Fleetwood Mac - Tusk (1979)

Label: Warner Bros.

1. Over & Over (4:35)
  2. The Ledge (2:08)
  3. Think About Me (2:44)
  4. Save Me a Place (2:42)
  5. Sara (6:27)
  6. What Makes You Think You're the One (3:32)
  7. Storms (5:31)
  8. That's All for Everyone (3:03)
  9. Not That Funny (3:11)
  10. Sisters of the Moon (4:42)
  11. Angel (4:54)
  12. That's Enough for Me (1:50)
  13. Brown Eyes (4:27)
  14. Never Make Me Cry (2:18)
  15. I Know I'm Not Wrong (3:05)
  16. Honey Hi (2:41)
  17. Beautiful Child (5:21)
  18. Walk a Thin Line (3:47)
  19. Tusk (3:37)
  20. Never Forget (3:34)
  21. One More Time (Over and Over) * (4:43)
  22. Can't Walk Out of Here * (2:04)
  23. Think About Me * (2:37)
  24. Sara * (8:49)
  25. Lindsey's Song # 1 (I Know I'm Not Wrong) * (3:07)
  26. Storms * (5:23)
  27. Lindsey's Song # 2 (That's All for Everyone) * (3:05)
  28. Sisters of the Moon * (5:11)
  29. Out on the Road (That's Enough for Me) * (1:53)
  30. Brown Eyes * (5:01)
  31. Never Make Me Cry * (2:24)
  32. Song # 1 (I Know I'm Not Wrong) * (2:50)
  33. Honey Hi * (3:48)
  34. Beautiful Child * (5:24)
  35. Song # 3 (Walk a Thin Line) * (3:16)
  36. Come on Baby (Never Forget) * (3:40)
  37. Song # 1 (I Know I'm Not Wrong) (Alternate) * (2:40)
  38. Kiss and Run * (2:06)
  39. Farmer's Daughter * (2:15)
  40. Think About Me [Single Version] * (2:43)
  41. Sisters of the Moon [Single Version] * (4:40)
totale tijdsduur: 1:14:09 (2:31:48)
Ed
dit was eigenlijk geen fleetwood mac album ,maar meer een
buckinham lp.
geloof dat ie alles heeft geschreven op de nummers van stevie nicks na.
hij heeft hem ook geloof ik nog geproduceerd.
op de nummer van nicks na kan ie me niet echt boeien.
storms en beauifull child het beste van deze lp.
hij is ook flink geflopt.

avatar van T.O.
Geflopt? Valt toch wel mee?

avatar van axel33
Dat valt inderdaad ook wel mee, maar ja... hij kon het succes van voorganger Rumours natuurlijk niet evenaren, dus ten opzichte dáárvan zou je 't een flop kunnen noemen; geen eerlijke vergelijking dus. Maar de voornaamste reden van het mindere succes is het veel experimentelere karakter van Tusk, wat niet op waarde werd geschat door het - voornamelijk - mainstreampubliek dat massaal voor de goedgeschreven, uiterst hitgevoelige pop/rockliedjes van de voorganger was gevallen. Het getuigt echter wel van moed van de band om niet gemakzuchtig voort te borduren op 'n formule die zo succesvol was gebleken. Er staan weinig hitkandidaten op, behalve het prachtige 'Sara' en - in iets andere mate - het titelnummer. De liedjes kunnen wat minder goed op eigen benen staan en daarom werkt het beter om het als geheel te beluisteren, en dat geheel blijkt dan toch wel meer dan de som der delen te zijn, waarbij de kracht de grote diversiteit aan stijlen is - de experimentele Buckingham, de 'hekserige' Nicks en de pure pop van McVie. Bij de 'echte' fans is dit album dan ook nog altijd één van de favorieten, die zeker niet zo veel onderdoet voor Rumours als vaak gedacht wordt.

Helaas is de remastering voor de speciale uitgave met bonustracks nogal dof uitgevallen. De technici moeten hebben gedacht "Hé, dit is een seventies-album, dús moet het warm en rond klinken!" Het jaartal is dan wel 1979, maar dit album is één van de vroegste voorbeelden van een wat helderder klankbeeld dat meer in zwang raakte in de 80er-jaren, overigens zonder het vaak synthetische wat daar later helaas bijkwam. Zorg dus dat je de oude CD-uitgave te pakken krijgt, enig minpunt is wel dat 'Sara' in een lelijk ingekorte versie daarop staat...

dutch2
Beetje onderschat plaatje dit. Opvolger van Rumours, experimenteel (voor Fleetwod Mac begrippen that is) en uitgebracht in een tijd waarin Punk en New Wave korte metten maakten met het establishment. Fleetwood Mac was bij uitstek een band om je punkpijlen op af te schieten en dat heeft geleid tot de wat merkwaardige status die Tusk nu heeft. Jammer, want er staan erg fraaie liedjes op. Tijd voor een herwaardering!

Qua verkoop heeft dit album het niet slecht gedaan!
Wellicht dachten de meeste kopers dat het net als "Rumours" was. Stiekem durf ik te zeggen dat ik dit zelfs beter vind ook pas sinds de laatste jaartjes. Veel experimenteler en gewaagder in deze bezetting. Songs als "The ledge", "what makes you think you're the one, That's all for everyone", "Sisters of the moon" zijn enkele favorieten.

ps; niet allen "Sara" is verschenen op single, ook "Tusk", allen deze laatste word jammer genoeg niet vaak gedraaid op de radio. Ik sluit mij verder aan bij 'dutch2'.

avatar van IMPULS
Plaat is wel erg ondergeschikt geraakt aan Rumours. En als hierboven al wordt gesteld: niet terecht. Rumours was wat eerder dan deze. Dus Rumours werd een meetlat. Tusk is wel een regelrecht verlengstuk van haar voorganger. Qua songs, stijl, kwaliteit. plezierige plaat, met 3,5 als waardering.

avatar van IMPULS

avatar van musicfriek
Prachtig album dit. Met Sara en helemaal Tusk (!) als favorieten!

Marcel²
Musicfriek ben het helemaal met je eens, ga ook mijn stem verhogen voor dit geweldige album.

Rumours is natuurlijk helemaal top. Maar ook dit album mag er zijn met natuurlijk Sara als een echte klassieker.

avatar van the viking
Je vergeet het nummer Tusk,een wereldnummer mijn inziens!

avatar van kaztor
Ik vind dit vele malen beter en avontuurlijker dan Rumours en Tango In The Night etc, maar ik heb toch een schijnbaar afwijkende smaak, dus...

Het absolute hoogtepunt van dit album zijn de ondergewaardeerde Stevie Nicks nummers "Beautiful Child" en "Sisters of the Moon"

avatar van divart
musicfriek schreef:
Prachtig album dit. Met Sara en helemaal Tusk (!) als favorieten!

Helemaal mee eens. 4**

avatar van Rinus
Heel anders dan "Rumours" in sfeer en songwriting, maar eigenlijk bijna net zo goed. Veel sterke nummers, van ingetogen sfeervol tot zelfs een beetje depressief. Maar 2 singles, "Tusk" en een edited version van "Sara". De vinyl uitvoering (dubbel album) steekt in een prachtige hoes.

EVANSHEWSON
Moeilijke opvolger van het schitterende Rumours.
Vind de Stevie Nicks composities hier weredom van hoog niveau en misschien wel de beste songs.

Fraaie plaat; Titelsong gewoon onweerstaanbaar!
4.5 sterren **** 1/2

Rinus schreef:
De vinyl uitvoering (dubbel album) steekt in een prachtige hoes.

Heb die eens een keer op 'n markt gekocht. Volgens mij weegt ie zeker een kilo met al die kartonnen binnen/buitenhoezen!!!

Verhoog naar 4,5.

avatar van rudiger
goed album met lekkere nummers erop , voor elk wat wils .
4,5 ster

avatar van rudiger
vanmiddag nog maar een keer opgezet .
STORMS en SARA zijn 3 cm kippevel.
wat is STEVIE toch een top zangeres , ik ben normaal niet gecharmeerd van zangeressen , maar deze heeft een juweel van een stem .
pracht plaat van fleetie.

Sheplays
Voor mij zowat het beste album van de Fleetwood Mac in de Nicks/Buckingham periode. Nét even beter dan Rumours.

Sara is natuurlijk prachtig maar ik vind Tusk ook heel mooi met die geluidjes, de blazers en chaotische drumpartij!

avatar van kaztor
Wat ik zo lekker vind aan deze plaat is dat er zoveel lekkere, goedgeschreven popdeuntjes op staan die ietwat experimenteel van aard zijn, en dat geeft ze nou net dat beetje extra.
En dan duurt het ook nog zo lekker lang!

avatar van rudiger
eigenlijk vind ik deze cd niet lang duren , als je ziet dat er maar liefst 20 nummers op staan. feit is wel dat het een beregoed album is. ja 70 minuten zijn zo om .

avatar van rudiger
deze heb ik vandaag aangeschaft , ik had hem al een tijd op mijn harde schijf staan .
lag in de uitverkoop bakjes , dus meenemen die handel .
ik vind dit misschien wel het beste Fleetwood Mac album ooit .
ik verhoog naar 5 STARS

Harald
het beste album van de Fleetwood Mac in de Nicks/Buckingham periode. Als je het zo bedoelt dan heb je gelijk. Peter Green's Fleetwood Mac en Nicks/Buckingham periode zijn twee verschillend planeten. Ik kan van allebij genieten

avatar van rudiger
ja Harald jij hebt helemaal gelijk , ik bedoelde in de Nicks/Buckingham periode .
en natuurlijk kan je die periode niet vergelijken met de Peter Green periode .
het zijn inderdaad twee verschillende bands .
maar wel twee zeer goede bands .

Pieter Paal
Het 'White Album' van Fleetwood Mac.
Deze dubbelaar past nu op 1 cd, maar ik vind het niet leuk dat het prachtige 'Sara' ingekort is, dus ik houd mij toch maar vast aan mijn vinyl-editie.
Het is wel te hopen dat Lee Towers geen cover-versie van het nummer 'Tusk' zal uitbrengen.

Harald
'Sara' ingekort Voor mij is dit een skandaal! Ook Bob Dylans "Sad Eyed Lady Of The Lowlands" hebben ze ingekort om het dubbel album op een cd te krijgen

avatar van kaztor
Hmmm, ik vind deze edit van Sarah een heel stuk beter te verhapstukken dan die te lange 6-minuten-versie, als ik eerlijk mag zijn. Wat eruit is gelaten is m.i. precies het gedeelte waar het nummer zoals ik het ken van de 'groene' Greatest Hits wat inkakt.

avatar van LucM
Uitstekende opvolger van hun succesalbum "Rumours". Fleetwood Mac brengt zowel pure popsongs als meer experimentele maar geslaagde nummers (o.a. Tusk) waar vooral Lindsey Buckingham verantwoordelijk voor is.
Beste nummer vind ik nog altijd "Sara" (hier in verkorte versie), maar het hele album is gewoon sterk.