laatste Virgin plaat.
Een album waarop hij zichzelf probeerde te bevrijden uit Bransons klauwen.

(Gimme back) I need my hair,
(Gimme back) I want my voice (*),
(Gimme back) Gimme my vision,
Gimme back my choice.

Vooral de spaarzame gitaarsolo maakt het nummer weer zo origineel, vind ik.
Enkel in Duitsland een single (en daarom buiten categorie, maar dat hoeft niemand te weten).

dazzler schreef:

Enkel in Duitsland een single (en daarom buiten categorie, maar dat hoeft niemand te weten).[/i]

wil degene zijn hand opsteken die hem heeft!

ik vrees niemand...

vigil schreef:
wil degene zijn hand opsteken die hem heeft!

ik vrees niemand...

Ik heb de 7" single een paar jaar geleden via ebay gekocht.
De 12" single heb ik ooit op een beurs in handen gehad, maar te duur.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:34 uur

geplaatst: vandaag om 05:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.