Prince - Sign 'O' the Times (1987)

Alternatieve titel: Sign “☮” the Times

Funk / Soul
Label: Warner Bros.

1. Sign 'O' the Times (4:56)
  2. Play in the Sunshine (5:05)
  3. Housequake (4:42)
  4. The Ballad of Dorothy Parker (4:01)
  5. It (5:09)
  6. Starfish and Coffee (2:50)
  7. Slow Love (4:22)
  8. Hot Thing (5:39)
  9. Forever in My Life (3:30)
  10. U Got the Look (3:47)

met Sheena Easton

11. If I Was Your Girlfriend (5:01)
  12. Strange Relationship (4:01)
  13. I Could Never Take the Place of Your Man (6:29)
  14. The Cross (4:48)
  15. It's Gonna Be a Beautiful Night (9:01)
  16. Adore (6:30)
P. de Clown schreef:
Helaas ken ik dat fantastische concert ook alleen van dvd.

En dat geeft in de verste verte niet weer wat er toen door iedereen heenging (sterker: ik vind de film kwalitatief gezien waardeloze opnames).
Ik heb hierna nooit meer zo'n spanning in het publiek gevoeld als toen.
Mooiste show waar ik ooit bij geweest ben

aERodynamIC schreef:

Ik heb hierna nooit meer zo'n spanning in het publiek gevoeld als toen.
Mooiste show waar ik ooit bij geweest ben

Klopt, het beeld is veel te donker, en het geluid is bagger.
Onvoorstelbaar dat er met de hedendaagse techniek niet meer uit te halen (op te waarderen) valt!

Toch koester ik die dvd, omdat de muziek, de show, de montage (dat deel van de productie wél !) en de uitstraling en energie van Prince (in die tijd) geweldig zijn.

avatar van Madonna
Marvelous Album!..."In French a skinny man died of a big disease with a little name"...Duet met Sheena Easton is een groovy nummer. Veel hits op dit album. Was een leuke tijd ook toen het uitkwam. Aan sommige nummers moest ik wel wennen. Die met die hoge vervormde stemmetjes.

-3.5-

avatar van eddy_lives
nooit gezien wat mensen in prince zien... moet het meer van zijn performance hebben dan zijn muziek.

avatar van lebowski
eddy_lives schreef:

Pardon? Je moet wel in staat van ontbinding zijn om geen danskriebels te krijgen bij deze gortdroge funk.

avatar van Oldfart
en vermoedelijk is die staat van ontbinding ontstaan door een ernstig gebrek aan het gehoor orgaan.
You may not like it; maar we gaan hier niet Prince's muzikaliteit ridiculiseren to minder dan een danspasje.

EVANSHEWSON
Voor mij het beste Prince album ever !
Een dubbelelpee destijds, zéér gevarieerd ook nog eens.
Hou normaal niet van rap, maar wat het mannetje hier doet op HOUSEQUAKE is toch schitterend !
Titelsong van een ongekend hoog niveau !
The Cross, I Could Never take the place of your Man, wauw, wàt een songs !
Klassieker van formaat met hier en daar toch een opvullertje, vandaar : 4 sterren toch ! ****

avatar van Rinus
Voor mij het Prince album. Dit is Prince in optima forma, met uiteraard krakers als het titelstuk en "The Cross". Op dubbelvinyl.

Ik kom terug op mijn matige score van 4 sterren

dus : shut up - already - damn !

5 sterren voor dit superalbum !!! *****

avatar van Ruudf
Ook tekstueel is Sign O the Times ronduit geniaal, het viel me laats weer op. Aan de ene kant worden zwaarbeladen onderwerpen aangesneden, aan de andere kant vind je onderstaande dingen...

P. de Clown schreef:
Vooral dat regeltje (als ik het goed schrijf) "My favorite song, she said, and it was Joni singing; Help me, i think i fall..ring.. phone rang, and she said: Who?..ever's calling, can't be as cute as you" referend aan joni Mitchell's (prachtige) "Help me".
Niet zo toegankelijk denk ik, maar zo knap gemaakt.

Geniaal!! Het word misschien niet zo vaak genoemd maar de man is dus ook ongelofelijk creatief met taal. Het feit dat de muziek hier zo lekker klinkt komt mede door de prachtige, creatieve zinsbouw en woordkeus, de songteksten dus.

wilde ik gewoon even kwijt.

avatar van miak
Dit album draai ik nu al een tijdje, maar ik heb altijd gewacht met stemmen. Vooral omdat ik het moeilijk vond om een stem uit te brengen voor muziek die niet echt in mijn straatje ligt.
Toch ben ik op een 4,5* uitgekomen.
Omdat het gewoon een erg lekker album is. Er staan veel nummers op de dubbelcd, maar dit stoort totaal niet. Dit vooral door de afwisseling tussen de nummers. Afwisseling in de vorm van funknummers tot zoetsappige ballads.
Ik kan vooral de creativiteit van de nummers erg waarderen. Veel instrumenten, die erg vette beats neerzetten.
Hoogtepunt is Starfish & Coffee, waarin Prince over een meisje uit zijn klas vertelt. Een heerlijk 'rise and shine' nummer: lekker om mee op te staan, terwijl het zonnetje doorbreekt. Ook de tekst is erg geestig.
4,5* dus voor mijn echte kennismaking met Prince. Misschien volgt er wel een top 10 plaatsje...
Welk album van Prince raden jullie me trouwens aan om hierna mee te beginnen? Ik zat te denken aan Purple Rain.

miak schreef:

Dat lijkt me een prima keuze.

Nicci
Mag ik Parade adviseren?

avatar van miak
aERodynamIC schreef:

Dat lijkt me een prima keuze.

En die is het geworden, eerste luisterbeurt is goed bevallen .

avatar van Music4ever
Wellicht dat ik wat ongenuanceerd overkom, maar wat mij betreft is deze gladde glamrock troep van de bovenste plank. Vreselijk debiele muziek waar ik geen enkele vorm van muzikale creativiteit van Prince inzie laat staan dat deze man een genie zou zijn ..........

Music4ever schreef:

GLAMROCK, deze plaat ?????????

zit jij op een andere planeet of zo ? Of heb je je vergist en je berichtje op een verkeerde plaats gepost of zo ??? euh ?

avatar van Music4ever
Hoe noem jij die gladde troep dan?
Ik vind het behoorlijk glamrock klinken...................

Glamrock????

Glam Slam, thank u ma'am U really made my day.

Dat iemand het ruk vind is best hoor. Maar glamrock? Dat is toch wel een zeer merkwaardige term voor dit album en dan snap ik dat EVANSHEWSON de vraag stelt of hij niet verkeerd gepost heeft of van een andere planeet komt.
Of is het misschien toch stiekem een vergelding op mijn 3,5 voor Abbey Road: er werd toch al zo heftig op gereageerd daar
Ik heb er in elk geval even hartelijk om kunnen lachen en dat is toch ook wel wat waard.

Het kan mij niet schelen hoe mensen muziek beoordelen. Het kan mij niet schelen dat ze dit album laag beoordelen. Ik kan daar zelfs inkomen: smaken verschillen nu eenmaal.
Maar waar haalt hij in godsnaam de term glamrock vandaan?????
Misschien een foute download en heeft hij de hele avond naar T.Rex zitten luisteren in de veronderstelling dat het Prince was? (overigens vind ik T.Rex ook goed)).

avatar van Music4ever
Dat is OOK een mening van iemand ja..................
MIJN mening is dat dit gladde troep is (glamrock dus niet volgens jullie) waar ik totaal niets muzikaals in bespeur. Snap echt totaal niet al die superlatieven die over Prince worden losgelaten.
Ik vind dit gewoon ongecompliceerde rommel wat me absoluut niet weet te raken. Kan iemand mij uitleggen waarom die Mr. Prince zo geniaal is?

Music4ever schreef:
Dat is OOK een mening van iemand ja..................

Muziek moet je voelen, en als dat niet zo is, dan is dat maar zo, ik kan niemand verplichten om iets mooi te vinden. Niemand kan mij verplichten om witloof lekker te vinden, want dat doe ik toch niet, ik wurg op de smaak van witloof, terwijl anderen dat een hemelse smaak vinden hebben...
smaken verschillen nu eenmaal, ik vind dat je het volste recht hebt om deze plaat, en misschien in uitbreiding heel het Prince-oeuvre maar niets te vinden.
Ik ga je daar niet anders om bekijken, echt niet!

Maar glamrock is dit absoluut niet, je bedoelde waarschijnlijk gewoon gladde... (vul maar in).
Geniet zelf maar van wat je wil genieten, zo werkt muziek nu eenmaal!
En smaken verschillen gewoon, en dat is maar best, anders kon Borsato voor mijn part rekken vullen in de Colruyt! (winkelketen in België).

Sheplays
Ik vind Prince wel erg z'n best doen om als Glamrocker over te komen met z'n kopstem zang en pakjes met kantjes en roesjes.
Als je dit leuk vindt is dat toch goed? Het is ook niet echt mijn smaak.

EVANSHEWSON
Starfish & Coffee werd meesterlijk vertaald door Bart Peeters en staat op zijn plaat, potdorie dewelke nu ook alweer.
Aha, ik ben zelf gaan kijken ; het staat op "Het Plaatje van Bart Peeters" (2003).

Zeester en koffie heet het bij Bart. Ga maar eens een kijkje nemen aldaar (hij heeft toch nog maar 2 platen, en dan nog 2 goeie platen!)

Lieve Sheplays: mijn Glam Slam (met een G) quote klopt hoor en is inderdaad gebaseerd op wham bam
Daarbij staat dat nummer op Lovesexy................. en we zitten hier bij Sign O' the Times die bomvol pop, rock, soul en weet ik het wat staat maar toch echt geen glamrock (misschien dat een enkel rocknummer als zodanig bestempeld wordt door diegenen die dat hier roepen en waar ik het dan niet mee eens ben, maar de titelsong glamrock?? Single If I was your girlfriend glamrock??). Prince geeft trouwens zoveel stijlen kopjes.
Maar goed dit gaat een beetje off-topic zo: wat is glamrock en wat niet.

avatar van avdj
Zal wel, maar Prince weet ook mij niet te boeien.
Dit album heb ik gisteen gedownload en tijdens het luisteren heb ik vaker de neiging gehad de volumeknop omlaag te draaien i.p.v. omhoog.

Is deze man geniaal? Misschien wel maar ik denk dat zelfs de fans zullen erkennen dat de tand des tijds grip op zijn muziek heeft gekregen. Computerdrums, hoge stemmetjes, gedateerde ritmes. Nee dit is het niet: 2*

avatar van Ruudf
avdj schreef:

Ik zie niet in welk opzicht deze plaat gedateerd moet zijn. Het gebruik van drumcomputer vind ik een slecht argument, de doorbraak ervan was inderdaad in de jaren 80, maar waarom zou dat nu gedateerd zijn? Het gaat erom hoe men een instrument gebruikt. Hoge stemmen zijn nu nog steeds hot trouwens (kijk naar het succes van Mika). Gedateerde ritmes?
Slechte argumenten, zeg ik. Sign O the Times heeft de tand des tijds weldegelijk doorstaan, het is niet in een bepaalde tijdgeest gemaakt. Ik hoor oude muziek invloeden uit stromingen als Funk en Soul, waar Prince zijn unieke sound uit vormt. Een sound die niet gebonden is aan een jaartal.

avatar van avdj
Ik hoor gewoon dat deze plaat 'oud' is, bij heel veel artietsen heb ik dat niet. Dat is op zich niet erg maar daarnaast raakt me nergens.

avdj schreef:
Is tweemaal luisteren niet voldoende? Misschien niet, maar ik proef de genialiteit er simpelweg niet in. Sterker nog, ik irriteer me vaak mateloos aan de hoge kopstem van Prince. Smaken verschillen inderdaad, maar aangezien het gemiddelde van deze plaat onder de 4* ligt trek ik wel de conclusie dat de fangroep minder breed is. Alles op deze site is trouwens een mening.

Alles in verband met muziek is een mening; Muziek is geen wiskunde, geen exacte wetenschap. Gelukkig maar. En opmeten kun je het ook al niet;
Prince raakt mij enorm en anderen minder, nog anderen in het geheel niet. Zo is dat nu eenmaal. Smaken zullen altijd erg verschillend zijn. Mensen zijn nu eenmaal erg verschillend van elkaar in elk mogelijk opzicht. Gelukkig, het zou nogal een saaie boel worden hier.

avatar van avdj
Een paar redenen waren de aanzet om het daadwerkelijk maar eens te gaan downloaden: 1 Het is dit jaar 20 jaar oud en staat hoo gop AcclaimedMusic; 2 Ik kende Prince nog niet; 3 Niemand heeft mij ooit laaiend benaderend mbt dit album, ook in toplijsten die door luisteraars zijn samengesteld vindt ik dit album nooit echt hoog; 4 Ook in de Metro is dit album nog niet als mijlpaal genoemd.

Zonder er al te veel van te verwachten ben ik dus één voor één de nummers gaan downloaden en luisteren. Bij geen één nummer kreeg ik het idee iets gemist te hebben. Er zijn nauwelijks elementen van dit album die mee weten te boeien.

Mijn MENING is dus dat het overgewaardeerd is. Mijn VERWACHING is dat Prince in de toekomst steeds minder beluisterd zal worden. Radiostations besteden overigens ook nauwelijks aandacht aan Prince of dit album maar dat is misschien geen goede graadmeter. Misschien een ander album proberen?

[bericht ge-edit door mod-herman]