Fleetwood Mac - Tusk (1979)

Label: Warner Bros.

1. Over & Over (4:35)
  2. The Ledge (2:08)
  3. Think About Me (2:44)
  4. Save Me a Place (2:42)
  5. Sara (6:27)
  6. What Makes You Think You're the One (3:32)
  7. Storms (5:31)
  8. That's All for Everyone (3:03)
  9. Not That Funny (3:11)
  10. Sisters of the Moon (4:42)
  11. Angel (4:54)
  12. That's Enough for Me (1:50)
  13. Brown Eyes (4:27)
  14. Never Make Me Cry (2:18)
  15. I Know I'm Not Wrong (3:05)
  16. Honey Hi (2:41)
  17. Beautiful Child (5:21)
  18. Walk a Thin Line (3:47)
  19. Tusk (3:37)
  20. Never Forget (3:34)
  21. One More Time (Over and Over) * (4:43)
  22. Can't Walk Out of Here * (2:04)
  23. Think About Me * (2:37)
  24. Sara * (8:49)
  25. Lindsey's Song # 1 (I Know I'm Not Wrong) * (3:07)
  26. Storms * (5:23)
  27. Lindsey's Song # 2 (That's All for Everyone) * (3:05)
  28. Sisters of the Moon * (5:11)
  29. Out on the Road (That's Enough for Me) * (1:53)
  30. Brown Eyes * (5:01)
  31. Never Make Me Cry * (2:24)
  32. Song # 1 (I Know I'm Not Wrong) * (2:50)
  33. Honey Hi * (3:48)
  34. Beautiful Child * (5:24)
  35. Song # 3 (Walk a Thin Line) * (3:16)
  36. Come on Baby (Never Forget) * (3:40)
  37. Song # 1 (I Know I'm Not Wrong) (Alternate) * (2:40)
  38. Kiss and Run * (2:06)
  39. Farmer's Daughter * (2:15)
  40. Think About Me [Single Version] * (2:43)
  41. Sisters of the Moon [Single Version] * (4:40)
totale tijdsduur: 1:14:09 (2:31:48)
avatar van Lamontagne
Na de vele lof uitlatingen van Rudiger toch wel nieuwsgierig geworden naar deze plaat. Gezien Ruud en ik toch wel dezelfde smaak hebben heb ik hem gister gekocht en meteen maar grijs gedraaid en hij is echt super.
Voor de eerste keren nu een 3,5 maar hij gaat groeien dus ik denk dat ie nog wel hoger gaat eindigen.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Prachtige plaat van Fleetwood Mac, een stuk gedurfder dan Rumours maar met enkele weergaloze nummers zoals Sara & Storms en natuurlijk het titelnummer!!
Eigenlijk vind ik alle 20 nummers van een constant hoog niveau, en vind ik het grote klasse dat je als band na een klassieker als Rumours met zo" n mooi album op de proppen kunt komen.
Hulde!!

bikkel
Gedurfde plaat van Fleetwood Mac.Kom er maar eens op om na Rumours een aanzienlijk minder toegankelijker album af te leveren.
Het is vooral de plaat van Lindsay Buckingham geworden.Het verhaal gaat dat hij de enige was die enigzins dagelijks met de plaat bezig was. De andere leden verkeerden vaak genoeg in andere sferen.
Buckinham is in deze samenstelling ook altijd wel iemand die het experiment niet uit de weg ging.
Het is een dubbelaar en niet alles is even boeiend, maar het is een heel karakterstieke plaat met veel goed uitgewerkte ideeen.
Sara blijft een geweldig mooi nummer,het lyrische titelnummer,het fraaie Storms en Not That Funny,Beautiful Child,hele rake nummers.
Een wenplaatje dat wel, maar meer dan de moeite waard.

stuart
Goed stukje, Bikkel.

TEQUILA SUNRISE schreef:
Hulde!!

Ik vind DIT juist de klassieker en Rumours minder.

bikkel
kaztor schreef:

Ik vind DIT juist de klassieker en Rumours minder.

Het is het euvel van veel dubbelaars. Er staat meestal wat minder
aansprekend werk op.
Ik vind overigens wel dat dit in deze samenstelling 1 van de betere is.
De platen na deze zijn minder. Tango In The Night vind ik pure
kitch, in negatieve zin.

avatar van LucM
"Tusk" moet wat mij betreft, nauwelijks onder doen voor "Rumours" dat ik het beste Fleetwood Mac-album vind. Nadien vind ik de albums minder, "Tango In The Night" (net als "Tusk" grotendeels van de hand van Lindsay Buckingham) vind ik net het enige goede reguliere album na 1980 (hoewel wat minder dan "Rumours" en "Tusk"), "Time" vind ik het absolute dieptepunt.

stuart
Tusk is een goed dubbelalbum, maar soms wat 'sketcherig' en niet zo 'af' als de nummers op Rumours. Ondanks (of misschien ook wel dankzij) dat vind ik het voor een dubbelalbum een prachtig werkje.

avatar van Twinpeaks
Sterk album met klasse songs van Nicks ditmaal en heerlijk "freaky" werk van Buckingham.De songs van Mc Vie binden het geheel.Als men los van elkaar deze nummers op een solo album hadden uitgebracht had je :de perfecte plaat die Nicks altijd al in zich heeft gehad,de briljante maar absoluut niet toegankelijke Buckingham klassieker en een degelijke luisterplaat van Mc Vie.Misschien omdat ze dat juist niet hebben gedaan werkt dit album zo goed.

Samen met Rumours behoort dit tot het betere erk van FM, niet alles is even sterk maar er staat een paar ever greens op.

avatar van Skandolphus
Creatiever en risicovoller album dan rumours. De klasse van Buckingham komt hier beter tot uiting. Ik begin Fleetwood Mac meer en meer te waarderen.
Die stem van Stevie Nicks is om verliefd op te worden. Storms is een fabelachtig mooi nummer. Andere favorieten zijn Sara, Walk a thin line en Brown eyes

avatar van djarend
Geweldige, onderschatte (hier niet) plaat van Fleetwood Mac, samen met Rumours en de gelijknamige plaat 1 van de beste platen uit de 70er jaren, f** pet sounds... dit is de real sh**
Mijn voorkeur gaat toch uit naar Rumourds (Dreams, Never Going Back Again, You Make Loving Fun en The Chain) maar deze is toch zeker ook niet te versmaden

Twinpeaks schreef:
de briljante maar absoluut niet toegankelijke Buckingham klassieker

Nouja, absoluut niet ontoegankelijk..?

Ik vind het eigenlijk wel klinken als prettige popmuziek van het soort waar de meeste mensen wel wat mee kunnen.

Maarja, de zichzelf benoemde 'Toppers' (hoezo arrogant?) hebben continu volle zalen, dus misschien ligt de waarheid ergens in het midden...

avatar van Lamontagne
Een plaat ingetogen beginnen werkt dat.

JAZEKER, Over & Over wat een geweldig nummer is dat

bikkel schreef:
Een wenplaatje dat wel, maar meer dan de moeite waard.

En Buckingham gaat het experiment nog steeds niet uit de weg, overigens.

Bikkel schrijft weer een prima stukje, waar ik mij ook weer helemaal in kan vinden.
Dat hele softe van Stevie Nicks, zoals Storms en Beautiful child gaat mij alleen te ver. Liever Sisters of the moon en Angel.

Christine McVie heeft voor Tusk een aantal prima nummers gebracht met Brown eyes en Honey hi. Of zij de uiteindelijke uitvoering van haar songs ook oorspronkelijk op deze wijze in haar hoofd had zitten is wel te betwijfelen.

Maar dat is ook de rol van Buckingham: alles samensmeden tot één geheel.

Met Tusk is hem dat in artistieke zin prima gelukt. Ik vind de geremasterde versie goed klinken, hoor elders wat kritieken.

Ik heb overigens Tusk voor mezelf teruggebracht en ingebrand naar de beste 45 minuten. Ik vond/vind Tusk toch altijd wel een hele zit.
Als je dat doet, is de cd helemaal niet meer te versmaden.

Uiteraard heb ik dit gedaan in de klassieke Fleetwood mac verhoudingen: 3 nummers voor Nicks, 4 voor McVie en 5 voor Buckingham.

Lindsey Buckingham heeft een enorm risico genomen met Tusk. Zijn eigen nummers zijn het meest experimenteel, klinken alsof ze nog niet af zijn. Het belangrijkst is nog wel, dat ze volledig afwijken van de traditonele Buckingham normen.

Dat wil zeggen, gitaar op de eerste plaats en als het even kan een wat langere gitaarsolo (Go your own way, I'm so afraid) ook bij nummers van de dames.

Dit is, op Sisters of the moon na, volledig weggelaten op Tusk. Hij/zij die dus zoekt naar Buckingham met gitaar geweld komt met Tusk bedrogen uit. Hij speelt alleen maar verdienstelijk en functioneel gitaar, geen solo's.

En dat brengt ons dan op de brandende vraag of Tusk beter is dan de klassieker Rumours.

Nee, kan ik daar vanwege bovenstaande dus op antwoorden. Maar dat is dan ook niet zo gek. Rumours is één van de allerbeste platen die ooit zijn uitgebracht. Dat heeft de band zich ook gerealiseerd.

En liever dan zich te vertillen aan Rumours 2 is er, onder druk van Buckingham, terecht gekozen voor het experiment van Tusk.
Het is de reden waarom Fleetwood mac met gemak in de top 10 van de beste bands aller tijden kan worden geplaatst.

avatar van musicfreak1960
een zeer verrassende plaat na Rumours, totaal andere richting dan de platenbazen zouden willen
terecht een meesterwerk van Lindsey Buckingham, hij is in feite verantwoordelijk voor de sound van dit album

Storms is voor het hoogtepunt, Ik blijf een zwak houden voor Stevie Nicks, maar waarom is Sara ge edit ?

Voor haar uiterlijk of voor haar stem?

avatar van musicfreak1960
Ad Brouwers schreef:
Voor haar uiterlijk of voor haar stem?

ten tijde van het album natuurlijk voor haar uiterlijk, maar nu nog in principe voor haar stem

hoewel dat wel een stukkie minder is geworden natuurlijk

Haar stem is stem hoort eigenlijk net zo bij Fleetwood Mac, zoals Lindsey met zijn stem en verdere gehele inbreng bij FM horen. Toch mis ik de stem van Christen McVie nu al een beetje. Op Tusk was er een goede verdeling van de dames-zang en composities.Op Say You Will zouden enkele McVie nummers niet misstaan. Ik denk, echter, dat de stem van Stevie wel beter gaat passen in de toekomstige FM produkties, omdat Lindsey wat steviger het voortouw zal gaan nemen, vermoed ik.

musicfreak1960 schreef:

Storms is ook een van mijn favorieten op dit album. En wat wil het toeval? Het nummer staat serieus op de "setlist-onder-constructie" voor de amerikaanse tour die start op 1 maart. ( Zou ze dat kunnen? Waarom niet?-5 jaar terug toverde ze een kippenvelversie van Beautiful Child uit de hoge hoed.)

Dat nummer is NOOIT live uitgevoerd: een opwindend vooruitzicht.

Sara is ge-edit voor de vinyl-single destijds in '79. Toen de CD midden jaren 80 op de markt kwam, koos men ervoor de dubbel-LP uit te brengen op 1 CD-schijfje. Dat lukte destijds alleen door 1 of twee minuten te winnen van de oorspronkelijke looptijd van het album. Sara bestond al als single-edit. vandaar.

vijf jaar geleden kwam de re-issue van Tusk uit, WEL het gehele album op 1 CD, betere geluidskwaliteit, met de volledige Sara. En dan krijg je er nog een fascinerende demo's en outtakes-CD bij ook. De enige ergernis is, dat op geen van alle CD-uitvoeringen de oorspronkelijke LP-versie van I Know I'm Not Wrong staat. (Dat is op 1 plek boven Storms mijn favoriete Mac-song ooit, trouwens.)

avatar van musician
I know I'm not wrong heeft een facelift ondergaan, waar Buckingham niet meer van wil afwijken.

Ik vind de dubbele Tusk cd met outtakes en betere geluidskwaliteit een hele verademing.

Het is het besef dat je eindelijk, zeg maar 30 jaar na verschijning, eens hoort wat de bedoeling was dat je hoorde.

Ik ben ook nog steeds in verwachting van geremasterde versies en outtakes van Mirage en Tango.

musician schreef:

Dus komen er kleine cd-tjes?

avatar van musician
Het maakt me niet uit, als het maar komt!

musician schreef:

Eerlijk gezegd vind ik de vinyl-versie nog steeds het mooist. De eerste CD-versie was echter een ramp, geluidstechnisch. En dat herhaalden ze ong eens met de "bijna niet te beluisteren zo vlak en plat klinkende" CD-uitgave van Mirage, wat echt een aanfluiting is. REMASTEREN!!!

Tango? Kan me gestolen worden.

shackinup schreef:
(...)Tango? Kan me gestolen worden.

Ja, daar heb je ook eigenlijk gelijk in. Maar misschien dat ze hem wat kunnen opknappen, als ze toch bezig zijn?

Stijn_Slayer
Ik heb de tweede LP (kant 3 en 4) hiervan gekregen, geen idee waar LP 1 is gebleven. Zal er een dezer dagen eens naar luisteren.

Stijn_Slayer
Ik heb hem maar even gedownload, want ik kan natuurlijk geen beoordeling geven als ik maar de helft ken. Leuke plaat, niet zo goed als ''Fleetwood Mac'', maar wat mij betreft zeker niet minder dan ''Rumours.''

Toch maar eens naar de CD versie gaan zoeken, 1 LP schiet niet op.

avatar van musician
Volgens mij Stijn, moet je voor onder een tientje de dubbele geremasterde cd met outtakes kunnen krijgen.
Dat is dan ook gellijk de cd met de beste geluidskwaliteit

Stijn_Slayer
Dan ga ik die binnenkort in huis halen

OK medefans:

Gisteren uit het publiek opgenomen tijdens de openingnight van de Fleetwood Mac Unleashed-tour::

YouTube - Fleetwood Mac- Storms 3/1/09

STORMS!