MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MusicMeter: Song van het Jaar 2011 competitie

zoeken in:
Nog 2 uur tot de deadline. En het is spannend bovenin!

1. Fleet Foxes - The Shrine / An Argument
Niet het beste nummer van het nieuwe album, want dat is Bedouin Dress, maar toch is dit vierluik mijn absolute favoriet van deze finale.

2. Atmosphere - Became
Samen met She's Enough het beste van het nieuwe album, prachtig zeg dit nummer!

3. Tune-Yards - Bizness

Fijne ontdekking, maakte me meteen benieuwd naar het album.

4. Atmosphere - Ain't Nobody

Beat+Refrein=Fantastisch

5. Sims - Bad Time Zoo

Nipt in mijn top 5, heerlijk hiphopnummer, aparte stijl ook en die bevalt me goed.

Net erbuiten valt Danger Mouse met Daniele Luppi, maar dat komt meer omdat de concurrentie zo goed is en die naam opschrijven duurt zo lang.
Verder niet echt dieptepunten hier in deze ladder, Joy Formidable vind ik niet veel aan alleen.

En de deadline is verstreken. Ik ben zo terug met de uitslag.

Ik verwacht Became.

Ik verwacht het ook, al ben ik niet zeker.

Eerst de nummer 13 t/m 20:

13. Woodkid - Iron
14. Ghostpoet - Gaaasp
15. Jamie Woon - Lady Luck
16. The Echelon Effect - Handing over to Summer
17. Alela Diane & Wild Divine - Rising Greatness
18. Bell X1 - Hey Anna Lena
19. The Wombats - Tokyo (Vampires & Wolves)
20. Pitto ft. Manu Delago - Mono Desire

Toch nog 16e, prima lijkt me.

En daar gaan we met de countdown.

Op 12 vinden we een vaste waarde in dit spel, want Atmosphere zagen we al vaker voorbij komen. Ik had dit nummer wel hoger verwacht gezien de populariteit van Atmosphere, maar ze moeten het doen met de onderste plek in de finale.

12. Atmosphere - Ain't Nobody (12 punten, 5 keer genoemd)
nominatie: Snoeperd

Een plekje hoger vinden we een nummer dat eveneens 12 punten haalde, maar vanwege een nummer 1 positie boven Atmosphere eindigt. Desalniettemin buiten de top 10.

11. Danger Mouse & Daniele Luppi feat. Jack White - The Rose with the Broken Neck (12, 4)
de nummer 1 van niels94
nominatie: niels94

herman schreef:
Ik had dit nummer wel hoger verwacht gezien de populariteit van Atmosphere,
Ik ook!

Er is iets mis gegaan in excel. Ik moet even alles overtellen.

Maar evengoed, ik vind het een verfrissend nummer van Atmosphere, maar niet 1 van hun besten, laat staan van dat album. Became vind ik dan een stuk beter. Al is I Don't Need Brighter Days en zo'n beetje de laatste 5 tracks van hetzelfde niveau.

De spanning is om te snijden.

Nou, het viel allemaal wel mee gelukkig. De fout zat maar bij 2 nummers, dus 12 en 11 blijven ongewijzigd.

Op 10 vinden we het Burial-protegé Jamie Woon, favoriet van naastgetekende.

10. Jamie Woon - Night Air (17, 5)
de nummer 1 van herman
nominatie: automatisch

En dan komen we The National tegen, met een tussendoortje dat blijkbaar van een filmsoundtrack komt. Waar hun laatste albums gigantisch populair zijn èn hoog gewaardeerd worden op de site, blijft dit nummer een beetje achter, al is een top 10 plek niet slecht natuurlijk.

9. The National - Think You Can Wait (19, 7)
nominatie: stoepkrijt

Na de mineur-klanken van The National nu een lekker uptempo-nummer, waarin een mooie brug wordt geslagen tussen jaren '40/'50 swing en jaren '80 ska. K, D & L staan boven The National vanwege de nummer 1-plaats.

8. Kitty, Daisy & Lewis - I’m So Sorry (19, 5)
de nummer 1 van kemm
nominatie: kemm

En weer een plekje hoger de leadsingle van een van de populairste bands ter wereld. Radiohead sprokkelde een hoop punten, maar werd door niemand op 1 gezet. Het is daarmee de hoogst genoteerde plaat zonder nummer 1-noteringen.

7. Radiohead - Lotus Flower (20, 9)
nominatie: Sandokan-veld

Sims werd drie keer minder genoemd dan Radiohead, maar heeft blijkbaar een iets fanatiekere fanclub. O.a. 2 nummer-1 plekken zorgen ervoor dat Bad Time Zoo boven Lotus Flower eindigt.

6. Sims - Bad Time Zoo (20, 6)
de nummer 1 van Poeha en Ataloona
nominatie: Poeha

En dan is het tijd voor de verrassing van het spel. Tune-Yards overleefde ternauwernood de eerste ronde, maar bleek een groeidiamantje en eindigt zowaar in de top 5 hier. Erg knap gedaan voor een sterk staaltje niet alledaagse popmuziek.

5. Tune-Yards - Bizness (23, 6)
de nummer 1 van: Sandokan-Veld en hoi123

Ietsje hoger eindigt Explosions in the Sky. Gelijk in punten met Tune-Yards, maar het aantal nummer 1 notities geeft de doorslag. Knap gedaan van onze postrock-veteranen.

4. Explosions in the Sky - Last Known Surroundings (23, 6)
de nummer 1 van stoepkrijt, Odi en chevy93
nominatie: chevy93

En weer wat hoger eindigt (wat mij betreft) het pronkstuk van het nieuwe album van een van de beste nieuwkomers van de laatste jaren.

3. Fleet Foxes - The Shrine / An Argument (27, 9)
de nummer 1 van Co Jackso, jassn en Snoeperd

Op 2 een bandje dat ik op voorhand nog niet kende, al hebben ze al best veel stemmen op MusicMeter. Dit nummer heeft een climax in de betere Sonic Youth-traditie, maar dat het hier zo goed deed verbaast me wel. Voor mij ook een groeiplaatje: de eerste keer vond ik het hoogstens wel aardig, maar er komt per luisterbeurt 0,5* bij. Helaas kwam het uiteindelijk niet echt in de buurt van de nummer 1, maar met maarliefst 11 top 5 plaatsen is het wel het breedst gedragen nummer in deze finale.

2. The Joy Formidable - Whirring (28, 11)
de nummer 1 van Sunderland en Kraay
nominatie: Kraay

Nu laat de nummer 1 zich wel raden.

Hiphop leeft in dit topic.

En dan de winnaar. Became denderde door zijn rondes heen, dus echt een verrassing niet. Na het laatste lijstje was het pleit wel beslecht, daarvoor had The Joy Formidable nog wel een kansje te winnen. Knappe prestatie van de hiphoppers, die vorige maand ook al wisten te winnen.

1. Atmosphere - Became (35, 9)
de nummer 1 van Teunnis en Rhythm & Poetry

Net weer Tune-Yards geluisterd en die wordt echt beter en beter zeg. Ik zou hem nu op 1 zetten denk ik. Zo'n leuk nummer.

Rhythm & Poetry schreef:

Inderdaad. Ik vind de diversiteit van genres wel erg prettig hier.

Bedankt voor wederom een vlekkeloze organisatie. Morgen kunnen we weer nieuwe tracks nomineren?

Dank, ook aan Teunnis die lekker de vaart erin houdt.

Morgen gaat me niet lukken, dus ik start dat zo alvast op.

Rhythm & Poetry schreef:
Nu laat de nummer 1 zich wel raden.

Misschien wel het nadeel, heb niets tegen hiphop hoor maar vanaf er een goed hiphop liedje is staat het direct bij veel mensen direct op 1

Ik zal zo de nominatieronde voor 'mei' opstarten.

Hier in het kort nog de hele top 20 van april:

1. Atmosphere - Became
2. The Joy Formidable - Whirring
3. Fleet Foxes - The Shrine / An Argument
4. Explosions in the Sky - Last Known Surroundings
5. Tune-Yards - Bizness
6. Sims - Bad Time Zoo
7. Radiohead - Lotus Flower
8. Kitty, Daisy & Lewis - I’m So Sorry
9. The National - Think You Can Wait
10. Jamie Woon - Night Air
11. Danger Mouse & Daniele Luppi feat. Jack White - The Rose with the Broken Neck
12. Atmosphere - Ain't Nobody
13. Woodkid - Iron
14. Ghostpoet - Gaaasp
15. Jamie Woon - Lady Luck
16. The Echelon Effect - Handing over to Summer
17. Alela Diane & Wild Divine - Rising Greatness
18. Bell X1 - Hey Anna Lena
19. The Wombats - Tokyo (Vampires & Wolves)
20. Pitto ft. Manu Delago - Mono Desire

Eerdere uitslagen:
januari
februari
maart

Gast
geplaatst: vandaag om 04:16 uur

geplaatst: vandaag om 04:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.