Emancipator - Soon It Will Be Cold Enough (2006)

Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Eve (5:43)
  2. Soon It Will Be Cold Enough to Build Fires (2:52)
  3. First Snow (5:11)
  4. Wolf Drawn (3:17)
  5. Anthem (5:35)
  6. Smoke Signals (3:45)
  7. When I Go (5:34)
  8. Periscope Up (2:58)
  9. With Rainy Eyes (4:58)
  10. Good Knight (5:05)
  11. Lionheart (6:19)
  12. Maps * (4:20)
  13. Father King * (6:09)
  14. The Darkest Evening of the Year (2:19)
avatar van Wolli
ik kan dit album ten zeerste waarderen. Meerdere fantastische tracks met Smoke Signals als hoogtepunt!

avatar van Visnet
Fijn nieuw nummertje op z'n myspace: www.myspace.com/emancipator

avatar van Kos
Kos
Op de 1 of andere manier had ik iets veel minimalers en abstracters verwacht dan dit!

avatar van Brains
Door de cover misschien?

Soms is het niet nodig om zelf met een stuk aan te komen zetten als een ander het al gedaan heeft. Sandokan-veld weet redelijk goed te verwoorden hoe ik hier tegenover sta dus waarom nog eens dunnetjes over doen?!
Soon It Will Be Cold Enough is een mooi album maar heeft wat minpuntjes die hij ook al aankaart. Heel erg zijn die minpuntjes niet want daarvoor vind ik dit een erg aangename cd (kreeg zelfs een keer de opmerking thuis dat dit mooie muziek was; iets dat ik niet snel zo maar uit het niets mag opvangen).

avatar van MAS
MAS
Edit: Ik zie net dat ik dit album helemaal niet heb geluisterd maar het nieuwe album uit 2010.

RedLightCityBoy
Kos schreef:

Inderdaad. Wat ik tot nu toe ken van dit album vind ik echt saai.

avatar van BZN
BZN
heb dit album net een week, maar hij is nu al gewoon belangrijk voor me..
wat een super album, wat een sfeer, kon nog wel is in mijn top 3 komen te staan!
goed voor een chill winter avondje bij de open haard, maar tegelijkertijd ook erg goed voor een brakke/lege zondag..
kan ook niet echt minpunten en hoogtepunten noemen, het is echt één geheel dat m mooi maakt.

ik weet dat het erg hoog gegrepen is maar wat mij betreft verdient dit meesterwerk een 5,0

avatar van surprise
dat "refrein" van smoke signals met dat fluitende vogeltje vind ik echt geniaal! echter vind ik de rest zeer gemiddeld. ik luister het volledige album nog wel een paar keer voordat ik mijn stem uitbreng

P-DawG
YoG schreef:
Een andere plaat dat hier een beetje op lijkt is Bias - Time & Tide.. neigt wat wat meer naar soul en hiphop
Dit album vind ik eigenlijk veel meer overeenkomsten hebben qua geluid (veel viool/cello spel en een sterke klassieke invloed). Ik durf zelfs te zeggen dat ik dat album uiteindelijk misschien wel beter ga vinden. In ieder geval kan ik nu al zeggen dat het veel meer afwisseling herbergt dan dat hier het geval is.

wow waarom ontdek ik dit nu pas?

Sample van rainy eyes heeft nujabes ook gebruikt maar dit vind ik mooier gedaan.

Hmm vind m na een paar weken luisteren toch niet zo vet.

Ik voel het niet en de liedjes voelen niet aan als geheel.

avatar van Monkeypriest
Te bedenken dat een 19jarige dit geproduced heeft, ongelofelijk gewoon, prachtige muziek.
Lionheart, First Snow (het 2de deel is subliem) zijn 2 uitschieters.

avatar van Silky & Smooth
Ik weet niet in hoeverre het zijn bedoeling was, maar die titel is echt briljant. Voor mij althans. De reden hiervoor is de opbouw van het album. Het album begint vredig, dat woord past er het beste bij. Niet altijd in de zin van kalmte, maar het rustige tokkelen op de gitaar, de piano melodietjes en de strijkers worden perfect afgewisseld met hardere, snellere drums en bass. Deze goede afstemming zorgt weer voor dat vredige geluid. Daarbij zorgen ook de natuurelementen, zoals de vogelgeluidjes ook voor de nodige rust.
De reden waarom ik de titel geweldig vind is dat het album rustig en warm wordt opgebouwd. Naarmate het album vordert komen er al sporen van kilte door. Vanaf Maps worden de geluiden al killer en rauwer met als absolute climax The Darkest Evening of the Year natuurlijk. Dit nummer is voor mij echt het toppunt van kilte. Kippenvel dat ik er van kreeg... (dacht eerst dat het aan de airco van de trein lag). Met deze opbouw is het echt binnenkort koud genoeg!
Ik weet niet of meer mensen dit album zo ervaren, maar ik vind dit echt supervet!

Ik geef het gewoon een 5* en ik denk dat ik dit ook doorvoer naar mijn verandering in mijn top-10 binnenkort! Wat een meesterwerk!

avatar van Silky & Smooth
Wat mij steeds meer opvalt en een grote kracht van Emancipator is, is dat hij super goed begint met zijn nummers en zichzelf in het tweede deel van datzelfde nummer nog een overtreft! Mooie voorbeelden hiervan zijn o.a. First Snow en Good Knight.

Sqritz
Anthem is echt zalig. Kiekevlees!

avatar van fabblwaps
Ligt het aan mij of wordt in With Rainy Eyes dezelfde sample gebruikt als in JMT's On The Eve of War [Meldrick Taylor Mix]?

Mooi album trouwens, ik denk dat dit een hoog cijfer gaat worden.

avatar van Silky & Smooth
Lijkt er wel heel erg op!

Een hele ster omhoog. Ik gaf hier eerder 3,5* voor, maar dat is veel te weinig voor dit heerlijke album!

avatar van alexander-r
Prachtig album met een geweldige sfeer, zorgt meermaals voor kippenvel momenten door de geweldige opbouw van de tracks. Van begin tot het einde geweldig, elke track is eigenlijk een uitschieter op deze plaat...

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
En dan dacht ik dat het niet chiller kon dan Bonobo... Guess I was wrong .

avatar van alexander-r
Geweldig, doe 'm nog een halfje omhoog, kan hier geen genoeg van krijgen!

avatar van alexander-r
Enige album dat van mij een 5 sterren krijgt, all time favorite!

avatar van WeztSide
Ligt dit album dicht in de buurt van hiphop of niet?

avatar van FlyLo
Ja. Het is alleen instrumentale hiphop die wellicht anders klinkt dan hetgeen je gewoon bent. Als je bekend bent met de beats van bv. Nujabes, Bonobo of de oude DJ Shadow: dit leunt er redelijk dicht tegen aan.

avatar van WeztSide
Nujabes hoopte ik al op, en van Bonobo vind ik het nummer Kiara echt geniaal.
Ik ga deze maar ff proberen dan!

avatar van Kid
Kid
Echt een prachtig album. Heerlijk om s'avonds wanneer je in je warme bedje ligt te luisteren op je ipod en gewoon je ogen te sluiten. Ik word zelden zo in muziek gezogen als bij dit album! Als iemand soortgelijken albums weet PM me dan alsjeblieft even;)

4,0!*

avatar van thgryda
Halfje omhoog, geniaal album dit, veel mensen noemen hier hun favorieten maar niemand noemt soon it will be could enough to build fires, hetgeen ik dan weer de vetste track vind