Karnivool - Themata (2005)

Australiƫ
Label: BBR

1. C.O.T.E. (5:50)
  2. Themata (5:40)
  3. Shutter Speed (3:46)
  4. Fear of the Sky (5:16)
  5. Roquefort (4:38)
  6. L1fel1ke (4:40)
  7. Scarabs (2:10)
  8. Sewn and Silent (4:11)
  9. Mauseum (3:54)
  10. Synops (4:53)
  11. Omitted for Clarity (0:21)
  12. Change (Part 1) (3:29)
avatar van Paulus53
Dit steekt zeker boven de grauwe middelmaat uit.

avatar van Alarum
Voor Fans van tool is dit wel een topplaat!
Sjezus wat een stem heeft die vent!

avatar van james_cameron
Uitstekend debuutalbum, vol sfeervolle en meeslepende songs. Lijkt inderdaad hier en daar een beetje op Tool (riffs vooral), maar de band heeft voldoende kwaliteit in huis om op eigen benen te staan. Zeer goede zanger ook. Jammer dat er sinds deze plaat niets meer van de band vernomen is.

Vanaf 5 juni is hun tweede album te beluisteren. Staat al compleet op hun myspace site

avatar van snarf349
Ben er nog niet aan uit welke van de twee albums ik het beste vind, staan trouwens momenteel allebei op 3,85 ster, ben dus gemiddeld gezien niet de enige

nicoot
Ik begin hier steeds meer van te houden. In het begin deed het soms wat The Used-Lostprophets aan, door het kenmerkende "zware gitaren in combinatie met heldere, vaak hoge stem" en daar ben ik meestal niet echt voor te vinden. De vreemde ritmes en het feit dat ze dit geluid kunnen persen uit slechts gitaar-bas-drums doen me mijn appreciatie verhogen. Iemand had op de pagina van The Incident van Porcupine Tree over dit album gesproken (dat-ie dit hier beter vond), maar ik vind de vergelijking met PT irrelevant. Deze twee bands gelijken quasi niet op elkaar. Dit zou ik toch geen progrock noemen. Eerder een poging tot (als dat al de bedoeling is, maar ik denk het niet). Niettemin, sterk plaatje. Het enige zachte lied (Sewn and Silent) is één van m'n favorieten, maar C.O.T.E. is ook zeer goed. Mooi gezongen, zeer goed gespeeld, sterke compositie. 4*

nicoot
Dit wilde ik nog kwijt na het lezen van de andere comments: inderdaad soms zeer grote gelijkenis met Tool (vond ik al toen ik de comments nog niet gelezen had). Als ik me niet vergis, heeft L1fel1ke voor mij de doorslag gegeven wat betreft deze gelijkenis.

nicoot schreef:

Correctie (denk ik): de instrumental na Lifelike (Scarabs).

avatar van jellylips
Scarabs lijkt nog het meest op een Meshuggah/ heavy Porcupine ding IMO.. Beetje Wedding Nails/Mother and Child achtig maar dan nog even ruiger en polyritmischer.

avatar van jellylips
Er staan een paar behoorlijke knallers op, vooral aan het begin van de plaat. Als geheel boeit het toch niet echt, daarvoor ga ik toch echt naar Sound Awake.

avatar van itbites
Moeilijk te geloven als je het voor het eerst hoort, maar dit was blijkbaar de b-kant van Themata:
Sleeping Satellite

Mark Hosking op zang, en toch ook niet onverdienstelijk dacht ik.
Ik vind het wel gaaf (nou vond ik het origineel ook altijd wel okee), met name dat stuk rond 2:50 wat toch ook echt wel als Karnivool klinkt.
Luister maar es!

McRoland
Ik heb Karnivool vorig jaar pas ontdekt (schaam schaam) Erg mooi. Ik kon eigenlijk niet geloven dat ik deze band "gemist" had!? Vind Cote helemaal te gek met die zweferige gitaarjes in de refreinen. Maar heb alles ingehaald, heb ze 4 Dec j.l. in De melkweg gezien. het was een prachtig optreden! btw itbites: Die sleeping satellite klinkt te gek!!

avatar van oceanvolta
Afgelopen maandag naar het concert in de Melkweg geweest en daar bleek het nummer Themata het populairste nummer te zijn. Oke, New Day werd ook volop meegezongen. Ik ken dit album nog niet en was van plan het te kopen na het optreden alleen werden er helemaal geen cd's verkocht. Themata was trouwens het enige nummer van dit album dat werd gespeeld.

avatar van ateetje
oceanvolta schreef:

Het concert was fantastisch, de zanger (Ian Kenny heet ie geloof ik) was goed bij stem en ze waren extreem goed op elkaar ingespeeld (niet anders verwacht overigens). Ook een compliment richting de geluidscrew, het geluid was perfect. Inderdaad was Themata een van de populairste nummers, ik denk dat andere nummers van dit album het erg goed hadden gedaan bij het publiek, aangezien ze wat steviger en opzwepender zijn dan de nummers op de andere albums. Het viel mij trouwens ook op (en tegen) dat er geen cd's werden gekocht, had me er al helemaal op verheugd...

avatar van Mindscapes
ateetje schreef:

Ik kon het niet laten om naar de setlist te kijken en zag dat Deadman en Change er niet bij zaten Ik had toch gehoopt op één van beide, ik zie ze straks in Brussel... Kannie wachten!!!!

avatar van ateetje
Mindscapes schreef:

Ja daar baalde ik ook enorm van, maar desalniettemin wel genoten hoor. Hoe waren ze in Brussel?

avatar van Mindscapes
ateetje schreef:

Zeer strak en helder, maar ik denk dat ik de enige was tussen die 250 mensen die zo intens meegezongen heeft en er helemaal in opging. Wat een ongelofelijk LAME en saai en stil publiek. Ian Kenny zei het zelfs: thanks for coming out, you're so many... and so quiet... but hey, that's okay... Je zag toch een béétje ontgoocheling. Ik had nauwelijks nog stem 's anderendaags. Vooraf nog een vijftal minuutjes met de bebaarde gitarist Drew gebabbeld aan de ingang van de AB en achteraf nog op de foto met de andere gitarist en de bassist, best leuk En wat een mooie t-shirts!

Hoogtepunten voor mij persoonlijk waren Aeons, All I Know, New Day en die eindzang in We Are (these words of wisdom come with lack of vision...). Gisteravond dan ook nog Steven Wilson gezien in Leuven, zesde keer in 2013 en waarschijnlijk de allerbeste keer ooit (en ik was er vorige week in de Londense Royal Albert Hall ook bij...).

avatar van stoepkrijt
Eindelijk heb ik eens de tijd genomen om ook het debuut van Karnivool te ontdekken. Dit is duidelijk een stuk harder en minder subtiel dan de twee volgende albums. Op Themata staat daarom niet zo zeer mooie muziek, wel ontzettend gave.
Themata is een knaller van jewelste, L1fel1ke zou ik bijna aanstekelijk noemen en C.O.T.E. trekt de aandacht met een toch behoorlijk interessante compositie. Zonde dat dit album met Change (Part 1) als een nachtkaars uitgaat.

Prettig album, maar hun nieuwe koers ligt me beter.

Ook nu in het geheel gedaan vanmiddag bij het doorspitten van mijn morgen in te leveren paper.

Net niet zo goed als Sound Awake maar het scheelt zeer weinig: wat opbouw en sound betreft is het allemaal zo vreselijk goed uitgedokterd.