MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2014

zoeken in:
6. Nothing - Somersault (26 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door The Eraser, nummer 1 van Don Cappuccino)

Shoegaze is weer helemaal terug, nu weer met Nothing. De bassist van deze band blijkt in het verleden in de metalband Deafheaven - ook geen onbekende in dit topique - te hebben gespeeld. En als je de metalelementen wegdenkt bij Deafheaven kom je ook wel ongeveer op deze sound uit. In de ladders won het tweemaal (onder meer van SOHN, Ben Frost en Beyoncé), wellicht hadden sommigen van jullie daarom stiekem op meer gehoopt.

5. Beyoncé - Partition (26 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Teunnis, nummer 1 van kemm en Snoeperd)

Nog steeds zitten we op 26 punten, maar zijn we de top-5 al binnengeglipt. Beyoncé zou je de grootste popster van het moment kunnen noemen en ook hier wordt ze niet over het hoofd gezien. De zoveelste bevestiging dat haar gewaagde album niet alleen een commercieel succes is, maar ook bij de critici in de smaak valt. Drunk in Love haalde in de Eindlijst net niet de top-100 (108e). Partition doet het in de maandfinale in ieder geval al beter - Drunk in Love werd in december 8e.

4. Ben Frost - Venter (29 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Don Cappuccino)

Heel opvallend: Ben Frost weet zonder #1-noteringen de 4e plek te halen. Het haalde zelfs evenveel punten als de nummer drie. En dat terwijl je op basis van de muziek zou verwachten dat dit juist een love/hate-plaat is. Ik wilde hier gaan typen dat het me zelfs een beetje aan Swans doet denken. Lees ik nu ineens dat de drummer van Swans op dit nummer te horen is En poeh, die tweede helft is toch wel enorm indrukwekkend.

3. SOHN - Artifice (29 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Dance Lover, nummer 1 van Arno, Dance Lover, inquestos en Simon77)

Ondanks de vier #1-noteringen voor SOHN is meer dan een bronzen plak ver buiten bereik. De andere twee hebben namelijk ook vier of vijf #1-noteringen, maar daarnaast ook een hoog aantal overige noteringen. En daar ontbreekt het een beetje aan voor SOHN. Volgens mij wordt deze man (Christopher Taylor is zijn naam) ook aardig gepusht bij 3FM. Ze hadden slechtere artiesten uit kunnen kiezen.

2. Avey Tare's Slasher Flicks - Little Fang (36 punten, 10 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van arcade monkeys, Gretz, Poeha, The Eraser en Zuurmatje)

Het enige nummer wat in de buurt kon blijven van BADBADNOTGOOD was Little Fang van deze "supergroep", met in de hoofdrol Avey Tare (normaal doet hij leuke dingen met Animal Collective). Ook doen er een oud-bandlid van Dirty Projectors en een ex-drummer van Ponytail mee. Dit is een stuk meer pop dan Animal Collective. Het klinkt naar mijn idee dan nog eerder à la Dirty Projectors.

1. BADBADNOTGOOD - Can’t Leave the Night (41 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door Ploppesteksel, nummer 1 van jassn, Ploppesteksel, Teunnis en wibro)

Ik kan tevreden zijn. Mijn eigen nominatie op de vijfde plek en mijn eigen #1 als maandwinnaar. De jonge gasten van BADBADNOTGOOD maken intense jazzmuziek. Het trio wist vooral de aandacht te trekken met hun eigen interpretaties van hiphop-tracks (maar ook nummers van James Blake en My Bloody Valentine) en de openlijke support van Tyler, the Creator legt ze ook geen windeieren. Nu krijgen ze dus ook de waardering in dit topic. Is dat een voorteken dat hun aankomende album (hun derde, getiteld III) de definitieve doorbraak gaat worden?

De top-20 van februari:

1. BADBADNOTGOOD - Can’t Leave the Night
2. Avey Tare's Slasher Flicks - Little Fang
3. SOHN - Artifice
4. Ben Frost - Venter
5. Beyoncé - Partition
6. Nothing - Somersault
7. iamamiwhoami - Hunting for Pearls
8. Posse - Shut Up
9. Have a Nice Life - Guggenheim Wax Museum
10. Lowell - Palm Trees
11. The Doppelgangaz - Holla X2
12. Temples - Shelter Song
13. Young Fathers - Get Up
14. Lakker - Containing a Thousand
15. ALB - Whispers Under the Moonlight
16. The War on Drugs - In Reverse
17. Warpaint - Hi
18. The War on Drugs - An Ocean in Between the Waves
19. How to Dress Well - Words I Don't Remember
20. Balthazar - Leipzig

Alle uitslagen:
Januari
Februari

Spotify-playlists per maand:
Januari
Februari

Terechte winnaar. BADBADNOTGOOD stak in deze editie boven alles uit. Betekende tevens ook mijn eerste kennismaking met BBNG. Moet er wel bij gezegd worden dat jazzmuziek bij mij op het ogenblik sterk in de lift zit. Ik ga regelmatig naar de jazzconcerten in Lux Nijmegen. Mocht BBNG daar ooit eens optreden dan ben ik er als de kippen bij. Life moet het ontzettend goed klinken volgens mij. Ik ben benieuwd trouwens naar hun derde album.

not bad at all

Dit keer zijn er 27* nummers die alvast genomineerd zijn. Dit zijn zoals gebruikelijk de vijf hoogst gewaardeerde singles op RYM die op zijn laatst op 31 maart zijn uitgekomen. Daarnaast de, in de maand maart, acht best beoordeelde nummers uit het "Maak kennis met... 2014"-topic. Dit wordt aangevuld met de populairste nummers van de populairste veertien* albums die uitgekomen zijn in maart.

De top vijf singles op RYM t/m 31 maart:

Swans - A Little God in My Hands
Future Islands - Seasons (Waiting on You)
Phantogram - Fall in Love
Guided by Voices - Vote for Me Dummy
Sky Ferreira - Boys

De acht best beoordeelde nummers van de maand maart uit het topic Maak kennis met... 2014:

The Antlers - Palace
Frank Ocean feat. Diplo, Mick Jones & Paul Simonon - Hero
Adna - Night
Owen Pallett - The Riverbed
Gem Club - Polly
Death Vessel - Ejecta
Stuart Warwick - Damage
Ray LaMontagne - Airwaves

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de veertien* populairste albums uit maart op MuMe. Waarbij albums met 30 stemmen of meer automatisch meedoen. Voor de albums die tussen de 10 en 29 stemmen hebben wordt de IMDB-formule gebruikt:

Elbow - Fly Boy Blue / Lunette
Blaudzun - Promises of No Man's Land
Gazpacho - I've Been Walking Part 2
Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin’
Blood Red Shoes - Everything All at Once
Hallo Venray - Controversy
Kaiser Chiefs - The Factory Gates
Novastar - Closer to You
Metronomy - Love Letters
Rick Ross feat. Kanye West & Big Sean - Sanctified
Drive-By Truckers - Pauline Hawkins
Foster the People - Are You What You Want to Be
Motorpsycho - Hell, Part 4-6: Traitor / The Tapestry / Swiss Cheese Mountain
traumahelikopter - Alone

Alfabetische lijst:

Adna - Night
Blaudzun - Promises of No Man's Land
Blood Red Shoes - Everything All at Once
Death Vessel - Ejecta
Drive-By Truckers - Pauline Hawkins
Elbow - Fly Boy Blue / Lunette
Foster the People - Are You What You Want to Be
Frank Ocean feat. Diplo, Mick Jones & Paul Simonon - Hero
Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin’
Future Islands - Seasons (Waiting on You)
Gazpacho - I've Been Walking Part 2
Gem Club - Polly
Guided by Voices - Vote for Me Dummy
Hallo Venray - Controversy
Kaiser Chiefs - The Factory Gates
Metronomy - Love Letters
Motorpsycho - Hell, Part 4-6: Traitor / The Tapestry / Swiss Cheese Mountain
Novastar - Closer to You
Owen Pallett - The Riverbed
Phantogram - Fall in Love
Ray LaMontagne - Airwaves
Rick Ross feat. Kanye West & Big Sean - Sanctified
Sky Ferreira - Boys
Stuart Warwick - Damage
Swans - A Little God in My Hands
The Antlers - Palace
traumahelikopter - Alone

Nu mogen er nog 37* nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn dat een nummer in 2014 is/wordt uitgebracht en dat (dezelfde versie van) het nummer niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.

Hier een lijst met alle nummers die deze editie al mee hebben gedaan:
Overzicht

Hier een lijst met alle nummers die al in 2013 hebben meegedaan:
Overzicht

* Er waren deze maand veertien albums met 30 stemmen of meer waarvan de populairste track nog niet heeft meegedaan. Bovendien hadden album 13 en 14 hetzelfde stemmenaantal + gemiddelde.

28. ??? - ???

29.
30.

Ik kom morgennamiddag met mijn nominaties. Ik moet nu direct vertrekken.

31. Woman's Hour - Conversations
32. Raury - God's Whisper

33. Until The Ribbon Breaks - Goldfish
34. Phantogram - Fall in Love [Until The Ribbon Breaks Re-Imagination]

het beste nummer van zijn nieuwe EP zal voor volgende maand zijn want nergens te vinden op youtube of soundcloud

35. Morbus Chron - Terminus
36. Triptykon - Aurorae

Opvallend dat Avey Tare een tweede plaats haalt, in de eerste rond viel hij nog bijna af meen ik...

37. Have a Nice Life - Defenestration Song
38. Cloud Nothings - Pattern Walks

Derde keer goede keer voor Cloud Nothings?

39. Oddisee - Back of My Mind
40. Todd Terje - Delorean Dynamite

41. Jamie xx - Sleep Sound
42. Vince Staples - Nate of iets van Detroit Swindle... Dat beslis ik morgen, moet nu ook weg.

43.
44.

45. Movement - Like Lust
46. Sam Smith - Money on My Mind

47. Angel Olsen - Hi five
48. Violent Soho - Covered in chrome

49. Tycho - Montana

50. La Sera - Losing to the Dark

* heb er YouTube-links i.p.v. Soundcloud-links van gemaakt

DjFrankie (moderator)
51 Liars – Mess on Mission
52 Pink Mountaintops - Ambulance City

55. School is Cool - Envelop Me
56. Playlounge - Zero

Wordt het in het algemeen als prettiger ervaren wanneer de linkjes naar youtube zijn dan naar soundcloud?

arcade monkeys, future islands staat er al tussen.

Oei, erover gekeken, bedankt voor het melden.

Zuurmatje schreef:
Wordt het in het algemeen als prettiger ervaren wanneer de linkjes naar youtube zijn dan naar soundcloud?

Voor mij wel. Mijn browser, Opera (verder een geweldige browser), voelt zich niet zo fijn als het om SoundCloud gaat Maar verder moet iedereen doen wat die het liefste heeft uiteraard.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:20 uur

geplaatst: vandaag om 01:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.