Prince - Sign 'O' the Times (1987)

Alternatieve titel: Sign “☮” the Times

Funk / Soul
Label: Warner Bros.

1. Sign O' the Times (5:02)
  2. Play in the Sunshine (5:05)
  3. Housequake (4:34)
  4. The Ballad of Dorothy Parker (4:04)
  5. It (5:10)
  6. Starfish and Coffee (2:51)
  7. Slow Love (4:18)
  8. Hot Thing (5:39)
  9. Forever in My Life (3:38)
  10. U Got the Look (3:58)
  11. If I Was Your Girlfriend (4:54)
  12. Strange Relationship (4:04)
  13. I Could Never Take the Place of Your Man (6:31)
  14. The Cross (4:46)
  15. It’s Gonna Be a Beautiful Night (8:59)
  16. Adore (6:29)
  17. Sign O’ the Times [Edit] * (3:42)
  18. La, La, La, He, He, Hee * (3:21)
  19. La, La, La, He, He, Hee (Highly Explosive) * (10:31)
  20. If I Was Your Girlfriend * (3:46)
  21. Shockadelica * (3:30)
  22. Shockadelica [Extended Version] * (6:12)
  23. U Got the Look (Long Look) * (6:45)
  24. Housequake [Edit] * (3:24)
  25. Housequake (7 Minutes MoQuake) * (7:15)
  26. I Could Never Take the Place of Your Man (Fade) * (3:39)
  27. Hot Thing [Edit] * (3:40)
  28. Hot Thing [Extended Remix] * (8:32)
  29. Hot Thing [Dub Version] * (6:53)
  30. I Could Never Take the Place of Your Man [1979 Version] * (3:12)
  31. Teacher, Teacher [1985 Version] * (3:07)
  32. All My Dreams * (7:23)
  33. Can I Play with U? * (6:29)

met Miles Davis

34. Wonderful Day [Original Version] * (3:47)
  35. Strange Relationship [Original Version] * (6:41)
  36. Visions * (2:18)
  37. The Ballad of Dorothy Parker (With Horns * (4:56)
  38. Witness 4 the Prosecution [Version 1] * (3:59)
  39. Power Fantastic [Live in Studio] * (7:18)
  40. And That Says What? * (1:50)
  41. Love and Sex [1986 Version] * (4:11)
  42. A Place in Heaven [Prince Vocals] * (2:57)
  43. Colors * (1:01)
  44. Crystal Ball [7″ Mix] * (3:29)
  45. Big Tall Wall [Version 1] * (5:58)
  46. Nevaeh Ni Ecalp A * (2:33)
  47. In a Large Room with No Light * (3:27)
  48. Train * (4:22)
  49. It Ain’t Over ’Til the Fat Lady Sings * (2:21)
  50. Eggplant [Original Prince Vocal] * (5:18)
  51. Everybody Want What They Don’t Got * (2:08)
  52. Blanche * (5:36)
  53. Soul Psychodelicide * (12:36)
  54. The Ball * (4:22)
  55. Adonis and Bathsheba * (5:27)
  56. Forever in My Life [Early Vocal Run-Through] * (6:25)
  57. Crucial [Alternate Lyrics Version] * (6:14)
  58. The Cocoa Boys * (6:06)
  59. When the Dawn of the Morning Comes * (6:17)
  60. Witness 4 the Prosecution [Version 2] * (5:03)
  61. It Be’s Like That Sometimes * (3:19)
  62. Emotional Pump * (4:59)
  63. Rebirth of the Flesh [Original Outro] * (5:28)
  64. Cosmic Day * (5:39)
  65. Walkin’ in Glory * (5:14)
  66. Wally * (4:45)
  67. I Need a Man * (5:33)
  68. Promise 2 Be True * (3:37)
  69. Jealous Girl [Version 2] * (4:52)
  70. There’s Something I Like About Being Your Fool * (3:48)
  71. Big Tall Wall [Version 2] * (5:46)
  72. A Place in Heaven [Lisa Vocals] * (2:45)
  73. Wonderful Day [12" Mix] * (7:34)
  74. Strange Relationship [1987 Shep Pettibone Club Mix] * (7:07)
  75. Intro / Sign O’ the Times [Live in Utrecht] * (5:36)
  76. Play in the Sunshine [Live in Utrecht] * (4:36)
  77. Little Red Corvette [Live in Utrecht] * (1:36)
  78. Housequake [Live in Utrecht] * (4:52)
  79. Girls & Boys [Live in Utrecht] * (4:16)
  80. Slow Love [Live in Utrecht] * (5:05)
  81. Take the "A" Train / Pacemaker / I Could Never Take the Place of Your Man [Live in Utrecht] * (10:16)
  82. Hot Thing [Live in Utrecht] * (6:15)
  83. Four (Includes Sheila E. Drum Solo) [Live in Utrecht] * (6:11)
  84. If I Was Your Girlfriend [Live in Utrecht] * (5:17)
  85. Let’s Go Crazy [Live in Utrecht] * (6:10)
  86. When Doves Cry [Live in Utrecht] * (2:46)
  87. Purple Rain [Live in Utrecht] * (5:40)
  88. 1999 [Live in Utrecht] * (5:54)
  89. Forever in My Life [Live in Utrecht] * (13:12)
  90. Kiss [Live in Utrecht] * (3:33)
  91. The Cross [Live in Utrecht] * (7:44)
  92. It’s Gonna Be a Beautiful Night [Live in Utrecht] * (13:55)
totale tijdsduur: 1:20:02 (8:01:23)
avatar van Queebus
Wat mij betreft is Sign 'O' The Times de Songs In The Key Of Life van Prince Rogers Nelson. En net als Stevie Wonder heeft hij vele andere schitterende albums gemaakt maar allebei maken ze een dubbelabum waar je als luisteraar alleen maar bewondering kan tonen voor zoveel immense kwaliteit en diversiteit. Een kroonjuweel in hun oeuvre.

In de lente van 1987 een must have. Doodzonde dat ik de kaarten miste voor het Galgenwaard concert. Moet geweldig zijn geweest. In 1988 in de herkansing, toen in De Kuip ten tijde van Lovesexy.

Nog steeds tijdloos goed.

Queebus schreef:
Moet geweldig zijn geweest.

Zeker weten, en het desbetreffende concert is ook te vinden in de de-luxe box.

avatar van little lion man
Queebus schreef:
Het Galgenwaard concert. Moet geweldig zijn geweest.

Volgens setlist.fm speelde hij 10 nummers van dit album. Was vast geweldig.
Wisten jullie dat Prince in juni 1987 vier keer in Stadion Galgenwaard speelde en drie keer in Ahoy?
Haast niet voor te stellen hoe populair hij toen was!

avatar van gigage
En toch kon hij ongestoord uitgaan in Amsterdam , staat me nog iets van bij.

little lion man schreef:

Volgens setlist.fm speelde hij 10 nummers van dit album. Was vast geweldig.
Haast niet voor te stellen hoe populair hij toen was!

3 keer ahoy had te maken met gecancelde shows in UK vanwege regen. Maar inderdaad...Prince was huge destijds

avatar van Edwynn
gigage schreef:
En toch kon hij ongestoord uitgaan in Amsterdam , staat me nog iets van bij.

Ja tuurlijk. In Nederland bemoeide iedereen zich met niemand.
Kan me nog een tv item herinneren waar Ruud Gullit in zijn tijd bij AC Milan afwisselend in Amsterdam en Milaan op een willekeurige plek uit een auto stapte.

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik kan me herinneren dat Sign o' the times in het lijstje van Muziekkrant Oor van beste albums van de jaren 80 op de eerste plaats stond, maar als ik het nu nog even opzoek blijkt het achter It takes a nation of millions to hold us back van Public Enemy en New York van Lou Reed "slechts" op de derde plaats te staan (tenzij het lijstje in Oors online-archief afwijkt van het indertijd in het papieren tijdschrift gepubliceerde overzicht). Hoe dan ook, hoewel dit ook toen al niet mijn keuze zou zijn geweest (ik zat toen diep in mijn The Queen is dead-fase) kon ik wel vrede mee hebben, want dit is (zoals dat zo mooi heet) "een staalkaart van 's mans kunnen" waarop hij alles uit de kast haalt voor een perfecte mix van pop, soul, funk, rock en psychedelica.
        Achteraf bezien (of beluisterd) kan ik hier toch wat minder enthousiast over zijn. Play in the sunshine was voor mij samen met Ric Ocaseks Keep on laughin' het geluid van de zomer van 1987, The cross heeft een tekst waar ik niets mee kan maar is muzikaal bijzonder spannend met die hypnotiserende melodie en die backwards-achtige gitaar, en de derde elpeekant is werkelijk perfect, met If I was your girlfriend als onwaarschijnlijk ontroerend hoogtepunt (nooit gedacht dat een zo gek "gezongen" nummer zo aandoenlijk zou kunnen zijn). Tegenover die hoogtepunten van zowel toen als nu staan echter ook voldoende nummers die totaal niet aan mij besteed zijn: het titelnummer heb ik altijd een slepend onding gevonden, het enige leuke van Housequake vind ik die boze openingszin, Hot thing is vervelende herriefunk met een irritant synthesizer-loopje, Slow love en Adore zijn flauwe soul-pastiches met echo's van Curtis Mayfield, en als er voor If I was your girlfriend geen superlatieven genoeg zijn geldt voor It's a beautiful night precies het omgekeerde.
        De toppen waarlangs Prince op dit album scheert zijn zelfs binnen zijn grandioze jaren-80-discografie ongekend, maar in sommige dalen verzandt deze plaat voor mij in grove en vormeloze blubber. Die vier sterren die ik desalniettemin geef zijn dan ook voor de eerder genoemde hoogtepunten, maar toch ook voor zijn grenzeloze ambitie en zijn ongebreidelde levenslust en plezier waardoor ik veel door de vingers kan zien. Dat mijn hernieuwde kennismaking met Sign of the times niet helemaal beantwoordt aan mijn herinneringen en bijkomende hoge verwachtingen neem ik dan maar voor lief.

avatar van Minneapolis
BoyOnHeavenHill schreef:
Slow love en Adore zijn flauwe soul-pastiches met echo's van Curtis Mayfield

Adore is magistraal van begin tot eind, en er gebeurt heel veel in.. Top R&B song met enige gospel invloeden in mijn beleving.

avatar van dazzler
Volgens mij is er wat mis met de voorkeurstemmen bij dit album. De vier tracks die stonden aangevinkt waren niet diegene die ik had aangeduid. Zo blijkt bonustrack The Ballad Of Dorothy Parker (with Horns) hier veruit de meest favoriete track te zijn. How come?

dazzler schreef:

Die van mij persoonlijk kloppen wel, maar ik kan me dit ook niet voorstellen.

avatar van Minneapolis
Het origineel (met nog niet goed werkende net geïnstalleerde versterkers in Paisley Park volgens Susan Rogers) is toevallig mijn favoriet, maar volgens mij wordt dat niet zo breed gedragen. Laat staan deze bonus lijkt mij.

avatar van Rumour
De vinyl box (13LP+DVD) is nu € 150 op amazon.nl

Dit album is toch wat overschat vind ik. Hadden makkelijk een paar songs afgekund en de singles zijn aardig, maar geen klassiekers. If i was your girlfriend is idd heel mooi. 3,5 ster heb ik er voor over.

avatar van luigifort

Inderdaad een overschat album en veel te lang...

Je bent zelf overschat (en misschien ook wel te lang)

Inderdaad een overschat album en veel te lang...

Je vergeet erbij te vermelden dat jij dat vindt.. Watn voor mij kan jij niet bepalen dat dit zo is.. en velen denken daar anders over....

1023 stemmen en toch hoger dan 4.... dan ligt het meer aan jouw smaak, dan dat je kan zeggen dat dit overschat is, want daarmee schofeer je iedereen die dit een fantastische plaat vindt

avatar van Kronos
Afgaan op het gemiddelde en dat als objectief beschouwen gaat ook niet op. Uiteindelijk is het altijd een kwestie van smaak.

lennon schreef:
want daarmee schofeer je iedereen die dit een fantastische plaat vindt

Serieus? Dat boeit me dus echt nooit. Iedereen mag dat vinden, vind ik ook van andere albums.

Ik vind het alleen not done als iemand een album omlaag stemt omdat ie dat ene nummer zo kut vindt. Maar verder: ieder z'n mening. We kunnen nu eenmaal niet allemaal hetzelfde leuk vinden.

aERodynamIC schreef:

Vinden dat een album overschat (of onderschat) is komt volgens mij voort uit de denkfout dat er een juiste inschatting zou bestaan en dat jouw inschatting juister is dan de algemene. Die van anderen dus. In die zin kan het als schofferend ervaren worden. Ik vind het vooral ondoordacht om in die termen over muziek te spreken.

avatar van luigifort
Heel apart dat als ik iets vind over een album dat ik daar anderen mee schoffeer

aERodynamIC schreef:

Als je "ik vind " vergeet en dus claimt dat het een overschat album is...dan ja, serieus.

Want dan besluit je voor iedereen dat ze de muziek overschatten en het dus eigenlijk niet begrijpen.

Het zal vast zijn bedoeling niet zijn,maar schrijf dan wat je echt bedoelt.

luigifort schreef:

Daar gaat het mis....jij vindt nuanceert het en dan is er niks aan de hand..jij schrijft echter wat anders.
Degene die jij quote schrijft wel ik vind.... en die krijgt ook geen commentaar...

Uiteraard mag je vinden wat je wil van deze plaat..daar heb je mij echt niet mee. Dat vind ik meer een gemis voor jou.

avatar van Arrie
Dus we moeten bij elk berichtje 'ik vind' schrijven. MuMe is immers een site vol meningen. Het lijkt me toch wel duidelijk dat eenieder hier zijn of haar mening verkondigt.

Niks moet....

Ook ik verkondig enkel mijn mening.

avatar van Juul1998B
Wat een onzin zeg.
luigifort mag best vinden dat het overschat is.
Wat ik overigens ook vind hoor. Ik vind het een prima album met een aantal aardige songs maar zeker niet meer dan 3,5 ster waard.
En dat hij het overschat vind is goed te verklaren toch???
Dit album staat notabene in de top 100 albums allertijden. Daar schiet ik eerlijk gezegd van in de lach.
Begrijp me niet verkeerd, het is een leuk album.
Maar 53 allertijden?
Ik zit in het kamp van luigi.

Juul1998B schreef:
luigifort mag best vinden dat het overschat is.
Tuurlijk mag dat. Maar dat wil niet zeggen dat het geen onzin is.

Wat een onderschatting!

Rumour schreef:
De vinyl box (13LP+DVD) is nu € 150...

Deze lengte bevalt me nog beter.

lennon schreef:

Het zal vast zijn bedoeling niet zijn,maar schrijf dan wat je echt bedoelt.

Mwoah. We weten meestal heus wel dat het voortkomt uit 'ik vind'. Ik snap wat je zegt hoor. Maar volgens mij worden de dingen hier een beetje groter gemaakt dan ze zijn.

Daarbij zie ik ook geen lage stem, dus ik vind (hey 'ik vind') het een beetje overtrokken allemaal. We weten als Prince fan heus wel dat mensen dwepen met hem, maar dat er ook een grote groep is die niets van hem moet hebben, misschien meer nog dan bij andere grote namen.

Termen als overschat en onderschat zijn nogal loze begrippen wat mij betreft. Wie bepaalt dat?

Van mij mogen mensen dit album kut vinden of het niet thuis horen vinden in de toplijst. Daar lach ik dan weer keihard om, want allerlei lijstjes op toonaangevende sites, uit belangrijke bladen enzovoort laten anders zien. Dat zegt dan toch echt dat veel mensen het daar dus niet mee eens zijn

Ik lach de ballen uit mijn broek over de hoge positie van Neutral Milk Hotel in de toplijst. Hallo Juul1998B

Ik vind dat niet om aan te horen. Staat qua positie ver boven dit album van Prince. Ik vind dat lachwekkend en ik vind dat het niet eens in die lijst hoort. Lekker boeiend allemaal.....

avatar van Juul1998B
Kronos schreef:
Tuurlijk mag dat. Maar dat wil niet zeggen dat het geen onzin is.

Ik vind, jij vind, hij vind...
Het blijven meningen of course dus ook hier sla jij de plank mis met je tweede zin.
Jij vind het onzin, hij en ik niet.

En aERodynamIC
Het boeit natuurlijk ook geen reet hoor. Mij boeit het ook niks wat mensen van de albums vinden die ik hoog hebben staan.. MAAR.. ik vind het wel interessant om te horen waarom ze dit dan niet goed vinden. Dit soort discussies leveren vaak mooie inzichten op.
Tuurlijk, vaak is het een smaak dingetje maar soms ook weer niet.
En je mag altijd lachen om Neutral Milk Hotel hoor, dat doen we stiekem allemaal