MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MusicMeter: Song van het Jaar 2011 competitie

zoeken in:
Na het welslagen van de 2010-editie (die trouwens nog in gang is), leek het me leuk ook een 2011-editie op te starten. Naast de uiteindelijke toplijst die dit zou moeten opleveren, is het ook meteen een leuke manier om nieuwe muziek te ontdekken.

Het spel wordt in de basis op dezelfde manier gespeeld, al spelen we nu per maand een kleinere editie. In februari spelen we met de nummers die volgens de releaselijst van MusicMeter in januari uitkwamen, in maart met nummers uit februari, etc. Aan het eind van de rit (die ook een herkansingsronde behelst voor nummers die later werden opgepikt), spelen we de grote finale met de best scorende nummers per maand. Deze levert uiteindelijk de top 100 (of top 250 wellicht) van het jaar op.

Dit is de spelprocedure die per maand wordt gehanteerd als we eenmaal aan de gang gaan:

Het spel werkt enigszins volgens het ladder-concept en werkt als volgt:

1. Per maand wordt steeds een selectie gemaakt van 64 nummers: 20 mensen mogen 2 nummers aandragen, ik vul deze aan met 24 nummers, waarbij ik kijk naar de populairste nummers van de meest bestemde albums.
2. Deze nummers worden willekeurig verdeeld over 8 ladders van 8 nummers, die we vervolgens per tijdsbestek van 24 uur gaan spelen.
3. Per ladder maak je na beluistering van de nummers (voor zover je die nog niet kent) een top 4 die je post in het topic.
4. Van elke ladder gaan de uiteindelijke nummer 1, 2 en 3 naar ronde 2. De 24 nummers die dan nog over zijn, worden opnieuw verdeeld in ladders. De nummers 1, 2 en 3 van deze ladders spelen de maandfinale.
5. In de maandfinale maakt iedereen een top 8 van de 12 overgebleven nummers. Deze top 8's bij elkaar opgeteld bepalen uiteindelijk welk nummer er wint:
6. De eindstand per maand (een top 25) wordt als volgt bepaald:
nummers 1 t/m 12: afhankelijk van de finale
nummers 13 t/m 24: de afvallers van ronde 2, gesorteerd op cumulatieve stempercentages van ronde 1 en 2.
nummer 25: de beste afvaller van de eerste ronde.

Wellicht dat de regels gaandeweg nog wat finetuning behoeven, maar dat zien we dan wel weer. Als er volstrekte onduidelijkheden zijn, hoor ik het ook graag, want dan kan ik wellicht e.e.a. duidelijk verwoorden.

We beginnen nu met het selecteren van de nummers die in februari (als we van start gaan) mee mogen doen. Selecteer 2 nummers die in januari uitkwamen en post die hier. Het is handig om de releaselijst van januari erbij te houden, die vind je hier. Verder mogen ook nummers (van singles die niet op de site staan ofzo) genomineerd worden natuurlijk, maar meld dan even dat ie niet op MuMe staat.

Mocht het aantal van 40 nominaties nu te ambitieus zijn, dan kunnen we altijd met minder spelen trouwens.

Ik kies:

Destroyer - Chinatown
Tennis - Marathon

Leuk initiatief! Zo krijg ik wat meer nieuws mee, doe is er vorig jaar zwaar bij ingeschoten.

Mijn voorlopige nominaties:
Adele - Rolling in the Deep
Kaizers Orchestra feat. Blaxtar - En For Orgelet, En For Meg

Die laatste staat nog niet op YouTube, wel op de Luisterpaal. Verder zou het kunnen dat ik één van mijn nominaties later ga vervangen door een nummer van de nieuwe plaat van de Amsterdam Klezmer Band, die eind deze maand uitkomt.

Talib Kweli - So Low
Freeway & Statik Selektah - And It Don't Quit

Tot wanneer mogen we nomineren? Kan ik eventueel nog een paar albums luisteren voor die tijd.

herman schreef:
Destroyer - Chinatown

Het mag nog wel even. Ik wilde op zijn vroegst 8 februari van start gaan.

Leuk, ik doe weer mee

Nominaties:
Ducktails - Killin' the Vibe (ft. Panda Bear)
Ducktails - Killin' The Vibe (Feat. Panda Bear) by weallwantsome1 on SoundCloud - Create, record and share your sounds for free

Raphael Saadiq - Radio
Raphael Saadiq - raphaelsaadiq.com

Laatste is een single van het aankomend album dat in maart uitkomt. Mag deze alvast meedoen in januari?

Mijn nominaties:

Little Comets - One Night In October
Eefje de Visser - Hartslag

Little Comets - One Night I...
Eefje - Harslag

Misschien vervang ik die 2de nog wel als ik tegen nog iets leukers aanloop

Leuk dat het maandelijks verzameld wordt! Maar kunnen we niet wat losser nomineren? Bv. ook nummers noemen die al gelekt zijn, maar pas in maart ofzo verschijnen, en andersom kun je dan in maart ook nummers noemen die eigenlijk van een januari-album zijn maar je pas later hebt ontdekt. Het is soms ook moeilijk bij te houden de dag van vandaag: in januari lekt een nummer, in februari wordt er een clip van gedropt, in maart verschijnt het als fysieke single en in april komt het op een album (om het eens dramatisch te schetsen): bij welke maand hoort het dan?
Het lijkt me dan veel aangenamer om na elke maand de 2 nummers uit 2011 te nomineren die je gewoon het beste vond, ongeacht releasedatum. Of niet?

kemm heeft een punt. Zat met hetzelfde probleem bij de nominatie van mijn tweede nummer. Lijkt me jammer als dat nummer nu 2 maanden moet wachten voordat het mee mag doen aan deze game.

Kemm heeft een heel goed punt. Ik zat er zelf ook al een beetje aan te denken. Misschien moeten we het hele releaselijstpunt maar los laten en per maand 64 nummers verzamelen die dat jaar uit zijn gekomen.

Dus nomineer gewoon 2 nummers die in 2011 voor het eerst zijn uitgebracht.

Fijn, dan ga ik voor James Blake...

James Blake - I Never Learnt to Share
Joan As Police Woman - The Magic

Die laatste heb ik al eens in dat andere 2011-topic geplaatst, maar vind 'm steeds leuker worden. Hopelijk ervaren jullie dat ook zo...

Discodeine feat. Jarvis Cocker - Synchronize
Puro Instinct - Stilyagi

Inderdaad, allemaal uit het andere 2011-topic .

Nog over het nomineren:
- Het idee van Herman over de 24 nummers van hoogbeoordeelde nummers spreekt mij wel aan, maar misschien is het beter om elke maand te kijken wat de hoogstbeoordeelde albums zijn en daar een nummer van te nemen. Hierbij wordt dan niet gekeken naar de releasedatum.
Dus een album dat in maart uitkomt, maar pas in augustus bekendheid krijgt, krijgt dan alsnog de automatische nominatie (hierbij wil ik wel helpen, dan maak ik wel elke maand een lijstje met de hoogstbeoordeelde albums uit 2011, elk album dat nieuw binnenkomt komt dan terug in dit topic).
- Misschien een idee om alle nummers met een 7,0> uit het 'maak kennis met 2011' automatisch mee te laten doen.

Sarabeth Tucek - Get Well Soon

Later kom ik nog met een tweede (of moet ik ze alletwee tegelijk nomineren?)

Dwejkk_ schreef:
Puro Instinct - Stilyagi

Inderdaad, allemaal uit het andere 2011-topic .

Nog over het nomineren:
- Het idee van Herman over de 24 nummers van hoogbeoordeelde nummers spreekt mij wel aan, maar misschien is het beter om elke maand te kijken wat de hoogstbeoordeelde albums zijn en daar een nummer van te nemen. Hierbij wordt dan niet gekeken naar de releasedatum.
Dus een album dat in maart uitkomt, maar pas in augustus bekendheid krijgt, krijgt dan alsnog de automatische nominatie (hierbij wil ik wel helpen, dan maak ik wel elke maand een lijstje met de hoogstbeoordeelde albums uit 2011, elk album dat nieuw binnenkomt komt dan terug in dit topic).
- Misschien een idee om alle nummers met een 7,0> uit het 'maak kennis met 2011' automatisch mee te laten doen.

Dat laatste was ook al mijn plan, heb dat topic ook opgestart met dit topic in mijn achterhoofd.

Verder een heel interessante suggestie, waar ik zeker voor te porren ben. Ik zal later op mijn gemak even de eerste post aanpassen met de nieuwe regels. Dank voor het meedenken alvast.

odi
Goed initiatief !!

Anna Calvi - Desire
Adele - Set Fire to the Rain

Heb Adele aangepast, was eerst Someone Like You.

MDV
Mag ik nog instappen? Als dat mag kom ik met:
Yui - Your Heaven
Dir en grey - Lotus
Mijn favoriete artiesten kwamen toevallig deze maand met nieuwe nummers, het zijn allebei singles van albums die nog uit moeten komen.

Leuke manier om nieuwe (actuele) muziek te ontdekken!!

Lola Kite - Different Story
Ilanois - Chase the Sundown...

We zitten nu op 22 liedjes (ik heb Arrie meegerekend). Er kunnen er dus nog sowieso 18 bij.

We zijn weer begonnen

Heb een beetje reclame gemaakt d.m.v. PM

Vraagje: je gaat pas nadat wij genomineerd hebben bijvullen met nummers van de populairste albums? En als die al genomineerd zijn, dan niet? Want dan is het best dom om een nummer te nomineren wat op 1 staat bij een populair album, dan gaat je nominatie min of meer verloren, toch?

Nominaties:
The Decemberists - Rox In The Box
Cut Copy - Blink and You'll Miss a Revolution

Er komt trouwens in één maand al veel goeds uit Ik ben echt zo benieuwd wat dit jaar gaat brengen, wie weet wat er op één staat uiteindelijk? Hét nummer van Radiohead van dit jaar? Een nummer van Elbow die een nieuwe klassieker gereleased blijkt te hebben? Iets van Fleet Foxes die hun vorige album hebben weten te overtreffen? Wie weet...

Ben benieuwd mijn 2 nominaties zijn:

Talib Kweli-Cold Rain
Boef En De Gelogeerde Aap-Wij Zijn

Aub hopelijk zit er 1 bij.

We zitten nu op 26 nominaties. Gaat goed zo.

niels94 schreef:
Vraagje: je gaat pas nadat wij genomineerd hebben bijvullen met nummers van de populairste albums? En als die al genomineerd zijn, dan niet? Want dan is het best dom om een nummer te nomineren wat op 1 staat bij een populair album, dan gaat je nominatie min of meer verloren, toch?

Hier heb ik nog niet enorm goed over nagedacht, eigenlijk. Maar inderdaad, dit is wel zo. Je kunt natuurlijk wel een ander nummer van een populaire release nomineren. In dat geval doen er 2 nummers van hetzelfde album mee.

Misschien kun je beter eerst de eerste nummers van de albums met de meeste stemmen doen en daarna kunnen wij dan nomineren.

Ik wilde daarvoor eigenlijk het einde van de maand afwachten, maar vooruit. Ik zal ze eens bij elkaar verzamelen.

Bij deze dan de nummers die sowieso al meedoen. De verdeelsleutel is als volgt:

40 nummers door nominaties van gebruikers
24 nummers door een selectie van nummers uit het Maak kennis met 2011-topic (in dit geval de tracks die hoger scoren dan 7 en nog niet genomineerd waren).

topic:
Lia Ices - Daphne
Raphael Saadiq - Good Man
Sleeping At Last - January White
The Decemberists - This Is Why We Fight

populaire albums:
(Als het populairste nummer van een album al genomineerd was (Adele, Anna Calvi, Destroyer en nog een paar) heb ik dat album verder overgeslagen. In een aantal gevallen is het populairste topic nog niet duidelijk, dus daar kijk ik over een paar dagen nog wel naar)

Amos Lee - nader te bepalen (nu 3 tracks met 2 voorkeursstemmen)
Amplifier - Fall of the Empire
British Sea Power - Mongk II
Cake - Long Time
Charles Bradley - nader te bepalen (nu 2 tracks met 2 voorkeursstemmen)
Cold War Kids - nader te bepalen (nu 2 tracks met 6 voorkeursstemmen)
Dazzled Kid - nader te bepalen (nu 2 tracks met 3 voorkeursstemmen)
Destroyer - Kaputt
DeWolff - The Pistol
Iron & Wine - Walking Far from Home
Joan as Police Woman - Forever and a Year
Lola Kite - Everything's Better
Mr. Big - Undertow
Smith Westerns - All Die Young
Tapes 'n Tapes - The Saddest of All Keys
The Veils - The Stars Came Out Once the Lights Went Out
Times of Grace - nader te bepalen (nu 2 tracks met 3 voorkeursstemmen)
Trijntje Oosterhuis - Everything Has Changed (Imaani's Song)
White Lies - Bigger Than Us
Wire - nader te bepalen (nu 4 tracks met 3 voorkeursstemmen)
(24/24)

Nominaties:
Adele - Set Fire to the Rain
Anna Calvi - Desire
Boef En De Gelogeerde Aap - Wij Zijn
Cut Copy - Blink and You'll Miss a Revolution
Destroyer - Chinatown
Dir en grey - Lotus
Ducktails - Killin' the Vibe (ft. Panda Bear)
Eefje de Visser - Hartslag
Freeway & Statik Selektah - And It Don't Quit
Illanois - Chase the Sundown...
James Blake - I Never Learnt to Share
Joan As Police Woman - The Magic
Little Comets - One Night In October
Lola Kite - Different Story
Puro Instinct - Stilyagi
Raphael Saadiq - Radio
Sarabeth Tucek - Get Well Soon
Talib Kweli - Cold Rain
Tennis - Marathon
The Decemberists - Rox In The Box
Yui - Your Heaven
Talib Kweli - So Low
(25/40)

Er kunnen nog 7 mensen 2 nummers nomineren. Verder verwacht ik van Arrie nog 1 nominatie. Ik wil pas over een week van start gaan, dus we hebben nog wel even.

Ik kom toevallig net van de album pagina van Destroyer - Kaputt en zie dat niet 'Chinatown', maar het nummer 'Kaputt' het meest gewaardeerde nummer is. Wat gebeurt er in zo'n situatie?

Dwejkk_ schreef:
Ik kom toevallig net van de album pagina van Destroyer - Kaputt en zie dat niet 'Chinatown', maar het nummer 'Kaputt' het meest gewaardeerde nummer is. Wat gebeurt er in zo'n situatie?

Niks, aangezien Chinatown een eigen nominatie is

Mijn nominaties:

James Blake - Wilhelms Scream (link is een live-versie)
Nicolas Jaar - Keep Me There

Dwejkk_ schreef:

Ik neem Kaputt dan ook mee in zo'n geval. Ik zal hem erbij zetten, het gaat wel ten koste van een van de albums met maar 13 stemmen waar nu een track van genomineerd was. Dat is in dit geval Dolorean (bij meerdere albums met een gelijk aantal stemmen valt het het nummer met de minste voorkeursstemmen af).

Bertus schreef:
Leuk initiatief! Zo krijg ik wat meer nieuws mee, doe is er vorig jaar zwaar bij ingeschoten.

Mijn voorlopige nominaties:

Die laatste staat nog niet op YouTube, wel op de Luisterpaal. Verder zou het kunnen dat ik één van mijn nominaties later ga vervangen door een nummer van de nieuwe plaat van de Amsterdam Klezmer Band, die eind deze maand uitkomt.
Wat ik al dacht... Ik vervang Rolling in the Deep door Gogol Mogol van de Amsterdam Klezmer Band, nu te beluisteren in de audioplayer op hun website

Gast
geplaatst: vandaag om 17:27 uur

geplaatst: vandaag om 17:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.