Elvis Presley - Elvis Presley (1956)

Label: RCA Victor

1. Heartbreak Hotel * (2:09)
  2. I Was the One * (2:35)
  3. Blue Suede Shoes (2:00)
  4. I'm Counting on You (2:25)
  5. I Got a Woman (2:25)
  6. One-Sided Love Affair (2:11)
  7. I Love You Because (2:44)
  8. Just Because (2:34)
  9. Tutti Frutti (1:59)
  10. Trying to Get to You (2:32)
  11. I'm Gonna Sit Right Down and Cry (Over You) (2:03)
  12. I'll Never Let You Go (Little Darlin') (2:26)
  13. Blue Moon (2:41)
  14. Money Honey (2:36)
  15. Shake, Rattle & Roll * (2:30)
  16. My Baby Left Me * (2:12)
  17. Lawdy Miss Clawdy * (2:10)
  18. I Want You, I Need You, I Love You * (2:40)
deze plaat heeft zwarte en blanke muziek verenigd in 1956. Alleen al daarom is het een ongelofelijk belangrijke mijlpaal in de popgeschiedenis. Daarenboven is het een fantastisch debuut van misschien wel de belangrijkste artiest uit de 20e eeuw.

Jocharo-T
eric6025 schreef:
misschien wel de belangrijkste artiest uit de 20e eeuw.
Daarover valt wel te twisten lijkt mij. Hij was wel de eerste belangrijke artiest uit de 20e eeuw.

avatar van LucM
Beter gezegd: de eerste belangrijke pop/rockartiest uit de 20e eeuw.

Jocharo-T
Ja inderdaad, dat is een wat beter formulering. Heb dit album trouwens nog nooit gehoord, maar er eens kijken of ik dit bij de plaatselijke bibliotheek kan lenen. Wel een leuke album cover trouwens.

avatar van Bartjeking
Godallemachtig wat moet dit veel puriteinse jaren '50 gezinnen spanningen hebben opgeleverd. Bijna 60 jaar na het uitbrengen van deze plaat spat de energie er nog van af. Wat mij betreft Elvis op zijn best. Hier had ik mijn zakgeld ook wel voor overgehad net zoals mijn vader (met iets latere) Elvis-platen. En dan 1000 keer draaien voordat je een nieuwe kon kopen. Mooie tijd voor de artiesten toen muziek nog geen wegwerpprodukt was (maar nu ken ik wel 1000 verschillende bands dankzij de uitvinding van Pindakaas). Overigens heb ik die tijd ook nog wel meegemaakt alleen was mijn eerste plaat (CD) Sugar Sex Magic en geen Elvis; die had ik al van mijn vader in bruikleen.

Voor elke muziekliefhebber met historisch besef is dit album een MUST, niet zozeer omdat het het eerste rock 'n roll album is, maar wel degene die in mijn ogen het meeste hielp met de rock and roll revolutie. Hiervoor ben ik onze peanutbutter-banana-sandwich eter nog altijd dankbaar (trouwens best lekker). Hoogstens een paar Jazz en blues albums kunnen 60 jaar na dato nog interessant zijn, Elvis hoort bij die paar uitzonderingen (is een discussie opzich).

avatar van AOVV
De legendarische plaat van Elvis Presley duurt nog geen halfuur, maar is wel gekenmerkt door catchy, vinnige nummertjes als 'Blue Suede Shoes'. Elvis had echt een geweldige stem, en het feit dat hij de liedjes niet zelf schreef, vind ik nog steeds een minpunt, maar ach, gewoon naar hem luisteren en je begint vanzelf te bewegen.

Zo'n nummer als 'Tutti Frutti' vind ik wel veel beter in de versie van Little Richard.

avatar van jerome988
Ik vindt het echt gek dat ik de eerste ben die I Love You Because als favoriet heeft aangevinkt, wat een prachtnummer!!

sugartummy
een bijeengeraapt zooitje; maar wat een zooitje! elvis had een extreem brede smaak en dat blijkt al uit dit debuut. dit is elvis' mooiste hoes.

avatar van Vinokourov
Okee, okee, het debuut van Elvis Presley en tegelijkertijd ook het onstaan van de rock 'n roll dus. Bij het beluisteren van dit album krijg ik niet het idee dat Elvis doorhad wat ie allemaal aan het doen was, maar dat het toentertijd superlekker klonk, wil ik wel geloven. En dat het invloedrijk is geweest uiteraard!

Ook nu is deze plaat prima weg te luisteren. Het album is wel een allegaartje geworden, telkens denk ik naar een heel ander soort nummer te luisteren. Niet heel vervelend hoor, alleen ik heb continu moeite met dat stemgeluid van Elvis. Het is gewoonweg niet mooi en dan met name bij de langzamere nummers als ie ook nog de irriterende vibratostem opzet. Topnummers vind ik trouwens Blue Suede Shoes en Just Because, die rocken de pan uit. Minder vond ik het zenuwslopende Tutti Frutti en die trage nummers.

avatar van Drs. DAJA
Elvis Presley van Elvis Presley klinkt nogal rommelig geproduceerd, wat overigens niet zo vreemd is wanneer je realiseert dat de helft van het album van een volledig andere opnamesessie komt. Het neemt niet weg dat deze plaat een prachtig fundament is wat betreft liedjes. Als je debuut nummers als Tutti Frutti, Blue Suede Shoes, I Got a Woman en Blue Moon bevat is het niet zo vreemd dat je de gehele tijd weet te boeien.

avatar van spinout
Elvis kicked ass met dit album, het eerste rock album ever! Het is een samenraapsel van Sun en RCA opnamen. Elvis beheerste toen al diverse stijlen. Een absoluut super debuut album.

avatar van frolunda
Veelbelovend debuut van deze jonge artiest,dat kan nog wel eens wat worden.....

avatar van bart1989
bart1989 schreef:
Al bij al een ok plaatje met mooie nummers op.

Dommerik.

avatar van heartofsoul
Toen bekend werd dat Elvis Presley was overleden (vandaag exact 37 jaar geleden) haalde ik mijn schouders op. Op die bewuste dag (een dinsdag, als ik mij goed herinner) was ik op de Veluwe waar ik een paar dagen in een vakantiehuisje in Hulshorst verbleef. Ik had lekker gefietst, en toen ik 's middags thee ging drinken zette ik de radio aan voor het nieuws. Ik nam het bericht voor kennisgeving aan.

De Elvis-hysterie heb ik nooit zo begrepen. Ik luister op dit moment naar Radio 5 Nostalgia waar luisteraars kunnen inbellen om van hun aan afgoderij grenzende bewondering te kunnen getuigen. Zeer infantiel allemaal, vond ik - en vind ik.

Dat neemt niet weg dat Elvis een fantastische artiest was die heel veel moois heeft nagelaten. Maar in 1977 betekende Elvis zo goed als niets voor me, hoewel ik een paar nummers van hem kende die ik wel kon waarderen, zoals Crying in the Chapel. In 1980 of 1981 kocht ik pas een Elvis-plaat, en wel dit debuut, dat ik inmiddels wel kan dromen. Het is voor mij een van de allermooiste rock and roll-platen, een smakelijke stamppot van rockabilly, blues, R&B, country en een snuifje pop, en waarschijnlijk de allermooiste elpee die er ooit van Elvis is verschenen. Een onvervalst vijfsterren-album.

Hoewel Presley later nog allerlei moois heeft opgenomen (luister bijvoorbeeld eens naar zijn gospelplaten) heeft hij het niveau van zijn jaren '50-opnames naar mijn mening nooit meer gehaald.

avatar van spinout
heartofsoul, leuk dat je op Elvis' sterfdag een plaat van hem met een 5.0 beoordeeld. En bart1989, leuk dat je tot inzicht bent gekomen.

avatar van heartofsoul
Dat had Elvis wel verdiend, Spinout. The Complete 50's Masters (die ik aan het herbeluisteren ben) krijgen van mij straks ook 5.0 *. Ook in de jaren '60 heeft Elvis (naar mijn smaak) heel veel fraais opgenomen.

In de jaren 70 ging het, muzikaal gesproken, fout. Toen wilde hij een allround entertainer worden. Zijn uitvoeringen werden steeds meer kitsch, ook in de manier van zingen. Vind ik althans. En naar zijn laatste live-uitvoeringen kan ik bijna niet meer luisteren, ook omdat ik meen te horen dat hij zijn eigen dood voorvoelt (overigens een normaal verschijnsel bij mensen die nog maar kort te leven hebben, ziek of gezond).

Maar zelfs op zijn laatste album (Moody Blue) staat nog een zeer beluisterenswaardig nummer, She Thinks I Still Care van George Jones. Elvis bleef natuurlijk een groot artiest, al was het in muzikaal opzicht niet zo interessant meer.

avatar van spinout
Ik vind juist zijn jaren 70 stem zo mooi, omdat er na zijn scheiding met Priscilla een hoorbare snik in zijn stem kwam. Dit mondde wellicht uit in sentimentele nummers, maar daar heb ik wel een zwak voor. Zoals "It's easy for you" van Moody Blue. Van "She Thinks I Still Care" is trouwens ook een mooi bluesy versie verschenen. Volgens mij op de "Today, tomorrow an forever" verzamelbox. Producer Felton Jarvis hield niet van de blues, dus die koos voor een andere versie.

avatar van heartofsoul
Op zijn tijd houd ik zeker ook wel van een beetje sentiment, maar in de jaren '70 gaat Elvis wel eens over het randje (naar mijn mening), en dan haak ik doorgaans snel af. Hangt ook van mijn bui en gemoedstoestand af natuurlijk. Neemt niet weg dat Elvis wel eens zijn momenten had. Toevallig herbeluisterde ik afgelopen weekend That's The Way It Is,met o.a. het prachtige I Just Can't Help Believin' (erg mooi gezongen, en een erg mooi arrangement), maar op dat album staan ook een paar nummers die ik een beetje "overdone" vind, zoals bijvoorbeeld you Don't Have To Say You Love Me. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Ik keer bij Elvis iedere keer weer terug tot zijn jaren '50-opnames, die vind ik het krachtigst en het puurst. Geldt wat mij betreft ook voor bijvoorbeeld Carl Perkins en Jerry Lee Lewis. Die rock and roll-sound hè.

Ik zag dat Today, tomorrow and forever nu in een schappelijk geprijsde uitgave verkrijgbaar is. Het lijkt me wel interessant om al die alternatieve versies eens te beluisteren, dus misschien maar eens bestellen.

avatar van spinout
Ik vind het arrangement van "I just can't help believin'" ook fantastisch. Vooral omdat het live is. Volgens het boek "Elvis Presley The Complete Recording Sessions" is er naderhand niet aan gesleuteld. "Today, Tomorrow and Forever" is zeker de moeite waard. Enjoy!

avatar van nlkink
Dit is het enige album van Elvis dat ik in mijn verzameling heb. Misschien ook wel het belangrijkste album, want van voor zijn dienstperiode en toen hij nog jong en fris was. En je moet natuurlijk altijd iets van Elvis hebben in je verzameling.

avatar van gukker
Als muziekhistorisch document is dit album natuurlijk van onschatbare waarde! Afgezien van opener Blue Suede Shoes vind ik dat het album de tand des tijds echter slecht heeft doorstaan. Er staan naar mijn smaak teveel belegen ballads op (Elvis' ballads heb ik überhaupt nooit echt kunnen waarderen). Ook klinken veel rock' n roll nummers mij nog teveel als hompelpompelcountry.

Tutti Frutti vind ik bijvoorbeeld een erg leuke rock 'n roll standard, maar de versie op dit album werd een jaar later zo glansrijk overtroffen door Little Richard dat Elvis' versie irrelevant werd. Het is tekenend voor het gevoel dat ik heb tijdens het beluisteren van dit album: Het heeft de weg vrijgemaakt voor alle geweldige rock 'n rollartiesten die erna kwamen, maar is door diezelfde artiesten ook glansrijk overtroffen.

gukker schreef:

Tutti Frutti van Little Richard is misschien wel beter - akkoord. En het was ook origineel van hem. Elvis coverde dus Little Richard.

avatar van spinout
Misschien is de CD Tiger Man meer iets voor gukker. Een basloze Elvis die als een gek tekeer gaat.

avatar van SammyAutumn
Dit album is misschien nooit overtroffen als het gaat om de invloed die een album heeft gehad op de muziek die erna kwam. Elvis Presley's Elvis Presley is het album voor alle andere, het eerste album van de King of Rock'n Roll. En dat is zeker wat waard.

avatar van gukker
SammyAutumn schreef:

Die relatie vind ik vaak wat overdreven. Dit was inderdaad de plaat die ervoor zorgde dat Rock 'n Roll het grote publiek bereikte, maar dat heeft meer met het feit dat Elvis wit was te maken dan met de daadwerkelijke kwaliteit van de muziek. Elvis zette met dit album de rock 'n rollsound op plaat, maar heeft die zeker niet uitgevonden. De sound bestond onder de zwarte gemeenschap al veel langer. Al ontken ik niet dat Elvis zeker een gigantische impact heeft gehad op de popmuziek, maar dat had ook voor een groot deel met z'n performance te maken (wiegende heupjes op tv).

avatar van LucM
Het is erg moeilijk te bepalen wat het eerste rock'n roll-nummer is. Velen beschouwen The Fat Man van Fats Domino (1950) als het eerste rock'n roll-nummer maar ik zie dat meer als het begin van aanzet tot rock'n roll. Anderen beschouwen Rock Around the Clock van Bill Haley & His Comets (1954) als eerste rock'n roll nummer en dat is duidelijk meer rock'n roll, het was in ieder geval het eerste rock'n roll-nummer dat succesvol werd. Toen was Elvis Presley ook in de weer met rock'n roll (zijn eerste single That's Allright Mama verscheen kort nadien) en zijn vorm van rock'n roll (die hij verder ontwikkelde wat op dit album te horen is) had merkelijk meer invloed en impact.
Elvis (of toch zijn muziek) was blank en zwart tegelijk (Fats Domino was vooral zwart en Bill Haley vooral blank) en dat was de reden waarom hij insloeg bij het brede jeugdpubliek. Natuurlijk heeft zijn zang en performance daar ook veel mee te maken.

avatar van heartofsoul
Over het algemeen wordt Rocket 88 van Jackie Brenston als de eerste rock and roll plaat beschouwd, opgenomen in 1951, maar de wortels van de rock and roll liggen uiteraard in een wat verder verleden. Zie bijvoorbeeld de fantastische compilatie:
The First Rock and Roll Record (2011)
die ik straks weer tevoorschijn haal om het sentiment van alle kerstliedjes weg te spoelen!

avatar van spinout
Elvis' "Santa Claus Is Back In Town" spoelt alle sentiment vakkundig weg. Meer lijkt me niet nodig. Breng je dan ook een stem uit bij het album, heartofsoul? Hij staat op Spotify, dus mijn stem komt zeker ook nog.

avatar van heartofsoul
Wellicht een beetje off-topic: de overdaad aan kerstliedjes vermijd ik graag, en dus zal ik waarschijnlijk alleen naar het nieuws op de radio luisteren (NPO Radio 1), maar Elvis' Christmas Album beluister ik uiteraard wél (daar kan ik ook in de zomer van genieten). The First Rock and Roll Record heb ik ter herbeluistering klaargelegd, dus die zal binnenkort wel een mooie "rating" van mij krijgen.

avatar van SammyAutumn
gukker schreef:

Ik geef je inderdaad gelijk dat Elvis de Rock 'n Roll zeker niet zelf heeft uitgevonden. Ook zal dit ongetwijfeld niet het eerste echte R'n R album zijn. Echter, zoals je zelf ook zegt, is dit echt de plaat waardoor Rock 'n Roll zijn doorbraak heeft gekend. Dit bedoelde ik met invloedrijk.