Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2014
zoeken in:
0
geplaatst: 14 mei 2014, 15:36 uur
1. Jamie xx - Sleep Sound
2. The Antlers - Palace
3. Phantogram - Fall in Love [Until the Ribbon Breaks Re-Imagination]
4. Have a Nice Life - Defenestration Song
5. Swans - A Little God in My Hands
Prima finale.
2. The Antlers - Palace
3. Phantogram - Fall in Love [Until the Ribbon Breaks Re-Imagination]
4. Have a Nice Life - Defenestration Song
5. Swans - A Little God in My Hands
Prima finale.
0
geplaatst: 14 mei 2014, 15:54 uur
Ik dank de volgende zestien users voor hun stem:
arcade monkeys, Arno, Co Jackso, Dance Lover, DjFrankie, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Gretz, inquestos, jassn, Poeha, Salvadore, Simon77, Teunnis, The Eraser en Zuurmatje
Uiteindelijk hebben ze negen verschillende #1's gehad en hebben ze zo weten te stemmen dat er eigenlijk geen middenmoot is. Wel een enorme subtop.
arcade monkeys, Arno, Co Jackso, Dance Lover, DjFrankie, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Gretz, inquestos, jassn, Poeha, Salvadore, Simon77, Teunnis, The Eraser en Zuurmatje
Uiteindelijk hebben ze negen verschillende #1's gehad en hebben ze zo weten te stemmen dat er eigenlijk geen middenmoot is. Wel een enorme subtop.
0
geplaatst: 14 mei 2014, 15:59 uur
12. La Sera - Losing to the Dark (7 punten, 2 keer genoemd)
(genomineerd door Salvadore)
En naast die grote subtop was er één duidelijk verliezer. La Sera wist in de finale absoluut geen potten te breken. Misschien deze finale eens een keer toch te veel gitaren? Ik denk niet dat veel mensen iets tegen deze vlotte muziek hebben, maar het lijkt te weinig smoel te hebben om een krachtige indruk achter te laten.
(genomineerd door Salvadore)
En naast die grote subtop was er één duidelijk verliezer. La Sera wist in de finale absoluut geen potten te breken. Misschien deze finale eens een keer toch te veel gitaren? Ik denk niet dat veel mensen iets tegen deze vlotte muziek hebben, maar het lijkt te weinig smoel te hebben om een krachtige indruk achter te laten.
0
geplaatst: 14 mei 2014, 16:05 uur
11. Adna - Night (13 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)
Met Adna beginnen we aan een rijtje nummers die ver van de uiteindelijke winnaar staan, maar het wel beduidend beter hebben gedaan dan La Sera. Dit gevoelige nummer van de 19-jarige Adna Kadic uit Berlijn was net als La Sera één van de drie nummers die geen enkele keer bovenaan een top-5 stond. Die andere zal nog wel even op zich laten wachten...
(automatisch genomineerd)
Met Adna beginnen we aan een rijtje nummers die ver van de uiteindelijke winnaar staan, maar het wel beduidend beter hebben gedaan dan La Sera. Dit gevoelige nummer van de 19-jarige Adna Kadic uit Berlijn was net als La Sera één van de drie nummers die geen enkele keer bovenaan een top-5 stond. Die andere zal nog wel even op zich laten wachten...
0
geplaatst: 14 mei 2014, 16:09 uur
10. Angel Olsen - Hi-Five (16 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Simon77)
Waar het Songfestival werd gewonnen door een solo-artieste eindigen hier solo vrouwen met zijn drietjes onderaan. Angel Olsen is al vaker langsgekomen in dit topique en doet het nooit slecht. Opvallend is dat er slechts één nummer vaker in de top-5 werd gezet, en dan ook slechts maar eenmaal meer. Op dat vlak was deze finale juist één grote middenmoot. Maar Angel Olsen scoorde teveel #5-noteringen om hier goed te presteren.
(genomineerd door en nummer 1 van Simon77)
Waar het Songfestival werd gewonnen door een solo-artieste eindigen hier solo vrouwen met zijn drietjes onderaan. Angel Olsen is al vaker langsgekomen in dit topique en doet het nooit slecht. Opvallend is dat er slechts één nummer vaker in de top-5 werd gezet, en dan ook slechts maar eenmaal meer. Op dat vlak was deze finale juist één grote middenmoot. Maar Angel Olsen scoorde teveel #5-noteringen om hier goed te presteren.
0
geplaatst: 14 mei 2014, 16:13 uur
9. Swans - A Little God in My Hands (17 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Don Cappuccino)
Swans staat bij vooral in het geheugen geprint dankzij één van de beste concerten die ik ooit heb bijgewoond (Best Kept Secret, 2013) en by far het hardste concert ooit. Dit klinkt dan flink anders. Meer als gewone rock, ik hoor er zelfs een beetje dEUS in. Maar volgens mij staat Swans dan ook te boek als een veelzijdige band. Te weinig hoge noteringen zorgt ervoor dat ze wat achterblijven in deze finale.
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Don Cappuccino)
Swans staat bij vooral in het geheugen geprint dankzij één van de beste concerten die ik ooit heb bijgewoond (Best Kept Secret, 2013) en by far het hardste concert ooit. Dit klinkt dan flink anders. Meer als gewone rock, ik hoor er zelfs een beetje dEUS in. Maar volgens mij staat Swans dan ook te boek als een veelzijdige band. Te weinig hoge noteringen zorgt ervoor dat ze wat achterblijven in deze finale.
0
geplaatst: 14 mei 2014, 16:17 uur
8. Blaudzun - Promises of No Man's Land (17 punten, 5 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Poeha)
Gek, in een finale met Swans, The Antlers en Have a Nice Life is het uitgerekend Blaudzun die met dé love/hate-plaat komt. De meesten zullen dit nummer vast al kennen van de Olympische Spelen - de NOS gebruikte dit als het OS-anthem - en anders kun je hem al vaak genoeg op de radio langs hebben horen komen. Wellicht dat Promises of No Man's Land juist vanwege die grote aandacht door een aantal users flink gehaat wordt. Ik kan het me wel voorstellen, maar ik ben het nummer nog niet beu.
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Poeha)
Gek, in een finale met Swans, The Antlers en Have a Nice Life is het uitgerekend Blaudzun die met dé love/hate-plaat komt. De meesten zullen dit nummer vast al kennen van de Olympische Spelen - de NOS gebruikte dit als het OS-anthem - en anders kun je hem al vaak genoeg op de radio langs hebben horen komen. Wellicht dat Promises of No Man's Land juist vanwege die grote aandacht door een aantal users flink gehaat wordt. Ik kan het me wel voorstellen, maar ik ben het nummer nog niet beu.
0
geplaatst: 14 mei 2014, 16:23 uur
7. Tycho - Montana (17 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Salvadore, nummer 1 van DjFrankie en Salvadore)
In de finaleladders haalde Tycho nog (gedeeld) het hoogste stempercentage, maar in de finale belandt het in de onderste groep. Gelukkig voor deze Tycho (echte naam is Scott Hansen) is dat wel bovenaan die groep, waardoor Montana het "rechterrijtje" leidt. Dit soort instrumentale rock kom ik hier overigens maar weinig tegen en is wel leuk voor de variatie.
(genomineerd door Salvadore, nummer 1 van DjFrankie en Salvadore)
In de finaleladders haalde Tycho nog (gedeeld) het hoogste stempercentage, maar in de finale belandt het in de onderste groep. Gelukkig voor deze Tycho (echte naam is Scott Hansen) is dat wel bovenaan die groep, waardoor Montana het "rechterrijtje" leidt. Dit soort instrumentale rock kom ik hier overigens maar weinig tegen en is wel leuk voor de variatie.
0
geplaatst: 14 mei 2014, 16:28 uur
6. Intergalactic Lovers - Obstinate Heart (22 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Arno, nummer 1 van inquestos)
Van het Songfestivaltrauma lijken we eindelijk af te zijn, maar het trauma dat de Zuiderburen ons keer op keer vernederen in Song van het Jaar lijkt - op een opleving van Eefje na - blijft ons maar achtervolgen. Ditmaal door een band uit Aalst genaamd Intergalactic Lovers. Na de eerste ladderronde stond dit nog virtueel 2e en in de finaleladder won het ook de eigen ladder. Nu moeten ze tevreden zijn met de onderste plek in de subtop.
(genomineerd door Arno, nummer 1 van inquestos)
Van het Songfestivaltrauma lijken we eindelijk af te zijn, maar het trauma dat de Zuiderburen ons keer op keer vernederen in Song van het Jaar lijkt - op een opleving van Eefje na - blijft ons maar achtervolgen. Ditmaal door een band uit Aalst genaamd Intergalactic Lovers. Na de eerste ladderronde stond dit nog virtueel 2e en in de finaleladder won het ook de eigen ladder. Nu moeten ze tevreden zijn met de onderste plek in de subtop.
0
geplaatst: 14 mei 2014, 16:31 uur
5. Have a Nice Life - Defenestration Song (24 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door The Eraser)
Have a Nice Life kwam al eerder langs met een nummer dat ook zomaar solowerk had kunnen zijn van bandlid Giles Corey, dit keer klinkt het toch wat meer als een rockband. Of beter gezegd een zeer depressieve post-punkband. De Don Cappuccino al benoemde waart hier de ziel van Joy Division rondt. Misschien niet dezelfde sound als Giles Corey zijn solowerk, maar wel net zo depressief.
(genomineerd door The Eraser)
Have a Nice Life kwam al eerder langs met een nummer dat ook zomaar solowerk had kunnen zijn van bandlid Giles Corey, dit keer klinkt het toch wat meer als een rockband. Of beter gezegd een zeer depressieve post-punkband. De Don Cappuccino al benoemde waart hier de ziel van Joy Division rondt. Misschien niet dezelfde sound als Giles Corey zijn solowerk, maar wel net zo depressief.
0
geplaatst: 14 mei 2014, 16:36 uur
4. Phantogram - Fall in Love [Until the Ribbon Breaks Re-Imagination] (24 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door jassn, nummer 1 van Dance Lover en jassn)
jassn's favoriet Until the Ribbon Breaks haalde in de vorige editie van Song van het Jaar al de top-100, nu is het opnieuw flink raak met zijn bewerking van Phantogram's Fall in Love. En dat is zeker wel opmerkelijk te noemen als je kijkt naar de prestaties in de ladders - in de reguliere ladder werd het vierde en haalde dit nummer het op vier na laagste stempercentage, in de finaleladder werd het derde en haalde dit nummer het op één na laagste stempercentage. Uiteindelijk mist het zelfs net een podiumplek, omdat het één #3-notering (!) minder heeft dan het nummer dat er nu vandoor gaat met brons.
(genomineerd door jassn, nummer 1 van Dance Lover en jassn)
jassn's favoriet Until the Ribbon Breaks haalde in de vorige editie van Song van het Jaar al de top-100, nu is het opnieuw flink raak met zijn bewerking van Phantogram's Fall in Love. En dat is zeker wel opmerkelijk te noemen als je kijkt naar de prestaties in de ladders - in de reguliere ladder werd het vierde en haalde dit nummer het op vier na laagste stempercentage, in de finaleladder werd het derde en haalde dit nummer het op één na laagste stempercentage. Uiteindelijk mist het zelfs net een podiumplek, omdat het één #3-notering (!) minder heeft dan het nummer dat er nu vandoor gaat met brons.
0
geplaatst: 14 mei 2014, 16:40 uur
3. Jamie xx - Sleep Sound (24 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Ploppesteksel, nummer 1 van Teunnis en Zuurmatje)
En die bronzen plak gaat dus naar Jamie xx, die we voornamelijk kennen als de man achter de electronica-knoppen van The xx. Ik ben benieuwd wat zijn plannen zijn voor wat betreft zijn solo-carrière. Zijn album met Gil Scott-Heron (uit 2011) was een groot succes, nu mag er wat mij btreft wel een volledig solo-album komen.
(genomineerd door Ploppesteksel, nummer 1 van Teunnis en Zuurmatje)
En die bronzen plak gaat dus naar Jamie xx, die we voornamelijk kennen als de man achter de electronica-knoppen van The xx. Ik ben benieuwd wat zijn plannen zijn voor wat betreft zijn solo-carrière. Zijn album met Gil Scott-Heron (uit 2011) was een groot succes, nu mag er wat mij btreft wel een volledig solo-album komen.
0
geplaatst: 14 mei 2014, 16:43 uur
2. The Antlers - Palace (27 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Co Jackso, Gretz en The Eraser)
The Antlers is een band die door een aantal users hier op MusicMeter heel erg gewaardeerd wordt en sinds een aantal maanden ben ik daar één van. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Palace hier hoog scoort en met drie #1-noteringen als enige de uiteindelijke winnaar kon bijhouden op dat vlak. Uiteindelijk schort het The Antlers aan punten in de breedte, waardoor zelfs The Antlers het hoofd moeten buigen voor de Song van de Maand Maart.
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Co Jackso, Gretz en The Eraser)
The Antlers is een band die door een aantal users hier op MusicMeter heel erg gewaardeerd wordt en sinds een aantal maanden ben ik daar één van. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Palace hier hoog scoort en met drie #1-noteringen als enige de uiteindelijke winnaar kon bijhouden op dat vlak. Uiteindelijk schort het The Antlers aan punten in de breedte, waardoor zelfs The Antlers het hoofd moeten buigen voor de Song van de Maand Maart.
0
geplaatst: 14 mei 2014, 16:46 uur
1. Future Islands - Seasons (Waiting on You) (32 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van arcade monkeys, Arno en dumb_helicopter)
En die winnaar kon er deze maand eigenlijk maar één zijn. Al vanaf de reguliere ladders schoten de superlatieven in het rond. Een optreden bij David Letterman heeft ze heel veel goed gedaan. Future Islands haalde in de ladderrondes al het hoogste stempercentage en in de finale is het zelfs de meeste #1-noteringen (oké, wel gedeeld met The Antlers), de meeste noteringen in totaal en daarme logischerwijs ook het hoogste puntenaantal. Het kwartje moet bij mij nog vallen, maar het lijkt me duidelijk dat Future Islands deze overwinning dik verdiend heeft. Proficiat!
(automatisch genomineerd, nummer 1 van arcade monkeys, Arno en dumb_helicopter)
En die winnaar kon er deze maand eigenlijk maar één zijn. Al vanaf de reguliere ladders schoten de superlatieven in het rond. Een optreden bij David Letterman heeft ze heel veel goed gedaan. Future Islands haalde in de ladderrondes al het hoogste stempercentage en in de finale is het zelfs de meeste #1-noteringen (oké, wel gedeeld met The Antlers), de meeste noteringen in totaal en daarme logischerwijs ook het hoogste puntenaantal. Het kwartje moet bij mij nog vallen, maar het lijkt me duidelijk dat Future Islands deze overwinning dik verdiend heeft. Proficiat!
0
geplaatst: 14 mei 2014, 16:47 uur
En nu moet ik weer heel erg opschieten, eind van de middag / begin van de avond heb ik hopelijk genoeg tijd om de volgende ronde op te zetten.
0
geplaatst: 14 mei 2014, 17:08 uur
Eerlijk gezegd had ik deze overwinning niet zien aankomen. Dacht namelijk dat The Antlers makkelijk met de overwinning aan de haal zouden gaan. Wel een absoluut groeinumner.
0
geplaatst: 14 mei 2014, 17:16 uur
Dat dacht ik ook ja. Niettemin een mooie maand, met een veelzijdige finale.
0
geplaatst: 14 mei 2014, 18:48 uur
Shit, vergeten
Toch nog mijn top 5:
1. Jamie xx
2. Swans
3. Future Islands
4. Have A Nice Life
5. La Sera
Toch nog mijn top 5:
1. Jamie xx
2. Swans
3. Future Islands
4. Have A Nice Life
5. La Sera
0
geplaatst: 14 mei 2014, 19:19 uur
De nieuwe ep van Until the Ribbon breaks doet me nog niet zoveel. Zijn 're-imagination' van Fall in Love daarentegen
Heerlijk zwoel en ontspannen. Qua sfeer goed vergelijkbaar met Sleep Sound, alleen is die net wat dansbaarder. Mooie noteringen.
Dat nummer van Future Islands heb ik ook even beluisterd, maar dat vind ik helemaal niet zo bijzonder. Verrassend dat dit gewonnen heeft. Dan liever Palace
Leuk ook dat Intergalactic Lovers zomaar de finale heeft gehaald!
Die had ik hier niet zo een-twee-drie verwacht. Wel opvallend dat het juist met een van hun mindere nummers moet gebeuren.
Heerlijk zwoel en ontspannen. Qua sfeer goed vergelijkbaar met Sleep Sound, alleen is die net wat dansbaarder. Mooie noteringen.Dat nummer van Future Islands heb ik ook even beluisterd, maar dat vind ik helemaal niet zo bijzonder. Verrassend dat dit gewonnen heeft. Dan liever Palace

Leuk ook dat Intergalactic Lovers zomaar de finale heeft gehaald!
Die had ik hier niet zo een-twee-drie verwacht. Wel opvallend dat het juist met een van hun mindere nummers moet gebeuren.
0
geplaatst: 14 mei 2014, 19:33 uur
Teunnis schreef:
En nu moet ik weer heel erg opschieten, eind van de middag / begin van de avond heb ik hopelijk genoeg tijd om de volgende ronde op te zetten.
Vergadering liep uit, dus dat gaat hem niet worden vandaag.
0
geplaatst: 16 mei 2014, 02:59 uur
Morgenmiddag moet het toch wel lukken om hiervoor ergens een gaatje te vinden.
0
geplaatst: 16 mei 2014, 16:11 uur
Bedankt nog voor het plaatsen Gertjan. 
De nummer 1 kan hier nog groeien. Dat kan niet gezegd worden voor Palace van The Antlers. De vorige 2 platen waren wonderschoon, dit is toch echt een stuk overgeemotioneerd.

De nummer 1 kan hier nog groeien. Dat kan niet gezegd worden voor Palace van The Antlers. De vorige 2 platen waren wonderschoon, dit is toch echt een stuk overgeemotioneerd.
0
geplaatst: 16 mei 2014, 23:26 uur
Ah heerlijk nummer juist, mijn favoriete nummer van het jaar. Ik snap ook niet goed wat je met overgeëmotioneerd bedoeld, dan denk ik toch eerder aan een groep als Coldplay. Palace klinkt mij juist heel warm en oprecht in de oren, maar goed dat is natuurlijk een subjectieve vaststelling.
0
geplaatst: 19 mei 2014, 01:28 uur
Teunnis schreef:
Morgenmiddag moet het toch wel lukken om hiervoor ergens een gaatje te vinden.
Dan gaan we er vanuit dat het deze week nog wel zal lukken...ergens Morgenmiddag moet het toch wel lukken om hiervoor ergens een gaatje te vinden.

0
geplaatst: 19 mei 2014, 02:27 uur
Dit keer zijn er "gewoon weer" 26 nummers die alvast genomineerd zijn. Dit zijn zoals gebruikelijk de vijf hoogst gewaardeerde singles op RYM die op zijn laatst op 30 april zijn uitgekomen. Daarnaast de, in de maand april, acht best beoordeelde nummers uit het "Maak kennis met... 2014"-topic. Dit wordt aangevuld met de populairste nummers van de populairste dertien albums die uitgekomen zijn in april.
De top vijf singles op RYM t/m 30 april:
Lana del Rey - West Coast
Sigur Rós - The Rains of Castamere
Goldfrapp - Thea
Lykke Li - No Rest for the Wicked
Jack White - Lazaretto
De acht best beoordeelde nummers van de maand april uit het topic Maak kennis met... 2014:
Gazpacho - The Wizard of Altai Mountains
First Aid Kit - My Silver Lining
Moodymann feat. Andrés - Lyk U Use 2
The Family Rain - Don't Waste Your Time
Wolf Alice - Moaning Lisa Smile
Vaults - Premonitions
Tori Amos - Trouble's Lament
Kyla La Grange - Cut Your Teeth
En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de dertien populairste albums uit april op MuMe. Waarbij albums met 30 stemmen of meer automatisch meedoen. Voor de albums die tussen de 10 en 29 stemmen hebben wordt de IMDB-formule gebruikt:
Eels - Mistakes of My Youth
Paolo Nutini - Iron Sky
Mac DeMarco - Brother
The Afghan Whigs - Algiers
Pixies - What Goes Boom
Triggerfinger - Game
Di-rect - Invincible
The Kik - Katwijk aan Zee
Chet Faker - Talk Is Cheap
Wovenhand - Corsicana Clip
Rico & A.R.T feat. Sticks, Typhoon & Maikal X - Je Weet
The Delines - Wichita Ain't So Far Away
Triptykon - Black Snow
Alfabetische lijst:
Di-rect - Invincible
Goldfrapp - Thea
Jack White - Lazaretto
Mac DeMarco - Brother
Paolo Nutini - Iron Sky
Pixies - What Goes Boom
Triggerfinger - Game
Triptykon - Black Snow
Vaults - Premonitions
Nu mogen er nog 38 nummers genomineerd worden. Elke user mag (tenzij te weinig animo) maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn dat een nummer in 2014 is/wordt uitgebracht en dat (dezelfde versie van) het nummer niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.
Hier een lijst met alle nummers die deze editie al mee hebben gedaan:
Overzicht
Hier een lijst met alle nummers die al in 2013 hebben meegedaan:
Overzicht
De top vijf singles op RYM t/m 30 april:
Goldfrapp - Thea
Jack White - Lazaretto
De acht best beoordeelde nummers van de maand april uit het topic Maak kennis met... 2014:
Vaults - Premonitions
En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de dertien populairste albums uit april op MuMe. Waarbij albums met 30 stemmen of meer automatisch meedoen. Voor de albums die tussen de 10 en 29 stemmen hebben wordt de IMDB-formule gebruikt:
Paolo Nutini - Iron Sky
Mac DeMarco - Brother
Pixies - What Goes Boom
Triggerfinger - Game
Di-rect - Invincible
Triptykon - Black Snow
Alfabetische lijst:
Di-rect - Invincible
Goldfrapp - Thea
Jack White - Lazaretto
Mac DeMarco - Brother
Paolo Nutini - Iron Sky
Pixies - What Goes Boom
Triggerfinger - Game
Triptykon - Black Snow
Vaults - Premonitions
Nu mogen er nog 38 nummers genomineerd worden. Elke user mag (tenzij te weinig animo) maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn dat een nummer in 2014 is/wordt uitgebracht en dat (dezelfde versie van) het nummer niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.
Hier een lijst met alle nummers die deze editie al mee hebben gedaan:
Overzicht
Hier een lijst met alle nummers die al in 2013 hebben meegedaan:
Overzicht
0
geplaatst: 19 mei 2014, 02:59 uur
0
geplaatst: 19 mei 2014, 03:23 uur
Ik mis nog YouTube-linkjes voor The Kik en The Delines. Wie kan me helpen aan een YouTube-/Soundcloud-/Vimeo-/Grooveshark-linkje?
* denotes required fields.