Prince - Sign 'O' the Times (1987)

Alternatieve titel: Sign “☮” the Times

Funk / Soul
Label: Warner Bros.

1. Sign O’ the Times (5:02)
  2. Play in the Sunshine (5:05)
  3. Housequake (4:34)
  4. The Ballad of Dorothy Parker (4:04)
  5. It (5:10)
  6. Starfish and Coffee (2:51)
  7. Slow Love (4:18)
  8. Hot Thing (5:39)
  9. Forever in My Life (3:38)
  10. U Got the Look (3:58)
  11. If I Was Your Girlfriend (4:54)
  12. Strange Relationship (4:04)
  13. I Could Never Take the Place of Your Man (6:31)
  14. The Cross (4:46)
  15. It’s Gonna Be a Beautiful Night (8:59)
  16. Adore (6:29)
  17. Sign O’ the Times [Edit] * (3:42)
  18. La, La, La, He, He, Hee * (3:21)
  19. La, La, La, He, He, Hee (Highly Explosive) * (10:31)
  20. If I Was Your Girlfriend * (3:46)
  21. Shockadelica * (3:30)
  22. Shockadelica [Extended Version] * (6:12)
  23. U Got the Look (Long Look) * (6:45)
  24. Housequake [Edit] * (3:24)
  25. Housequake (7 Minutes MoQuake) * (7:15)
  26. I Could Never Take the Place of Your Man (Fade) * (3:39)
  27. Hot Thing [Edit] * (3:40)
  28. Hot Thing [Extended Remix] * (8:32)
  29. Hot Thing [Dub Version] * (6:53)
  30. I Could Never Take the Place of Your Man [1979 Version] * (3:12)
  31. Teacher, Teacher [1985 Version] * (3:07)
  32. All My Dreams * (7:23)
  33. Can I Play with U? * (6:29)

met Miles Davis

34. Wonderful Day [Original Version] * (3:47)
  35. Strange Relationship [Original Version] * (6:41)
  36. Visions * (2:18)
  37. The Ballad of Dorothy Parker (With Horns) * (4:56)
  38. Witness 4 the Prosecution [Version 1] * (3:59)
  39. Power Fantastic [Live in Studio] * (7:18)
  40. And That Says What? * (1:50)
  41. Love and Sex [1986 Version] * (4:11)
  42. A Place in Heaven [Prince Vocals] * (2:57)
  43. Colors * (1:01)
  44. Crystal Ball [7″ Mix] * (3:29)
  45. Big Tall Wall [Version 1] * (5:58)
  46. Nevaeh Ni Ecalp A * (2:33)
  47. In a Large Room with No Light * (3:27)
  48. Train * (4:22)
  49. It Ain’t Over ’Til the Fat Lady Sings * (2:21)
  50. Eggplant [Original Prince Vocal] * (5:18)
  51. Everybody Want What They Don’t Got * (2:08)
  52. Blanche * (5:36)
  53. Soul Psychodelicide * (12:36)
  54. The Ball * (4:22)
  55. Adonis and Bathsheba * (5:27)
  56. Forever in My Life [Early Vocal Run-Through] * (6:25)
  57. Crucial [Alternate Lyrics Version] * (6:14)
  58. The Cocoa Boys * (6:06)
  59. When the Dawn of the Morning Comes * (6:17)
  60. Witness 4 the Prosecution [Version 2] * (5:03)
  61. It Be’s Like That Sometimes * (3:19)
  62. Emotional Pump * (4:59)
  63. Rebirth of the Flesh [Original Outro] * (5:28)
  64. Cosmic Day * (5:39)
  65. Walkin’ in Glory * (5:14)
  66. Wally * (4:45)
  67. I Need a Man * (5:33)
  68. Promise 2 Be True * (3:37)
  69. Jealous Girl [Version 2] * (4:52)
  70. There’s Something I Like About Being Your Fool * (3:48)
  71. Big Tall Wall [Version 2] * (5:46)
  72. A Place in Heaven [Lisa Vocals] * (2:45)
  73. Wonderful Day [12" Mix] * (7:34)
  74. Strange Relationship * (7:07)
  75. Intro / Sign O’ the Times [Live in Utrecht] * (5:36)
  76. Play in the Sunshine [Live in Utrecht] * (4:36)
  77. Little Red Corvette [Live in Utrecht] * (1:36)
  78. Housequake [Live in Utrecht] * (4:52)
  79. Girls & Boys [Live in Utrecht] * (4:16)
  80. Slow Love [Live in Utrecht] * (5:05)
  81. Take the "A" Train / Pacemaker / I Could Never Take the Place of Your Man [Live in Utrecht] * (10:16)
  82. Hot Thing [Live in Utrecht] * (6:15)
  83. Four (Includes Sheila E. Drum Solo) [Live in Utrecht] * (6:11)
  84. If I Was Your Girlfriend [Live in Utrecht] * (5:17)
  85. Let’s Go Crazy [Live in Utrecht] * (6:10)
  86. When Doves Cry [Live in Utrecht] * (2:46)
  87. Purple Rain [Live in Utrecht] * (5:40)
  88. 1999 [Live in Utrecht] * (5:54)
  89. Forever in My Life [Live in Utrecht] * (13:12)
  90. Kiss [Live in Utrecht] * (3:33)
  91. The Cross [Live in Utrecht] * (7:44)
  92. It’s Gonna Be a Beautiful Night [Live in Utrecht] * (13:55)
totale tijdsduur: 1:20:02 (8:01:23)
avatar van Mjuman
west schreef:

De waarheid is helaas wat minder fraai Mjuman: het is West nog met haar...

Ik had de werkelijkheid een beetje gepimpt: Aero droeg ook geen korte broek, en bij mij ging het om 8 kilo, niet om 12 - voor nu zou ik willen tekenen voor die 8 kilo minder

aERodynamIC schreef:

Jazeker, ik zat toen in een levendige ruilhandel: per post met onbekende mede-fans cassettebandjes uitwisselen (of gewoon kopen).

Ja, dat zat ik ook. Zo kreeg ik ook the Black Album op cassette. Misschien heb ik toen ook wel zo een paar van die nummers op cassette gehad. Maar deze ouwe man weet het niet meer precies, oeps.

west schreef:

Black Album inderdaad ook en dat was een soort holy grail in die tijd. Kwaliteit was niet alles, maar ik heb het stuk gedraaid. En ik ben dus blij dat veel nummers die ik toen als torenhoge favoriet had nu alsnog het levenslicht zien. Nog steeds zijn het favorieten van me. Ik ben echt vervlochten met die nummers, zitten helemaal in mijn systeem. de cassettebandjes zijn verruild voor mp3's, maar nu eindelijk in prima kwaliteit en 'officieel' (want wat zou prince er van vinden?!).

west schreef:
aERodynamIC, lennon, Funky Bookie en anderen: hebben jullie al een aantal favoriete Vault tracks?

Ik heb een beetje ;t zelfde als aERodynamIC veel nummers waren al in bezit (zij het in bellaberde kwaliteit) eind jaren 80. Dus veel nummers kende ik al, maar ik ben ook zeer blij met de fantastische kwaliteit waarin ze nu te krijgen zijn.

A place in Heaven (gezongen door Prince) was altijd al een favoriet, maar in deze kwaliteit is ie echt tot zijn recht gekomen. Ook de versie van Strange relation ship kende ik al, maar deze is langer. Die vind ik prachtig.
Blanche kende ik niet en daar geniet echt van. Soul psychedelicide is een jam van 57 minuten, maar ook in deze versie (en kwaliteit) is het natuurlijk een heerlijke track.
De oerversie van I could never take the place of your man is de track die mij t meest verrast. Die kende ik echt niet (en nee, is zeker niet beter dan de 87 versie)
Love and Sex kende ik ook nog niet, maar zeker erg fijn.
Hoogtepunt is voor mij denk ik de versie van Power Fantastic. Prachtig hoe hij de band daar een free pass geeft en het resultaat is zo wonderschoon! De muziek daarvan is uiteindelijk ook gebruikt voor de track die op de b-sides cd te vinden is.
Het is echt te veel om op te noemen wat ik goed vindt aan die Vauilt tracks,.

Ik bedenk me nu ineens dat ik wel iets mis aan deze box: It's gonna be a beautiful night werd 25-08 -86 opgenomen in Parijs (Zenith) en de basis van de track die op SOTT staat is hiervoor gebruikt. De zang is er later over heen gezet, maar de muziek zal je meteen herkennen als die opname. Ach, misschien is dat een concert wat ze bij de Parade expanded se.t willen stoppen

avatar van Funky Bookie
Ik vind ook veel goed. Grootste teleurstelling si het afkappen van mijn grote favoriet Crystal Ball.
Verder vind ik I Could Never Take The Place Of Your Man erg lekker in de oerversie. Witness (version 2), I Need A aMan vid ik leuk. Ach eigenlijk mom ik in hetzelfde rijtje.
Ik ga wel met lennon mee dat Power Fantastic het absolute hoogtepunt is. De komende maanden zullen nog wel voor extra waardering zorgen voor bepaalde tracks.

Funky Bookie schreef:
Grootste teleurstelling si het afkappen van mijn grote favoriet Crystal Ball.

Ja dat is echt onbegrijpelijk...

avatar van jraw
Heb gelezen dat dat met rechten te maken heeft... de lange Crystal Ball is immers uitgebracht op Crystal Ball in 1998... echter niet via WB maar in eigen beheer via NPG-records...

jraw schreef:
Ja, maar NPG records is toch ook betrokken bij deze release? Maar goed, als dat de reden is, staat daarom moviestar er ook niet op. Wel stom, hadden ze daar niet gewoon ff wat kunnen regelen?

OOOOO schreef:

Die komen vast op de Parade heruitgave. Samen met de lange kristallen bal...

jraw schreef:

Klopt, het is een rechtenkwestie, maar dat maakt het niet minder schandalig.

lennon schreef:

Die komen vast op de Parade heruitgave. Samen met de lange kristallen bal...

Ja precies:
there's others here with us
moonbeam levels
sexual suicide
get on up
u got to shake something
go
splash
chocolate
the sex of it
baby go go
(Die laatste twee zouden ook van iets later kunnen zijn...)

OOOOO schreef:
there's others here with us

Al jaren behorend tot mijn favoriete Prince-nummers. Als dat zou kunnen!

We kunnen onze lol weer op.

Picture disc van dit album op 24 Oktober als rsd release

.Was toffer geweest als ze iets met een los Camille album hadden gedaan ofzo..nu we toch alle nummers hebben

aERodynamIC schreef:

Al jaren behorend tot mijn favoriete Prince-nummers. Als dat zou kunnen!

Daar zou ik ook heel blij mee zijn! Maar met de rest van die nummers ook
Ik merk wel dat ik zo uitgekeken heb naar die geliefde nummers in goeie kwaliteit, en nu mis ik de volgorde van de nummers op mijn oude bootlegs.. luxeprobleem

Ik vond dit altijd al Prince z'n beste album, maar door de vlakke cd mix draaide ik deze nog zelden.
Nu ik de Super Deluxe 13 LP Box heb aangeschaft ben ik compleet omver geblazen. Dit album was duidelijk toe aan remaster, maar wat een schat aan materiaal wordt er allemaal nog bijgeleverd. Wat een artiest!

Vault tracks LP 1 & 2 worden momenteel helemaal grijs gedraaid. Ik heb nr. 3 bewust nog even laten liggen omdat het anders te onoverzichtelijk wordt. Wat een inspiratie had die man toch.
Ik ben zelf geboren in 1988 dus heb alle hysterie uit die tijd niet mogen meemaken, verder was ik ook niet bekend met alle gecancelde projecten uit die tijd (Dream Factory/Crystal Ball/Camille), dus het voelt voor mij echt alsof er minimaal 2 (misschien wel 3) compleet nieuwe albums uit zijn meest creatieve tijd zijn opgedoken. Hoogtepunten noemen heeft weinig zin, alles is interessant en het klinkt allemaal bijzonder geïnspireerd. Gisteravond de live LP ook maar eens geprobeerd, just wow!

avatar van nico1616
Ik had de Peach Vinyl versie al gekocht en werd omver geblazen door de klank, wat een verschil met mijn plaat uit 1987!

Na lang twijfelen dan ook nog voor de 13LP box gegaan en wat een schat aan materiaal
Je krijgt gewoon drie nieuwe dubbel LP's van Prince in zijn hoogdagen met de Vault nummers.
De originele Strange Relationship, Dorothy Parker met Horns, Wally, Power Fantastic, I Need a Man, Crucial ... het zijn allemaal nieuwe favorieten.
De 1999 extra's waren een mixed bag, leuk maar bijlange niet van dit niveau.

De dubbel LP met remixen hoefde niet echt voor mij, maar er staan toch fantastische versies op zoals de Dub Versie van Hot Thing en de Highly Explosive La la la.

Op het liveconcert in Utrecht is de mix zodanig dat het publiek helemaal in de achtergrond zit. Je hoort de details van elk instrument en wat een muzikanten! Wat een gitaarspel van Prince! Geweldig concert, een van de beste liveopnames die ik al gehoord heb.

Purple Rain is altijd mijn favoriete Prince album geweest, maar dat is aan het omslaan na 33 jaar...

lennon schreef:
We kunnen onze lol weer op.

Picture disc van dit album op 24 Oktober als rsd release

Maar die ziet er wel heel fraai uit. Heb 'm in 't buitenland voor de normale prijs kunnen bestellen. Bedankt voor de tip!

Voor wie 'm nog niet heeft, de CD boxset nu in de aanbieding:

Sign O' The Times (Super Deluxe): Amazon.co.uk: Music

nico1616 schreef:

Ik had de super-de-luxe lp- en cd-box al en besloot daarna nog voor de peach versie te gaan. Denk dat ik dt album makkelijker pak dan deze uit de box te vissen het klinkt zo lekker allemaal dat mijn oude versie uit 1987, die ik toen op de dag van release kocht, nostalgie gaat worden en de peach versie vaak gedraaid

avatar van nico1616
aERodynamIC schreef:

Ik had de super-de-luxe lp- en cd-box al

Is er een meerwaarde om de cd-box nog erbij te doen? Mis ik nog iets met mijn Peach Vinyl en 13LP box?

nico1616 schreef:

Denk het niet. Ik wilde dat omdat ik van Purple Rain en 1999 alleen de cd box had gekocht en ik die lijn wilde doorzetten, daarbij is de cd box een mooie vorm van back-up en kan ik het in mijn iTunes library zetten. Maar meerwaarde? Niet echt nee

avatar van Funky Bookie
De LP-box is iets completer met extra foto's e.d. Dus als je die hebt, heeft de CD-box (los van verzamelwaarde) geen toegevoegde waarde.

aERodynamIC de LP-box van 1999 kan ik je toch ook echt aanraden.

Funky Bookie schreef:

aERodynamIC de LP-box van 1999 kan ik je toch ook echt aanraden.

Geloof ik graag, maar qua prijs geloof ik dat allemaal wel. Alleen mijn favoriete album aller tijden verdiende dit wel en daarbij zit daar echt zo ongelooflijk veel extra's bij (dan stelt Purple Rain op dat vlak een stuk minder voor ook al was die al fijn en 1999 weer een slagje beter).